Har ikke recordet et slikt instrument før, men hvorfor ikke prøve et stereosett på en skinne.
Ta på et godt headset, flytt stereoparet rundt til du finner "ditt best punkt".
Har du et fasemeter/korrelasjonsmeter, kan det være fint å sjekke gjennom alle tonene på instrumentet, dersom du mikker relativt nært.
Fysisk store strengeinstrumenter (som feks flygel) mikket opp med et stereosett kan skape litt utfasing i et avgrenset klaviaturområde.
Fasemeter og litt flytting av mikker løser ofte den type problemer.
Du kan jo også prøve et stereopar trett over/foran den som spiller.
Kanskje det låter tynt og skranglete uansett hvor du setter et stereopar.
Kanskje du må improvisere mystiske løsninger med flere mikrofoner.
Hva slags mikker du skal bruke, er vel til syvende og sist en smaksak.
Skal det låte høyoppløselig og naturtro, vil sikkert 414 eller nesten hva som helst av gode mikrofoner låte tilstrekkelig fint.
Skal det brukes live, i rockeband, ønsker jeg deg lykke til