Frustrasjon over høy scenelyd

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Marius Lindaas »

usydd dekormolton på rull er jo ikke så dyrt...
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
toraabe

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av toraabe »

neida stemmer det
veifilt er bare mer " basic" og litt mer "industripreg"
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Innlegg: 102
Registrert: 12 des 2004, 16:52
Sted: Moss
Kontakt:

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Petter E. Fosse »

Jeg hadde senest i går en slik opplevelse. Salsaorkester med der tilhørende timbales og trompet i et lokale med hardt tregulv, betongtak og vinduer istedet for vegger. Var vel oppe i hundreogno dB, men hva kan man gjøre?
luringen

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av luringen »

Petter E. Fosse skrev:Jeg hadde senest i går en slik opplevelse. Salsaorkester med der tilhørende timbales og trompet i et lokale med hardt tregulv, betongtak og vinduer istedet for vegger. Var vel oppe i hundreogno dB, men hva kan man gjøre?
Eg hadde samme bandet i kveld i vår nye kultursal, høg scenelyd ja, men funka bra likavel... 8)
Ytter
Active Member
Innlegg: 63
Registrert: 05 nov 2004, 11:47
Sted: Nittedal

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Ytter »

Et greit "jungeltriks" for å få god monitor for vokalistene fremme på scenen i slike sammenhenger er rett og slett å fasevende monitorkursene framme på scenen,de spiller jo vanligvis i fase m PA signalmessig men allikevel i motfase pga plasseringen av monitorene mellom PA og vendt innover (altså spiller fysisk i motfase med PA,som igjen betyr utfasing...)
Fungerer som oftest overaskende bra.
I tillegg så kan det ofte være greit å delaye PA m 2-4 meter for å komme i synk med direktelyden fra scenen,fungerer også meget bra! (igjen en fordel med f.eks LS9 hvor en gjør dette direkte i mikserens utganger istedet for å drive med eksterne line-delayer...)
Gjør veldig ofte dette, spesielt på jobber m band og overhead-mic`ing av kor som jo kan være reale painintheass-jobber for lydfolket.
E.
Mvh
Einar Ytrelid

"Who said that size doesn`t matter? Hmmm? Look at XL4? Hmmm?"
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Hans A. Moen »

Ytter skrev: I tillegg så kan det ofte være greit å delaye PA m 2-4 meter for å komme i synk med direktelyden fra scenen,fungerer også meget bra! (igjen en fordel med f.eks LS9 hvor en gjør dette direkte i mikserens utganger istedet for å drive med eksterne line-delayer...)
Knallgodt tips. Dette kan rydde opp MYE grøt.
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av JAS »

Hans A. Moen skrev:
Ytter skrev: I tillegg så kan det ofte være greit å delaye PA m 2-4 meter for å komme i synk med direktelyden fra scenen,fungerer også meget bra! (igjen en fordel med f.eks LS9 hvor en gjør dette direkte i mikserens utganger istedet for å drive med eksterne line-delayer...)
Knallgodt tips. Dette kan rydde opp MYE grøt.
Ûber bra tips! Gjør underverker med feks. kor
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av thomas hocking »

Delaye pa i forhold til backline spessielt trommer er fantastisk løsning om en har mulighet til det.
Fasevende monitorerne er ganske kult og, spessielt vokal bass, som har 8x10 på guffe og klager på at de ikke hører noe enda trøkk inn Ø og smil :)
Bluetack på cymbalene om trommisen er med på det er også et sinnsykt bra triks med litt posisjonering så går det fint.
Oppvask klut på skarpen er også dritfett :)
Om en har 4 mikkstativ og nok molton eller annet som ikke er så skjemmende kan en dekke rundt trommesettet som isolerer det fra noe annen backline samt de på sidene ikke får problemer, samt en slipper den bakveggen som alltid er i betong reflekterer hele settet.

Det at lokaler rundt omkring ikke er helt optimale eller faktisk er en hule er bare en ny utfordring, jobben er jo mye å mestre lokaler og få ting til å skje selv om det føles som at dette går til helvette. De fleste klangete og jævlige lokalene blir jo ganske greit dempa av publikum, om det er noen som kommer for showet.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Joachim »

Forsinke enhver høyttaler i ett SR system riktig om det er ett sanganlegg, Main-PA, blinders, whatever utifra lydkilden som 0 punkt er ikke rakettforskning. Det er fasiten. :D Så slipper dere gruble mer på det.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av thomas hocking »

mm, clever ;) morro med ett lokale i bergen som ikke har delaya "frontfill".
Svar