Frustrasjon over høy scenelyd

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Tom Hansen »

Det er nok sånn at man må job be med scenelyden først. Får man den ned så godt det lar seg gjøre, må man jobbe ut fra det. De største problemene jeg har er i telt. Det blir som oftest for mye trommer. Av og til er det sånn at musikkerne må holde litt gjen for at lyden ut skal bli lavere. Jeg fikk en arrangør på nakken en gang, for det var så høyt. Så ba jeg han stå og lytte mens jeg dro av PA. Det var like høyt, men trøkket ble borte. Så jeg ba han gå og snakke med dem på scenen, men da var alt ok. Men hvis man tar disse tingene opp seriøst på prøvene får man til å møtes litt på halveien. Kansje man skulle lage noe enkle akkustikk plater som passer i mellom telt stenger,n? Det ville nok ha endra litt på saken. Noen som har vært borti noe sånt?
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
toraabe

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av toraabe »

I små lokaler har jeg flere ganger pakkket hele scenen inn i molton. Det demper scenelyden mye. Ikke bare at overhøringen blir mindre, men også at alt blir lavere på scenen. resultatet er at Monitoreringen totalt sett kan bli lavere pga at jallingen forsviner. Man får da også isolert input på hver kilde bedre pga mindre overhøring og alt blir mer klart.
Resultat Behagelig lav pa lyd ut sånn at man kan preke sammmen
knut
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 09 mai 2004, 14:12
Sted: Bergen

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av knut »

Jeg er også er en ivrig tillhenger av molton. det gjør underverker med cymbaler, skarptromme, skjærende el-gitar-lyd fra en ubrukelig dårlig amp m.m.
Kan tilogmed ofre molton til å legge på gulvet under artistene for å dempe akustikken.
Mye av problemene kan løses, som mange nevner her, med å ha god kommunikasjon med artistene.
Ofte kreves en del prøving og feiling under lydprøver/øvelser for å få det til perfekt - men det er ikke alltid en har tid til det, uheldigvis.
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
toraabe

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av toraabe »

har noen ganger moltet på vegg og i tak i tillegg til å ha tykke tepper på gulver.
resultatet var at bandet syntes at lyden var altfør død og at alt det de hørte kun kom fra monitorene.
Fordelen var lite overhøring og knall lyd inn i mikseren :)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Joachim »

toraabe skrev:har noen ganger moltet på vegg og i tak i tillegg til å ha tykke tepper på gulver.
resultatet var at bandet syntes at lyden var altfør død og at alt det de hørte kun kom fra monitorene.
Fordelen var lite overhøring og knall lyd inn i mikseren :)
Stakkars band, be de vaske øra, lære seg spille å skaffe seg ordentlig utstyr.
Mvh
Joachim Venberget
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Et par andre ting som kan få band til å dra på på scena, er feks høy lyd i pa(små lokaler) eller elendig monitormiks, evt begge deler. Bare så det er sagt, så har jeg vært borti lydfolk som også trenger å vaske øra sine!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Joachim »

Bjørn Ove Hagset skrev:Et par andre ting som kan få band til å dra på på scena, er feks høy lyd i pa(små lokaler) eller elendig monitormiks, evt begge deler. Bare så det er sagt, så har jeg vært borti lydfolk som også trenger å vaske øra sine!
Ja det kan jeg nok være med på. Spiller du i sånne lokalar som jeg forstår trådstarter, i kirker, idrettsahaller o.l. uten budsjett til å leke med trailere med molton så må man faktisk bruke øra og leke med å bruke akustkken kreativt til egen fordel. Lite vits i å krangle med klangen som er i rommet.
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Frode Trondahl »

Har man lite budsjett og vil ha "molton" så funker veiduk veldig bra, demper godt akustikk.
Eneste er at den bør dusjes med brannhemmende før bruk.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Joachim »

Frode Trondahl skrev:Har man lite budsjett og vil ha "molton" så funker veiduk veldig bra, demper godt akustikk.
Eneste er at den bør dusjes med brannhemmende før bruk.
I ymse kirker og idrettshaller for "one offs", gjerne uten ideelle opphengsmuligheter?
Mvh
Joachim Venberget
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Tom Erik Stokness »

idag hadde jeg faktisk stikk motsatt problem! for lav scenelyd! :lol:
toraabe

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av toraabe »

svart veifilt fungerer også bra
den er ikke dum og den brenner ikke spes mye heller.
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Marius Lindaas »

Litt om å bruke veiduk i stede for molton:

Veifilt er ofte syntetiske kunstfiber som polypropylen(Mange kjenner polypropylen som plexiglass) og når et brenner vil det kunne "dryppe" varmt avfall (litt som når en plastpose brenner). Noen typer utvikler også farlige gasser ved brann, derfor er det ikke lurt å bruke innendørs. Dette gjelder ikke alle typer veiduk... Noen typer veiduk eller fiberduker brukes også i møbelproduksjon, disse er ofte laget i flammehemende materiale og egner seg da spesielt som et rimelig alternativ til molton. sjekk ut om duken du bruker er ubehandlet polypropylene før du kler hele lokalet med den.. kan være litt skummelt hvis det skulle begynne å brenne.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Mads Størkersen »

toraabe skrev:svart veifilt fungerer også bra
den er ikke dum og den brenner ikke spes mye heller.
Men den drypper ganske greit om den ikke er riktig imprignert...

Skummel sak
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
toraabe

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av toraabe »

joda er jo plast i den, men ikke så fryktelig ille og det er mye materiale som er i full fyr lenge før denne tar fyr, så den er ikke spesiell farlig egentlig
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Ole Hansen »

Vi har jo veldig mye som ikke er spesielt farlig, men har likevel regler for det. Sikkerhetsbeltet har vi vel langt under en promille tjangs for at vi får bruk for hver gang vi setter oss bak rattet, men lurt å bruke det likevel.
Kommer det branntilsyn så vil det nok bli forlangt at veiduken må fjernes. Husk på at veiduken ofte kommer i nærkontakt med lysene og kan bli veldig varm. Har også hørt at veiduken danner blåsyregass når den brenner, uten at jeg har noe peiling på om dette stemmer.
Byttet ut veiduken med molton, koster litt mer men jeg tror det er en bedre investering.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Svar