Frustrasjon over høy scenelyd

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Etter en lang og god sommersessong med mye lydjobbing i forskjellige lokaler, må jeg få lufte et problem som går igjen i mange settinger. Scenarioet er som følger: Konsert for godt voksent publikum, proffe artister på scenen, god PA & gode monitorer. Lokalet er gjerne en kirke med mye klang, eller et forsamlingslokale der det er lavt under taket. Problem: Når musikerne begynner å spille, er lyden fra trommer, bassamp, gitaramp, leslie (orgel) i overkant for høy ved FOH uten at lyden i PA'en er satt på. Når jeg lytter framme hos musikerne, er det i grunnen ikke mer scenelyd enn de må ha, og etter litt diskusjon blir det også spillt med visper på trommene. Men fremdeles er lyden ute i salen en god del db høyere enn ønskelig, noe arrangør og publikum etterhvert gir beskjed om. Vokalen må da legges høyere i miksen en ønskelig, og lydbildet er ikke som vi ønsker. Musikerne blir også frustrerte over å hele tiden måtte holde igjen, noe som går utover spillegleden. Størrelsen på lokalet er ikke hovedproblemet, da jeg hadde samme opplevelsen i en fullsatt kirke med 750 sitteplasser, som i et mindre lokale med 200 mennesker. I akkustisk vanskelige idrettshaller med 1200 sitteplasser, er ikke lokalets størrelse noe hjelp for å bøte på dette. Hvis vi legger til at vokalister også vil ha mye vokal i monitor, gjør summen av dette at man har veldig lite kontroll over lyden. Generelt vil jo ikke monitorlyden forsvinne ved scenekanten, men er i høyeste grad hørbar langt utover i lokalet.Hvordan få en god løsning på dette for alle parter?? For å svare selv.... så har jeg i en setting som jeg gjør en gang i året, "syng med oss" i en elendig akkustisk idrettshall gjort følgende grep: Ingen instrumentamper på scenen, alle musikerne får en liten boks der de blander sitt instrument med en aux fra FOH, El-trommer, og kun monitorer til vokal/kor. Dette har løst mange av problemene, og disse musikerne er blitt veldig glad i å spille i headsett/propper. Men det er ikke i alle settinger dette kan gjennomføres
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Adrian Nordeng
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 11 apr 2009, 05:47

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Adrian Nordeng »

Dette problemet tror jeg nok svært mange som vill kjenne seg igjen i når det gjelder innendørs konserter.
Tror heller ikke at det finnes noen perfekt løsning på dette, men absolutt mange inngrep som kan gjøres for å lette litt på dette.
Slik du sier: bruke mest mulig DI bokser, og minst mulig backline. Demperinger på trommer, visper, digitalt trommesett, vinkle monitorer og backline mer "inn" på scenen, in-ear osv osv... Det største problemet er jo selvsagt at musikerene får lite spilleglede. Det er heller ikke alltid man har flere timer til rådighet med å overtale dem til å bruke utstyr de ikke ikke kjenner igjen fra øvingslokalene. Så konklusjonen er altså at jeg har vell ca akkurat samme problem som deg.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Hans A. Moen »

En skal være forsiktig med å fortelle musikere hvordan de skal gjøre jobben sin. Jeg prøver allikevel å overtale trommeslagere til å spille med 7 isteden for 5 stikker om trommene er veldig høye.
Så surrer vi en band tskjorte rundt skarptrommen så underskarpen ikke tar helt av på scenen.
Alle amper, og eventueltl også monitoring, løftes opp i øret på musikeren. Det føles høyt og riktig for musikeren uten at volumet på scenen egentlig er spesielt høyt.
Etter det føler jeg egentlig ikke at det er noe problem.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Fiks akustikken i lokalet, så blir det bedre. Jo værre rommet låter, jo mer krise blir scenelyden.
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Jeg spiller selv i et 11 manns band med 4 blås og tre vokaler. Vi sliter ofte med scenelyden, trompeter og trommer lager endel lyd uansett, og dermed har man den onde sirkel gående. Flere gode tips rundt dette mottas med stor takk. Å stå å holde igjen en hel kveld når vi spiller musikk med litt trøkk i, er ikke noen moro, selv om det jo også har endel med vane og kvaliteten på musikerene å gjøre.
toraabe

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av toraabe »

Skru lyden til det nivåët som det låter bra.
Hvis publikum synes det er for høyt, er det ofte eldre folk som ikke er vant til å gå på konsert, men oftest
er vant til å høre drittlyden fra en gammel mono tv.

Sånn er det.. enkelt og greit
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Ole Hansen »

toraabe skrev:Skru lyden til det nivåët som det låter bra.
Hvis publikum synes det er for høyt, er det ofte eldre folk som ikke er vant til å gå på konsert, men oftest
er vant til å høre drittlyden fra en gammel mono tv.

Sånn er det.. enkelt og greit
Du er jammen heldig som har det så lett på jobb og får det til å låte bra i alle lokaler. Konklusjonen din slår jo ihjel alle problemer. :)
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

toraabe skrev:Skru lyden til det nivåët som det låter bra.
Hvis publikum synes det er for høyt, er det ofte eldre folk som ikke er vant til å gå på konsert, men oftest
er vant til å høre drittlyden fra en gammel mono tv.

Sånn er det.. enkelt og greit

Jeg synes ofte lydnivået på klubber særlig er alt for høyt, dreper musikken ganske effektivt spør du meg. Glad jeg har valget og bare kan forlate stedet.
skrotumtroll
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 26 jan 2009, 09:28

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av skrotumtroll »

populært problem det der. klassisk eksempel er et lite lokale med lavt under taket. puplikum står stablet som pingviner og PAen puster å peser i hodehøyde og prøver å dekke alle. på scenen sitter en trommis med adhd og prøver å slå settet fast i bakken imens en blåser på en trompet tror han er maynard fergusson. ender stort sett med at det oppstår konflikter mellom lydmann og artist som begge prøver å gjøre jobben sin best mulig.

hadde vært artig om det kom bord med en stor grønn knapp for "Nice sound" og vips, problem borte.

Løsningen er vel egentlig bare å ha erfaring og kjenne til problemet og samarbeide med artisten slik at lyden blir best mulig.
Lars
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Ole Hansen »

Helt enig med Lars Morten i at erfaring og godt samarbeid med musikerne er godt å ha når lokalene er trøblete.
Db måler er også kjekk å ha når scenelyden er høy. Enklere å fortelle hvor høy lyden faktisk er enn å synse. Forteller en bandet at scenelyden ut er 95 db med mutet PA så er det lettere å akseptere/skjønne at noe må gjøres.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Fiks akustikken i lokalet, så blir det bedre. Jo værre rommet låter, jo mer krise blir scenelyden.
Joda men akkurat her er vel problemet spredd over forskjellige lokaler på random jobber, da er det vel mer opp til arrangør å booke riktig artist til riktig lokale?
Mvh
Joachim Venberget
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Marius Lindaas »

Joachim skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Fiks akustikken i lokalet, så blir det bedre. Jo værre rommet låter, jo mer krise blir scenelyden.
Joda men akkurat her er vel problemet spredd over forskjellige lokaler på random jobber, da er det vel mer opp til arrangør å booke riktig artist til riktig lokale?
Skal jo være publikumsgrunnlaget og ikke lokalene som avgjør hvordan artister man booker...

Problemer med lokaler er det jo på 90 % av alle jobber. Lavt under tak, harde overflater, rare vinkler og hjørner for å ikke nevne konserter i telt. Mye er gjort med riktige monitoring og medgjørlige artister.

Har god erfaring med å henge opp molton bak og som sidevegger på scenen hvis det ikke finnes fra før. Minske alt av harde overflater på scenen og ellers i lokalet der det er mulig. Også plassere artister tettere sammen med sine respektive amper, medmusikanter o.l.

Har opplevd noen hardtslående trommiser som under konsert har dempet slagene sine etter jeg har guffet på litt (vel mye) monitor uten at det ga noen større utslag ut i rommet. Ogå lurt å få løftet monitorene til sittende musikanter til stolens høyde på for eksempel trommisen.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Ole Hansen »

Joachim skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Fiks akustikken i lokalet, så blir det bedre. Jo værre rommet låter, jo mer krise blir scenelyden.
Joda men akkurat her er vel problemet spredd over forskjellige lokaler på random jobber, da er det vel mer opp til arrangør å booke riktig artist til riktig lokale?
Veldig enig med deg Joachim, men problemet er ofte at arrangør ikke har den minste teft om akustikk i forhold til musikkstil. Det er vel derfor vi har så mye problemer med dette. Snekkere og arkitekter virker jo helt tomme innen akustikkens verden. Så hvis det er et lokale vi jobber ofte i så må det jo være lurt som Helge skriver å fikse på akustikken.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Joachim »

Marius Lindaas skrev:
Joachim skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Fiks akustikken i lokalet, så blir det bedre. Jo værre rommet låter, jo mer krise blir scenelyden.
Joda men akkurat her er vel problemet spredd over forskjellige lokaler på random jobber, da er det vel mer opp til arrangør å booke riktig artist til riktig lokale?
Skal jo være publikumsgrunnlaget og ikke lokalene som avgjør hvordan artister man booker...
Ok? Nå sa vel ikke jeg hvordan artist man booker men å booke riktig artist til riktig lokale.
Problemer med lokaler er det jo på 90 % av alle jobber. Lavt under tak, harde overflater, rare vinkler og hjørner for å ikke nevne konserter i telt. Mye er gjort med riktige monitoring og medgjørlige artister.
Eh ja?
Har god erfaring med å henge opp molton bak og som sidevegger på scenen hvis det ikke finnes fra før. Minske alt av harde overflater på scenen og ellers i lokalet der det er mulig.
OK og siden vi her snakker om tilfeldige lowbudgetjobber sånn jeg forstår det hvordan har du tenkt å gjennomføre dette? Og hva med bakveggen?
Har opplevd noen hardtslående trommiser som under konsert har dempet slagene sine etter jeg har guffet på litt (vel mye) monitor uten at det ga noen større utslag ut i rommet.
Triksene er uendelige, men her snakker vi om løsninger man ikke kommer frem til under konserten.

Hva f skjedde med qouting her?? Dette sku være etter oppskrifta det..
Sist redigert av Joachim den 04 aug 2009, 22:38, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Frustrasjon over høy scenelyd

Legg inn av Joachim »

Ole Hansen skrev:
Joachim skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Fiks akustikken i lokalet, så blir det bedre. Jo værre rommet låter, jo mer krise blir scenelyden.
Joda men akkurat her er vel problemet spredd over forskjellige lokaler på random jobber, da er det vel mer opp til arrangør å booke riktig artist til riktig lokale?
Veldig enig med deg Joachim, men problemet er ofte at arrangør ikke har den minste teft om akustikk i forhold til musikkstil. Det er vel derfor vi har så mye problemer med dette. Snekkere og arkitekter virker jo helt tomme innen akustikkens verden. Så hvis det er et lokale vi jobber ofte i så må det jo være lurt som Helge skriver å fikse på akustikken.
Absolutt. Jeg er ikke uenig i det men når du jobber rundt på ymse jobber i kirker/idrettshaller så er molton og andre akustiske løsninger ideaistiske. Dette kan vi snakke i det uendelige om. Spm her er vel mer om hvordan gjøre det beste ut av det?
Mvh
Joachim Venberget
Svar