God PA for solist i kirke?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

superstian
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 06 mai 2009, 04:21

God PA for solist i kirke?

Legg inn av superstian »

Hei alle sammen. Jeg er helt ny her på forumet og helt nybegynner når det gjelder PA og lydteknikk generelt. Min forlovede synger ofte i bryllup og vi irriterer oss ofte over de elendige PA-systemene rundtomkring. Vi har derfor tenkt på å kjøpe eget PA-anlegg hun kan ha med seg, og også bruke når hun synger i andre plasser.

Jeg har tenkt endel på JBL EON 510 da denne for meg virker som et godt kjøp, med tanke på den lave vekten (7,5kg) slik at hun kan rigge til PA selv om hun vil, og at 10" kanskje er bedre enn en 15" på vokal? JBL EON 515 virker også forlokkende da de kanskje har et større bruksområde? PA vil i hovedsak bli brukt til vokal og piano i kirker og andre forsamlingslokaler. Mikrofon som blir brukt er en Shure KSM9.

Alle tips og råd blir motatt med takk :)

Mvh Stian Lejbølle
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

JBL EON er ikke en boks men fin lyd, men den spiller høyt. Sats på Meyer eller L-acustics hvis du vil ha aktiv høyttaler som låter pent.
BjørnH.
Newbie
Innlegg: 27
Registrert: 16 des 2006, 19:30

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av BjørnH. »

Meyer og L'acoustic er fine ting det, men lette kasser å håndtere er de vel neppe. Det eneste lette med disse blir pengeboka etter at de er betalt. Sats heller på den nye 700-serien til RCF, fåes med 10-12- og 15". Ville gått for 10 eller 12". Låter godt og veier lite og koster sånn midt på treet.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Ole Hansen »

Synes den nye 500 EON serien låter bra jeg men har ikke prøvd 10 tommeren. 15 tommeren funker bra til vokal den også selv om jeg synes det er litt rart at ikke EON serien har den vokalvennlige 12 tommeren.
Hvis utgangspunktet ditt er at du irriterer deg over elendige PA-anlegg rundtomkring og vil ha et eget tror jeg at du vil bli fornøyd med EON. Virker som om det er det prisleiet som er riktig for deg. Vekten er jo helt suveren.
Meyer har vel de tyngste kassene på markedet og er blandt de aller dyreste. Selvfølgelig også blandt de aller beste, men hvis du er glad i din forlovede bør du ikke gi henne noe som er så tungt å løfte på. :)
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Even N.B. »

Hvis man er ute etter en virkelig fin kirke PA så ville jeg gått for Nexo sin GeoS8. De veier ikke allverden,
men prisen.....tror jeg ikke passer så godt inn her.
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Tannoy V12
L`Acoustics 112P
Geo-S
PS15

Tror jeg faktisk syns Tannoy`ene låter best! Helt fantastisk oppløsning i high-mid i de kassene der, men begrenser seg desverre til 120dB
L`Acoustics har fordel som SP kasse da.
Og Nexo kassene krever egen dedikert prosessor , noe som fordyrer kjøpet betraktelig.
toraabe

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av toraabe »

hvis du ikke vil svi av alt for mye spenn kan du kjøpe Nexo kopi Mito 615
http://www.musikklink.no/aspx/loginVnet ... &plid=5561

Låter ikke som nexo,menmye bedre enn eon.
Men du anbefales å ha en noenlunde god processor som dukan tune inn kassene med.
kjøper du 6 av disse vil dukunne dekke det meste der inne..
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Trond »

Kjøp RCF ART 310A, du blir garantert fornøyd.

PS ikkje kjøpt JBL.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Frode Haarstad
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 22 jun 2008, 16:24
Sted: Oppdal
Kontakt:

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Frode Haarstad »

I fare for å gjøre meg svært upopulær på forumet vil jeg herved kaste følgende brannfakkel....
Lydforum er kanskje ikke det helt optimale forum når en semiproff utøver som hovedsaklig gjør en- eller tomannsjobber i småskalamarkedet skal bestemme seg for hvilket utstyr man skal bruke et begrenset budsjett på.
Jeg driver ikke et stort og velrenommert lydfirma, og er heller ikke ansatt i et slikt, i motsetning til det jeg oppfatter som brorparten av forumets brukere. Det gjør at jeg ikke har tilgang på et lager og budsjetter som minner om Sareptas krukke.
Mulig jeg tar fullstendig feil her, men jeg oppfatter kanskje forslagene om L'acoustics og Meyer som ganske langt over mål i denne sammenheng.

MEN, for å komme til saken.
Jeg gjør derimot en del slike jobber som det blir beskrevet her, og da har jeg på mine eldre dager erfart at det enkle ofte er minst like lettvindt, og at det er så ubehagelig mange faktorer som spiller inn for hva som blir oppfattet som et vellykket resultat.
Lav vekt, liten fysisk størrelse og færrest mulig koblinger er blitt ganske vesentlig for meg. Dette vil si at en aktiv høyttaler er å foretrekke fremfor en passiv. Dersom man legger noen penger i en god mixer slipper man unna eksterne pre-amper og annet fjakk. Samtidig så vil man gjerne ha litt klang og evt. andre effekter også i en slik sammenheng, og da kan jo en kombinert løsning være fint. Jeg liker digitale mixere, siden jeg da har tilgang på mange løsninger i en ganske kompakt og driftssikker pakke (fremdeles uten eksterne koblinger og store rack), men er naturligvis klar over at disse pt. ikke kan måle seg med analog Midas i lydkvalitet. Kompromisser er vel fremdeles et nøkkelord her.

JBL Eon er vel noe jeg gjerne unngår, så fremt jeg ikke skal ha et rent speakeranlegg for å kaste hard lyd lengst mulig - da vil jeg ha G2. G1 er bare trist, og G3 fungerer vel kanske best som koffert.
Mackie SRM450 er jeg heller ikke særlig glad i, da disse har en alt for begrenset kastelengde (3-5 meter...?)
RCF 310 er nevnt her, og selv om jeg ikke på noen måte vil påberope meg orakelstatus så har jeg aldri blitt skuffet over disse, nettopp pga. kombinasjonen musikalitet og formidlingsevne i forhold til pris.
DB Opera er jo en god klasse under i pris og kvalitet, men om jeg måtte velge mellom disse og Mackie så ville jeg heller hatt DB.

Selv så har jeg både RCF art 300A og 500A og kan i tillegg slenge på et par 705-subber. Jeg har enda ikke vært borti kirker der det har fristet å lempe inn mer enn bare toppene.
For the records så har jeg også både en passiv BagEnd-rigg med vanvittig fine egenskaper for akkustisk musikk i tillegg til min kjære Meyer UPA/USW-rigg, men som jeg allerede har antydet i innledningen vil det aldri bli aktuelt å ta med noe av dette på en slik jobb. Vi skal nok bruke Meyer på førjulskonsertene i kirken, men da er vi tross alt 8-9 stykker i ensemblet.

Jeg har aldri vært flink til å fatte meg i korthet (ser jeg også nå..), men her kommer dagens kontrovers:
I det siste så har jeg brukt Bose l1 på slike jobber. Det funker ikke for alle, men jeg er utrolig fornøyd med hvordan dette anlegget fyller kirkerommet med lyd, samtidig som at det er det mest lettriggede jeg har vært borti, og at det ser ganske pent og diskret ut. En liten, digital mixer som gjør det meste jeg trenger (dog med svake pre-amper...) og sub i tillegg for å hjelpe el-pianoet litt ekstra. Monitor får man på kjøpet.

Jeg vil til syvende og sist anbefale dette til utprøving for flere.

Mvh
Frode Haarstad, Oppdal
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Frode Haarstad skrev:Mulig jeg tar fullstendig feil her, men jeg oppfatter kanskje forslagene om L'acoustics og Meyer som ganske langt over mål i denne sammenheng.
+1 på dette
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Trengs det virkelig en PA til kun en solist i en kirke?? I de fleste kirkene jeg har jobbet i er jeg temmelig overbevist om at det kunne vært like flott å spille på kirkens naturlige klang.
PM, tlf +47 951 00 515
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Til frode Haarstad: 100% enig i det du skriver. Jeg har selv noen RCF ART 300A som jeg bruker i slike settinger, tviler på om de nye er dårligere. Til helt små jobber har jeg et Yamaha Stagepass 500 anlegg som består av 2 stk. 10" med horn, der den ene har en forsterker/ mikser med klang, kompressor & 48 Volt til kondismicer. Eneste minuset er at den ikke har noen mellomtonekontroll, men det enkleste er ofte det beste...Mikseren kan lett tas ut av toppen dersom man vil ha den ved siden av seg. Når det gjelder spørsmålet om man kan synge akkustisk i en kirke, så må det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Med mye folk forsvinner mye av klangen, og hvis stemmen er litt forsiktig så er det alltid en god hjelp med litt lyd.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Ole Hansen »

Pål Michael Bratås skrev:Trengs det virkelig en PA til kun en solist i en kirke?? I de fleste kirkene jeg har jobbet i er jeg temmelig overbevist om at det kunne vært like flott å spille på kirkens naturlige klang.
Kirkene heromkring er stort sett laget av tre som absorberer lyden og gjør den tørr. Flere som prøver seg uten PA og får et lite "sjokk" når kirken blir fylt opp. De installerte anleggene er ofte noe spinkelt småtteri som snaut er bra nok til tale, så behovet for noe ekstra PA og en bra klang for å få det bra er absolutt til stede.
Flere av kirkene i distriktet er blandt mine absolutte favorittlokaler å ha lyd i, men når en kommer til steinkirkene så havner de ofte i motsatt ende med sin vanskelige klang.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Sondre Bry Glevoll skrev:
Frode Haarstad skrev:Mulig jeg tar fullstendig feil her, men jeg oppfatter kanskje forslagene om L'acoustics og Meyer som ganske langt over mål i denne sammenheng.
+1 på dette
Helt uenig når vokalmikken skal være en KSM9. Kjøper du billige plastkasser som låter deretter, så trenger du ikke bedre mikrofon enn en Sm58 til vokalen. Har du først investert i en KSM9 og skal ha den til å låte, så trenger du en seriøs høyttaler. Da holder det ikke med noe fra RCF eller Mackie.
Frode Haarstad
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 22 jun 2008, 16:24
Sted: Oppdal
Kontakt:

Re: God PA for solist i kirke?

Legg inn av Frode Haarstad »

Tja... Du har jo helt klart et poeng der, men dersom man må mer enn tredoble høyttalerbudsjettet fordi man ikke valgte billigste utvei på mikrofonen så tror jeg vi finner veldig mange dårlige investeringer ute på veien. Helt enig i at ting bør stå i forhold til hverandre altså, men jeg får definitivt en annen vokalfeeling med Neumann KMS105 enn jeg gjør med noen av Shure-alternativene selv om lyden går ut av plastkasser.

Forresten så er det ingen som har nevnt mixere og preamper her. Det blir jo uansett ikke bedre enn det svakeste leddet. Ikke helt sjelden å finne Behringer eller Alto-bord i umiddelbar nærhet av plastkassene, og det gir ofte grobunn for irritasjon i min verden i alle fall.
Svar