Valg av singel 18" sub

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Oldie
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 26 okt 2008, 10:55

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Oldie »

Jeg er også ute etter mer trøkk i bassen.
Vi er et 5 man bluesband, har i dag 2 Yorkville TS18 subber med Xti4000 amp i mono sum. De er digre og låter ikke veldig bra.
Har vurdert Mrx518, men etter å ha lest tråden her lurer jeg på om vi oppnår mer og bedre med kun en Srx718? (Har ikke råd til 2 i første omgang)
Vil xti4000 i brokobling drive 2 SRX718 bra?
Hilsen Frode. (Ikke meningen å kuppe tråden men..)
Sist redigert av Oldie den 23 jul 2009, 11:40, redigert 1 gang totalt.
toraabe

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av toraabe »

Vedr Mito som du skriver så har jeg vært borti det merket også og det låter ikke dårlig.
Jeg har benyttet meg av et anlegg med 4 stk 615 topper og to Mito M-8218 doble subber.
Bestykket med 1 yamaha p7000 i topp og en P7000 i bridge på hver sub.
dvs ca 3000 w inn på hver sub. De skyver bra og har ikke klart å skyte de enda selv om jeg til tider har vært slem mot de.
toraabe

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av toraabe »

Oldie skrev:Jeg er også ute etter mer trøkk i bassen.
Vi er et 5 man bluesband, har i dag 2 Yorkville TS18 subber med Xti4000 amp i mono sum. De er digre og låter ikke veldig bra.
Har vurdert Mrx518, men etter å ha lest tråden her lurer jeg på om vi oppnår mer og bedre med kun en Srx718? (Har ikke råd til 2 i første omgang)
Vil xti4000 i brokobling drive 2 SRX715 bra?
Hilsen Frode. (Ikke meningen å kuppe tråden men..)

Du kan også godt prøve 2 Mito M-8118 sammen med XTI 4000 i bridge.
Men du får to yamaha p7000 til samme pris som en xti4000 og den er fin i bridge til å drive sub.
Den låter nok på langt nær så bra som crownen, men det er også et prisspørsmål.
Som sagt så har jeg kun erfaring fra M-8218 som er den doble og den skyver godt nok.
Ulempen er jo størrelsen.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jeg har vært borti Mito. Vil ikke borti det igjen. Har ikke hørt noe Mito som rekker SRX opp til knærne engang.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Ole Hansen »

Oldie skrev: Vil xti4000 i brokobling drive 2 SRX715 bra?
Regner med at du mener SRX718 og ikke SRX715 da det er en fulltonekasse med 15".
Har drevet 2 SRX718 med XTI2000 så det bør jo være kuler og krutt med XTI4000.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Frode Trondahl »

Mito subene er helt OK, og tåler noe enormt med mishandling.

Toppene der imot, er ikke noe å rope hipp hurra for.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Oldie
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 26 okt 2008, 10:55

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Oldie »

Ole Hansen skrev:
Oldie skrev: Vil xti4000 i brokobling drive 2 SRX715 bra?
Regner med at du mener SRX718 og ikke SRX715 da det er en fulltonekasse med 15".
Har drevet 2 SRX718 med XTI2000 så det bør jo være kuler og krutt med XTI4000.
Hei, Mente 718 (:
Takk for svar
/frode
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av SindreStordahl »

Mange meninger ute å går her ja. Kommer vel ikke som noe sjokk at SRX er bedre enn MRX, det burde den være da den koster en del mer! Spørsmålet er om MRX er godt nok til mitt bruk. Det blir tross alt ikke brukt hver dag, mer 2-3 ganger i måneden da denne mobil-DJ greia er et tillegg til annen virksomhet. Så jeg trenger OK lydkvalitet (JRX 118 romlet bare synes jeg), men mest volum/trøkk til en pris som kan forsvares i forhold til bruksfrekvensen. Altså, jeg må intensivere bruken betraktelig før jeg kan forsvare feks 2 stk SRX 718 med hver sin XTI 2000. Det betyr fort 30k, da jeg har en XTI 2000 fra før. Med mito/MRX kan jeg klare meg med 10-12k og kanskje få den guffen og lydkvaliteten som trengs. Husk at dette skal spille med et par JRX 115 kasser som i utgangspunktet ikke er toppklasse, men noe jeg synes låter helt OK med litt EQing. Det sier vel noe om mine krav kanskje.

Med mito sine 8118 så kan jeg få to enkle kasser til prisen av en MRX 528 som er en fordel pga lavere vekt og mer fleksibilitet. Noen som har erfaring med MRX og mito som kan si noe om lydkvalitet og trøkk i disse to variantene? Ser Mito får OK omtale her, og det er kanskje bra nok. Regner med de fleste av dere setter myyyyyyye strengere krav til lydkvalitet enn meg! At de tåler mye juling er jo en fordel, da det hender at publikumet er sugne på mye trøkk.

Et annet spørsmål, vil helt seriøst mannen i gata som leier meg til å spille på julebordet sitt faktisk høre forskjell på om trøkket kommer fra en MITO/MRX/SRX eller Turbosound for den del med et par-tre cognac innabords? Jeg tviler, hva tror dere?

Takk for alle innspill så langt! Det er genialt å kunne spørre dere som har peiling om råd! Mye god hjelp å få her.
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av SindreStordahl »

Oldie skrev:(Ikke meningen å kuppe tråden men..)

Ikkeno problem! Vi lurer jo på det samme, så da er det beste at vi får hjelp sammen ;)
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av SindreStordahl »

toraabe skrev:En sub som da jeg synes låter knallbra til ditt bruk er Mackie SWA1801
Koster litt mer enn de 5000 du ville gi, men du slipper amp siden den jo er aktiv,
http://www.mackie.com/products/swa1801z/
http://www.benum.no/shop/default.aspx?ProdID=1442755

Koster heller ikke altfor mye.
Har hørt den og anbefales..
Denne subben har jeg jobbet med tidligere og er futt i den, ulempen for min del er at den er aktiv. Er ikke så gira på aktivt (-enda) da passivt er lettere å drasse på og mer fleksibelt etter min mening. Dessuten har jeg en XTI stående som jeg ønsker å sysselsette! Men bra tips, har tenkt tanken! Mener jeg så SWA 1801 til rundt 15k et sted og. Ikke verst. JBL sine PRX begynner å ligne på passivt med tankte på vekta. veier jo ca halvparten av mackie, men crown sine digitale amper veier jo ingenting da.
toraabe

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av toraabe »

Hvis du har en xti 2000 liggende ville jeg ha valgt mito sine 8118 og de tåler mye mer enn det som står bakpå.
Det er noen tråder her inne hvor det er flere av oss som har mishandla mitosubbene stygt og jeg har har gitt 8218 versjonen mer enn 3000 w over tid uten at det har skjedd noen ting med de. De må deles rundt 90-95Hz for at de skal låte fint. De blir fort romlete om de blir delt høyere. Lavkutt på ca 30Hz. Bare et tips. Husk å kjør XTI en i bridge p.g,a strømmen du får.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Hvis du er litt nevenyttig, så snekrer du deg noen 1x18" sub`r selv :)
Tror det hadde fungert knall for din del.Hvis du ikke har simuleringsprogram (eller ikke vet hvordan slikt skal brukes), så fins det mengder med tegninger ute på o`store nett!:D

http://www.bcspeakers.com/suggested.php?id=0000000008 hvis du bruker en 18PZB100 f.eks, så har du en kongesub! :D
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Tom Hansen »

Valget er enkelt. Har du ikke råd til SRX, da velger du MRX. Og hjemmesnekra, ja da er det ikke noen her som kan si hvordan det blir Dem kan si hvordan det kansje kan bli. Kjøp ferdig vare fra et anerkjent merke, så får du fine dager på jobb.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Rune Skramstad »

Med kun en XTi 2000 tilgjengelig er det viktig å ha noen suber som er lette å drive. Brukte mye Turbosound på disco før, TSE 118 var favoritten i lange tider.
Sikkert litt for dyrt, men Turbosound, Void og Funktion One har alle tilsvarende singel 18" suber du burde sjekke ut hvis mulighet.
Billigvarianten er Cerwin Vega folda horn, disse kan stives av med vinkeljern på en enkel måte (for å få mindre vibrasjon i kassa) og du kan få de til å spille ganske kult så lenge du deler under ca. 80Hz, disse går også en oktav dypere enn de fleste Engelske horna.
Hvis du går for frontladede ting så pass på å få noe som har minst 100dB@1W på 1m og aller helst 4Ohm, det gjelder også horna for da får du mer ut av forsterkeren:)
The speakers were made more efficient by hornloading.
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av SindreStordahl »

Cerwin vega foldede horn er kult, og en effektivitet på 106dB+@1w er ikke dårlig! Noen som vet hvem som forhandler CV pro?
Svar