Valg av singel 18" sub

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Valg av singel 18" sub

Legg inn av SindreStordahl »

Hei!

Jeg er ute etter to stk. singel 18" subber til bruk i mobil DJ sammenheng. Budsjettet er begrenset, sikkert vekselpenger for mange av dere, men jeg ser for meg rundt 5000 per kasse. Forventer ikke toppklasse såklart, men håper på noe som trøkker litt! Det er snakk om passive subber da jeg har en XTI 2000 stående.

Jeg kan studere tall på papir i det uendelige, men kommer ingen vei med det føler jeg. Derfor spør jeg om dere har noen tips å komme med?

Har sett rundt på nettet at svært mange er fornøyde med JBL JRX 118s, synes de virker litt spinkle med 350w rms, men hva vet jeg. noen her som har erfaringer?

Andre modeller er Mito M-8118, ser vesentlig kraftigere ut på papiret (700w rms) enn JBLen, men vanskelig å si, hva tror dere? Funker Mito eller er det 110% skrap? Mange forhandlere av det i Norge, men finnes ca 0 info om det på nettet og hjemmesiden deres ser shabby ut.

HK premium pro 18S, ca 1000kr dyrere enn JBL, erfaringer?

Har prøvd å se etter brukt, men da er det stort sett svindyre eller subber på størrelse med kjøleskap til salgs etter det jeg kan finne. Brukt JBL MRX hadde vel vært ideelt kanskje. JBL MRX 528S med sine 55kg er også håndterbar og kanskje et alternativ?

Subbene skal spille sammen med et par JBL JRX 115 som blir ampet av nok en XTI 2000. Tipper dere skjønner sånn passe hva jeg er ute etter og har noen tips å komme med! Får ikke hørt på alt så må basere litt på erfaringer fra dere her, da jeg ser det er mye kunnskap ute å går. Kanskje noen av dere sitter på noe brukt av interesse også!

Hva gir mest bang for the buck? Kjente eller ukjente merker? På forhånd takk for svar!

mvh Sindre Stordahl
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Helge A. Bentsen »

MRX518. Den er mye bedre enn JRX-subben. Men hvis du har planer om å bygge ut anlegget på sikt, så bør du spare penger til du har råd til å kjøpe SRX718.

Jeg hadde kjøpt en SRX718 istedet for to MRX-subber, og brokobla XTI2000 på den.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Frode Trondahl »

Skal du ha noe som levere mye trøkk til disko, med en såpass liten amp som 1x XTI2000.

Da er det en ting som jeg kan anbefale.

Det er å kjøpe noen brukte MACH 152 subber http://www.perfectlight.nl/docs/SP_M152I_EN.pdf

Fordeler:
God følsomhet, lett drevet
Tåler mye herjing.
Bandpass kasse som gjør at elementer sitter montert langt inne i kassen. Dette gjør at man ikke klarer å sparke grillen inn i elementet. Kan nesten høytrykkspyles med øl uten at det kommer øl på elementene.
Beyma elementer, så det er lett å få tak i reserve elmenter/reconkit om uhellet skulle være ute.
Er montert flere hundre av disse på klubber og diskoteker rundt i landet.
Driftsikre
2x15" er kjapere enn 18"ere.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Hans A. Moen »

Frode Trondahl skrev:Skal du ha noe som levere mye trøkk til disko, med en såpass liten amp som 1x XTI2000.

Da er det en ting som jeg kan anbefale.

Det er å kjøpe noen brukte MACH 152 subber http://www.perfectlight.nl/docs/SP_M152I_EN.pdf
HELT enig. Disse subbene er skikkelig sinte!
Frode Trondahl skrev: 2x15" er kjapere enn 18"ere.
*kremt* Myte.
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av SindreStordahl »

Helge A. Bentsen skrev:MRX518. Den er mye bedre enn JRX-subben. Men hvis du har planer om å bygge ut anlegget på sikt, så bør du spare penger til du har råd til å kjøpe SRX718.

Jeg hadde kjøpt en SRX718 istedet for to MRX-subber, og brokobla XTI2000 på den.
Hvis jeg forstår deg rett her så mener du at én SRX718 utklasserer selv 2 MRX518/MRX528? Jeg antar da også at én SRX utklasserer JRX subbene. Er de så mye bedre at prisen kan forsvares? Så for ca 10k så vil jeg få mere og bedre lyd av én SRX enn én MRX528 eller to JRX?
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av SindreStordahl »

Frode Trondahl skrev:Skal du ha noe som levere mye trøkk til disko, med en såpass liten amp som 1x XTI2000.

Da er det en ting som jeg kan anbefale.

Det er å kjøpe noen brukte MACH 152 subber http://www.perfectlight.nl/docs/SP_M152I_EN.pdf

Fordeler:
God følsomhet, lett drevet
Tåler mye herjing.
Bandpass kasse som gjør at elementer sitter montert langt inne i kassen. Dette gjør at man ikke klarer å sparke grillen inn i elementet. Kan nesten høytrykkspyles med øl uten at det kommer øl på elementene.
Beyma elementer, så det er lett å få tak i reserve elmenter/reconkit om uhellet skulle være ute.
Er montert flere hundre av disse på klubber og diskoteker rundt i landet.
Driftsikre
2x15" er kjapere enn 18"ere.
Kjempebra subber det der, men på 70kg stk så blir de litt i tyngste laget å drasse rundt på i mobil sammenheng kontra singel 18" eller MRX528 på 55kg. Vekt er det eneste jeg fast kan uttale meg om her føler jeg :D Har det noen betydning at de har en frekvensrespons ned til kun 50hz? Vekt er altså et poeng da jeg er alene om å drasse rundt på alt utstyret.

Takk for tips!
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Helge A. Bentsen »

SindreStordahl skrev:
Helge A. Bentsen skrev:MRX518. Den er mye bedre enn JRX-subben. Men hvis du har planer om å bygge ut anlegget på sikt, så bør du spare penger til du har råd til å kjøpe SRX718.

Jeg hadde kjøpt en SRX718 istedet for to MRX-subber, og brokobla XTI2000 på den.
Hvis jeg forstår deg rett her så mener du at én SRX718 utklasserer selv 2 MRX518/MRX528? Jeg antar da også at én SRX utklasserer JRX subbene. Er de så mye bedre at prisen kan forsvares? Så for ca 10k så vil jeg få mere og bedre lyd av én SRX enn én MRX528 eller to JRX?
Utklasser og utklasser. JXR-subben er ikke mye å satse på, den låter ikke veldig bra. MRX518-subben låter helt ok, men leverer ikke det råeste lydtrykket, og er ikke noe å satse på hvis du har planer om å utvide senere.
En MRX-528 vil nok spille høyere en en SRX718. Mer volum, men ikke samme lydkvaliteten.
En Srx718-sub er det som vil låte best, spille høyest og helt klart utnytte forsterkeren din best mulig av de single 18" alternativene. Den er også noe å bygge fremtidige investeringer på. Kjøpe billig utstyr kan virke enklest nå, men om to år når du trenger noe bedre, så sitter du med en masse ukurant som du kommer til å slite med å selge. En Srx-sub vil ha høyere verdi på bruktmarkedet, og være den beste å bygge et større anlegg på.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Frode Trondahl »

SindreStordahl skrev:
Frode Trondahl skrev:Skal du ha noe som levere mye trøkk til disko, med en såpass liten amp som 1x XTI2000.

Da er det en ting som jeg kan anbefale.

Det er å kjøpe noen brukte MACH 152 subber http://www.perfectlight.nl/docs/SP_M152I_EN.pdf

Fordeler:
God følsomhet, lett drevet
Tåler mye herjing.
Bandpass kasse som gjør at elementer sitter montert langt inne i kassen. Dette gjør at man ikke klarer å sparke grillen inn i elementet. Kan nesten høytrykkspyles med øl uten at det kommer øl på elementene.
Beyma elementer, så det er lett å få tak i reserve elmenter/reconkit om uhellet skulle være ute.
Er montert flere hundre av disse på klubber og diskoteker rundt i landet.
Driftsikre
2x15" er kjapere enn 18"ere.
Kjempebra subber det der, men på 70kg stk så blir de litt i tyngste laget å drasse rundt på i mobil sammenheng kontra singel 18" eller MRX528 på 55kg. Vekt er det eneste jeg fast kan uttale meg om her føler jeg :D Har det noen betydning at de har en frekvensrespons ned til kun 50hz? Vekt er altså et poeng da jeg er alene om å drasse rundt på alt utstyret.

Takk for tips!
Om du monterer hjul bakpå dem er det ikke så vannskelig å håntere subber på 70Kg.

Har hvert på jobb alene med gamle Turbo TSW124 suber på 125kg med hjul. Uten noen store hånteringsproblemer.

Skal du opp en trapp, så er jo selv en sub på 55Kg, noe man fort må ha bærehjelp til.

På disko blir det fort mye romling om subben går for dypt. Machene er designet for å gi punch ikke gå dypt..
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Ole Hansen »

Frode Trondahl skrev: Skal du opp en trapp, så er jo selv en sub på 55Kg, noe man fort må ha bærehjelp til.
Men med SRX sine noen og tredve kilo bærer du dem glatt opp trappen alene.
Veldig enig med Helge om å kjøpe noe som er bra nok i mer enn i to år. Har ikke enda angret så mye på de dyrere bra tingene jeg har kjøpt, men ergrer meg mer over det billige som en ikke bruker.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av SindreStordahl »

Frode Trondahl: Mulig jeg ikke presiserte det, men det er ikke bare disko som spilles, det er veldig variert musikk etter arrangementet så trenger en god allroundsub egentlig. Jeg tenker at det kan vel ikke være noen ulempe med en sub som går ned til 30Hz til disko heller, bare å EQe bort/low-cut filtre de dype tonene om det blir for mye romling, eller?

Ole Hansen: Meget godt poeng det med vekta til SRX. MRX er jo enda lettere med sine 32kg. Ikke mange single 18" som har så lav vekt. Men én SRX koster jo ikke stort mer enn to JRX, og det blir vel på et annet plan så JRX blir for teit ser jeg. Fikk hørt JRX subben i dag, var mye romling og lite presisjon. MRX låt vesentlig bedre. SRX har jeg ikke fått hørt desverre, men som Helge A. Bentsen sier så kan det være lurt å satse på den. Spørsmålet er om MRX er godt nok til mitt bruk, og hvor mye bedre er SRX enn MRX? Vanskelig valg...

Ingen i Trondheimsområdet med SRX subber da?
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Espen Hammer »

mulig eprod har noe, om ikke annet så har RA audio på Aure det.
toraabe

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av toraabe »

Man kan også bygge selv.
http://www.speakerplans.com har svært mange gode kabinetter som er designet at lydguruen Rog Mogale.
Jeg ville ha bygd to single 18" eller 21" scoop kasser. Gå inn på plans og horn.
Stapp inn noen ordentlige elementer fra Fane, JBL eller Precision devices.
Så har du mer enn godt nok skyv.
Scoop kassene er dessuten godt egnet til DJ siden de farger lyden litt som kan være en fordel i den sammenhengen.
Sammen med en XTI 6000 så har du nok skyv.

Lykke til med snekringen.
SindreStordahl
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 jul 2009, 15:17

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av SindreStordahl »

toraabe skrev:Man kan også bygge selv.
http://www.speakerplans.com har svært mange gode kabinetter som er designet at lydguruen Rog Mogale.
Jeg ville ha bygd to single 18" eller 21" scoop kasser. Gå inn på plans og horn.
Stapp inn noen ordentlige elementer fra Fane, JBL eller Precision devices.
Så har du mer enn godt nok skyv.
Scoop kassene er dessuten godt egnet til DJ siden de farger lyden litt som kan være en fordel i den sammenhengen.
Sammen med en XTI 6000 så har du nok skyv.

Lykke til med snekringen.
Hehe, det er en mulighet ja. Takk for tipset, men jeg har bygget min del høyttalere føler jeg. Har rett og slett ikke tid til å bygge avanserte horn, selv om det hadde vært arti. Har behov for å kjøpe noe ferdig som jeg bare kan lesse ut av bilen, plugge i og spelle! :) I tilleg så sliter jeg med å få til finishen tilsvarende masseproduserte høyttalere.. Og xti 6000 er nok litt i dyreste laget for meg desverre, pris? 20000 +++? Nah, får holde ut med 2000'en en stund til. :D
toraabe

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av toraabe »

En sub som da jeg synes låter knallbra til ditt bruk er Mackie SWA1801
Koster litt mer enn de 5000 du ville gi, men du slipper amp siden den jo er aktiv,
http://www.mackie.com/products/swa1801z/
http://www.benum.no/shop/default.aspx?ProdID=1442755

Koster heller ikke altfor mye.
Har hørt den og anbefales..
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Valg av singel 18" sub

Legg inn av Tom Hansen »

Jeg har vurdert MRX og SRX, og snakket med endel som har erfaring med disse, og alle mener SRX er mye bedre enn MRX, og er absolutt verdt og legge penger i.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Svar