Renkus-Heinz line array

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Henning Svoren
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 01 jun 2009, 22:01
Kontakt:

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Henning Svoren »

Syns Pn102 er et bra anlegg, likevel så når de ikke helt opp til toppen.
De kan bli veldig harde i toppen med litt volum, og etter min erfaring er ikke dette noe man bare kan tune vekk med eq.
Til roligere, akkustisk musikk fungerer det bedre.

Det store line arrayet til Molde Forum STLA-9(Stor Line Array 9 som Frode Hermansen sier :D )
Har jeg hørt veldig mye varierende lyd på. På den nevnte Sting-konserten hørtes det fantastisk bra ut.
De gangene jeg har skrudd på det selv har jeg vert veldig fornøyd. Det høres nært ut selv om du har mikse-
posisjon langt bak.

Noen har vært litt misfornøyd med flysystemet på STLA-9-anlegget til Molde Forum. Dette er bra på Pn102.
toraabe

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av toraabe »

Som du sier så kan pn 102 bli har ved litt volum, men jeg klarer som regel å få en god tuning på systemet.
Noe ved det at det låter litt hardt er at de er transiente i lydbildet.
Som du sier med rolig musikk så låter de knall, men fungerer etter min mening også svært godt med syhth og rock.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Espen Hammer »

for lite membran flate i lavmid. noe som gjør til at den er litt vel "hissig" i diskant. menne, det problemet er i alle mini line array.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Espen Hammer skrev:for lite membran flate i lavmid. noe som gjør til at den er litt vel "hissig" i diskant. menne, det problemet er i alle mini line array.
Var det ikke Carroll Shelby som sa "There is no replacement for Displacement"? Han har jo et poeng.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Espen Hammer »

"lite membran flate i lav mid" toskete skrevet og forklart gitt.. menne, dere skjønner vel tegningen :D
toraabe

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av toraabe »

Jeg kjører høypassfilter på toppene på rundt 100 og 150 på subbene.
Da låter anlegget best etter min mening.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Espen Hammer »

ingen 18" sub som låter bra opp til 150hz. det er jo helt latterlig. hadde kanskje funka om man hadde hatt no low mid kasser i tillegg til pn102, og sub. altså 4 veis delt anlegget. sub delt over 100Hz låter ikke spesielt fint.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Espen Hammer skrev:ingen 18" sub som låter bra opp til 150hz. det er jo helt latterlig. hadde kanskje funka om man hadde hatt no low mid kasser i tillegg til pn102, og sub. altså 4 veis delt anlegget. sub delt over 100Hz låter ikke spesielt fint.
Si det til turbo og funktion one, der deles det friskt på 180hz.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Frode Trondahl »

I gamle Turbo TSE pa`ene deles 18" faktisk på 250 Hz, de subene låt drit tøft.

Funktion One er vel den point source paen, jeg har hørt som låter best. Låter hi end hifi av de kassene.


Helt nydelig.

Så å si at ingen 18" låter bra over 100Hz, blir en litt tullete komentar. :shock: :shock: :shock: :shock:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Frode Trondahl skrev:I gamle Turbo TSE pa`ene deles 18" faktisk på 250 Hz, de subene låt drit tøft.

Funktion One er vel den point source paen, jeg har hørt som låter best. Låter hi end hifi av de kassene.


Helt nydelig.

Så å si at ingen 18" låter bra over 100Hz, blir en litt tullete komentar. :shock: :shock: :shock: :shock:
Jepp.

Det er vel grunnen til at de turboriggene jeg har hørt som har lått best, har hatt en kombinasjon av flydde og stacka subber.
toraabe

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av toraabe »

Det er mange anlegg som deles på 150 og høyere vedr sub og jeg synes at subber kan bli slappe hvis de deles på 100 og nedover og liker personlig at de låter bedre om de deles litt høyere, men det kommer jo an på om en har 10 tommer eller 15 tommer i toppene. Da kan man kjøre de lavere om man har sistnevnte. Spesielt om man kjører hornsubber og man skal ha en hard konsis sub, så kan det være fint å la de gå opp til 150 eller mer.
Ser man på MTL /MTH kassene fra EV Så er det 150 Hz som er tuningfrekvens.
Jeg har enda tilgode å høre Funktion One system, men har hørt flere anlegg med FANE elementer i på hele spekteret og det har vært knallbra. Nå har jo Fane kommet ut med flere godsaker, deriblandt med en ny sub.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Espen Hammer »

vel, her snakker vi om små line array. som absolutt ikke har noe med Turbo eller Function One og gjøre. Så laaaangt der ifra. Av egen erfaring, så har jeg ikke hørt en eneste 18" sub kasse, fra verken Meyer, EV, Renkus, EAW eller D&B som låter bra over 115-130Hz. Klarer bare ikke og skjønne, eller forstå åssen en 18" skal klare og gjengi lyder fra 30-250Hz bra. menne, sånn er nå jeg. og sånn vil nå jeg bli til den dagen noen leverer meg en sak som fungerer i det spekteret da skal jeg nok si ok, men ikke før den tid. og!!! en sub kan aldri ta igjen for det toppene mangler, da skurrer det med engang i mitt hue ialfall. " jeg mangler litt lav mid i pa`en, tja, hvorfor ikke la subben spille den også!!" er nok ikke sånn verden funker gitt.

Function One har vel førovrig noen bass kasser som tar over en del tidligere enn 250Hz i dance stackene sine. dvs, subben spiller ikke så lyst.
toraabe

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av toraabe »

Etter mitt synspunkt så er det ganake mye low mid i pn102 kassene så den tar jeg litt vekk.
Mens noen subber låter best med deling på 90 så passer andre bedre på 150, men alt kommer an på kasse, filter, element amp mm

Og det er faktisk flere produsenter som har anbefalt 150 som deling på sine subber.... Deriblant EV
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Alpha È har også deling på rundt 200hz en plass...
og TMS4! noe av det kuleste jeg har skrudd på noen gang, deler på 250hz...! :D
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Renkus-Heinz line array

Legg inn av Frode Trondahl »

Tom Erik Stokness skrev:Alpha È har også deling på rundt 200hz en plass...
og TMS4! noe av det kuleste jeg har skrudd på noen gang, deler på 250hz...! :D
TMS 3 og 4 er dritt kult, mer rock n roll PA får du ikke :-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar