Flere band på samme konsert med analog mixer

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Nå nærmer festivaltiden seg. På noen konserter er det flere band på scenen i løpet av en kveld. De har hatt lydprøver tidligere på dagen. Det brukes analog mikser, i mitt tilfelle en GB8-32 ch. med 8 aux. Hvordan gjør dere det med notater om monitorinnstillinger, etc. for hvert band? Pleier dere å bruke mikserfabrikantens "Mark-up-sheet" og notere ned viktige ting der? Hva er vanlig praksis? Skriver dere ned kun gain & monitor, eller tar dere med hele eq'en på hver kanal også?
Jeg sliter med å få tid til å gjøre dette mellom hvert band. Med 32 kanaler & 8, aux, 7 av dem til monitorer, sier det seg selv at det blir mange notater. Det er også en del innstillinger som monitor-eq, gain, etc. som forandres i løpet av dagen/kvelden, slik at man aldri kommer helt tilbake til den lyden man hadde på lydprøven. Spesielt på konserter med veldig forskjellig musikalsk utrykk fra de forskjellige aktørene. Gode tips mottas med takk.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Espen Hammer »

hmm.. unødvendig med lydprøver på band i en slik sammenheng. om mot formodning vi skulle klart og reprodusere mikser settingen 100%, så tviler jeg steerkt på at bandet husker sine settinger på amper osv. monitorer er sikkert flyttet. bandet har hørt noen konserter før, og har "slitne" ører i forhold til da lydprøver var. Så det vil ALDRI blir likens uansett hvor mye man vrir og vender på det.
Dessuten så skrur man vel ikke så uhorvelig mye eq utigjenom kvelden om det er samme backline. Lytt litt på monitor kurser og følg med artistene de første to låtene, så går det greit. Kan også sette grov monitoring under linje sjekk, er som oftest nok det :)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Digitalkamera og laptop. Ta bilde, dump bildene inn på laptopen, og recall av hjertens lyst :)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Joachim »

Espen Hammer skrev:hmm.. unødvendig med lydprøver på band i en slik sammenheng. om mot formodning vi skulle klart og reprodusere mikser settingen 100%, så tviler jeg steerkt på at bandet husker sine settinger på amper osv. monitorer er sikkert flyttet. bandet har hørt noen konserter før, og har "slitne" ører i forhold til da lydprøver var. Så det vil ALDRI blir likens uansett hvor mye man vrir og vender på det.
Dessuten så skrur man vel ikke så uhorvelig mye eq utigjenom kvelden om det er samme backline. Lytt litt på monitor kurser og følg med artistene de første to låtene, så går det greit. Kan også sette grov monitoring under linje sjekk, er som oftest nok det :)
Veldig enig. Sånne "lydprøver" er bare tull og tøys. Sørg for å ha ett visst system på miclista di. Drit i åssen riderne ser ut 1-32 så lenge du har alle linjene. Unngå patching og legg opp noe som funker for alle, selvfølgelig med prioritet på headliner. Selvom ting er aldri så kaotisk så prøv å hold like micer på samme kanal, og DI = DI osv. Om en 57 er perc på ett band og el gtr på ett anna, flott! Du må altså lage en liste som funker for dere som faktisk er på jobb, ikke grumpy crew og artiser! Hvis du får til det og gjør linjesjekk vil du på c.o. bare "rive" og kunne bruke tiden på artistene. Ha tydelige miclister og merk miksern din ordentlig så du aldri er i tvil om hvor ting ligger. Jobben har du gjort før get-in. Vær klar i tale på at det er linjesjekk, ikke lydsjekk, sett gjerne bort drittjobben å overholde dette til Stagemanger, prodmanager e.l. Sørg for at det er sånn det funker og skal de grine så er det ikke til deg men til de høyere makter. Skal de ha lydsjekk måtte de hatt get-in 07.00 og det er det ingen som gidder 8)

Lykke til :)
Mvh
Joachim Venberget
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Takk for gode innspill. Men forstår jeg dere slik at ikke alle band trenger å være på scenen med linjesjekk, men kanskje hovedbandet, eller ett av dem, slik at man får satt trommelyd og generell monitoring? Men bør vi da si nei til band som ønsker en times lydprøve, og kun ta linjesjekk? Og i tilfelle hvor lang tid skal de få på scenen? Er det nok med 2 låter ? Det er ofte et behov at bandet vil gjøre seg kjent med forholdene på den aktuelle scenen. Hva om behovet for lytting er veldig forskjellig, skal vi skru det til før & i løpet av første låt? Når det gjelder linjer, har jeg tenkt å gjøre som Joacim sier, ha en mic til leslie på et band, som neste gang er blås. Greiest med minst mulig omkobling av micer og DI bokser.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Espen Hammer »

Linjesjekk og lyd sjekk er vel blitt to forskjellige ting. Stort sett er linjesjekk gjort iløpet av 5-10 min rett før bandet skal spille. dvs. i changeover tiden. (ha kontroll over at mikrofoner kommer rett i forhold til de listene man har laget seg). Lydsjekk er en mere omfattene, bruke tid på ballanse av de forskjellige instrumentene, klanger, skru monitor osv. Det sist nevnte mener jeg er helt unødvendig og ha på festivaler. Både som musiker og lydtech!
Alle band bør få linjesjekk i changeover tiden. ikke tidligere på dagen. Kan jo selvfølgelig være greit at det bandet som skal spille først på scenen får en liten lydsjekk om det er mulig, og bruke dem til å skru inn et utgangspunkt for resten av kvelden. Reiser artister med egen FOH så kan det jo blir litt annerledes. Vet enkelte skal ha lydprøve da, men de fleste dropper det.

Min er erfaring er at så lenge man skrur en god lytting, så er det sjeldent det er no stor forskjell lyttingen til de forskjellige artistene. Nå skal det jo sies at det er utrolig fint med monitor mix på festivaler :D hehe
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Joachim »

Odd Arild Larsen skrev:Takk for gode innspill. Men forstår jeg dere slik at ikke alle band trenger å være på scenen med linjesjekk, men kanskje hovedbandet, eller ett av dem, slik at man får satt trommelyd og generell monitoring? Men bør vi da si nei til band som ønsker en times lydprøve, og kun ta linjesjekk? .
Dette kommer jo helt an på hva slags arrangement / festival det er, hvor mange artister, tid osv. Du må jo på en måte forholde deg til og ha en dialog med arrangør her og hva arrangør har avtalt med artister.
Mvh
Joachim Venberget
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Tom Erik Stokness »

På festivalene jeg har gjort, så har jeg kunn har lydsjekk på et, kanskje to band...
Lytte til AUX tapningene er smart. (hehe, ja jeg måtte ha min første monitorjobb for å skjønne det :lol: )

God kommunikasjon med bandet er et stikkord på sånne ting. Følg med på tegn fra musikere, de har en tendens til å peke i alle himmelretninger hvis det trengs mer/mindre av no i monitor

Lytt da på den respektive AUX tapninga mens du justerer...
Adrian Nordeng
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 11 apr 2009, 05:47

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Adrian Nordeng »

Skrudde lyd på et lokalt UKM med rundt 25 musikalske innslag med analog mikser for en stund siden.
La opp linjene slik at alle fikk bruke de samme mikrofonene og DI-boksene.
Hadde en kjapp lydprøve med en låt på +/- 10 min hvor jeg justerte gain og monitoring og fikk skrevet de opp på "control position sheet" som det så fint heter. EQ og slikt ble tilnærmet likt på alle innslagene. Informerte også artister på forhånd om at backline og instrumenter måtte stå likt justert under konserten og linjesjekk. Det går fint, men er litt stress i starten å balansere kanalene og diverse, men det gikk fint så lenge gain og monitorer var forhåndsjustert. Det handler mest om at artistene vet hva de går til og at det er ryddig og forståelig system på FOH. Håper dette hjelper deg litt : )
toraabe

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av toraabe »

Ha lydprøve med det bandet som låter best som regen avslutningen eller et du kjenner.
Legg miksen rundt denne så går jobben av seg selv..
Haugen
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 30 okt 2003, 19:10
Sted: Trondheim

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Haugen »

Side 38 og 39 i bruksanvisningen kan kanskje hjelp litt.

http://www.meb.at/pics/details/gb8_userguide.pdf

Lykke til :D
Anders Haugen

Jaja... sånn går no dagan.
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av John Idar Bakke »

Ha en kanne kaffe og noe småkaker /evt frukt på front så er det utrolig hvor hyggelige selv den mest sutrete norske tekniker blir;)
Lykke til:)
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Flere band på samme konsert med analog mixer

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Tom Erik Stokness skrev: God kommunikasjon med bandet er et stikkord på sånne ting. Følg med på tegn fra musikere, de har en tendens til å peke i alle himmelretninger hvis det trengs mer/mindre av no i monitor
Må nevne morsomte tegn fra musikere på scenen: Jeg var systeq for et danseband. Midt i konserten begynner Steelgtr å vifte frenetisk med henda, og lydmannen skjønner med en gang hva det betydde: "Jeg har glemt CDene til salget etter konserten i bilen. Kom og hent nøklene, og hent CDene hit!" 8) Forestill dere gestikuleringen!
PM, tlf +47 951 00 515
Svar