Opprigg Grand Prix

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Frode Fridtjofsen
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 04 sep 2007, 14:52

Opprigg Grand Prix

Legg inn av Frode Fridtjofsen »

Her er link til en blogg som følger oppriggen til årets Grand Prix! Er ganske heftige greier!

http://www.m-m-pr.com/index.php/eurovis ... diary-2009

Kjør debatt! :)
toraabe

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av toraabe »

Noen som har skjønt å bruke penger på sceneeffekter.
Som man sa i Kina under OL ..
Vi bruker så mye penger som er nødvendig.. Case closed ;)

HVis norge vinner så koster det jo flesk, men jeg er redd man sier " vi vil holde det nøkternt og så blir det et dårlig evenement.
Hvis vi får det så går det fort 200 mill hvis vil vil vise verden at vi også kan .....
Brukeravatar
Trygve Haukås
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 17 nov 2006, 18:36
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av Trygve Haukås »

Jeg synes denne riggen er imponerende og alle de bevegelige videoflatene og det enorme scenegolvet (med svært kjøleanlegg) er så lyssterkt at det kan ta pusten fra noen og enhver...

Etter å ha sett litt på semifinalene får jeg likevel en opplevelse av at de store effektene i noen tilfeller overtar hovedrollen og setter artistene i bakgrunnen. Sånn sett var det greit at Rybak & co ble kjørt med stort sett mørke flater. Bevgelse trekker oppmerksomhet og når det er større bevegelse med sterke farger i bakgrunnen enn i artistene selv, så skal TV-produsentene kjøre mye close-ups for å holde sceneshowet i fokus.

Likevel spennende å se hvordan det blir når man ikke har spart på noe, og bare køler på med alt som finnes i "effektbransjen"...
Mvh Trygve Haukås
______________________________________
- Uten musikk ville livet være en misforståelse
(Friedrich Nietzsche)
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av Thor Udø »

Jeg likte videoflatene veldig godt, spessielt scene gulvet. Om Norge skulle vinne, så blir det spennende å se hva vi får til i 2010.
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av Frode Trondahl »

Steike, 387 poeng. Blir sirkus i bransjen i 2010 da :-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

spørsmålet blir jo bare om det er et norsk firma som får jobben eller om jobben går utenlands
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av Ole Hansen »

Spennede å se hvor og hva dette ender opp med. Skal vel endel til at ikke det blir AVAB som får denne jobben hvis den havner i norske hender??
Blir vel tidenes største norske produksjon selv om det lydmessige er forenklet i det siste med tanke på playback og singback?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
toraabe

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av toraabe »

Jeg trur at det blir i samarbeid med utenlandske selskap.
Enten tysk eller engelsk Ikke minst på TV produksjonen som er via EBU

Det lydmessige blir sikkert en stor utfordring siden man skal dekke jevnt så en rekke delaysoner ol blir nok et must.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av Joachim »

toraabe skrev: Det lydmessige blir sikkert en stor utfordring siden man skal dekke jevnt så en rekke delaysoner ol blir nok et must.
Kansje greit å få satt en venue før man spekulerer i "en rekke delaysoner" ? F.eks har Oslo Spektrum i løpet av 20 år til neste år gjennomført bl.annet en internasjonal MGP finale og ymse arrangementer uten disse rekkene dine så jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være nødvendig med 20 år nyere teknologi?
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av Espen Hammer »

Nå er det vel Tv lyden som er det viktige her. Var vel ikke all verden med PA i moskva heller, med tanke på lokalet. det visuelle, og tv produksjonen står vel høyest i kurs skulle jeg tro.
wessien
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 31 des 2008, 19:37
Sted: sogndal

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av wessien »

Er det ikkje playback da? er vel berre vokalen som blir live, eller tar eg feil?
-- Kristian W. Lien --
toraabe

Re: Opprigg Grand Prix

Legg inn av toraabe »

Grunnen til at jeg nevner delaysoner er å hindre i på fornebu arena at lyden blir for høy foran, at den blir distribuert på en bedre måte og at selv om man sitter helt bak så har man knall lyd.
Svar