Mye mystisk er som en hovedregel synonymt med fysikk når det gjelder lydEspen Hammer skrev:Men når det blir snakk om flere kasser pr.side så er det mye mystisk som skjer i kobling i de forskjellige frekvens områdene osv.
Er absolutt ikke så vanskelig å få kasser til å "koble" som mange produsenter påstår. Å designe kasser som tilsammen gjengir en bølgefront uten destruktiv interferens for frekvenser opp mot 20kHz eller som har så høy direktivitet at de påvirker hverandre minimalt er rimelig enkelt å regne seg frem til selv med papir og blyant, mener å huske at det første kjente multicelle hornet ble designet så tidlig som 1880.
Justering og måling trenger heller ikke være noe hokus pokus:
Gjorde et forsøk med tolv line array bokser for et par måneder siden. Det er ikke blitt laget noe dedikert line array beregningsprogram til kassene vi brukte, så vi lastet ned en gratisversjon av et 3D CAD program fra Google. Tegnet opp hele lokalet i 3D, tegnet inn kassene med lydutbredelsen som en egen geometrisk figur, deretter plasserte vi kassene i modellen, valgte en opphengshøyde med fingeren i været og justerte vinkler slik at hver kasse dekket ca. det samme arealet i antatt hodehøyde (tatt på øyemål utfra tegningen). Hengte opp kassene etter skissen vi hadde tegnet og målte mindre enn pluss minus 1dB fra sperregjerdene foran scenen til bakveggen
Det jeg vil frem til er at det er fullt mulig å oppnå et rimelig ok resultat kun med litt erfaring og et tegneprogram, i alle fall så lenge kassenes polarrespons er kjent.