Selvbygd PA for band

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Rune Skramstad »

Espen Hammer skrev:Men når det blir snakk om flere kasser pr.side så er det mye mystisk som skjer i kobling i de forskjellige frekvens områdene osv.
Mye mystisk er som en hovedregel synonymt med fysikk når det gjelder lyd 8)

Er absolutt ikke så vanskelig å få kasser til å "koble" som mange produsenter påstår. Å designe kasser som tilsammen gjengir en bølgefront uten destruktiv interferens for frekvenser opp mot 20kHz eller som har så høy direktivitet at de påvirker hverandre minimalt er rimelig enkelt å regne seg frem til selv med papir og blyant, mener å huske at det første kjente multicelle hornet ble designet så tidlig som 1880.

Justering og måling trenger heller ikke være noe hokus pokus:
Gjorde et forsøk med tolv line array bokser for et par måneder siden. Det er ikke blitt laget noe dedikert line array beregningsprogram til kassene vi brukte, så vi lastet ned en gratisversjon av et 3D CAD program fra Google. Tegnet opp hele lokalet i 3D, tegnet inn kassene med lydutbredelsen som en egen geometrisk figur, deretter plasserte vi kassene i modellen, valgte en opphengshøyde med fingeren i været og justerte vinkler slik at hver kasse dekket ca. det samme arealet i antatt hodehøyde (tatt på øyemål utfra tegningen). Hengte opp kassene etter skissen vi hadde tegnet og målte mindre enn pluss minus 1dB fra sperregjerdene foran scenen til bakveggen :D
Det jeg vil frem til er at det er fullt mulig å oppnå et rimelig ok resultat kun med litt erfaring og et tegneprogram, i alle fall så lenge kassenes polarrespons er kjent.
The speakers were made more efficient by hornloading.
toraabe

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av toraabe »

Fane har lagt ut ferdige tegninger til sine høyttalere som er ferdig beregnet
http://www.fane-acoustics.com/resources.asp

Og siden de leverer til en rekke kjente høyttalerprodusenter, så regner jeg med at dette ikke er noe dritt.

Ellers så har høyttalerguruen Rog Mogale sin egen side http://www.speakerplans.com/ hvor det også ligger en rekke tegninger man kan bygge.

Ellers så har man også http://www.cadaudio.dk/index.htm ( Cad Audio ) som lager sine egne systemer..

UAnsett hva du velger her, er jeg sikker på at resultatet blir bra
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Ole Hansen »

Annar Pinås skrev: Jeg er klar over det at en kan kjøpe en ferdig rigg som låter bra, og jeg har også sett på blandt annet Dynacord Cobra, som burde være en meget bra band-PA. Hadde aldri hørt den før, men nå i høst fikk jeg anledning til det. Hvordan opplevde jeg den? Matt i toppen og altfor mye bunn, men det har vel kansje noe med mixinga å gjøre. Når vi som band reiser rundt omkring og spiller i norges land, har vi som regel kort tid til rigging før publikum kommer. Da må man ha et lydanlegg som en kjenner godt og låter bra uten alt for mye skruing. Og etter å ha hørt Cobra'n drømmer jeg ikke om den lenger, mitt eget "hjemmebryggde" holder mål i massevis, og mye billigere.
Har aldri hørt Cobraen men trodde den var bra. Lurte på den selv men syntes den ble for dyr da den koster ca en halv mill. Men som du skriver kan det jo også ha noe med mixinga og gjøre. Klarer du å lage noe i samme klasse hjemme så må jo det bli veldig lønnsomt, og så må jo også vintersesongen være årstiden for en slik hobby også.
Sist redigert av Ole Hansen den 16 des 2008, 21:53, redigert 1 gang totalt.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Rune Skramstad »

Matt i toppen og mye bunn, høres ut som en loudness funksjon med feilprogrammering på diskantdelen....
Jeg har hørt Cobraen låte både kanonbra og sånn halvveis, så du skal ikke se helt bort fra at det problemkilden befant seg et sted mellom spakene på mikseren og skoa til lydmannen;)

Liten review over byggetegningene:
Ble ikke veldig imponert over Fane tegningene, de hadde faktisk mye fetere og mer gjennomtenkte gratistegninger på nittitallet, så ble vel strengt tatt skuffet. Heldigvis har de mer interessante elementer enn tegninger....
Rog derimot gir selvbyggerne litt hodebry og muligheten til å vise hva de er gode for, her er det flere fete design som også vil passe i litt større skala:)
I tegningene fra CAD gjenkjente jeg endel gamle design, blant annet fra en gammel Monacor brosjyre....nuff said...holder til en toer på terningen.....
The speakers were made more efficient by hornloading.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Hans A. Moen »

Rune Skramstad skrev: Ble ikke veldig imponert over Fane tegningene, de hadde faktisk mye fetere og mer gjennomtenkte gratistegninger på nittitallet, så ble vel strengt tatt skuffet. Heldigvis har de mer interessante elementer enn tegninger....
Rog derimot gir selvbyggerne litt hodebry og muligheten til å vise hva de er gode for, her er det flere fete design som også vil passe i litt større skala:)
I tegningene fra CAD gjenkjente jeg endel gamle design, blant annet fra en gammel Monacor brosjyre....nuff said...holder til en toer på terningen.....

Jeg tror Fane, Eighteensound og de andre lager enkle kasser med vilje. Fordi den gjennomsnittlige forbruker er.. ja.. Dum.
Det skal mye til å gjøre feil på bassrefleks.
Rog Mogale og "the speakerplans community" ligger på et HELT annet nivå. Det kommer en ny, frekk og lovende design, fra de gutta der, minst en gang i måneden. utrolig artig å følge med på utviklingsprosessen.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Rune Skramstad »

He he, 18Sound og Fane har nok noe i vedtektene om at de ikke skal utkonkurrere kundene sine med super design på gratistegningene ja. Veldig enig med deg i bassrefleks hypotesen bortsett fra at jeg liker bedre å formulere det på denne måten:

Umulig å ikke få feil i en refleksboks, kallenavnet "faseinverteringsboks med dårlig impulsrespons" er ikke akkurat noe man har gjettet seg frem til, det kommer uheldigvis nokså tydelig frem både under lytting og ved målinger;)

Finnes ikke nok positivt i at det er lett å bygge og billig til at det veier opp for min del i alle fall 8)
Har dog vært borti noen bokser med spesielle elementer som er tunet langt under 30Hz der den subjektive lytteopplevelsen har vært veldig bra, men så lenge tonene fra bassgitaren kommer med nedmot tuningsfrekvensen så er det ikke noe gøy å høre på.......ooops, har visst glemt pillene mine i dag og trenger nok en tur på HiFi asylet igjen, kan noen ringe mennene i hvite frakker?
The speakers were made more efficient by hornloading.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Hans A. Moen »

Det er klart. Bassrefleks = GD og masser av funky forvrengning/harmoniske. Men det låter stort sett helt OK. Mange mennesker blir fysisk uvell når de hører kvalitetshornhøyttalere uten harmonisk forvrengning og GD i subområdet.. De er bare ikke vandt til å høre så ren og klar bass :D

Men ja. Du har nok rett at de ikke skal levere planer som kan hamle opp med høyttalerene til produsentene de leverer OEM elementer til.
Bassrefleks er helt fett på studentpubben, mono, bygdefestival osv. Er ikke før du runder en 3-400 mennesker det er noen særlig fordel med mer komplisert høyttalerdesign.?!?
Jeg har aldri sett det behovet i allefall.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hornsubber er fint i små lokaler, men små lokaler betyr små dører, og da er det et pes å få de inn og ut. Har to singel 18" horn jeg snekra mens jeg bodde hjemme på gutterommet, de flytter luft, men gikk såvidt opp loftstrappa og inn romdøra.... 8)
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Rune Skramstad »

Du får se på det fra den lyse siden Helge, trenger jo ikke bruke penger på helsestudio hvis du flytter horna opp og ned trappa titt og ofte :lol:

Enig i at man ikke "ser" behovet for store kvalitetshorn i små sammenhenger, går stort sett utover det estetiske på en negativ måte ja, men om man lukker øynene og nyter musikken så er det ikke så halvgærent.....
For å ta det litt mer seriøst så vil det allikevel være en fordel selv i så små sammenhenger som feks et lydstudio da man får mikset ned også bassdelen av musikken på en kontrollert måte. En annen og særdeles viktig faktor er effektivitet. Som lydtekniker på farten rundt i bygdeNorge har jeg ofte vært innom snåle lokaler der det kun har vært tilgang på feks en 16A kurs til lyd, backline og enkel belysning. Da er det en stor fordel om du har full dynamikk med kanskje 500-1000Watt til FOH, og det har man ikke med tungdrevne kasser....
Med dagens måleteknologi går det til og med an å designe basshorn innenfor de fysiske rammene av en reflekskasse. Trikset er å "plassere" avvik i frekvensresponsen slik at de kan rettes opp på en måte som gjør at de lager minimale problemer innenfor områder som mekaniske begrensninger, støy og fase. Foreløpig er dette teknologi som befinner seg helt i startfasen siden det ikke finnes noe programvare som er beregnet på en slik problemstilling (as far as I know), men med nok folk som prøver og feiler så blir dette før eller siden allemannseie:)

Noen som kjenner til tankegangen eller har sett noen suspekte kassedesign enda?
The speakers were made more efficient by hornloading.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Ole Hansen »

Rune Skramstad skrev:Du får se på det fra den lyse siden Helge, trenger jo ikke bruke penger på helsestudio hvis du flytter horna opp og ned trappa titt og ofte :lol:
Ja heller bruke pengene på kiropraktor enn tarzanfabrikk :lol:
Har vært med å løfta på hornsubber en gang. Ble enda glaere i SRX-subbene da.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Ole Hansen skrev:
Rune Skramstad skrev:Du får se på det fra den lyse siden Helge, trenger jo ikke bruke penger på helsestudio hvis du flytter horna opp og ned trappa titt og ofte :lol:
Ja heller bruke pengene på kiropraktor enn tarzanfabrikk :lol:
Har vært med å løfta på hornsubber en gang. Ble enda glaere i SRX-subbene da.
Eller bruke traktor for å løfte de opp på verandaen i 2. etasje.... Det gjorde jeg :mrgreen:
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Hans A. Moen »

Mange gode poeng Rune Skramstad.

Det du sier med mange snåle lokaler osv.
Mange steder burde vært noen alternative teknikere innom, de som tenker litt utenfor "boksen" og sett på f.eks "corner loading".
Mange puber, små scener osv kunne sikkert kjørt et par "punisher" horn, som i utgangspunktet er laget for å gjøre 50 til 180Hz, opp mot et hjørne, bruke de fra 40Hz og kjøre noen enkle bassreflekstopper isteden.

Kvaliteten på "pøbben på hjørne" kunne sikkert vært økt betraktelig med litt fagkunnskap...

Har dere forresten sjekket ut dataarket på DIY subben Punisher??

http://www.speakerstore.nl/construction ... her_v4.jpg

Bruker Ciare 12.00 SW elementet. Ganske utrolig kombinasjon, men det blåser fletta av deg. Du blir garantert svært overrasket.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Men noen som har noen forslag til mr.Pinås?
Svære hornsubber er ikke det han er ute etter...

Men for å være helt ærlig. Hvorfor bygge selv når man har billige/bra systemer som f.eks JBL MRX?
Annar Pinås
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 07 des 2008, 13:11
Sted: Våle i Vestfold
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Annar Pinås »

Tom Erik Stokness skrev:Men noen som har noen forslag til mr.Pinås?
Svære hornsubber er ikke det han er ute etter...

Men for å være helt ærlig. Hvorfor bygge selv når man har billige/bra systemer som f.eks JBL MRX?
Jeg er vel ikke ute etter noe som helst Tom Erik, men da jeg startet tråden med "Selvbygd PA for band", var det mest for å få kontakt med andre som hadde erfaring
med å bygge selv. Dette forumet er vel ikke bare for lydfolk og utleiefirmaer som jobber med store systemer og store festivaler,konserter o.l.
Når det gjelder mitt foreløbig siste PA bygge, så var det jo først og fremst for å få noe å fylle hverdagen med , etter å ha blitt rammet av en alvorlig kreftsykdom som bl. annet resulterte i et amputert bein.
Og når en da kan få jobbe med noe veldig intressant, som bl.annet å bygge sin egen PA, gjør jo at en blir fortere frisk og kan fungere i hverdagen igjen.
Mitt hittil eneste PA kjøp var i 1976, hvor vi skulle ha lyd til bandet vårt, for vi skulle turnere "proff" rundt i Norge. Det var noe Peavey greier med en 15",et Motorola horn og to Piezotweetere. Vi kjøpte 4 stk av dem, og var fornøyde helt til vi hørte et Ungarsk band på "Uggla" I Bergen.Da skjønte jeg at det var noe "mer". Vel hjemme startet mitt første PA prosjekt. Og etter det har det bare blitt sånn.
Jeg er fullt oppegående med det som skjer i lydverden med Prosoundweb på nett og Prosound News i postkassa.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Ja det er morro ha no konstruktiv å pusle med , ihvert når det i ditt tilfelle er noe som inntreserer deg :)

Missforstå tråden litt nå, fikk inntrykk av at du var inntresert i å bygge ny PA jeg..

Skal hilse fra fattern foresten :)
Svar