Selvbygd PA for band

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Annar Pinås
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 07 des 2008, 13:11
Sted: Våle i Vestfold
Kontakt:

Selvbygd PA for band

Legg inn av Annar Pinås »

Finnes det noen her på forumet som har erfaringer med selvbygd PA? Har selv lang erfaring med dette fra 30 år tilbake,og bygde mine foreløbige siste PA -kasser for 2 år siden.
Dette er jo da en band PA som fint dekker en vanlig stor idrettshall (dansegalla o.l.). For band som vil ha sin egen PA blir jo dette mye billigere enn mye av alle "Tuppervarehøytalere" som er på markedet. Skal en ha noe som låter bra (Nexo, EAW, Meyer o.l.), blir det fort grisdyrt! :D :D
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Tom Hansen »

Har ikke bygd noe selv i PA-sammenheng. Det kan nok funke for et band som kjøre lyd selv, men vil være verdiløst ved evt. salg. De merkene du nevner her vil koste lite i bruk, med tanke på at man får igjen pengene ved salg. Det er og uvanlig at band eier en PA som dekker store haller. Det vil som regel lønne seg og leie dette utstyret.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Espen Hammer »

anbefaler heller og kjøpe seg noe brukt PA fra ett eller annet PA firma. kan komme over ganske ok pakker der. samt at man kan selge det og få en bedre pris enn det man evt. vil gjøre med hjemme snekra PA. Samt at det er vel ikke mange teknikere som vil bli med og jobbe på en hjemme snekra PA.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Ole Hansen »

Det jeg har vært borti av selvbygd PA har jeg ikke jublet for. Mener selv at fabrikkene som kan bygge høytalere bør gjøre det. For noen er det en lidenskap å bygge/eksperimentere med å bygge høytalere, og da er jo argumentet et helt annet enn å få det billigst mulig.
Har vel aldri vært noe særlig billigere å kjøpe nye høytalere enn nå for tiden. Tenker da på forholdet mellom timelønn og innkjøpspris.
Trenger jo heller ikke å gå for de grisedyre merkene for å få noe som er bra.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Joachim »

Det er så mye teknoligi og hvite frakker involvert i utviklingen av dagens produkter at å bare tenke på og måle seg med de ute i garasjen hjemme blir for meg helt lavmål og ikke ett spørsmål om å tjene penger, bare serve egen interesse.
Dagens produkter i nesten alle prisklasser er så gjennomført og kjøper du ett ferdig system med innebygde amper som er kalibrert med prosessering, ja så sliter du litt i garasjen for å matche selv de rimeligste merkene..

Men for all del, hver sin lyst og lykke til. Jeg ville brukt tida på andre ting. :D
Mvh
Joachim Venberget
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Hans A. Moen »

Selvbyggmiljøet i Norge er microskopisk!. Det er heller ikke noe marked for videresalg av selvbygg.
Men bare du tar en lengre båttur til England så er det et STORT selvbyggmarked. Det har nok mye med at det fortsatt er et stort clubbing-miljø i England.
I de seriøse DIY miljøene i England er det nesten like mye hvite frakker som hos de større firmaene. Det blir som OpenSource-miljøet. Alle hjelper til.
Om du skummer igjennom teksten merker du fort at det ligger på et faglig høyt nivå.

Selvbygg. Nivå I

Bilde

Selvbygg. Nivå II

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Selvbygg. Nivå III

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Så det er ikke bare barnemat DIY-folket holder på med.
Jeg skulle så gjerne ønske at dette miljøet var større her i Norge, for jeg har veldig lyst til å være med!
Sist redigert av Hans A. Moen den 10 des 2008, 13:03, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Selv om det sikkert finnes mange flinke innen bygging av slikt rundt omkring har fremdeles PA'en en verdi lik null den dagen du skulle finne på å ville ha noe annet igjen..Man må se på ting som en langsiktig invistering, som alt annet..
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Rune Skramstad »

Moro med DIY høyttalere, er faktisk en del seriøse selvbyggere her på berget også som til og med måler og tuner inn kassene i ekkofritt.
Er nok like store eller større forskjeller på selvbygg som på hyllevare, uansett opphav så vil det være fysikken bak og den mekaniske sammensetningen som avgjør om det blir bra eller ikke.
Skal si meg sterkt enig i at en godt brukt PA rigg av kjent merke er det som taper seg minst i verdi, men synes du det er gøy med DIY så er det etter min mening et vel så godt alternativt pengesluk som motorsykkel, veteranbil og speedbåt;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Hans A. Moen »

Rune Skramstad skrev: Skal si meg sterkt enig i at en godt brukt PA rigg av kjent merke er det som taper seg minst i verdi
Etter den sitter vi igjen med investering kontra sluttpris.

Hva kostet det inn, og hva kostet det ut...

Om vi regner på det. og ser for oss et bakkestack, så er det ikke sikkert regnestykket er så skummelt.
DIY er nok konkurransedyktig på det området.

DIY arrays er nok veldig tidkrevende å få i stand. har sett noen fete engelske og russiske design, men sabla kompliserte bygg.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Dere må ikke ta fra folk gleden med sagmugg i håret og flis i fingeren :)

Bygde mine første høyttalere på sløyden i 9. klasse, beste investeringa jeg har gjort. Tjente inn de kassene fort som fy.
Annar Pinås
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 07 des 2008, 13:11
Sted: Våle i Vestfold
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Annar Pinås »

Hei igjen.
Dette med selvbygg var først og fremst med tanke på band som kjører sin egen PA, gjerne på klubber,samfunnshus og mindre haller. En lærer jo mye når en går skikkelig inn i materien vedr. lyd, når man bygger sitt anlegg selv. Jeg mener selvfølgelig ikke at man går ut i vedskjulet og snekrer sammen noe på måfå.
Jeg tenker heller ikke på kjøp og salg av disse høytalerne. Men på nettet finnes det jo mye om dette emnet. Gå inn på http://www.prosoundweb.com og let litt der, så vil du finne både forum (nesten som dette), artikler og mye mer. Det er bl. annet et forum som heter LAB Subwoofer, og her er mange tips å hente. Men dere som er oppegående på lyd, har sikkert vært innom der mange ganger. Jeg er klar over det at en kan kjøpe en ferdig rigg som låter bra, og jeg har også sett på blandt annet Dynacord Cobra, som burde være en meget bra band-PA. Hadde aldri hørt den før, men nå i høst fikk jeg anledning til det. Hvordan opplevde jeg den? Matt i toppen og altfor mye bunn, men det har vel kansje noe med mixinga å gjøre. Når vi som band reiser rundt omkring og spiller i norges land, har vi som regel kort tid til rigging før publikum kommer. Da må man ha et lydanlegg som en kjenner godt og låter bra uten alt for mye skruing. Og etter å ha hørt Cobra'n drømmer jeg ikke om den lenger, mitt eget "hjemmebryggde" holder mål i massevis, og mye billigere. Skal heller ikke selge den. Om noen av dere er intressert i hint og tips, bare kontakt meg.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Hvis du bare skal ha en enkel PA rigg med 1topp per side så er det ikke så sabla vanskelig å få dælja sammen noe som låter helt ok..
Enda enklere blir det om man deler alt aktivt å kan leke med Delay osv i filteret.

Er endel produsenter som har laga tegninger til DYI konstruksjoner som sikkert låter helt brukbart.
Vi snakker enkle kasser med 12"/15" + 90x40 horn

Men der stopper det , får hva ola nordmann kan få til hjemme i garasjen
Du slipper å tenke på spredningsmønster og hvordan kassene "kobler" når du stacker flere burker osv

Men ting blir værre hvis du skal lage et system!

De seriøst produsentene bruker mye tid/penger på R&D på å utvikle systemer.
eksempelvis Nexo Alpha og EAW 750 er ikke bare noe som er kasta sammen!
Annar Pinås
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 07 des 2008, 13:11
Sted: Våle i Vestfold
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Annar Pinås »

Er dette et forum for Lyd og PA, eller er det Norges Bondelag's snekkerlinje. Der brukes flatenden på øksa når dem dæljer sammen grisebingen, og så kaster de sammen fortrauet etterpå!!!
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Espen Hammer »

Jeg skjønner godt hva du snakker om. men jeg klarer ikke og se det som et godt argument for å bygge PA selv. Reiser selv med et band som har egen PA og det tar meg veldig kort tid og få rigget den å få den til å spille riktig. Jeg vet ikke hvor mye det kommer til og koste om du skal bygge en tilsvarende PA pakke, men tror det bandet kjøpte brukt PA flate, med nye amper og LS9 32 for ca 170 000 inkl mva. ferdig levert med programert DSP, oppsydd amp rack med alle muligheter for utvidelse. Men.. ja, det hadde absolutt vært artig og bygge en PA, å se hva man kan få til. Et annet problem er jo og få ting til og spille fint og rett i delefrekvens områdene, men har man tilgang til bra måle ustyr så skal jo dette fikses fint. Men som det ble nevnt litt lengere opp i tråden her så vil det nok funke relativt greit så lenge man snakker om single kasser pr.side. Men når det blir snakk om flere kasser pr.side så er det mye mystisk som skjer i kobling i de forskjellige frekvens områdene osv.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Selvbygd PA for band

Legg inn av Hans A. Moen »

Dette blir veldig individuelt. Klart, er du et band i oslo-området eller en annen større by, som består fullt og helt av musikere så er forutsettingene dine små for å en gang vite hvordan et delefilter ser ut. Men om du skulle være utdannet tekniker og tilfeldigvis har tilgang til en bondegård med fullt snekkerverksted og attpå til har noen tusen timer med erfaring blir forutsetningene for et godt resultat noe helt annet.
I litt mer grissgrendte strøk er også bruksområdet noe annerledes (gymsalen på ungdomskolen). Det er kanskje ikke like tett mellom utleiestedene i Sør-Varanger som i Oslo eller Trondheim.

Men om forutsettingene ER tilstede da. Så bygger man ikke på måfå. DIY-miljøene kan bruke år på å rafinere et design, så plutselig er det både versjon II og III.
De seriøse leverandørene av høyttalerelementer pleier også å ha greie kit for menigmann. F.eks EighteenSound: http://www.eighteensound.com/staticCont ... _kit12.pdf
De leverer svært detaljerte tegninger som tar for seg delefilter, avstivning og plassering av dempemateriale. Plot for frekvensresponsen og anbefalt EQ er også med. Så om man skal ha et bakkestakk med en 1-2 topper på hver side kan det ikke slå feil.
Har regnet på et kit med 18" 12" + horn. Da blir det ca 9000,- per enhet + arbeidstimer.
Så for 18.000,- kroner, noen forsterkere og mye arbeid har du en band-PA til utestedet ditt på Kløfta.
Svar