Metallica på tur..

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Metallica på tur..

Legg inn av Joachim »

Noen som har sett løsninga på og fly subber i senter "in the ring" sånn de gjør her?

Forty self-powered 700-HP subwoofers handle bass support, arranged in an innovative sub array configuration created by Meyer Sound’s Thomas Mundorf using the MAPP Online Pro acoustical prediction program. Known as the TM Array, it was first deployed at Metallica's Berlin and London record release events with very impressive results.

Mer og bilder her: http://meyersound.com/news/2008/metallica_tour/

Hva er greia med at de spiller inn i hverandre, må jo koble noe vanvittig..?? :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Trond »

Må jo ha masse subber når verdens heldigaste trommeslager trør på basstromma 8)
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Joachim »

Trond skrev:Må jo ha masse subber når verdens heldigaste trommeslager trør på basstromma 8)
Det er ikke antallet som er poenget her i det hele tatt. Dette er noe jeg aldri er sett gjort før, og når ikke Meyer har gjort det så vet ikke jeg hvem som kan ha gjort det. Med denne konfigurasjonen må det jo eksplofaenmegdere oppi taket når lars tråkker.. Legg merke til at de speller 90 grader inn i hverandre.. :lol:

Bilde
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Helge A. Bentsen »

For meg så ser det ut som de har laga et flydd sentercluster for å få jevnest mulig dekning og minst mulig sub ned på scena. 9x 700HP har jo polarkontroll ned til 66Hz, men akkurat hvorfor de spiller 90 grader inn i hverandre, er ikke like åpenbart.

Kan det tenkes at de vi ha de akustisk senter på alle subbene så nært hverandre som mulig, for at det skal koble best mulig, samt at det skal gå ann å dekke asymmetrisk i hallen? Hvis du bruker delay og nivå på subber i en sånn konfigurasjon så vil jeg tro at du kan endre spredningen til clusteret. De spiller neppe i helt kvadratiske haller, og vil kansje ha muligheten da til å hive mindre sub i to retninger, og mer i de to andre retningene?
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Trond »

Verdens heldigaste trommeslagar, sikkert ein av få som er blitt verdenskjent og rik for å gjera noko han absolutt ikkje har greie på.

Det er vel sikkert derfor dei trenger 32 kanaler på trommesettet og enormt mykje PA.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Metallica på tur..

Legg inn av John Idar Bakke »

Det er noen videoer der som kanskje sier litt. Ut til høyre..
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Arnstein »

Pratet så vidt med Thomas Mundorf i dag ang denne konfigurasjonen. Det er ingen prossesering i sub-arrayet annet enn low-pass på 80hz. Miloene kjøres fullrange(!) og forsinkes, slik at de "fase-alignes" med 700ene. Keep it simple, var mottoet.

Grunnen til at de spiller inn i hverandre er at avstanden mellom ellementene blir kortere enn om de hadde spilt utover. Er nok forskjellige meninger om hva som hadde vært best her.

De hadde også prøvd med beam-stearing av sub-arrayet ved å dele det i tre pluss leke seg med delay. Men det resulterte bare i mer sub på scenen, naturlig nok.

Jaja, synes synd på 12"erne i miloene jeg. Heldigvis spiller jo Metallica ganske lavt, uten spesielt mye energi under 120hz....eller? :wink:
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Joachim »

Takk for info Arnstein, veldig intressant og for meg virker det du sier logisk. Keep it simple.. Less is more osv..
Nå kjenner ikke jeg Milo og disse subene så godt men det virker fornuftig for meg. Milo har vel intern prosessering som tar for noe i bunn ( 60hz? ) og med symmetrien i riggen vil jeg tru det er smal sak og alligne TM arrayet med Miloene og få en god helhet. Jeg vil og tru at TMarrayet vil gi fra seg såpass mye at det er null behov for å tilføre noe i miksen der..
Nei, dette har jeg trua på.. Som du sier kan det sikkert diskuteres hvorvidt de burde spilt rett ut eller inn i hverandre men da vil du nok ikke få samme koblingen eller?
Sa han noe om hvor mye db det her kan produsere, subarrayet altså?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Arnstein »

Kassene har ett andreordens filter på rundt 65hz ja, pluss det akustiske litt lengre ned pga portene. Pluss masse patenterte limitere++, og med denne array-size parameteren til meyer som også drar av en del bunn, så de greier seg sikkert.

Kan spørre ang. dB. Men, der er vel så det holder, selv om det er noen få subber mindre enn de hadde med på feks Valle i fjorsommer(42x700HP).
Sist redigert av Arnstein den 28 nov 2008, 00:39, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Joachim »

Ja det er nok så det holder og vel så det, spør mest av nysgjerrighet og for å få en peikepinn på hvor mye det faktisk kobler.
Nå har ikke jeg særlig referanser der men det kan en jo finne ut a... 8)
Mvh
Joachim Venberget
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Atle Aamodt »

Meyersound 700-HP har som de aller fleste andre frontladede reflekskabinette en tilnærmest omni-karakteristikk i det frekvensområdet de blir benyttet. Dette betyr igjen at det ikke spiller så stor rolle "hvilken vei høyttaleren peker". I alle fall ikke når vi snakker om bruk i tilnærmet free space. Ser ingen grunn til at disse fire kolonnene ikke skal koble godt, da de i stor grad vil oppføre seg som en kilde. Største energitapet her, er at de henger i free space.

Atle Aamodt
Atle Aamodt
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Rune Skramstad »

For å få full kobling fra 80Hz er maksimumavstanden mellom elementene som står lengst fra hverandre omtrent to meter.

Høyden på bass arrayen ser ut til å være omtrent fem meter med fingern i været og øyemål, det tilsvarer at de får en bølgefront som vil se ut som en sylinder ned til litt under 70Hz, men med noe tilnærmet perfekt spredningskarakteristikk for lokalet på bildet ned til 35Hz med enkelte lober oppover og nedover. Toppene dør jo ikke helt ut over en båndbredde på 10Hz selv om de er delt på samme sted som basserne, så rett og slett jævlig smart tenkt, tak og gulvrefleksjoner vil i tillegg helt sikkert veie opp for null lobene ved lavere frekvenser enn 70Hz.....imponert 8)

Delefrekvensen på 80Hz for toppene (hvis jeg har forstått riktig) vil ikke være noe som helst problem med så lange arrays, selv om man byttet ut basserne i toppene med et par 4" så ville det mest sannsynlig bli nok midbass uten å kverke basserne. Har testet ut dette i praksis med 32 x 4" i en array på litt over fire meter, disse var hornladet i tillegg, men med en lengre array ville det sannsynligvis blitt tøft nok selv med frontlading.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Metallica på tur..

Legg inn av Joachim »

Intervju med og info fra Mundor selv. Makan til nøktern fyr også snakker han ett spåk jeg og forstår uten å måtte ha doktorgrad i elektroakustikk noe som ser ut til å ha blitt nye trenden. :lol:

http://meyersound.com/news/2009/tm_array_metallica/
Mvh
Joachim Venberget
Svar