QSC vs JBL

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Rolf
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 13 nov 2008, 16:21

QSC vs JBL

Legg inn av Rolf »

Skal kjøpe nytt lite pa-anlegg.
Vurderer JBL PRX opp mot QSC HPR, 15" 3-veis topp + 18" sub.

Er det noen på forumet som har ærfaring med disse anleggene? For og imot?
Rolf Yksnøy
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Har erfaring med begge og hadde valgt JBL PRX. Nesten 25 000,- veil billigere for en rigg + at JBL'en er lettere å omsette brukt den dagen du skal evt selge. Jeg har aldri vært noen spesielt fan av JBL produkter, men dette er faktisk et bra kjøp sammenlignetet med nesten hva som helst i den prisklassen.
Rolf
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 13 nov 2008, 16:21

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Rolf »

Takker for svaret.
Var det kombinasjon 535 og 518 du har prøvd?

Har lest i en del engelske forum der de hevder at bassen i JBL PRX sub'en er lat i forhold til QSC HPR.
Skal bruke det til 5-manns partyband (tromme, bass, gitar, piano/synt og vokal)
Har du noe å si om dette??

Vekta på JBL'ene er suveren da... vert alltid nok løfting
Sist redigert av Rolf den 26 nov 2008, 20:58, redigert 1 gang totalt.
Rolf Yksnøy
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Mats »

Har skrudd litt på PRX, og til formålet du beskriver er PRX helt kurant! Raskt og greit å rigge opp og ned, og enkelt å få til å låte fint. Så i den prisklassen så er det helt topp! :)
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Joachim »

JBL uten tvil. Jeg kjenner ingen av systemene men hadde tatt valgt JBL i blinde. Der sitter det og Crown forsterkere.
QSC har vel ikke akkurat renome på seg for og lage høyttalere eller?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Tom Hansen »

Har prøvd PRX på et partyband, og synes dem spillte veldig bra. Minuset er at dem spiller ikke godt når du kommer på litt avstand. Da blir det for lite sub. Men det er jo bare og legge på et par til. Ville og valgt JBL uten tvil.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Rolf
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 13 nov 2008, 16:21

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Rolf »

Tom Hansen skrev:Har prøvd PRX på et partyband, og synes dem spillte veldig bra. Minuset er at dem spiller ikke godt når du kommer på litt avstand. Da blir det for lite sub. Men det er jo bare og legge på et par til. Ville og valgt JBL uten tvil.
Hvor langt ca mener du med litt avstand?
Var det 12" eller 15" i toppen på det anlegget du prøvde?
Rolf Yksnøy
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Tom Hansen »

Var 4 stk 12" topp, og 2 stk bunn. Det var vesentlig dropp på ca. 8 meter. Var best lyd rundt 4-5 meter fra PA.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Rolf
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 13 nov 2008, 16:21

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Rolf »

Tom Hansen skrev:Var 4 stk 12" topp, og 2 stk bunn. Det var vesentlig dropp på ca. 8 meter. Var best lyd rundt 4-5 meter fra PA.
Hadde det hver annerledes med 15" i topp tror du? Synest 8 meter høres veldig lite ut, men igjen så veit ikke jeg helt hva en kan forvente av slike anlegg.
Hvilken konfigurasjon vil du anbefale da?
Rolf Yksnøy
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Tom Hansen »

8 meter høres lite ut, men man kan ikke forvente bedre i den prisklassen. Det vil og variere i forhold til akustikken i lokalet, og antall personer foran PA. Jeg synes 12" spiller finere enn 15" i toppen. Sjekk også ut Dynacord, der er mye bra. Litt dyrere, men verdt hvert pengene hvis du er ute etter god lyd. Jeg har ikke hørt en høyttaler fra QSC som spiller fint, men det kan jo være flere årsaker til det. En annen ting er den dagen du skal selge. Kjente gode merker flyr unna mye raskere.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Joachim »

Tom Hansen skrev:Det vil og variere i forhold til akustikken i lokalet, og antall personer foran PA.
Og høyde på topper. små annlegg blir ofte ikke satt høyt nok opp. Det er minst like viktig som med anna PA. HF' bør være godt over hodehøyde.
Jeg synes 12" spiller finere enn 15" i toppen.
Pussig, utifra spec kan ikke jeg se anna enn at det er samme HF driver og konstruksjon i alle PRX toppene.
Kansje no prosessering?
Mvh
Joachim Venberget
Rolf
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 13 nov 2008, 16:21

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Rolf »

Jeg synes 12" spiller finere enn 15" i toppen.
Pussig, utifra spec kan ikke jeg se anna enn at det er samme HF driver og konstruksjon i alle PRX toppene.
Kansje no prosessering?
PRX512, 515 og 525 har samme HF-horn og alle deler på 1,6kHz. PRX535 har en 6,5" mid-driver i tillegg til HF, og deler på 430Hz og 2,6kHz.
Er det noen som har prøvd/hørt PRX535?
Rolf Yksnøy
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Tom Hansen »

Har ikke noe med PRX og gjøre. Generelt av min erfaring er at 12" spiller finere enn 15". og da er det snakk om 2 veis system i toppene. 3 veis blir noe annet, og etter min erfaring bedre.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Rolf
Newbie
Innlegg: 25
Registrert: 13 nov 2008, 16:21

Re: QSC vs JBL

Legg inn av Rolf »

Tom Hansen skrev:Har ikke noe med PRX og gjøre. Generelt av min erfaring er at 12" spiller finere enn 15". og da er det snakk om 2 veis system i toppene. 3 veis blir noe annet, og etter min erfaring bedre.
Høres veldig logisk ut for meg.. :)
Rolf Yksnøy
kjell@bst.as
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 25 nov 2008, 17:36

Re: QSC vs JBL

Legg inn av kjell@bst.as »

Hva med å teste sortimentet til Dynacord eller EV?
Svar