D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Sondred
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 03 mai 2007, 08:38

D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Sondred »

Hei,
Jeg trenger innspill fra noen som har god peil på bruk av både D&B og Cohedra utendørs. Det er kun snakk om tale, men skal dekke
1000-2000 mennesker på lang avstand.

Det har blitt brukt en rigg bestående av 16 Cohedra topper i en mobilkran tidligere. Iår blir det vurdert å bruke D&B Q1 på to steder isteden.

Har noen noe erfaring med dette?

Alle innspill tas imot med stor takknemlighet.
Sondre Døli
Optilux AS
Porsgrunn
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Hva er lang avstand??

D&B Q uten tvil for min del. Men dette beror litt på hvor langt vi her snakker om evt...
Sondred
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 03 mai 2007, 08:38

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Sondred »

Den skal kaste maks 100meter. Har fått forskjellige inntrykk etter hva folk er mest vandt til å bruke. Derfor stiller
jeg det samme spørsmålet her.

Noen sier at Cohedra uten tvil spiller bedre (60% bedre), mens andre sier at det er mer trøkk i Q1.

Selv har jeg vært svært imponert over D&B fremfor HK, men det er sikkert smaksak.

Har du prøvd begge deler utendørs?
Sondre Døli
Optilux AS
Porsgrunn
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Til talejobb er D&B Q-serie fint, ferdig vokaleq på systemet. Men ikke prøv å press et rockeband igjennom det systemet før du har masse topper (16+) per side, da kneler det fort. Snakking, og enkle musikkting duger det til, men det er ingen rockepa.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Frode Trondahl »

D&B Q er passivt delt noe som setter endel begrensninger når det kommer til trøkket den kan levere.

Er mye mer trøkk i en aktivt delt Cohedra, har selv brukt både D&B Q og Cohedra flere ganger.
Min erfaring er at Cohedraen har mye mer punch og mere kontroll når man skal watte på litt.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Rune Skramstad »

Begge deler bør fungere helt fint selv på ganske lang avstand er nå min erfaring.

PS! Mono er sterkt undervurdert i tillegg til at det er mindre jobb enn med stereo :D
PS! PS!en over gjelder for både D&B og HK....
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Joachim »

Frode Trondahl skrev:D&B Q er passivt delt noe som setter endel begrensninger når det kommer til trøkket den kan levere.
Og siden flere D&B systemer er passive eller har opsjon på dette antar jeg da at alle disse har endel begrensninger når det kommer til trøkket den kan levere?
Husker jeg ikke helt feil er vel forskjellen "i trøkket" på en max aktiv og passiv 3db..
Jaja, lærte jeg noe i dag og.. Jeg som alltdi har likt D&B og aldri hatt problemet med trøkket, dog var det litt lite med 3 Q pr side ute men det gikk det og .. :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Frode Trondahl »

Ett hvert passivt delefilter vil generer endel varme når man dytter mye effekt gjennom det. Jo mer effekt jo mere tap via varme.
Selve hovedargumentet for at man begynte med aktiv deling var nettopp at man kunne øke effektiviteten å minske effekttapet i høytalere.

Dette er ren mattematikk og ohms lov.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Joachim »

Frode Trondahl skrev:Ett hvert passivt delefilter vil generer endel varme når man dytter mye effekt gjennom det. Jo mer effekt jo mere tap via varme.
Selve hovedargumentet for at man begynte med aktiv deling var nettopp at man kunne øke effektiviteten å minske effekttapet i høytalere.

Dette er ren mattematikk og ohms lov.
Jeg er gammel nok til og forstå det men når det gjelder akkurat D&B så har jeg aldri sett på dette som noe problem.
Ta f.eks Maxene, nesten ingen gidder kjøre de aktivt for de utbyttet kontra kostnad henger ikke på greip.
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Frode Trondahl »

Er enig i at man ikke alltid har bruk for aktiv deling.
Men når man snakker om å pumpe ut massevis av energi til stort publikum, så synes jeg alle passive systemer inkludert D&B butter litt for fort.
Men D&B er absolutt mye bedre enn mange av sine konkurrenter på passivt delte systemer.

Synes D&B Q låter knall til en del ting, men det er ikke noe kruttønne beregnet på store rockekonserter utendørs. Da må man ha J og den er aktivt delt. :) :)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Joachim »

Frode Trondahl skrev: Synes D&B Q låter knall til en del ting, men det er ikke noe kruttønne beregnet på store rockekonserter utendørs. Da må man ha J og den er aktivt delt. :) :)
Det er da bare se på størrelsen på en Q så ser du at det ikke er noen kruttønne beregnet på store rockekonserter utendørs. Det er det heller knapt noen annen kasse på samme fysiske dimensjoner som er...
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Utvikler seg til en litt teit diskusjon, og litt off topic. Fyren skal tross alt dekke max 100 meter med tale og ikke en konsert med Slayer...
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Tom Erik Stokness »

med andre ord: Hipp som happ.. Bruk det som gir deg mest igjen pengemessig ;)
Var aldri snakk om R&R her.. kun tale for max 2000 huer
Sondred
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 03 mai 2007, 08:38

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Sondred »

Har vært å målt idag. Og det var faktisk enda mindre enn jeg trodde.

Område1 som skal dekkes med lyd er 50meter unna mobilkrana vi skal bruke. Område2 (som dessuten er 200meter motsatt vei) bli det plassert stativer 20m unna gjestene.

Tanken er å bruke 16stk Q1 i mobilkrana, og 8stk i trussingen på område 2 som blir heist 5m opp.

Tidligere år har de plassert mobilkrana med 16 Cohedra topper for å dekke hele området fra en plass. Tror det er dette som har ført til at gjestene har fått inntrykk av dårlig lyd. Jeg er egentlig lysteknikker, så dette er ikke helt mitt bord, men må si det virker logisk at det er bedre å dele opp paflaten på 2 plasser.

Før skulle dem dekke ca 300m bredde med lyd, som dermed gjorde at kunden kunne havne opp til 200m unna lyden.


Husk for all del at det kun er snakk om tale. Så det jeg bekymrer meg mest for er delay. Tidligere har det vært umulig å høre hva speakeren har sagt.


Takker for mange gode innspill. Dette gjør at en ivrig kar lærer. :-)
Sondre Døli
Optilux AS
Porsgrunn
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: D&b Q vs Cohedra til utendørsbruk

Legg inn av Ole Hansen »

Sondred skrev:
Husk for all del at det kun er snakk om tale. Så det jeg bekymrer meg mest for er delay. Tidligere har det vært umulig å høre hva speakeren har sagt.
Veldig viktig at du sier at det er speakerlyd som skal ut til folket. Når en sier talelyd oppfatter jeg det som om at publikum sitter stille og har full fokus på hva taleren sier og at det ikke er forstyrrende lydkilder i nærheten. Når det er speakerlyd det er snakk om oppfatter jeg det som om at det er en sportsarena med støyene publikum og kanskje bråkende utøvere(bilsport). Hva slags arrangement er dette? Har du et oversiktsbilde å legge ut?
Jeg har holdt mest på med motorsport i forbindelse med speakerlyd og da sloss en mot mye desibel.

Når jeg skal kaste langt, da med mye kjipere og færre høytalere en du har til rådighet, har jeg brukt et sveivestativ til et par lapper kjøpt hos Multitechnic. Dette går 4-5 meter høyt og har 35 mm rør som passer på standard høytalere.

Denne løsninga så forresten interresang ut og det koster jo ikke så mye per boks av disse; http://www.lydrommet.no/artikkel/nyhet/vis.html?id=422
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Svar