Strømstyring i fast innstallasjon

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Strømstyring i fast innstallasjon

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Har følgende utfordring: Fast innstallasjon der mikser og effekter står bak i lokalet, forsterkere og høyttalerprosessor står framme. Brukerne ønsker kun en strømbryter å forholde seg til. Forsterkerne har en liten forsinkelse ved påslag, så det å sette strøm på anlegget er greit. Men når man slår av strømbryteren, så smeller det i Pa og monitorer, fordi releene i ampene ikke er raske nok av. Hva er vanlig å gjøre for å få en bedre løsning. Ser at noen powercondisionere har flere strømutganger med forsinkelse, er dette en grei løsning?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Strømstyring i fast innstallasjon

Legg inn av Ole Hansen »

Hei Odd Arild :). Er ingen elektriker men siden ingen andre har svart prøver jeg meg. Det jeg har gjort på innstallasjon er at elekrikeren har lagt inn forsinkelse på forsterkerne når en slår på og forsinkelse på miks når en slår av bryteren. Tror at elektrikeren kan gi deg et klart svar på hvordan det gjøres og hva som må til.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Strømstyring i fast innstallasjon

Legg inn av Joachim »

Enig med Ole om at dette er elektrikermat.
En ting er og forsinke vekkerklokka, noe annet er ett lass med amper som suger strøm. Du må ha en løsning som tåler at det blir dratt en hel del juice ut av dingsen og sånt tviler jeg du finner på clas ohlson.
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Strømstyring i fast innstallasjon

Legg inn av Espen Hammer »

FInnes det en Crestron eller noe lignende i rommet? I såfall kan man fjernstyre et reele med den.. der man legger inn forsinkelser og masse andre ønsker. Er ofte brukte på auditorium innstalasjoner og slikt. Biamp tror jeg også har duppedingser som kan gjøre sånt. Da må man evt. slå av ustyret med "fjernkontrollen" til Crestron eller Biamp eller hva no enn som blir brukt..

Ellers så kan man jo gjøre det enkelt med rele styring uten media styring.
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Strømstyring i fast innstallasjon

Legg inn av Even N.B. »

Tidligere denne uka så tenkte jeg skulle hjelpe, men dette er ting vi ikke har lært noe om...
Men de siste dagene har jeg fått lov til å jobbe med en gruppe fra vg2 som bygger en lysdimmmer til en konsert på fredag. Å i dag gikk læreren gjennom noe som kan være til hjelp her. Denne saken heter "tidsrelè" å med denne kan du stille inn hvor mange sek forsinkelse dere vil ha når dere skrur av...så hvis utstyret er koblet gjennom en kontaktor så er det ikke noe problem å sette inn ett tidsrele.
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
ketil
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2005, 17:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Strømstyring i fast innstallasjon

Legg inn av ketil »

Hei Odd Arild, og takk for sist :-)

Dette er en kjent greie fra de installasjonene vi driver på med. I et 2-meters rack med servere, multipleksere og annet godteri så er startstrømmen så høy at den glatt blåser en 16A kurs hvis vi slår på alle enhentene samtidig. I vanlig driftsmodus trekker de jo langt mindre strøm, så trikset ganske enkelt å starte enhetene sekvensielt.

Til det bruker vi f.eks power-sequensere fra Furman:
http://www.furmansound.com/product.php? ... =PS-8RE_II

Mvh Ketil.
Mvh Ketil Morstøl
Soundware Norway
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Strømstyring i fast innstallasjon

Legg inn av Tom Hansen »

Det enkleste er og sette inn en kontaktor med tidsrele som beskrevet av Even. Etter som du ikke har problemer nå med og starte anlegget, er det kun snakk om at mikseren og eff. må ha strøm litt lenger enn forsterkerne. Tar du strøm fra flere kurser, må dem og legges inn på samme bryter. Har du litt peiling, kan du kjøpe rimelige varer fra Elektroimportøren.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
JackSaltnes
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 12 aug 2008, 13:42
Sted: Oslo

Re: Strømstyring i fast innstallasjon

Legg inn av JackSaltnes »

Dette er helt klart elektrikermat!


Man ønsker :
Ved påslag av systemet at mikser og effekter starter først, deretter på med amper.
Når man skal stenge, amper først av deretter mikser/effekter.

Jeg har installert noen stadion anlegg, her kommer vi borti dette "problemet"

Det vi ( Siemens Installasjon AS) har valgt å gjøre er at vi lar frontenden ( mikser/effekter) stå på 24/7 ( med unntak av at lokasjonen lukkes for vintersesongen). Så setter vi flere tidsreler på sterkstrømskurser. Sekvensstyring på innslag av effektforsterkere. avhenging hvor mange kurser og lokasjon, så har vi 1 stk nøkkelbryter i mikserposisjon for betjening av dette.

Om det er behov for å skru av mikser/effekter, ja sett det på en nøkkelbryter/bryter ved siden av, merk de godt, lag gjerne et laminert skilt ell. ved siden av....


Hilsen Jack Saltnæs
Svar