NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger

Legg inn av Espen Hammer »

Skjønner.. og det er jo et veldig vanlig problem.. skarptromme, cymbaler og ivrige gitarister.. samt bassister med ampeg osv.. de blåser jo lyden rett i trynet på de første radene. hva med og ha en mic på scena også da?? (nå er jeg virkelig på tynn is... lite peiling på akustiske målinger osv.)
Erlend M Viggen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 17 sep 2008, 16:40

Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger

Legg inn av Erlend M Viggen »

Espen Hammer skrev:Skjønner.. og det er jo et veldig vanlig problem.. skarptromme, cymbaler og ivrige gitarister.. samt bassister med ampeg osv.. de blåser jo lyden rett i trynet på de første radene. hva med og ha en mic på scena også da?? (nå er jeg virkelig på tynn is... lite peiling på akustiske målinger osv.)
Takk for forslaget, og jeg har vurdert lignende tiltak i tilfellet med å måle romresponsen under en fullstendig akustisk konsert (f.eks. klassisk musikk med orkester). Problemet er at man må ha akkurat den samme miksen mellom instrumentene i referansesignalet og signalet som tas opp i salen. Det er nok teoretisk mulig å gjøre som du foreslår, men da må du mikse signalet som sendes ut til høyttalerne med signalet fra mikrofonene på scenen slik at du får et referansesignal med akkurat det samme nivåforholdet mellom instrumentene som du har i salen. Dette er nok ikke praktisk mulig med mindre man er en lydninja med masse tid. :)

Mulig at det går an å lage et datasystem som matcher relative nivåer mellom instrumentene i referansesignalet automatisk på en best mulig måte, men jeg vet ikke helt hvordan det skulle virke. Det får bli en annen students prosjekt en annen gang.
Svar