Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

toraabe

Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av toraabe »

Jeg har en følelse av at mange teknikere ikke liker å la bassen spille helt ned ( setter på høypasfilter ved 50-70 hz )
Selv gjør jeg aldri det siden jeg liker at den spiller så langt ned som mulig ( les reagge )
JEg synes at man mangler litt i lydbildet hvis man kutter den for høyt opp ( over 50 Hz )
Noen meninger om dette ?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Tja, jo, ja, det kommer ann på hva du er ute etter. Noen ganger så kutter jeg bunn, andre ganger så booster jeg, det kommer het ann på bassen, artisten, preampen, musikkstilen, mikseren, pa-tuningen. pa-typen, kompressorvalget, fullmånen, medvinden og humøret.

Eller som de sier på nynorsk: "It depends".
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Mats »

Helge A. Bentsen skrev:Tja, jo, ja, det kommer ann på hva du er ute etter. Noen ganger så kutter jeg bunn, andre ganger så booster jeg, det kommer het ann på bassen, artisten, preampen, musikkstilen, mikseren, pa-tuningen. pa-typen, kompressorvalget, fullmånen, medvinden og humøret.

Eller som de sier på nynorsk: "It depends".
Sant!

Men liker ofte å sette høypassfilter på 50hz for å få litt renere bassgitarlyd. Kommer som sagt veldig an på... Har man et anlegg som drar helt ned i kjeller'n så kan det jo være kult å peise på under 50 hz også. 8)
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Off topic, men jeg lar det stå til: Overraskende ofte synes jeg at basslyden på mange konserter er mindre bra, ikke så rent sjeldent skikkelig ræva også. Jeg kan se at bassisten flytter henda oppover halsen og gjør ting, men alt jeg hører er noe lavfrekvent rumling. Er det virkelig så vanskelig å få dette til? Hvorfor i så fall, tar bassen opp for mye plass og går utover feks vokal? Hvordan skru dere som oftest bassen?
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Hans A. Moen »

Hm..
Jeg pleier aldri og kjøre highpass/Lowcut på bass. Men jeg pleier ikke å la, engang, budsjett PA'n spille fritt nedover i frekvens da. Pleier å sette Lowcut på 35-45 på Pa'n. Litt avhengig av hvordan utstyr man har. via EQ (ja. nasty fasing, men må til), DSP, integrert subfilter.

Er vel rimelig vanlig praksis? Det låter uansett steinfett når det er snakk om rock og rølp.
Raggea og Dub blir vel en annen sak igjen?
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Mats »

Bjørn Ove Hagset skrev:Off topic, men jeg lar det stå til: Overraskende ofte synes jeg at basslyden på mange konserter er mindre bra, ikke så rent sjeldent skikkelig ræva også. Jeg kan se at bassisten flytter henda oppover halsen og gjør ting, men alt jeg hører er noe lavfrekvent rumling. Er det virkelig så vanskelig å få dette til? Hvorfor i så fall, tar bassen opp for mye plass og går utover feks vokal? Hvordan skru dere som oftest bassen?

Nettop derfor jeg liker å kutte rundt 50 hz. Da får man mer definert lyd og det er lettere å få til en god mix. Det kommer jo da på bekostning av det lille ekstra man mister under 50 hz. Og ogjen: stil, utstyr osv. spiller jo inn. Ville aldri kutta bånn på reggea. På punk og litt hardere rock liker jeg å booste litt høy mellomtone for å få litt "juicy" bassgitar. Noe som hadde låti rævva sammen med Oslo Gospelkor.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Jøss, med hvilke anlegg og i hvilke rom får du bassen til å spille så reint under 50 hz at du kan fintukle med den nedi der og høre forskjell?

På de konsertene jeg snakket om med dårlig basslyd, har jeg aldri tenkt at det var frekvensene så langt nede i subben som var problemet, men at teknikeren må ha kuttet noe alvorlig i mellomtonen
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Mats »

Finjusteringer under 50 hz vil nok ikke utgjøre så stor forskjell, men om man kutter alt under 50 hz vil man jo merke forskjell. Enig i det du sier angående scooping av mids. Blir vanskelig å få bassen til å låte fint sammen med trommene når det eneste du hører er "voooooooooooom brrrrrr voooooooom".
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av kleistad »

har i anledninger vært så høyt oppe som 100hz på HPfilteret på bassen, men det er jo utrolig mye som spiller inn. Men det viktigste av alt, bassen! hvis det er en god bass er det ofte ikke nødvendig med noen basskutt men når du får basser med dårlige pickuper blir det som oftest bare romling oppover på halsen, og da er det bare å bruke HP.potmeteret for det det er verdt 8)

Hans:
Hvis PAen tåler det, så kutter jeg aldri bort de nederste frekvensene, utrolig deilig når det kitter litt rundt 30hz i basstromma :D
Kristoffer Leistad
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Bassen er vel veldig sjelden noe problem i dag, selv en bass til 5000 låter i dag mer enn greit nok til at det skal være mulig å få til ok lyd. De fleste profesjonelle har i alle fall gode nok instrumenter til at det ikke er der problemet ligger. Er det ikke heller slik at bassen blir en slags salderingspost for å få vokalene, gitarene osv til å sitte bedre i miksen?
toraabe

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av toraabe »

Bjørn Ove Hagset skrev:Off topic, men jeg lar det stå til: Overraskende ofte synes jeg at basslyden på mange konserter er mindre bra, ikke så rent sjeldent skikkelig ræva også. Jeg kan se at bassisten flytter henda oppover halsen og gjør ting, men alt jeg hører er noe lavfrekvent rumling. Er det virkelig så vanskelig å få dette til? Hvorfor i så fall, tar bassen opp for mye plass og går utover feks vokal? Hvordan skru dere som oftest bassen?

Først av alt må PA'n være ordentlig tunet at den låter distinkt og klart.
Pleier å kjøre den ned til 30 Hz ca. Kommer helt an på, men som regel.

Så er det å tune basgitaren ved å få bassisten til å spille skalaer slik at alle tonene blir så jevne som mulig.
Viktig at E strengen låter rent og klart uten lavkutt.
Så inn med compressor . Så inn sammen med mic fra amp ( gjerne beta 52 / annen basstrommemic )
Da synes jeg at det blir finest.
toraabe

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av toraabe »

kleistad skrev:har i anledninger vært så høyt oppe som 100hz på HPfilteret på bassen, men det er jo utrolig mye som spiller inn. Men det viktigste av alt, bassen! hvis det er en god bass er det ofte ikke nødvendig med noen basskutt men når du får basser med dårlige pickuper blir det som oftest bare romling oppover på halsen, og da er det bare å bruke HP.potmeteret for det det er verdt 8)

Hans:
Hvis PAen tåler det, så kutter jeg aldri bort de nederste frekvensene, utrolig deilig når det kitter litt rundt 30hz i basstromma :D
Mange dårlige basser er udefinerte pga dårlilge kompoenter og pickuper som ikke er vokset.
Og de har da en tendens til å låte ullent med masse overtoner som bare grøter til.
Da blir det ofte tatt vekk endel rundt 200 og oppover til 3-400. Det kommer helt ann på utstyret.
Er det derimot aktive EMP pickuper så låter det som regel knall.. :)
toraabe

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av toraabe »

Bjørn Ove Hagset skrev:Jøss, med hvilke anlegg og i hvilke rom får du bassen til å spille så reint under 50 hz at du kan fintukle med den nedi der og høre forskjell?

På de konsertene jeg snakket om med dårlig basslyd, har jeg aldri tenkt at det var frekvensene så langt nede i subben som var problemet, men at teknikeren må ha kuttet noe alvorlig i mellomtonen
Ofte man kan justere på overtonene ( oktaver og terser og hva det måtte være ) sett i forhold til grunntonen og endre q verdien på eq at den evt treffer en bestemt overtone og da dra den vekk slik at grunntonen blir renere. Da kan man fint få en fet ren basslyd som rumler godt nede 30 40 hz uten at den blir ullen ...

En annen ting man også må huske på er å dempe basstromma så mye at den ikke rumler og treffer de same frekvensene som basgitaren spiller på. Da blir det bare grøt. Best synes jeg den låter hvis jeg fyller den halvveis opp med veifilt / molton. Inn med en beta91 og en 52 i front. Da slipper man å jukse og bruke gate ;)
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

toraabe skrev:
kleistad skrev:har i anledninger vært så høyt oppe som 100hz på HPfilteret på bassen, men det er jo utrolig mye som spiller inn. Men det viktigste av alt, bassen! hvis det er en god bass er det ofte ikke nødvendig med noen basskutt men når du får basser med dårlige pickuper blir det som oftest bare romling oppover på halsen, og da er det bare å bruke HP.potmeteret for det det er verdt 8)

Hans:
Hvis PAen tåler det, så kutter jeg aldri bort de nederste frekvensene, utrolig deilig når det kitter litt rundt 30hz i basstromma :D
Mange dårlige basser er udefinerte pga dårlilge kompoenter og pickuper som ikke er vokset.
Og de har da en tendens til å låte ullent med masse overtoner som bare grøter til.
Da blir det ofte tatt vekk endel rundt 200 og oppover til 3-400. Det kommer helt ann på utstyret.
Er det derimot aktive EMP pickuper så låter det som regel knall.. :)
Nå har jeg selv spilt bass i 25 år uten å vokse en eneste mikk, og har aldri hatt behov for det heller. Jeg tror heller ikke at bassisten til feks Delbert McClinton eller Zawinul(Victor Bailey)reiser rundt med utstyr som ikke holder, likevel låt bassen hans krise ut av PA`n, og DET var poenget mitt.
toraabe

Re: Lavkuttfilter på miks med DI på bassgitar

Legg inn av toraabe »

Bjørn Ove Hagset skrev:
toraabe skrev:
kleistad skrev:har i anledninger vært så høyt oppe som 100hz på HPfilteret på bassen, men det er jo utrolig mye som spiller inn. Men det viktigste av alt, bassen! hvis det er en god bass er det ofte ikke nødvendig med noen basskutt men når du får basser med dårlige pickuper blir det som oftest bare romling oppover på halsen, og da er det bare å bruke HP.potmeteret for det det er verdt 8)

Hans:
Hvis PAen tåler det, så kutter jeg aldri bort de nederste frekvensene, utrolig deilig når det kitter litt rundt 30hz i basstromma :D
Mange dårlige basser er udefinerte pga dårlilge kompoenter og pickuper som ikke er vokset.
Og de har da en tendens til å låte ullent med masse overtoner som bare grøter til.
Da blir det ofte tatt vekk endel rundt 200 og oppover til 3-400. Det kommer helt ann på utstyret.
Er det derimot aktive EMP pickuper så låter det som regel knall.. :)
Nå har jeg selv spilt bass i 25 år uten å vokse en eneste mikk, og har aldri hatt behov for det heller. Jeg tror heller ikke at bassisten til feks Delbert McClinton eller Zawinul(Victor Bailey)reiser rundt med utstyr som ikke holder, likevel låt bassen hans krise ut av PA`n, og DET var poenget mitt.

Bra signal inn kan bli bra ut men dritt inn betyr i de fleste tilfeller dritt ut untatt hvis utrykket er ment å være slik.
:)
Svar