Mikrofon til munnharpe

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Mads Størkersen »

Er det noen som har noen hete tips på mik til munnharpe?
Å bruke vokalmik holder visst ikke helt mål...
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Øyvind »

AMT HR1 er visst beregnet for munnspill. Du finner den på http://bamusikk.no/Mikrofoner.htm Ellers har jeg flere ganger sett vokalmik bli brukt til munnspill også. Ellers har du jo SM/beta 57.
Mvh Øyvind Bjørge
Vegar E
Newbie
Innlegg: 39
Registrert: 30 nov 2003, 14:02
Sted: Sandvika
Kontakt:

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Vegar E »

Det fungerer utmerket å legge en mygg (DPA 4061 eller liknende) inne i hånden på munnharpespilleren. :D
Vegar Engebretsen
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Tom Erik Stokness »

58 er jo poppis til munnspill da :)
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Ole Hansen »

Det er munnharpemikrofon og ikke munnspillmikrofon som her er forespurt. To helt totalt forskjellige instrument hva lyd angår. Har bare brukt en eller annen kondismik de få gangene jeg har mikket munnharpe. Da har jeg ikke hatt sterke lydkilder i nærheten. Gir ikke for mye lyd de harpene. Høres ikke dumt ut med DPA mik i handa. Må vel plastres slik at den holder seg på plass og ikke blir harpemat.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
toraabe

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av toraabe »

Ole Hansen skrev:Det er munnharpemikrofon og ikke munnspillmikrofon som her er forespurt. To helt totalt forskjellige instrument hva lyd angår. Har bare brukt en eller annen kondismik de få gangene jeg har mikket munnharpe. Da har jeg ikke hatt sterke lydkilder i nærheten. Gir ikke for mye lyd de harpene. Høres ikke dumt ut med DPA mik i handa. Må vel plastres slik at den holder seg på plass og ikke blir harpemat.
Jeg trur at en dynamisk mikk som " bullet micen" til shure evt shure beta 56a trommemic siden den er kort og vil passe godt til munnharpe.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Dag Blix »

Det burde vel uansett være en mikk som tåler mye håndstøy ettersom munnharpe er ganske mekaniske greier. En mygg burde jo gi voldsom rumling i lavfrekvensen når man bøller den rundt i hånda.

hva med en slik madonna bøylemikrofon fra beyerdynamik ellerno? det hadde vel sett fett ut til bunad he he.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Anders Faafeng
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 26 feb 2004, 15:22
Sted: Nittedal
Kontakt:

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Anders Faafeng »

Et alternativ til å feste en DPA-mygg i hånda er jo å bruke en 4066/-88 hodebøylemikrofon.
Anders Faafeng
Arva Lydsystemer AS
t: 23 24 44 50
e: anders@arvalyd.no
w: www.arvalydsystemer.no
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Øyvind »

Når jeg klarte og lese "munnharpe" som "munnspill" så skjønner jeg at jeg må få meg mer søvn :lol: Sorry folks
Mvh Øyvind Bjørge
Vegar E
Newbie
Innlegg: 39
Registrert: 30 nov 2003, 14:02
Sted: Sandvika
Kontakt:

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Vegar E »

Dag Blix skrev:Det burde vel uansett være en mikk som tåler mye håndstøy ettersom munnharpe er ganske mekaniske greier. En mygg burde jo gi voldsom rumling i lavfrekvensen når man bøller den rundt i hånda.
Du snakker utifra erfaring med en slik løsning på munnharpe?
Vegar Engebretsen
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av kleistad »

en mygg på kinnet må da funke!?
Kristoffer Leistad
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Ole Hansen »

Dag Blix skrev:Det burde vel uansett være en mikk som tåler mye håndstøy ettersom munnharpe er ganske mekaniske greier. En mygg burde jo gi voldsom rumling i lavfrekvensen når man bøller den rundt i hånda.
De munnharpespillerne jeg har vært borti holder den ene handa så å si i ro. Skulle ikke tro at håndstøy/rumling burde bli noe problem i det hele tatt. Og om det så skulle bli et problem så er det vel bare å dra av litt bånn. Skal jo ikke "shake" subbene med munnharpe.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av kleistad »

vil tippe at du kan ha et heftig basskutt på munnharpemicen ja :lol:
Kristoffer Leistad
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Dag Blix »

da er vi enige da.

mitt problem er at alt jeg tenker på er i sammenheng med rockekonserter men jeg ser jo at
en gammaldans med hallgrim på foten kanskje ikke er det største problemet.

Men bare for å legge til, når jeg har gjort noe med mygg som skal holdes for hånd så BLE det i aller
høyeste grad lavfrekvent støy. Ikke sikkert at det alltid gjør noe, men det er greit å tenke på. Det må
kuttes og herjes, kanskje tilogmed en kjapp og lang compressor hadde vært fint for å roe transientene.

Jeg satt nettopp og så på en Sanken COS-11x-BK mygg og den er så liten at jeg hadde blitt redd for den inni hånda
til enhver musiker he he
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Vegar E
Newbie
Innlegg: 39
Registrert: 30 nov 2003, 14:02
Sted: Sandvika
Kontakt:

Re: Mikrofon til munnharpe

Legg inn av Vegar E »

Det funker, som sagt, særdeles bra å legge en mygg inne i hånden på munnspilleren. Jeg bruker selv en DPA 4061. Dette fungerer, for meg, faktisk bedere enn en bøylemick eller en mygg festet på kinnet siden en munnharpe ofte blir holdt inne i hånden. Man plasserer en mygg mellom lang- og ringfingeren på på musikeren, enkelte ganger med en vindhette. Da har man en ganske konstant plassering i forhold til munnharpen, da den ofte beveger seg sammen med hånden.
Dette forutsetter selvfølgelig at man har med en oppegående musiker å gjøre. :)
Vegar Engebretsen
Svar