"samarbeid" mellom ulike merker

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

"samarbeid" mellom ulike merker

Legg inn av Kay Hendriksen »

Takk for kjempeflott forum! Lærer noe nytt hele tiden.

For et par år siden ble jeg lurt av Mackie til å kjøpe meg srm450 + swa1501-rigg.
Alt er aktivt.
Nå vil jeg gjerne få bytta ut 15"subben med 18".
Kan det bli komplikasjoner hvis jeg kobler Mackie-toppene til
f.eks. The Box Ta18 (som Lydonen prater så varmt om:) (hvis de duger da)
Eller må jeg kjøpe Mackie Swa1801? Jeg må ha noe som trøkker mer enn 15" klarer uten å blakke meg helt.

Får nok dessverre ikke solgt hele riggen sånn uten videre.
mvh
Kay Holen Hendriksen
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: "samarbeid" mellom ulike merker

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Tror ikke det skal by på store problemer med en annen sub. Skal endel for at man får STORE faseproblemer i delingspunktet , med tanke på at lydbølgene "der nede" er nokså lange...
Men jeg tviler på at du får betydelig mer trøkk med den Thomann sub`n, for å være helt ærlig med deg

Men hvis noen andre er sterkt uenige, så bare kjør på med argumenter :)
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Re: "samarbeid" mellom ulike merker

Legg inn av Kay Hendriksen »

Ja, jeg skulle gjerne likt å høre The Box.
Syns den virker billig, men... :?
mvh
Kay Holen Hendriksen
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: "samarbeid" mellom ulike merker

Legg inn av Espen Hammer »

Er vel ikke akkurat uvanlig at man kjører forskjellige merker på Sub-Top i den aktiv klassen der. så peis på.
toraabe

Re: "samarbeid" mellom ulike merker

Legg inn av toraabe »

Dpac AS2 er bra og ikke spes dyr

http://www.mamut.net/npac/subdet18.htm
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: "samarbeid" mellom ulike merker

Legg inn av Dag Blix »

kay hay

Mitt tips er at du leter etter den suben som har mest rms watt i forhold til størrelsen på elementet. Si for eksempel
1000w gir en viss hentydning til at suben har litt mer av de diverse parametrene som skal til for å spille et element
bedre en en som er oppgitt med 500w. Mange vil sikkert her påpeke at det da kun er 6dB økning elektrisk sett ellerno
slikt men det er jo mye mer til saken enn det sef. Hvis den ampen som er 1KW spiller på et element med 3dB mindre
følsomhet igjen så er jo mye av energien tapt osv.
Jeg anbefaler at du finner ut hvor mye kroner du vil bruke så leter du deg gjennom de mest kjente merkene sine alternativer
for de pengene og legger ut tallene her så kan vi hjelpe deg med å tolke dem.
Det er sef også praktiske hensyn. Hvor mye veier det, åssen stativbøssinger har de, antall håndtak, integrerte hjul,
tilgjengelighet av fligtkasser og kan du få service på dem i norge.
Når vi snakker PA og de forholdene du skal spille så trenger du ikke tenke på dette med fasinger og slikt, det blir så
vanskelig å sette fingeren på i en gymsal at det merker du ikke. Blir det noe rart så får du bare flytte høyttaleren. Du
må sef kunne flytte delingsfrekvensen eller kunne fore toppen signal fra post-filter fra subben, slik at toppen ikke får
subfrekvensene å slite med.
To BRA 15" skal trykke ganske bra og har de forsterkning nok så vil du ikke merke så stor forskjell i de frekvensene du
HAR BRUK FOR at det kategorisk er verdt å oppgradere. Du kan forresten bygge ganske anstendige kasser selv med
et budsjett på kanskje 5-6000kr hver.

fortell åssen det går a.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: "samarbeid" mellom ulike merker

Legg inn av Tor Dehli »

Som andre her inne har nevnt, så er det normalt ikke noe problem å velge topp og sub fra forskjellige produsenter. Det man derimot skal være forsiktig med, er å bruke veldig forskjellig "type" subber, fra forskjellige leverandører. Med typer så mener jeg da element-størrelse, kasse-størrelse og konstruksjonstype.
Grunnen til dette er at høyttalere vandrer ut av fase etterhvert som følsomheten endres. De forskjellige parameterne påvirker fasegange. F.eks vil en høyttaler i lukket kabinett være ca 90 grader ute av fase ved -3dB-punktet, mens den ved bassrefleks vil være 180 grader ute av fase.
De største fellene er om man bruker "mid-basser" med bassrefleks. Da kan man få en så stor fasedreining at de ødelegger for subben. I slike tilfeller er det greit at utstyret kommer fra samme leverandør, siden de da som oftest har tatt høyde for problemet. Skal man bruke subber fra forskjellige produsenter, så kan det være lurt å sjekke at de har sånn noenlunde samme -3dB-punkt.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Svar