Telt

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Telt

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Om vinteren, når vi har lyd i akkustisk dårlige idrettshaller, etc., tenker jeg at det skal bli bra med sommer og lyd utendørs. Men hva skjer, jo arrangementene om sommeren foregår i telt med enda verre akkustikk. Det å gjennomføre lydprøver i et tomt telt er en prøvelse, men det hender at akkustikken bedrer seg med mye publikum. Hva kan gjøres? Er det mulig å dempe akkustikken i et stort telt på en fornuftig måte?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Telt

Legg inn av Hans A. Moen »

Har fulgt med på mange diskusjoner rundt dette tema fra en engelsk side.
"the tent effekt". Hvor bassen flytter seg fra innsiden til utsiden. Snodige greier. Det er vel vanskelig, men man bør ha telt uten sider. Bare tak. Det hjelper mye.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Telt

Legg inn av Trond »

Burde vore forbudt av lov å ha konserter i telt!!!

Og andre steder forøvrig, som ikkje er laga for konsert.

Tenker viss du skal spele ein fotballkamp, tennis, handball osv osv, da må du ha ein stadion/arena, kanskje med nytt kunstgras for at det gamle var for dårleg, osv osv, men når det skal vere konsert..............nei da hiver vi berre opp eit telt på ein asfalt plass og durer løs, eller kanskje det som verre er, klubb med betong og stål, 2 meter under taket og 10 cm høg scene på 2x4 meter.

Der har du oss liksom, nei teknikere og musikere er nok nederst i næringskjeden!!

Høyrte eg arbeidstilsynet??
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Re: Telt

Legg inn av Kay Hendriksen »

Nei, feiern er nederst på rangstigen.
Hilsen skorsteinsfeiern i Oslo (som av og til er oppe på taket og synger)
mvh
Kay Holen Hendriksen
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Telt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jevnt over så syns jeg telt er enklere enn diverse idrettshaller, gymsaler og flerbrukshaller.
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Telt

Legg inn av kleistad »

må si meg enig med helge her!

Ellers kan jeg jo si at sirkustelt har vi brukt å bruke veiteppe(tror det er det det heter) til å henge i høyden mellom teltstengene på sidene og bak, det hjelper en god del!
Kristoffer Leistad
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Telt

Legg inn av Ole Hansen »

Kan vel også henge meg på at jeg liker bedre teltjobber enn mange haller. Vær oppmerksom på at bruk av veiduk til demping er forbudt med tanke på brannfaren. Den skal være brannfarlig og det danner seg farlig gass av den under brann. Hold lys og varmekilder på god avstand hvis du bruker veiduk.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Telt

Legg inn av Joachim »

Nja jeg vet nå ikke jeg da, enkelte haller er ganske krise men teltduker er virkelig krise. Det er ikke mange andre materialer en som lydtekniker ofte treffer på som reflekter og absorberer som mye teltduk gjør.
I en hall er det faktisk akustisk romklang å forholde seg til og det får faktisk an og ta en stilling til å jobbe med eller mot. En "død" teltduk som bare reflekterer alt over noen Khz uten særlig klang ellers er ikke mye koselig. Jeg har faktisk måtte be en trommis pent om å spille forsiktig på cymbalene eller rett og slett kutte de ut fordi det var så totalt krise på en gig.
Telt suger big time, få av alt av vegger og demp bakveggen om du må ha noen.
Var selv aldri med på Sirkus Midgaard men kjenner de som var og det var ikke få kompetente teknikere med på det prosjektet og alt jeg husker og ha hørt er bare faens telt og uendelig PA-problematikk. ( elektroakustisk ). Kan sikkert hende LineArray gjør verden mye annerledes her og som jeg vet i mange haller som har sliti med konvensjonell PA.
I tillegg til mer ymse underlag enn hva som blir benyttet innendørs.

Nå er det sikkert folk som vet mer om akustikk enn meg men dette var nå min synsing for i dag.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Telt

Legg inn av Trond »

Heller hall enn telt ja.

I hallen så ha du ivertfall takhøyde slik at du får linje paen opp i riktig høyde, det samme med lystrossene.

Litt romklang skader da ingen.

Målte 96 db akustisk i FOH berre fra trommesettet, og da var det mest cymbaler og skarp.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Telt

Legg inn av Frode Trondahl »

Ole Hansen skrev:Kan vel også henge meg på at jeg liker bedre teltjobber enn mange haller. Vær oppmerksom på at bruk av veiduk til demping er forbudt med tanke på brannfaren. Den skal være brannfarlig og det danner seg farlig gass av den under brann. Hold lys og varmekilder på god avstand hvis du bruker veiduk.
Bruker man veiduk er det lurt å ta med et par sprøytekanner med Rosco brannhemmende, da er man fort kvitt brannfaren.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Telt

Legg inn av Trond »

Ja eller FAX.

Men liten effekt av fiberduk/veiduk, bør nok bruke molton 300 gram, koster 3 ganger prisen, men ser og mykje bedre ut.

Bør og folde teppene for å ta opp fleire frekvenser.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Telt

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Telt er ikke så krise, masse folk og litt jobbing på eq så går det helt greit. Lettere å kurere ujevn frekvensgang enn 3.5 sekunders gjenklang i bassområdet og flutterekko hvis du spør meg.
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Telt

Legg inn av Mats »

Helge A. Bentsen skrev:Telt er ikke så krise, masse folk og litt jobbing på eq så går det helt greit. Lettere å kurere ujevn frekvensgang enn 3.5 sekunders gjenklang i bassområdet og flutterekko hvis du spør meg.

Veldig enig!

Men mye av problemet med telt er at lyden forandrer seg mer drastisk når det er fullt av folk enn det en hall gjør. Så å gjennomføre lydsjekk i tomt telt er et reint h****te. Når et telt er helt fullt av mennesker er det ofte helt dødt, mens en diger hall har fortsatt mye fin flutterekko.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Telt

Legg inn av Joachim »

Nå er det vel en del andre typer arrangement som foregår i telt enn "stinn brakke, R&R", det er nok ikke der kundemassen til OB Wiik ligger, kjekt å ta en titt ut av turnebobla innimellom :lol:
Det er ikke så jævelig stas med en jazztrio til lunch, du har knapt lyd i PA, folk setter kaffen i halsen bare av riden som hvertfall ikke er i PA og skjeller deg ut på vei ut. :?
Sist redigert av Joachim den 16 jul 2008, 07:44, redigert 4 ganger totalt.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Telt

Legg inn av Mats »

Hadde lyd for Tante Gørilds Hobbyorkester i et lite telt her for en liten stund siden. De skulle spille til dans for en gjeng med 70-åringer, og gamlingene skulle selvfølgelig ha så lav lyd at de kunne prate med hverandre uten problemer. Det var lett å få til i grunn, spesielt med Totto Hansen på trommer. :lol:
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Svar