Temperatur

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Temperatur

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Nå i sommervarmen har jeg hatt lyd på flere utendørsarrangementer. Føler at det er lettere å få god, varm lyd ute når solen skinner og det er vindstille, enn med kald vind på våren eller høsten. Er dette vitenskapelig, eller bare en følelse?
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Temperatur

Legg inn av lydonen »

Sitter absolutt igjen med samme følelse etter å ha gjennomført nok en bikkjekald nordnorsk festival..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Temperatur

Legg inn av kleistad »

vind kan jo "plage" lyden litt, men tempratur vet jeg ikke
Kristoffer Leistad
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Temperatur

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Når det er varmere ute får du jevnere temperatur i lufta over publikum så lyden reflekteres ikke bort i like stor grad. Når det er kaldt i lufta så dannes det et lag med varmere luft over publikum, og du må fly paen høyere for å få en bedre "angrepsvinkel" med de ulemper det medfører. Jevn temperatur og moderat luftfuktighet gir jo også en mer forutsigbar hf-absorpsjon.

Men, det kan jo også skyldes at humøret er bedre, damene penere og musikken mer hyggelig i pent vær 8)

Jeg husker med gru en jobb i utenfor Haugesund i fjor hvor det regna vannrett, var bikkjekaldt og teltet over publikum blåste vekk.... HF-spredninga var mildt sagt spennende å høre på :?
Brukeravatar
bakkevik
Newbie
Innlegg: 29
Registrert: 08 nov 2005, 15:57
Sted: Haugesund

Re: Temperatur

Legg inn av bakkevik »

Helge A. Bentsen skrev:Når det er varmere ute får du jevnere temperatur i lufta over publikum så lyden reflekteres ikke bort i like stor grad. Når det er kaldt i lufta så dannes det et lag med varmere luft over publikum, og du må fly paen høyere for å få en bedre "angrepsvinkel" med de ulemper det medfører. Jevn temperatur og moderat luftfuktighet gir jo også en mer forutsigbar hf-absorpsjon.

Men, det kan jo også skyldes at humøret er bedre, damene penere og musikken mer hyggelig i pent vær 8)

Jeg husker med gru en jobb i utenfor Haugesund i fjor hvor det regna vannrett, var bikkjekaldt og teltet over publikum blåste vekk.... HF-spredninga var mildt sagt spennende å høre på :?

Hvilken jobb var der?? hehe
Vegard V. Helgesen
Haugesund Lyd
www.haugesundlyd.no
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Temperatur

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Vestlandsfanden med full produksjon. Kjørte fra åndalsnes på natta. 15 timer i lastebil og rett på rigg i det nydelige været..... :?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Temperatur

Legg inn av Joachim »

Det er vel luftfuktighet som er cluet her,
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Temperatur

Legg inn av Espen Hammer »

lydbølger beveger seg forskjellig i forskjellige temperaturer og luftfuktighet. Er det skyfritt og sol, så bærer lyden også mye lengere enn om det er overskyet.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Temperatur

Legg inn av Rune Skramstad »

Siden det er høyere lydhastighet jo høyere temperaturen er så vil jeg anta at selve mediet luft er tettere når det er varmt ute. Resultatet må bli en noe bedre kobling mellom høyttalere og luft, og dermed ørlite finere lyd utifra to identiske oppsett.

I følge en eldre lydguru er jeg blitt fortalt at lyden under vann er helt fantastisk (innenfor den begrensede båndbredden du har med standard undervannshøyttalere), og der er jo mediet veldig tett og lydhastigheten ca. 3 ganger raskere enn i luft ved normal temperatur.

Blåste forresten et par drivere utendørs i -15 grader, fikk liksom aldri noe trøkk ut av horna selv om de vanligvis spilte rimelig friskt, så temperatur må definitivt ha en god del å si.......
The speakers were made more efficient by hornloading.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Temperatur

Legg inn av Hans A. Moen »

Rune Skramstad skrev:Siden det er høyere lydhastighet jo høyere temperaturen er så vil jeg anta at selve mediet luft er tettere når det er varmt ute. Resultatet må bli en noe bedre kobling mellom høyttalere og luft, og dermed ørlite finere lyd utifra to identiske oppsett.
Det er faktisk motsatt. Desto høyere temperatur desto større avstand mellom molekylene. Du kan kanskje tenke på det på samme måte som en intercooler på en bil. Denne bruker de for å kjøle ned inntaket så de får presset inn mer luft og bensin i et mindre rom på kortere tid.
Men tilbake til lufttetthet, Jeg tror at du er inne på noe. Men at du må tenke motsatt. Sett at det er større avstand mellom luftmolekylene og de har bedre plass til å danse.Da vil kanskje motstanden i lufta blir mindre og lyden kobler og bærer bedre?.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Temperatur

Legg inn av Rune Skramstad »

Du har helt rett, tettheten til luft blir lavere (færre kg per kubikkmeter), og den akustiske motstanden synker også når lufttemperaturen blir høyere:)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Svar