Summering av Dj mikser og PA mikser

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
MariusT.Olsen
Newbie
Innlegg: 17
Registrert: 30 jul 2007, 15:51

Summering av Dj mikser og PA mikser

Legg inn av MariusT.Olsen »

Finnes det en enkel "boks" som kan summere, uten å ha fadere og andre ting som en mikser har? Jeg er ute etter noe helt enkelt noe, og helst skal det går ann å kjøre lyd fra begge mikserne samtidig.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Summering av Dj mikser og PA mikser

Legg inn av Øyvind »

Er det noen spes grunn til at du ikke kan bruke en stereokanal eller annet på PA-mikseren å legge DJ-mikseren inn på den? Hvis så ikke er tilfellet kan vel passiv splittesystem være en idè. Her tar jeg forbehold på dette med påvirkning av impedansen ved splitting på vei til forsterker. Kanskje noen andre her vet mer om dette går greit også på returer (tur til mikser går jo stort sett greit).
Edit: Dog hvis jeg var deg ville jeg sterkt vurdert å bytte PA-mikser til en som har litt mer kanaler. Kanskje en dag skal PA-mikseren stå FOH mens DJ-mikser skal stå på en scene. Da kan det være greit om FOH har kontrollmulighet over lydnivået. Bare et tips :)
Mvh Øyvind Bjørge
MariusT.Olsen
Newbie
Innlegg: 17
Registrert: 30 jul 2007, 15:51

Re: Summering av Dj mikser og PA mikser

Legg inn av MariusT.Olsen »

greia her er at dj mikseren står fast i en bar, og pa mikseren bare er fremme når det er konserter, mens resten av paen til en hver tid skal bli brukt som dj anlegg i tillegg til "sidefills" i lokalet. Jeg hadde håpet på å få alle ampene på ett sted, og at man ikke trengte å styre men å bytte om på kabler osv..

Å splitte signalet passivt er jo en ide, men jeg kan alt for lite om hvordan dette påvirker mikserne og ammpene/delefilteret.. Noen som vet noe om det?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Summering av Dj mikser og PA mikser

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Bss Soundweb, Dbx Driverack eller en Yamaha DME 24 gjør jo jobben glatt. Billigløsninga er to trepols brytere i en skjerma boks med 2 inn/ 1 ut.
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Summering av Dj mikser og PA mikser

Legg inn av Mats »

Helge A. Bentsen skrev:Bss Soundweb, Dbx Driverack eller en Yamaha DME 24 gjør jo jobben glatt. Billigløsninga er to trepols brytere i en skjerma boks med 2 inn/ 1 ut.
+ 1
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Summering av Dj mikser og PA mikser

Legg inn av Øyvind »

Vel, dersom splittingen skal skje passivt, ser jeg ingen grunn til å lage en egen boks til det. Du snakket om å ha alle ampene et sted. Da antar jeg at de står i et rack. Da trenger du bare en 1 U rackskinne med hull til xlr-kontakter. Så er det bare å kjøpe nødvendige kontakter, skaffe noen små micledningsstumper og fram med loddebolten. Tiltak som DBX driverack høres i mine øyne ut som en unødvendig dyr investering til dette formålet, hvis det går fint å gjøre det passivt, noe jeg føler meg rimelig sikker på, siden signalet bare skal splittes fra 2 til 1.
Mvh Øyvind Bjørge
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Summering av Dj mikser og PA mikser

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det er snakk om to utganger fra forskjellige miksere som skal kombineres inn på en inngang. Må gjøres aktivt hvis begge mikserne skal kunne brukes samtidig, ellers så kan du bruke en passiv velger og en mikser i slengen.
Svar