In-Ear

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

In-Ear

Legg inn av oleeb »

Etter siste spillejobb i helgen fant vi ut at vi må ha in-ear. Vi spiller med akustiske instrumenter (kontrabass, ak. git, mandolin og slagverk)
Ofte blir det små scener og feedback-risikoen er høy. Særlig når den stakkars lydmannen måtte guffe på mer lyd pga av høyt ølvolum i salen.

Vi mener at in-ear vil hindre dette problemet, siden det da blir for lydmannen å forholde seg til kun utlyden. Noen meninger rundt dette?

Vi tenkte også at vi alle skulle ha utlyden som monitoring, fordi da vil vi i hovedsak høre oss selv. Noen meninger om dette?

OGså det siste. Er Shure PSM-200 systemet brukandes til in-ear?
Ole Erik Bjørnstadhaugen
toraabe

Re: In-Ear

Legg inn av toraabe »

Det kan løse problemet, men ikke nødvendigvis.
Rett type mikrofoner kan også være med på å gjøre noe som er problematisk til svært godt.
Ofte er det PA som feeder før monitor. Men som sagt er mye monitorlyd en stor uting ved slike instrumenter siden overhøringen fra monitorene går ut i PA og gjør en sinnsykt masse ugang. Resultatet blir at alt sammen klapper samen og at det bare blir fra vondt til værre... Det er her som IN EAR er en fin sak som du nevner.

Her å kjøre utlyden som monitoring kan gå, men da kun som egen utgang ( gruppe eller monoutgang) på mikseren og da kjøre den som sidefill. Å ha like høy lyd på scena som ut vil garantert bli katastrofe
oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

Re: In-Ear

Legg inn av oleeb »

Takk for svar. Nå er det innebygd pick-up i alle instrumentene, og settet var mikket opp med gode trommemikker, så jeg vet ikke om det gjør feedbackproblemene enklere?
Nå skal det sies at det var i et stort telt, noe som visstnok gjorde lydjobben vanskeligere. Scenelyden var ikke like høy som ut. Den var den samme som lydprøven. Derfor spilte vi litt på lykke og fromme med tanke på lytting. Vi to som stilte med (kabla) in-ear hadde en fordel syntes vi.
Mandolin- og gitarspillerene våre prøvde også en ny tonebone boostboks for variasjon mellom solo og komping. Under lydprøva ble dette prøvd uten problem, men når utlyden økte, så ble det en faktor for feedback.

Nå må jeg bare si at det var en enorm støy i teltet (ulikt noe jeg har opplevd før) så det var vanskelige forhold.
Ole Erik Bjørnstadhaugen
toraabe

Re: In-Ear

Legg inn av toraabe »

oleeb skrev:Takk for svar. Nå er det innebygd pick-up i alle instrumentene, og settet var mikket opp med gode trommemikker, så jeg vet ikke om det gjør feedbackproblemene enklere?
Nå skal det sies at det var i et stort telt, noe som visstnok gjorde lydjobben vanskeligere. Scenelyden var ikke like høy som ut. Den var den samme som lydprøven. Derfor spilte vi litt på lykke og fromme med tanke på lytting. Vi to som stilte med (kabla) in-ear hadde en fordel syntes vi.
Mandolin- og gitarspillerene våre prøvde også en ny tonebone boostboks for variasjon mellom solo og komping. Under lydprøva ble dette prøvd uten problem, men når utlyden økte, så ble det en faktor for feedback.

Nå må jeg bare si at det var en enorm støy i teltet (ulikt noe jeg har opplevd før) så det var vanskelige forhold.

På fiolin har jeg med stort hell brukt trådløse vokalmikker ( bøylemic ) som jeg bare har satt over nøkkeøhullet på fela istedet for munnen. Det har fungert bedre enn innebygd siden de er mere robuste mot støy.....

Test det ut .
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: In-Ear

Legg inn av Mats »

In-ear er vedlig greit om man sliter med feeding osv., og kan være spesielt kurant for trommiser da de ofte vil ha ekstremt høy monitoring. (Kommer selvsagt an på om det er snakk om jazz eller hardcore).
Men en in-ear løsning har en stor svakhet, og det er at man mister litt følelsen av å stå på en scene med resten av bandet. Blir veldig isolert lyd om du skjønner hva jeg mener. En løsning på dette kan være å plassere ut noen rom-mic'er for så å kjøre disse kun i monitor (In-ear). Er også en del vokalister som ikke er helt komfortable med in-ear.
Å ha utlyden i øret kan være litt både og... Antakeligvis vil dere ende opp med veldig mye basstromme og vokal.

Men for all del, om dere prøver det og finner ut at dere er komfortable med å spille med det så er det jo en ideel løsning på problemet deres. Men jeg vil anbefale dere å prøve det en konsert før dere kjøper noe.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: In-Ear

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Med pickups på alle instrumentene, og mikker på trommene, så er det mulig å få moderat til ganske høyt volum i monitorer og grisehøyt nivå i pa'en, hvis man har tunga rett i munnen, og det ikke står behringer eller lignenede på utstyret. Spiller dere på fast oppsett, eller leier dere pa/tekniker fra gang til gang?
oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

Re: In-Ear

Legg inn av oleeb »

Vi har jobber med lydfolk nå om dagen, men det blir så dyrt i lengden. Vi vurderer å kjøpe et lite anlegg (sjekk en tråd jeg har laget tidligere) og derfor er det veldig greit å kunne kjøre utsignalet til monitorer. Tror lyden blir ganske grei "in-ear" med utlyd. Vi spiller relativt lavt og det meste av instrumenter må ut i anlegget.

Likte veldig godt ideen om "overhøringsmikker" på scena. Enig at man fort mister bandfeelingen ja med in-ear. Blir mye "plugg inn, plugg ut"
Ole Erik Bjørnstadhaugen
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: In-Ear

Legg inn av Mats »

oleeb skrev:Vi har jobber med lydfolk nå om dagen, men det blir så dyrt i lengden. Vi vurderer å kjøpe et lite anlegg (sjekk en tråd jeg har laget tidligere) og derfor er det veldig greit å kunne kjøre utsignalet til monitorer. Tror lyden blir ganske grei "in-ear" med utlyd. Vi spiller relativt lavt og det meste av instrumenter må ut i anlegget.

Likte veldig godt ideen om "overhøringsmikker" på scena. Enig at man fort mister bandfeelingen ja med in-ear. Blir mye "plugg inn, plugg ut"
Tør jeg spørre "hvorfor utlyd"?
Hvorfor ikke bruke noen aux-utganger til monitoring, evt. noen sub-grupper?
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

Re: In-Ear

Legg inn av oleeb »

Mats skrev:
oleeb skrev:Vi har jobber med lydfolk nå om dagen, men det blir så dyrt i lengden. Vi vurderer å kjøpe et lite anlegg (sjekk en tråd jeg har laget tidligere) og derfor er det veldig greit å kunne kjøre utsignalet til monitorer. Tror lyden blir ganske grei "in-ear" med utlyd. Vi spiller relativt lavt og det meste av instrumenter må ut i anlegget.

Likte veldig godt ideen om "overhøringsmikker" på scena. Enig at man fort mister bandfeelingen ja med in-ear. Blir mye "plugg inn, plugg ut"
Tør jeg spørre "hvorfor utlyd"?
Hvorfor ikke bruke noen aux-utganger til monitoring, evt. noen sub-grupper?
Fordi vi ofte bare har to monitorlinjer fordlt på 5 stk, og det enkleste vil da være at vi får samme miks alle fem. Da unngår vi at den ene vil ha mer av noe som de andre ikke vil ha. Vi kommer nok til å evt øve med systemet siden det kreves litt trenng i in-ear
Ole Erik Bjørnstadhaugen
toraabe

Re: In-Ear

Legg inn av toraabe »

Ofte er to monitorlinjer nok for mange band. AUX 1 til vokal / gitar / ledeinstrument og aux 2 til trommis og bassist.
DA har du 5 monitorer på 2 kanaler. Jeg har god erfaring av dette. Problemet hvis du skal kjøre alt ( samme som front ) igjennom monitor så vil ofte noen be om mere av ditt og datt og de ber om å skru alt høyere.
Har du to kurser kan du som regel justere ganske fint hva de vil ha og stort sett ingen vil ha trommer i monitor som ellers vil bli resultatet, Overhøringen fra trommene på scena er mer enn nok enn om du i tillegg skal ha fullt trommetrøkk fra monitorene i tillegg. KJøp en amp ( f.eks yamaha p7000 ) som er på ca 2x1000 w som er fin til monitoring. Du behøver da bare en mikser med 4x aux to til klang og to til monitor. Multi med f.eks 16 inn og 4 retur. Koster ikke all verden. Da har du det du trenger. Som f.eks Allen & heath sin WZ16. Den er knallgod og har 6 aux hvis du senere vil ha 4 monitorkurser ;)
Pakk alt ned i en flight så har du klanger og copressor under mikseren i en flight som du da bare vipper opp.


http://www.disconetto.dk/shop/allen-hea ... 9494p.html
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: In-Ear

Legg inn av Mats »

toraabe skrev:Ofte er to monitorlinjer nok for mange band. AUX 1 til vokal / gitar / ledeinstrument og aux 2 til trommis og bassist.
DA har du 5 monitorer på 2 kanaler. Jeg har god erfaring av dette. Problemet hvis du skal kjøre alt ( samme som front ) igjennom monitor så vil ofte noen be om mere av ditt og datt og de ber om å skru alt høyere.
Har du to kurser kan du som regel justere ganske fint hva de vil ha og stort sett ingen vil ha trommer i monitor som ellers vil bli resultatet, Overhøringen fra trommene på scena er mer enn nok enn om du i tillegg skal ha fullt trommetrøkk fra monitorene i tillegg. KJøp en amp ( f.eks yamaha p7000 ) som er på ca 2x1000 w som er fin til monitoring. Du behøver da bare en mikser med 4x aux to til klang og to til monitor. Multi med f.eks 16 inn og 4 retur. Koster ikke all verden. Da har du det du trenger. Som f.eks Allen & heath sin WZ16. Den er knallgod og har 6 aux hvis du senere vil ha 4 monitorkurser ;)
Pakk alt ned i en flight så har du klanger og copressor under mikseren i en flight som du da bare vipper opp.


http://www.disconetto.dk/shop/allen-hea ... 9494p.html
Slik gjør vi det i bandet jeg spiller i også. Men vi bytter om litt hve som deler kurs ettersom hvordan scenelyden er. På ekstremt små scener kan det være like greit at trommisen får en egen kurs, mens alle foran deler den andre kursen da lyden i front på scenen vil flyte sammen allikevel.
Du kan jo prøve å recorde rett ut av mixeren en konsert dere spiller en dag. Da blir ikke lyden særlig balansert. Dvs. dere neppe vil ha denne lyden på scena.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

Re: In-Ear

Legg inn av oleeb »

Mats skrev:
toraabe skrev:Ofte er to monitorlinjer nok for mange band. AUX 1 til vokal / gitar / ledeinstrument og aux 2 til trommis og bassist.
DA har du 5 monitorer på 2 kanaler. Jeg har god erfaring av dette. Problemet hvis du skal kjøre alt ( samme som front ) igjennom monitor så vil ofte noen be om mere av ditt og datt og de ber om å skru alt høyere.
Har du to kurser kan du som regel justere ganske fint hva de vil ha og stort sett ingen vil ha trommer i monitor som ellers vil bli resultatet, Overhøringen fra trommene på scena er mer enn nok enn om du i tillegg skal ha fullt trommetrøkk fra monitorene i tillegg. KJøp en amp ( f.eks yamaha p7000 ) som er på ca 2x1000 w som er fin til monitoring. Du behøver da bare en mikser med 4x aux to til klang og to til monitor. Multi med f.eks 16 inn og 4 retur. Koster ikke all verden. Da har du det du trenger. Som f.eks Allen & heath sin WZ16. Den er knallgod og har 6 aux hvis du senere vil ha 4 monitorkurser ;)
Pakk alt ned i en flight så har du klanger og copressor under mikseren i en flight som du da bare vipper opp.


http://www.disconetto.dk/shop/allen-hea ... 9494p.html
Slik gjør vi det i bandet jeg spiller i også. Men vi bytter om litt hve som deler kurs ettersom hvordan scenelyden er. På ekstremt små scener kan det være like greit at trommisen får en egen kurs, mens alle foran deler den andre kursen da lyden i front på scenen vil flyte sammen allikevel.
Du kan jo prøve å recorde rett ut av mixeren en konsert dere spiller en dag. Da blir ikke lyden særlig balansert. Dvs. dere neppe vil ha denne lyden på scena.
Det blir vel ikke det helt samme som et opptak tappet fra mikseren. På scena eksisterer fortsatt akustisk lyd.

Noen mening om Shure psm-200 in-ear?
Ole Erik Bjørnstadhaugen
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: In-Ear

Legg inn av Mats »

oleeb skrev:
Mats skrev:
toraabe skrev:Ofte er to monitorlinjer nok for mange band. AUX 1 til vokal / gitar / ledeinstrument og aux 2 til trommis og bassist.
DA har du 5 monitorer på 2 kanaler. Jeg har god erfaring av dette. Problemet hvis du skal kjøre alt ( samme som front ) igjennom monitor så vil ofte noen be om mere av ditt og datt og de ber om å skru alt høyere.
Har du to kurser kan du som regel justere ganske fint hva de vil ha og stort sett ingen vil ha trommer i monitor som ellers vil bli resultatet, Overhøringen fra trommene på scena er mer enn nok enn om du i tillegg skal ha fullt trommetrøkk fra monitorene i tillegg. KJøp en amp ( f.eks yamaha p7000 ) som er på ca 2x1000 w som er fin til monitoring. Du behøver da bare en mikser med 4x aux to til klang og to til monitor. Multi med f.eks 16 inn og 4 retur. Koster ikke all verden. Da har du det du trenger. Som f.eks Allen & heath sin WZ16. Den er knallgod og har 6 aux hvis du senere vil ha 4 monitorkurser ;)
Pakk alt ned i en flight så har du klanger og copressor under mikseren i en flight som du da bare vipper opp.


http://www.disconetto.dk/shop/allen-hea ... 9494p.html
Slik gjør vi det i bandet jeg spiller i også. Men vi bytter om litt hve som deler kurs ettersom hvordan scenelyden er. På ekstremt små scener kan det være like greit at trommisen får en egen kurs, mens alle foran deler den andre kursen da lyden i front på scenen vil flyte sammen allikevel.
Du kan jo prøve å recorde rett ut av mixeren en konsert dere spiller en dag. Da blir ikke lyden særlig balansert. Dvs. dere neppe vil ha denne lyden på scena.
Det blir vel ikke det helt samme som et opptak tappet fra mikseren. På scena eksisterer fortsatt akustisk lyd.

Noen mening om Shure psm-200 in-ear?
Som jeg sa tidligere så vil du miste mye av denne akkustiske lyden med propper i øra.
Har desverre ikke prøvd det systemet du preiker om, men kan anbefale Sennheiser EW 300 IEM. Det er fine saker. Får de for 5000,- om du bestiller fra statene tror jeg.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
toraabe

Re: In-Ear

Legg inn av toraabe »

Jeg tur at konserten vil låte svært rart, siden musikerne som sagt i tråden, ikke oppfatter den akustiske lyden. De vil da ikke være istand til å spille med det anslaget som de ellers er istand til og derav vil konserten ikke lyde optimalt .
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: In-Ear

Legg inn av Mats »

toraabe skrev:Jeg tur at konserten vil låte svært rart, siden musikerne som sagt i tråden, ikke oppfatter den akustiske lyden. De vil da ikke være istand til å spille med det anslaget som de ellers er istand til og derav vil konserten ikke lyde optimalt .
Jepp, men det er vel ikke snakk om mye forsinkelse. Er kanskje mer det å bli vant til å spille med in-ear. Trommisen vår klarer seg veldig fint. Men da bruker vi sub-gruppe til ørene hans som vi bare dytter gitar og vokal i.
Prøvde en gang å spille med trådløst til gitaren min. Det var helt jævlig. Bra system og greier, men mista fullstendig feelingen. Noe skjer med singalet når det flyr gjennom lufta i stedet for kabel.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Svar