Panorering

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Panorering

Legg inn av PerA »

Mute alt - og hør på balansen i bandet. Er det på stell, så panorerer jeg instrumentene i retning sceneposisjonen, men holder et par tingi midten - bass, BD, SD, leadvokal.
OH kommer an på dagsformen, keyboard full peising hver vei. Dersom jeg mikker opp tammene (skrur en del jazz, og der nærmikker jeg sjeldent tammene), så panoreres de som sett fra miks.
Dersom gitarene gjør en del tostemte greier, kan det være kult å separere de hver sin vei for å få det tydelig frem. Det gjør jeg egentlig uansett, når jeg tenker meg om.

Har ingen erfaring med leslie, så der kan jeg ikke hjelpe, Ole. :)

I studio eksperimenterer jeg skikkelig (de gangene jeg får jobbe med litt skikkelige greier), binaural OH er moro.
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Panorering

Legg inn av Ole Hansen »

PerA skrev: OH kommer an på dagsformen, keyboard full peising hver vei. Dersom jeg mikker opp tammene (skrur en del jazz, og der nærmikker jeg sjeldent tammene), så panoreres de som sett fra miks.
De siste gangene jeg har jeg har gjort jazz har jeg brukt 2 AKG414 på OH og en mik i stortromma (har også brukt en mik i tillegg på skarp for å kunne klange ). Dette pleier å funke knallbra. Med flat eq på OH får en relativt mye bånn i tammene og symbalene låter silke. Jeg panorerer alltid OH i mer eller mindre grad. Synes at når det er fint å panorere litt hardt når trommis gjør fine krydderting på symbalene (spiller svakt i rolige partier spesielt i avslutninger av sanger). Dette gir liv i lydbildet.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Panorering

Legg inn av PerA »

Ole Hansen skrev: De siste gangene jeg har jeg har gjort jazz har jeg brukt 2 AKG414 på OH og en mik i stortromma (har også brukt en mik i tillegg på skarp for å kunne klange ). Dette pleier å funke knallbra. Med flat eq på OH får en relativt mye bånn i tammene og symbalene låter silke. Jeg panorerer alltid OH i mer eller mindre grad. Synes at når det er fint å panorere litt hardt når trommis gjør fine krydderting på symbalene (spiller svakt i rolige partier spesielt i avslutninger av sanger). Dette gir liv i lydbildet.
Det der er stort sett oppskriften på hvordan mikke opp et jazz-sett, IMO.
Har enda til gode å møte en jazztrommis som vil ha mikker på tammene, og ofte får jeg heller spørsmål om det i det hele tatt er nødvendig med mikrofoner. :P
Jeg ville dog brukt to mikker skarpen.
Per Anders Store
http://www.rokken.no
toraabe

Re: Panorering

Legg inn av toraabe »

Vedr panning er mange lydteknikere svært konservative og kjører etter min mening altfor mye i midten. Problem er at det skjer endel utfasing og at ikke alt kommer frem på rett måte dersom det pannes litt.

Jeg panner stort sett som følger.

Kick-> 0
Sn ->0 hvis det er 1 mikk
hvis det er to mikker 11 0g 1 og den ene fasevendes om de står over og under.
t1.> kl10 t2 kl 12 og t3 kl 2
OH -> kl8 og 4
bass -> 0
evt ekstra gitaramp på bassen ->0
gitar 1-> kl 9-10 gitar 2 kl 2-3
ledevokal ( 1 stk ) -> 0
ledevokal ( 2 stk ) kl 11 og 1 ( men må rattes dersom kun 1 synger osv )
kor kl 9-10 til kl 2-3

synth panes helt ut osv dj bord etc...+ submix på scena.
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Mats »

Ok. Mye bra svar her. Og det ser ut til at folk foretrekker mye av det samme.

Så egentlig så ble dette en bekreftelse på at det jeg pleier å gjøre ikke er helt på trynet. Men det problemet jeg fortsatt sliter med er jo frontfill.
Om man bruker centerutgangen til frontfill, og det er høyt på scena på et lite sted så vil man jo ende opp med å høre mye mer av den gitaramp'en man ender opp foran. Om man panner motsatt i frontfill i forhold til resten så får man jo mer av gitaren på andre siden av scena enn den man står foran. Og om det er høyt på scena skulle man tro at (med litt balansearbeid i volum på frontfill) man skulle kunne skape et bra lydbilde rett foran scena også.

Tror ikke det bare er jeg som sliter med dette. Ender som publikumer ofte opp i nærheten av lydmann i og med at det er der lyden er skrudd fra, og der den som regel har best balanse.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Trond »

Høyres jo alltid spennande ut med litt fin panorering når du står i mikspossisjon, og funker og fint i studio sidan lytteren som regel sitter mellom høgtalararne.

Men som live teknikar skal du passe på at alle har lika god lyd, og som regel så er det berre 10% av publikum som står i senter.

Dei som står på sidene vil ikkje oppfatte panninga, for dei vil berre høyre at den eine tammen er laverer, og mindre av eine gitarer.

Klart på små jobber kan det gå med litt panning, men ikkje ellers.

Når du står på sidene så vil du alltid høyre berre eine pa stacket, det som er nærmast.

Viss ein skal panne så skal ein panne 100% til ein av sidene, da vil ein kunne oppfatte at lyden kjem fra andre sida.
Kan vere kult som ein effekt, men ikkje ellers.

Folk betaler tross alt penger for å høyre ein konsert, og da kan det vere ok at flesteparten får med seg heile bandet og ikkje halve.

Trenger heller ikkje heile bandet i senterfill, kanskje berre nok med vokal og andre instrument som ikkje har backline.

Ein annan ting, ser og ofte at lydmann står bak miksaren under heile konserten, kom dere ut, gå litt rundt i salen og pass på at det låter best mulig over alt og ikkje berre i miks posisjon.

Hjelper lite at du synes det låter fett, mens alle andre har ein kjip opplevelse, det er og lettere å oppfatte "feil" i miksen viss ein flytter litt på seg.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av John Idar Bakke »

Unnskyld meg, men det er faktisk mulig å panorere gitaren inn i senter når gitaristen spiller solo... Det handler bare om å følge med på det som skjer på scenen :D
Jeg er forøvrig litt fan av å uansett bruke to mikker på et kabinett selv om vi snakker monogitar. Og da gjerne to forskjellige mikker. (Når jeg en sjelden gang gjør en jobb for tiden, bruker jeg enten AT-3035 eller AT-4040 samt en Kickball fra Blue.) Dette gjør at jeg kan velge å ha den ene i senter, og panorere den andre helt ut til den siden gitaristen(e) eventuelt står på. Er det kun en gitarist panner jeg som oftest en mikk til hver side. Valg av to ulike mikker gjør også at det låter litt ulikt selv fra samme kabinett. Dette skaper større bredde i lydbildet samtidig som man beholder gitaren "i midten". Endring i gain/volum på gitarsoloer flytter fokus enten inn i senter eller ut til siden. Bare prøv :wink:
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Tor Dehli »

Som trond sier så er det ikke alltid like lurt å panorere så mye at deler av publikum ikke hører enkelte instrumenter. Det er selvfølgelig viktig å se an lokalet før man panorerer i det vide og det breie. I små lokaler pleier jeg stort sett å panorere mer enn jeg gjør i større lokaler. Dersom det sitter mye folk ut på sidene, så pleier jeg å kutte panoreringen til et minimum.
Ellers så kan det jo være en god ide å bruke klangene for å skape litt stereoperspektiv. Da får man en stereovirkning, uten at man taper for mye informasjon for de som sitter slik at de ikke hører alt.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Trond »

John Idar Bakke skrev:Unnskyld meg, men det er faktisk mulig å panorere gitaren inn i senter når gitaristen spiller solo... Det handler bare om å følge med på det som skjer på scenen :D
Jeg er forøvrig litt fan av å uansett bruke to mikker på et kabinett selv om vi snakker monogitar. Og da gjerne to forskjellige mikker. (Når jeg en sjelden gang gjør en jobb for tiden, bruker jeg enten AT-3035 eller AT-4040 samt en Kickball fra Blue.) Dette gjør at jeg kan velge å ha den ene i senter, og panorere den andre helt ut til den siden gitaristen(e) eventuelt står på. Er det kun en gitarist panner jeg som oftest en mikk til hver side. Valg av to ulike mikker gjør også at det låter litt ulikt selv fra samme kabinett. Dette skaper større bredde i lydbildet samtidig som man beholder gitaren "i midten". Endring i gain/volum på gitarsoloer flytter fokus enten inn i senter eller ut til siden. Bare prøv :wink:
Selfølgelig John Idar, men no er du komme til "lyd for vidrekomne" :D :D :D
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Panorering

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Veldig enig med deg Trond..
Jeg har reservasjoner mot panning i livesammenheng. ..
men fikk noen tips nå, så kanskje jeg skal prøve det neste gang jeg gjør en litt mer seriøs konsert...
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av John Idar Bakke »

Trond skrev:
Selfølgelig John Idar, men no er du komme til "lyd for vidrekomne" :D :D :D
Det kan godt være du har rett i det Trond, men hvorfor ikke prøve uansett. Satt på spissen er det jo liten vits i å be om 48 kanalers mikser i rider om man ender opp med å bruke omlag halvparten av kanalene... :lol: Og man må ikke glemme at man faktisk kan lære noe nytt av å prøve forskjellige ting :)

Og til deg Tom Erik, så er vel enhver konsert seriøs nok for dem som står på scenen og gjør greia si?.. Dersom man sitter på et show og synes at dette ikke er seriøst nok, så blir vel resultatet deretter - gjør det ikke? Sorry, litt off topic, men jeg må bare nevne det.:)
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Mats »

John Idar Bakke skrev:Unnskyld meg, men det er faktisk mulig å panorere gitaren inn i senter når gitaristen spiller solo... Det handler bare om å følge med på det som skjer på scenen :D
Hmm... Kan være veldig problematisk om man ikke kjenner alle låtene til bandet. Veldig unaturlig om soloen aldri høres før etter noen slag.. Men det er klart, om man kjenner bandet og alle låtene synes jeg idéen din høres veldig bra ut! Skal jaggu prøve ut.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Panorering

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Joda John Idar.
skjønner hva du mener., og vår jobb er jo å formidle musikernes glade budskap ut til publikum.

Tar jo selvfølgelig alle jobbne jeg har like seriøst... :)


Men nå skal det sies at jeg er fast teknikker på en ungdomsklubb..
og her merker jeg TYDELIG forskjell mellom gode og dårlige band..

Når det er dyktige musikere på scena, så slipper mann å prøve å trylle for å få det til å låte.


SKal også nevnes at det er de dyktige folka som klager minst :)
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av John Idar Bakke »

Og eneste måten å lære seg å trylle på er å prøve og prøve :)
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
toraabe

Re: Panorering

Legg inn av toraabe »

Noe av grunnen til at jeg føler at jeg liker å panne ut mere enn kanskje mange her på denne tråden er utfasing.
KJøres mye ut i senter kan det pga ting som skjer på scena som
1. Lyd fra pa ( overhøring ) som tidsforsinkelse fra denne
2. Lyd fra monitor (tidsforsinkelse )
3. Lyd fra instrumenter ( tidsforsinkelse fra mic på amp til ulike andre mikker på scena som vokalmikker som ofte fanger opp mye lyd fra gitaramper og cymbaler.

Alt dette sammen hvis det kjøres ut i midten så kan man ende med at summa sumarum blir at flere ting bare forsvinner pga nevnte fenomen, selv med fasevending på stripe osv. Panner man ut får man mindre problem med dette. Også ulike kilder som da treffer samme frekvenser i mikseren men da som er i motfase i forhold til hverandre i monosignalet, vil man som sagt oppleve at ting har en tendens til å bli mindre definert og da ikke komme frem på rett måte. Utfasingsproblemet kan variere alt ettersom vokalmic flyttes på scena ( ikke pannet ) Tidsforsinkelsen den da har i forhold til evt gitarmic eller annet kan da gjøre at dette signalet ( her gitar ) fases ut og ting da blir ugreit. Man må da lytte og panne ut til den siden for da å minske problemet siden forskjellen mellom signalet som da er i midten og det signalet som er pannet ut blir større. For min del opplever jeg da ofte at ting kommer klarere frem og man slipper "fading" internt på scena. Det har jeg opplevd flere ganger selv med kjente artister som skal ha bra teknikere. Resultatet blir da etter min mening et mindre definert lydbilde som da ellers ville ha vært resultatet hvis panningen hadde vært brukt i økt grad. Lytt og prøv og se om du merker endring ved dette problemet. Det er som regel størst der det er mye ting på scena som 3-4 gitarer samtidig, bass 4-5 vokaler osv osv der man da kanskje har over 30 input samtidig.
Svar