Panorering

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Panorering

Legg inn av Mats »

Vet at det ikke finnes noen fasit på dette, men jeg slenger ut et spørsmål allikevel.

Hvordan pleier du å panorere? Hva og hvor hardt?

La oss si at du har denne besetningen:

Trommer, bass, to gitarer, kor, synth, og 3 vokal (1 lead)

Hva ville du panorert hvor?
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Panorering

Legg inn av Even N.B. »

Jeg husker jeg leste om 3D miksing en gang...som gikk ut på å panorere og justere
lydnivået i forhold til hvordan bandet står på scenen
Jeg skal se om jeg finner siden jeg leste det, men har ikke testa det ut selv xD
Men det høres litt stilig ut:P
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Mats »

Even N.B. skrev:Jeg husker jeg leste om 3D miksing en gang...som gikk ut på å panorere og justere
lydnivået i forhold til hvordan bandet står på scenen
Jeg skal se om jeg finner siden jeg leste det, men har ikke testa det ut selv xD
Men det høres litt stilig ut:P
Ja. Dette har jeg også hørt snakk om. Men si at gitaristene står på hver sin side av scena. Bør man da panorere litt over i motsatt side av der gitarampen står, eller bør man panorere til den siden som ampen står for å gi et klarere stereobilde sammen med den andre gitaren?
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Panorering

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Er det mono kilde, så er det mono
Hvis det er en stereo kilde, så er det fult L/R på pan

Er sånn jeg pleier å gjøre det i hvertfall
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Panorering

Legg inn av Even N.B. »

Jeg ville panorert til den siden ampen står på...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Mats »

Even N.B. skrev:Jeg ville panorert til den siden ampen står på...
Ok. Dette vil jo naturlig nok skape et klarere skille mellom to gitarer som har lett for å kræsje litt. Men det vil ikke bli veldig unaturlig for publikum nær scenen som nesten bare kommer til å høre bare den ene gitaren. Men det er godt mulig at dette er vanlig. Jeg var på glueciferkonsert en gang og stod rett foran rytmegitaristen og hørte nesten ikke en dritt av solopartiene til den andre gitaristen. Men etter konserten preka jeg med folk som stod lenger bak, og de hørte soloene helt fint.
Pleier ikke kassene som står langsmed scenekanten å være mono?
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Panorering

Legg inn av Even N.B. »

Frontfil følger samme panorering med mindre du skifter om L/R til R/L (fra ampen eller delefilteret)
Bare si ifra hvis jeg er helt på bærtur... :P
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Panorering

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Nettop derfor jeg holder viktige intrumenter i mono. Folk på motsatt side får da problemer med å få det med seg.
Hvis man ikke klinner opp noen motsatt-panorering-fill-kasser da :lol:

men er det stereo instrumenter som synth`r og denslags, så er det fult ut med L/R, da får man "bredde" i lyden...
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Mats »

Hadde det ikke vært en idé å kjøre frontfill i mono for å dekke publikum rett foran scena. Og heller panorere resten av anlegget. Da vil jo ikke de foran lide så fælt av panoreringen, og de som står lenger bak vil få et bredere og mer spennende lydbilde. Kan ofte være vanskelig å skille to gitarister som hamrer løs samme powerchordene i mono spør du meg. Da synes jeg ofte det har låti bedre å panorere de litt til hver sin side. Dette har låti bra FOH, men har vært litt krise foran scena.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Panorering

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Joda... men hvis bandet ikke klarer å holde et ryddig lydbilde, så er det der problemet ligger ;)

men jeg skjønner problemet, for all del.
Det kan sikkert være en fin løsning for unge punkere som kliner til for fulle mugger!
oaasheim
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 31 okt 2007, 17:18
Sted: Stord
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av oaasheim »

dei fleste miksefjøler har no som regel mono ut som du kan bruke på frontfill...

meeeen, back to topic. Eg pleier å panorere tam'ane og om det er 2 gitaristar så pleier eg å panorere _litt_ til den sida gitaristen står på.
Øystein Aasheim
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Mats »

Tom Erik Stokness skrev:Joda... men hvis bandet ikke klarer å holde et ryddig lydbilde, så er det der problemet ligger ;)

men jeg skjønner problemet, for all del.
Det kan sikkert være en fin løsning for unge punkere som kliner til for fulle mugger!
Joda, det er klart. Er ingen ideel løsning, men det gjør jobben når man kommer litt unna scena. Så problemet jeg sitter igjen med er å fylle opp foran scena med godt balansert signal. Men på små scener vil jeg kanskje være godt tjent med å panorere frontfill motsatt av resten av anlegget. Dermed vil jo scenelyden blende fint inn med det som kommer i frontfillkassene. Gitt at det er høyt på scena da. Som det ofte er når dissa punkgitaristene hamrer i vei! He, he.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av olegutten »

Varierer avhengig om det er live eller studio.....

Mono er mono uansett live eller studio bortsett fra tammene

Stereo kilder som backing track og synther panoreres hardt til hver side

Trommer: Kick, skarp og HH i midten. OH litt til hver side (kl 10 og 2)

Live pannes tammene slik jeg ser dem fra publikum.

Studio pannes tammene slik at lytteren "sitter bak trommesettet og spiller"

Panorerer ikke hardt ut men sprer dem fra "kvart på til kvart over"........

På denne måten opplever lytteren enten "det han ser live" eller at han "spiller i bandet".......

Mener å huske at jeg leste det i et blad for veldig lenge siden og har gjort det siden...........


Ole
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Panorering

Legg inn av Øyvind »

Vil også legge til at man også må ta hensyn til i hvilket lokale man er i og hvilke muligheter man har til å sette opp PA-en på en slik måte at spredningen blir ideell. Brede kirkerom hvor artistene bruker store deler av bredden, som medfører at PA-en må settes helt ut mot siden begrenser muligheten for å panorere. Dog panorerer jeg synther, CD-spiller og slikt hardt uansett, men er mer måteholden med å panorere, voc, kor og band alt etter hvor og hvor stor del av publikum som er i sweetspot.
Mvh Øyvind Bjørge
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Panorering

Legg inn av Ole Hansen »

Enig i det navnebroder her skriver om panorering. Live føles det eneste riktige for meg å panorere slik at det en hører stemmer med det en ser.
Føler at det har blitt lettere å panorere mer nå som en bruker linearray bokser med mer horisontal spredning, som igjen sørger for at flere hører begge høytalerne og da oppfatter stereobildet. Tar jeg helt feil her?
Når det gjelder frontfill så bruker nesten jeg alltid senterutgangen til det. Kanskje derfor den ofte kalles senterutgang?
Synes ofte det funker bra å panorere elgitarer litt langt fra hverandre, spesiellt på countryrockjobber har jeg panorert litt hardt.
Hvordan panorerer dere forresten toppmikkene på en leslie, og hvor plasseres de i forhold til hverandre? Jeg har pleid å plassere de 180 grader fra hverandre, men ser at endel plasserer de ca 90/290 grader fra hverandre og panorerer lite ut. Noen meninger om dette?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Svar