Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av lydonen »

Det kan ikke godt hende, de HAR forandra det. Jeg bestilte også i Mars, samt i April og Mai.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av oleeb »

Jeg har nå snakket med en lydmann jeg kjenner som har sjekket ut litt, og svaret er "styr unna JBL jrx-125 kassene"

Om vi skulle holde oss i prisklassen som var tenkt lønte det seg å kjøpe kasser i Behringer pro serien. 12" topp og 15" sub.

Lurer på å bare kjøpe en passiv mikser i første omgang og heller leie et par kasser med forsterker av en lokal lydmann. For evt legge seg opp litt penger.

Jeg regner kanskje med at Behringer skaper brekninger hos de fleste her, eller........?
Ole Erik Bjørnstadhaugen
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av lydonen »

oleeb skrev:Jeg har nå snakket med en lydmann jeg kjenner som har sjekket ut litt, og svaret er "styr unna JBL jrx-125 kassene"

Om vi skulle holde oss i prisklassen som var tenkt lønte det seg å kjøpe kasser i Behringer pro serien. 12" topp og 15" sub.

Lurer på å bare kjøpe en passiv mikser i første omgang og heller leie et par kasser med forsterker av en lokal lydmann. For evt legge seg opp litt penger.

Jeg regner kanskje med at Behringer skaper brekninger hos de fleste her, eller........?
JRX setter ikke verden i flammer, men det gjør ikke Behringer Pro heller. Du trenger å øke budsjettet ditt. Ellers er The Box fra Thomann faktisk direkte bra, til latterlig lite penger..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av oleeb »

Det er det vi har tenkt. Vente litt og heller øke prisen. Eller evt thomann, men jeg frykter prisen litt. Også må man vel momse frakten inn i norge også? Uansett er det billig fra Thomann ja.
Ole Erik Bjørnstadhaugen
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av lydonen »

oleeb skrev:Det er det vi har tenkt. Vente litt og heller øke prisen. Eller evt thomann, men jeg frykter prisen litt. Også må man vel momse frakten inn i norge også? Uansett er det billig fra Thomann ja.
Hehe, du vet, Tollvesenet og staten kan jo per definisjon ikke forlange moms av tjenester du får utført i utlandet, men tror du ikke de sleipe, grådige byråkratene har klart å lovfeste noe som defineres som "verdiøkning" av varen og er lik frakten du betaler for frem til grensa..ganske utrolig.

The box TA Power Bundle koster 1300 euro. Tar du bort tysk moms betaler du 1083 euro. Si nå drøyt 200 euro i frakt så havner du på 1300 euro netto. Omregnet til NOK med gårsdagens kurs utgjør det kr. 10179,- med moms kr. 12724,-

fortsatt billig..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av oleeb »

det har du jammen rett i. Byråkrati er ofte veldig tungt å svelge. Prisen er fortsatt veldig god ja. Men som sagt skal vi vente litt. Skaffe oss en passiv mikser først ( A&H PA20 antakelig) og ta høyttalerene senere. Alle jobber fremover nå har vi leid anlegg og lydmann.
Ole Erik Bjørnstadhaugen
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av lydonen »

Høres ut som en plan. Anbefaler selvsagt folk å leie fremfor å kjøpe ;-)

PA20 er en flott start, og kjøper dere aktiv PA kan de innebygde ampene fortsatt brukes til monitor!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
toraabe

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av toraabe »

Mats skrev:Dere bør i hvertfall se etter noen subber også, i og med at dere tenker å mikke opp trommer og kontrabass.
1 stk mackie sub ( 15 tommer ) vil gjøre susen ..
den er på 600W
oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av oleeb »

Takk for tips. det med en sub kan jo være fristende. Men hva med disse? Er det kanskje en grunn til at ikke disse er nevnt?

http://www.audio-media.no/aspx/produkt/ ... plid=23691

Vet at det er et billigmerke men.......
Ole Erik Bjørnstadhaugen
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av Frode Trondahl »

oleeb skrev:Takk for tips. det med en sub kan jo være fristende. Men hva med disse? Er det kanskje en grunn til at ikke disse er nevnt?

http://www.audio-media.no/aspx/produkt/ ... plid=23691

Vet at det er et billigmerke men.......

Alt av Alto kan bare brennes makan til ræl.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
oleeb
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 18 mai 2008, 20:19

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av oleeb »

Hehe! Det var et konkret og greit svar. Takk.
Ole Erik Bjørnstadhaugen
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av Ole Hansen »

Kjøpte meg denne for å ha til mindre jobber der en vil dra på minst mulig; http://lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=26010
Samme eq og preamper som GB 8 og 4, men har 6 aux istedet for 8. Har ikke innebygget klang så det kommer jo i tillegg. Plasserte den i et RoadReady rack for toppmontert mikser. Racket måtte modifiseres litt for å få plass til miksen. Klang, kompressor og CD-spiller montert under. Denne løsningen er jeg kjempefornøyd med. Koster nok mer enn hva du har tenkt, men verdt å se på.
Var på jobb i en liten kommunal fritidsklubb i kveld der det var innstallert alto-amper; styr unna!
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av Tom Hansen »

Frode Trondahl skrev:
oleeb skrev:Takk for tips. det med en sub kan jo være fristende. Men hva med disse? Er det kanskje en grunn til at ikke disse er nevnt?

http://www.audio-media.no/aspx/produkt/ ... plid=23691

Vet at det er et billigmerke men.......

Alt av Alto kan bare brennes makan til ræl.
Er ikke enig i denne framstillingen. Hva sammenligner du med? Jeg har både Alto og JBL aktive høyttalere, og jeg synes at Alto (HA-serien) låter bedre enn Eon.
LA-serien derimot faller ikke i min smak. Men det er og i en rimeligere klasse.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av Frode Trondahl »

Prøver man å kjøre Alto høytalerene hardt, så låter det som man har en boss overdrive pedal i kjeden.

Det gjør ikke Eon når man kjører dem like hardt.

Kansje alto låter best når du ikke pressser dem, men hos oss der vi leier ut 10-20 små dj anlegg hver eneste uke, så er Altoen altfor dårlig.

Jeg sendte et nytt par ut med en av de proffe djene som leier av oss, på en lørdags kveld måtte jeg dra ut å bytte dem til Eon.
Fordi dem ikke klarte å levere varene.


Dette er grunnen til at de nå ligger på Brobekk avfallsdeponi.

Det er en av grunnen til at jeg kaller Alto ræl, har også dårlig erfaring med både miksere,amper,gater og komper fra alto, behringer er kvalitet i forhold.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Et lite anlegg til akustisk band - hjelp

Legg inn av lydonen »

Alto ja..
Stor forskjell som Tom sier, på HA og LA-seriene til Alto.

Elvis-kassene deres har jeg brukt masse av i diskoteker og andre installasjoner, og de er langt bedre enn STK og slikt
Dessuten må SR-serien nevnes, de låter OK og funker fint.

Mikserne jeg har prøvd (de små) , EQ'ene og dynamikkprosessorene er rett og slett elendige. Har vært borti noen OK amper fra dem.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar