FX

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

FX

Legg inn av Mats »

Heisann!

I går så brukte jeg en Allen & Heath GL3.. Jeg ble på en måte bare slengt inn i situasjonen, så når jeg kom var det meste koblet opp. Og jeg fikk beskjed om at klangen lå på to kanaler. Og mengden klang styra jeg fra aux 5 og 6. Jeg la etter hvert merke til at de to kanalene med klangen var routa til sub 1 og 2. Og de kanalene jeg skulle ha klang på måtte jeg trykke ned sub 1 og 2.

Så har jeg forstått det riktig hvis jeg tror det er slik: kanal - aux 5 og/eller 6 - aux send - effektprossesor - inn i de to kanalene jeg nevnte - routa til sub 1 og 2 (ikke l og r) - tilbake til kanalene ved å kjøre de på sub 1 og 2.

På denne måten blir jo mengden signal inn i effekten styrt av aux 5 og 6 og mengden tilbake styrt av de to kanalene og sub 1 og 2. Og signalen i sub 1 og 2 går på en måte motsatt av det det gjør i en submix.

Kan dette overhodet stemme? :lol: Rakk aldri å ta en titt på det. Har aldri vært borti det før da jeg er vant med at aux har både send og stereo return.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: FX

Legg inn av Tom Erik Stokness »

'Grupper pleier jo å bli routa videre til master.
altså aux-> klang->striper->grupper-> L/R
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: FX

Legg inn av Mats »

Tom Erik Stokness skrev:'Grupper pleier jo å bli routa videre til master.
altså aux-> klang->striper->grupper-> L/R

Men om gruppa ike blir routa noe sted så vil jo signalet bli sendt videre til den kanalen som blir routa til gruppa på en måte. Eller?

Men er godt mulig det er slik du sier også.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: FX

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: FX

Legg inn av Mats »

Ut i fra det jeg kan lese så virker det som om det er mest naturlig å gjøre slik: stripe > aux > aux send > klang > to nye striper som er routa til sub 1 og 2 > ikke route sub 1 og 2 til noe som helst > route kanalene du ønsker å føre "det våte signalet" til sub 1 og 2.

Dra subfaderne og de to kanalene som brukes som return opp til null og bruk aux på hver kanal til å stille ønsket mengde klang.

Mulig jeg er helt på bærtur, men det virker jo ganske logisk.. Om mulig bare for meg. :lol:
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: FX

Legg inn av Mats »

Hmmm. Hvorfor var det ikke bare koblet slik: stripe > aux > aux send > klang > stereo return > stereo return > main (evt sub 1 og 2 og videre til l og r om man liker å ha klangen på to fadere.

Veldig kyndig lydmann som koblet det opp. Noen som vet hvorfor det kan ha vært gjort slik jeg har skrevet i første innlegget.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: FX

Legg inn av Øyvind »

Jeg bruker aldri stereo return til FX. Er stort sett for lite EQ-muligheter på dem. Bruker de vanlige stereokanalene, evt 2 monokanaler hvis det ikke er nok stereokanaler tilgjengelig. Forøvrig ser jeg ingen grunn til å bruke subgrupper på effekter overhodet. Send dem rett til master :) En aux per FX-enhet gjør også jobben lettere når du skal kaste inn effektene.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: FX

Legg inn av Mats »

Øyvind skrev:Jeg bruker aldri stereo return til FX. Er stort sett for lite EQ-muligheter på dem. Bruker de vanlige stereokanalene, evt 2 monokanaler hvis det ikke er nok stereokanaler tilgjengelig. Forøvrig ser jeg ingen grunn til å bruke subgrupper på effekter overhodet. Send dem rett til master :) En aux per FX-enhet gjør også jobben lettere når du skal kaste inn effektene.

Ok. Så du kobler slik?: stripe > aux 5 og 6 (f.eks.) > aux send > klang > 1 stereo linje > main mix

Om man bruker vanlig stereolinje på effektene så har man de jo på fader allikevel, så da er det ikke noe vitsi å sende de til sub. Grunnen til at jeg foreslo det var at på stereo return er det ofte ikke fader engang, og da er det greit å route det til to subgrupper bare for å kunne jobbe med klangen på to fadere.
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: FX

Legg inn av Øyvind »

Mats skrev:
Øyvind skrev:Jeg bruker aldri stereo return til FX. Er stort sett for lite EQ-muligheter på dem. Bruker de vanlige stereokanalene, evt 2 monokanaler hvis det ikke er nok stereokanaler tilgjengelig. Forøvrig ser jeg ingen grunn til å bruke subgrupper på effekter overhodet. Send dem rett til master :) En aux per FX-enhet gjør også jobben lettere når du skal kaste inn effektene.

Ok. Så du kobler slik?: stripe > aux 5 og 6 (f.eks.) > aux send > klang > 1 stereo linje > main mix

Om man bruker vanlig stereolinje på effektene så har man de jo på fader allikevel, så da er det ikke noe vitsi å sende de til sub. Grunnen til at jeg foreslo det var at på stereo return er det ofte ikke fader engang, og da er det greit å route det til to subgrupper bare for å kunne jobbe med klangen på to fadere.
Sannt det du sier der med Stereo return, men det blir jo da bare enda en grunn til å ikke bruke dem :lol: Men min erfaring med effekter, også etter ha hørt på andre med vellykket bruk av slikt, tilsier for meg at god og nok EQ er viktig. Så hva det går i med ML5000 som riktignok har 4 bånd på stereokanalene, men ingen sweep? (forøvrig forferdelige preamper):? Eller for den saks skyld: hva bruker folk flest her disse stereo returnkanalene til? Ingenting? :lol:
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: FX

Legg inn av Mats »

Sant.....
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: FX

Legg inn av Ole Hansen »

Øyvind skrev:
Sannt det du sier der med Stereo return, men det blir jo da bare enda en grunn til å ikke bruke dem :lol: Men min erfaring med effekter, også etter ha hørt på andre med vellykket bruk av slikt, tilsier for meg at god og nok EQ er viktig. Så hva det går i med ML5000 som riktignok har 4 bånd på stereokanalene, men ingen sweep? (forøvrig forferdelige preamper):? Eller for den saks skyld: hva bruker folk flest her disse stereo returnkanalene til? Ingenting? :lol:
Brukte i går stereo retur til klanger, funket kjempefint. EQ var absolutt ingen savn. Forøvrig første gang på lenge at jeg har brukt de til klanger. Synes det er fint med de ekstra linjeinngangene som bare krever plass til et par potter ekstra i masterseksjonen. Bruker dem kun når jeg må, men da er det fint å ha de.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: FX

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jeg bruker linjeinnganger til klangreturer fordi jeg ikke vil ha et linjesignal igjennom en micpreamp. Så hvis jeg jobber på en mikser som ikke har linjeinngang på kanalene, blir det enten stereo return rett til master eller di-bokser på klangreturene. Mange miksere ødelegger lyden i et linjesignal hvis det går igjennom micpreampen.
Svar