Pål Michael Bratås skrev:I begge tilfellene ser man mangel på kunnskap
Går det an å ikke vite at de lange bena som er brettet opp langs siden på stativene ikke er til å felle ned? Jeg synes dette minner mer om regelrett slurv.
Litt vanskelig å tyde ut fra bildene, men det kan se ut som om labbene ikke er på plass i lagringsposisjon. Muligens har de ikke fått dem med seg og bestemt seg for å sveive opp likevel.
Bland like doser arroganse, idioti og sløvskap og voila! her er resultatet!!
Jeg var der oppe på lørdag og rigget et anlegg som hang i mobilkran og fikk vel et inntrykk av at det er mange rare løsninger på festing av trosser etc.... ikke alt som er like bra og trygt. Men skal det ikke bli forbudt å bruke teleskoptrucker? Har hørt det ikke er godkjent til det som de blir brukt til der oppe. De er jo bare beregnet for å løfte laster, ikke ha hengede last over lengre tid.
Kristian Fosshagen skrev:Jeg var der oppe på lørdag og rigget et anlegg som hang i mobilkran og fikk vel et inntrykk av at det er mange rare løsninger på festing
Labbene var ikke på plass i lagringsposisjon, fordi de var fjærnet, men de lå
rundt/under riggen.
Og det verste var at de fikk lov til å heise riggen igjenn, de måtte bare få tak i to nye
wind-ups, men da med støttebein så den ble stående på wind-up ikke de trossebeina...
Her er vel et godt eksempel på at vi snart må få et krav til sertifisering o.l. for å få lov til å rigge/jobbe på så store arrangementer. I lik linje med kravene de stiller i byggebransjen. Mange gode argumeter mot slike krav i vår bransje, men ingen argumentene er gode kontra personskader eller det som værre er. Med et krav og bedre tilbud av kurs og opplæring ville sansynligheten for at dette skjer vært mye mindre. Det skal også sies at veldig mange som jobber på tryvann har god erfaring, mye kursing og gjør ting riktig, men det holder med at 1 rigger ikke har konpetanse nok før uhellet er ute igjen og da kan resultatet være mye værre.
Håper vi slipper dette statsstyrte/eu sertifiseringsdrittet. Som det står nevnt tidligere var det kun en erfaren rigger som hadde hjelp av russen til å heise riggen. Og hvilken kompetanse russen har og hvilken tilstand de var i kan en vel stille spørsmål om. Byggebransjen har vel forresten bare blitt verre i det siste til tross for strengere regler.
La oss ikke engang forsøke å legge skyld på ufaglært russ. Og la oss heller ikke kalle personen som liksom hadde ansvaret for hverken "erfaren" eller "rigger".
Er du noen av delene tar du ansvar for det oppdraget du har påtatt deg. Vedkommende som var leverandør i dette tilfelle bærer det hele og fulle ansvar!!
lydonen skrev:La oss ikke engang forsøke å legge skyld på ufaglært russ. Og la oss heller ikke kalle personen som liksom hadde ansvaret for hverken "erfaren" eller "rigger".
Er du noen av delene tar du ansvar for det oppdraget du har påtatt deg. Vedkommende som var leverandør i dette tilfelle bærer det hele og fulle ansvar!!
Vedkommende er "sjef" for firmaet som leverte riggen...
Mitt inlegg var ment på generell basis. Nå er det vel lenge siden de første kravene til HMS kurs og opplæring kom i byggebransjen og i dag er det langt færre håndtverkere som dør eller blir hardt skadet enn det var for 50 år siden. Tildels grunnet utstyrsforbedring, men en stor del av skylden er de strenge HMS kravene. Enda byggebransjen har vokst enormt bare siden tidlig 90 tallet. Lyd og lysbransjen vokser fort, derfor må kanskje HMS komme inn i bildet her også.
Det er heller ikke meningen og legge skylden på noen i dette tilfellet som er vist på disse bildene, men det er slike tilfeller som kanskje viser et eksempel på at kursing trengs. Selv om mangel på kurs eller erfaring kanskje ikke var tilfellet under denne hendelsen.
Kravene til HMS i byggebransjen og andre bransjer går ikke bare på at man skal ha kurs og opplæring for å utføre rissikojobber(som det faktisk er å skulle sette opp en slik rigg der folk ferdes) men også på bevistgjøring av ansvar, førstehjelp, selvbevisthet og det å selv gjøre arbeidsplassen sin bedre for seg selv og andre. Når jeg hadde kurs i HMS for byggeplasser var jeg veldig overrasket over alle de små tingene man lærte som med relativt lite innsats gjorde byggeplassen et bedre sted å jobbe.