Syk syk verden.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Syk syk verden.

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev:
Pål Michael Bratås skrev:I begge tilfellene ser man mangel på kunnskap
Går det an å ikke vite at de lange bena som er brettet opp langs siden på stativene ikke er til å felle ned? Jeg synes dette minner mer om regelrett slurv.
Litt vanskelig å tyde ut fra bildene, men det kan se ut som om labbene ikke er på plass i lagringsposisjon. Muligens har de ikke fått dem med seg og bestemt seg for å sveive opp likevel.

Bland like doser arroganse, idioti og sløvskap og voila! her er resultatet!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Jeg var der oppe på lørdag og rigget et anlegg som hang i mobilkran og fikk vel et inntrykk av at det er mange rare løsninger på festing av trosser etc.... ikke alt som er like bra og trygt. Men skal det ikke bli forbudt å bruke teleskoptrucker? Har hørt det ikke er godkjent til det som de blir brukt til der oppe. De er jo bare beregnet for å løfte laster, ikke ha hengede last over lengre tid.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Syk syk verden.

Legg inn av lydonen »

Kristian Fosshagen skrev:Jeg var der oppe på lørdag og rigget et anlegg som hang i mobilkran og fikk vel et inntrykk av at det er mange rare løsninger på festing
I dobbel forstand tenker jeg..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Even N.B. »

Labbene var ikke på plass i lagringsposisjon, fordi de var fjærnet, men de lå
rundt/under riggen.
Og det verste var at de fikk lov til å heise riggen igjenn, de måtte bare få tak i to nye
wind-ups, men da med støttebein så den ble stående på wind-up ikke de trossebeina...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Even N.B. »

Her har jeg satt ring rundt støttebeina til wind-upene og hvor den landa på PAen
Bilde
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Espen Hammer »

rett og slett idioti på høyt nivå.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Syk syk verden.

Legg inn av lydonen »

Skrekk og gru! Er det mulig å være så amatør?
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Tom Hansen »

Likte det oppsettet der. Ser ut som en fin størrelse. Hvem leverer slike system med tak? (jeg vil ha med støttebein)
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Syk syk verden.

Legg inn av lydonen »

Tom Hansen skrev:Likte det oppsettet der. Ser ut som en fin størrelse. Hvem leverer slike system med tak? (jeg vil ha med støttebein)
Snakk med Thor-André på Live Technic. Han kan selge deg rimelig truss. Så er det bare å bestille vinyltaket fra Almenning as.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Marius Lindaas »

Her er vel et godt eksempel på at vi snart må få et krav til sertifisering o.l. for å få lov til å rigge/jobbe på så store arrangementer. I lik linje med kravene de stiller i byggebransjen. Mange gode argumeter mot slike krav i vår bransje, men ingen argumentene er gode kontra personskader eller det som værre er. Med et krav og bedre tilbud av kurs og opplæring ville sansynligheten for at dette skjer vært mye mindre. Det skal også sies at veldig mange som jobber på tryvann har god erfaring, mye kursing og gjør ting riktig, men det holder med at 1 rigger ikke har konpetanse nok før uhellet er ute igjen og da kan resultatet være mye værre.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Ole Hansen »

Håper vi slipper dette statsstyrte/eu sertifiseringsdrittet. Som det står nevnt tidligere var det kun en erfaren rigger som hadde hjelp av russen til å heise riggen. Og hvilken kompetanse russen har og hvilken tilstand de var i kan en vel stille spørsmål om. Byggebransjen har vel forresten bare blitt verre i det siste til tross for strengere regler.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Syk syk verden.

Legg inn av lydonen »

La oss ikke engang forsøke å legge skyld på ufaglært russ. Og la oss heller ikke kalle personen som liksom hadde ansvaret for hverken "erfaren" eller "rigger".
Er du noen av delene tar du ansvar for det oppdraget du har påtatt deg. Vedkommende som var leverandør i dette tilfelle bærer det hele og fulle ansvar!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Even N.B. »

lydonen skrev:La oss ikke engang forsøke å legge skyld på ufaglært russ. Og la oss heller ikke kalle personen som liksom hadde ansvaret for hverken "erfaren" eller "rigger".
Er du noen av delene tar du ansvar for det oppdraget du har påtatt deg. Vedkommende som var leverandør i dette tilfelle bærer det hele og fulle ansvar!!
Vedkommende er "sjef" for firmaet som leverte riggen...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Marius Lindaas »

Mitt inlegg var ment på generell basis. Nå er det vel lenge siden de første kravene til HMS kurs og opplæring kom i byggebransjen og i dag er det langt færre håndtverkere som dør eller blir hardt skadet enn det var for 50 år siden. Tildels grunnet utstyrsforbedring, men en stor del av skylden er de strenge HMS kravene. Enda byggebransjen har vokst enormt bare siden tidlig 90 tallet. Lyd og lysbransjen vokser fort, derfor må kanskje HMS komme inn i bildet her også.

Det er heller ikke meningen og legge skylden på noen i dette tilfellet som er vist på disse bildene, men det er slike tilfeller som kanskje viser et eksempel på at kursing trengs. Selv om mangel på kurs eller erfaring kanskje ikke var tilfellet under denne hendelsen.

Kravene til HMS i byggebransjen og andre bransjer går ikke bare på at man skal ha kurs og opplæring for å utføre rissikojobber(som det faktisk er å skulle sette opp en slik rigg der folk ferdes) men også på bevistgjøring av ansvar, førstehjelp, selvbevisthet og det å selv gjøre arbeidsplassen sin bedre for seg selv og andre. Når jeg hadde kurs i HMS for byggeplasser var jeg veldig overrasket over alle de små tingene man lærte som med relativt lite innsats gjorde byggeplassen et bedre sted å jobbe.

Kanskje vi burde hatt noen slike kurs også.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: Syk syk verden.

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Mener jeg så og hørte følgende systemer i år, men unntak av noen småting...Med andre ord greit med lyd....hehe

L'Acuostic:
Kudo (1 stk)
dV Dosc (2stk)
V Dosc (1 stk)

Turbosound:
Aspect (2 stk)
Flashlight (1 stk)

Funktion One:
Resolution 5 (1 stk)

Adamson:
Y 10 (1 stk)
Y 18 (1 stk)

D&B
J8/12 (2 stk)
Q1/Q7 (1 stk)
C4 (1 stk)

Meyersound:
M2D (1 stk)
Milo (2 stk)
MSL 3 (1 stk)

JBL:
Vertec (1 x 4887 og 1 x 4889)

Outline:
Butterfly linearray (3 stk)

Nexo:
Geo T (4 stk)
Geo D (1 stk)
Alpha (1 stk)

Trippel Onda:
XLA Linearray (1 stk)

Electrovoice:
XLC-127dvx (3 stk)
XLD-281 (1 stk)

Eaw:
750/750 (1 stk)

Dynacord:
V-System (1 stk)

Martin Audio:
W8LC (1 stk)
W8C (1 stk)

HK:
Cohedra (1 stk)
R-serie (1 stk)
Svar