Har fått bekreftet mine mistanker. Du har opplevd en klassisk situasjon (som meget godt kan aksepteres med konvensjonelle systemer, men som kan være katastrofe med vertikale systemer). Person A beregner høyde, rammevinkel og splay. Systemet rigges etter plan. Person B kommer senere og senker hele systemet for forsøksvis å oppnå bedre/annen nærfeltrespons(i stedet for å bruke fill, eller rekonfigurere kolonnen?). Dette i seg selv kan være katastrofe mht. frekvensrespons. Uten å ha vært der vil jeg med stor sikkerhet påstå at dette grunnen til din følelse av "pre eq'ing" av systemet. Det spiller mindre rolle om subbene er satt i en kolonne eller satt i 2 x 4 stack. Dette forklarer ikke mangel på kontroll av basstromme og bass. Grunnen til at basstromme og bass IKKE KAN HA FUNGERT, var det faktum at ultrasubbene ikke var tidskorrigert i forhold til Cohedra systemet. Husk at Cohedra med sine FIR-filtere har ca 24ms latency.(Resultatet rundt 50Hz >25ms pga. noe group delay, pga mekanikk i basshøyttalere) Dette for å oppnå EKSTREMT GOD IMPULSRESPONS i systemet. Ultrasubbene var også plassert under scenen (hvilket kan være en god idé, dog ikke alltid). De burde vært tidkorrigert og etter mitt syn lagt til en post fader AUX.Kjart skrev: Vel.Hva skal man si?Jeg fikk veldig lite tid med anlegget på forhånd(band spilte før oss)Forutsatt at denne riggen som den sto var riktig konfigurert(Har en liten mistanke om at"Ultrasubbene" overlapper dvs ingen deling mellom de og 10".Stiller også spørsmålstegn med at 10 tommerne ikke var stakket i et array på hver side men dette var kanskje ikke praktisk mulig?Hvis denne riggen spilte som en godt satt opp cohedrarigg skal spille så kan jeg ikke på noen måte anbefale den.Det var kanskje den dårligste lyden jeg har gjort på en større PA ever!Basstromma til Lillebror Maarud ligna ikke på noen verdens ting.Null def,kraft og kontroll.Den nevnte basstromma har jeg benyttet ved mange forsjellige anl. på store og små anlegg,inne og utescener.
Du har opplevd full kamming i subområdet(under forutsetning av at begge subsytemene var i drift og at de var tilnærmet like i nivå). For å forenkle regnestykket, kan vi fastslå at du har hatt minst 25ms tidsdifferanse mellom Cohedra sub og Ultra-subber. (Du har opplevd minst 24ms elektronisk delay + mulig avstandsdifferanse mellom ultrasub og Cohedra sub ). Dersom du har en 25ms delay mellom de ulike subbene vil dette gi første kansellering ved 20 Hz og med en kamfilterfrekvens = 40Hz hvilket lager neste kansellering ved 60 Hz. (Vi ser nå bort i fra avvikende phasesignatur mellom Cohedra sub og Ultra-subber). I en setting som dette må/bør man etter mitt syn tilføre delay på ultrasubber i en slik grad at fasesignatur til systemene er tilnærmet lik i størst mulig frekvensområde hvor de overlapper, målt midt mellom sultrasub-plassering og Cohedra sub-plassering. Her er det flere veier til mål. Og man kan ikke med enkelhet lage en løsning som er perfekt i alle posisjoner.
Etter mitt syn frifinner denne forklaringen Cohedra systemet. Men det er et glitrende eksempel for å vise at de nye vertikale systemene er meget "kilene" mht. høyde, rammevinkel og splay (har jeg nevnt det før ?, ja det har jeg nok).
Og som Ruben fikk en følelse av ; Cohedra skyter nok en smule(eller to) lengre enn de andre "små" "line-array" systemene.
For spesielt interesserte kan det nevnes noen meget positive sider ved Cohedra.
1. Har en meget god impulsrespons (les fasesignatur). Dels fordi HK Audio bruker FIR-filtere og dels fordi man benytter 10" basselementer.
2. Cohedra er meget lett å rekonfigurere etter at det er hengt opp. Det er fysiskt meget lett og det er fort gjort.
3. Cohedra topp har ingen mid-woofere som spiller/lager bølger rett ved HF utgangsport. MF slipper ut i spalter/huller lengre ut mot sidene. Mid-woofere er ikke en del av "hornet" til HF. HF spiller da i "roligere" luft enn enkelte andre systemer.
4. MF-woofere ligger bak stålplater med spalter og. Dette burde fungere som et bandpassfilter som igjen burde filtre vekk noen harmoniske komponenter (som normalt er uønsket).
5. HK Audio DFC har noen smarte Limiterfunksjoner.
6. HF portene/spaltene ligger meget tett når kolonnen er på plass. Hvilket gir meget god kobling.
7. Etter sigende skal visstnok Cohedra top være noe mindre følsom for crossvind en enkelte andre (mer kjente) systemer. Vet ikke hvordan de har klart det. Kan kanskje ha noe med ekstremt god kobling mellom kildene å gjøre ?
Det finnes trolig flere gode egenskaper (som jeg ikke husker) men som kanskje Erlend på Belco kan redegjøre for.