HK Audio - Godt og Dårlig

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Er HK Audio dårlig?

Ja
15
43%
Nei
20
57%
 
Stemmer totalt: 35

Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Cohedra?

Legg inn av Atle Aamodt »

Kjart skrev: Vel.Hva skal man si?Jeg fikk veldig lite tid med anlegget på forhånd(band spilte før oss)Forutsatt at denne riggen som den sto var riktig konfigurert(Har en liten mistanke om at"Ultrasubbene" overlapper dvs ingen deling mellom de og 10".Stiller også spørsmålstegn med at 10 tommerne ikke var stakket i et array på hver side men dette var kanskje ikke praktisk mulig?Hvis denne riggen spilte som en godt satt opp cohedrarigg skal spille så kan jeg ikke på noen måte anbefale den.Det var kanskje den dårligste lyden jeg har gjort på en større PA ever!Basstromma til Lillebror Maarud ligna ikke på noen verdens ting.Null def,kraft og kontroll.Den nevnte basstromma har jeg benyttet ved mange forsjellige anl. på store og små anlegg,inne og utescener.
Har fått bekreftet mine mistanker. Du har opplevd en klassisk situasjon (som meget godt kan aksepteres med konvensjonelle systemer, men som kan være katastrofe med vertikale systemer). Person A beregner høyde, rammevinkel og splay. Systemet rigges etter plan. Person B kommer senere og senker hele systemet for forsøksvis å oppnå bedre/annen nærfeltrespons(i stedet for å bruke fill, eller rekonfigurere kolonnen?). Dette i seg selv kan være katastrofe mht. frekvensrespons. Uten å ha vært der vil jeg med stor sikkerhet påstå at dette grunnen til din følelse av "pre eq'ing" av systemet. Det spiller mindre rolle om subbene er satt i en kolonne eller satt i 2 x 4 stack. Dette forklarer ikke mangel på kontroll av basstromme og bass. Grunnen til at basstromme og bass IKKE KAN HA FUNGERT, var det faktum at ultrasubbene ikke var tidskorrigert i forhold til Cohedra systemet. Husk at Cohedra med sine FIR-filtere har ca 24ms latency.(Resultatet rundt 50Hz >25ms pga. noe group delay, pga mekanikk i basshøyttalere) Dette for å oppnå EKSTREMT GOD IMPULSRESPONS i systemet. Ultrasubbene var også plassert under scenen (hvilket kan være en god idé, dog ikke alltid). De burde vært tidkorrigert og etter mitt syn lagt til en post fader AUX.

Du har opplevd full kamming i subområdet(under forutsetning av at begge subsytemene var i drift og at de var tilnærmet like i nivå). For å forenkle regnestykket, kan vi fastslå at du har hatt minst 25ms tidsdifferanse mellom Cohedra sub og Ultra-subber. (Du har opplevd minst 24ms elektronisk delay + mulig avstandsdifferanse mellom ultrasub og Cohedra sub ). Dersom du har en 25ms delay mellom de ulike subbene vil dette gi første kansellering ved 20 Hz og med en kamfilterfrekvens = 40Hz hvilket lager neste kansellering ved 60 Hz. (Vi ser nå bort i fra avvikende phasesignatur mellom Cohedra sub og Ultra-subber). I en setting som dette må/bør man etter mitt syn tilføre delay på ultrasubber i en slik grad at fasesignatur til systemene er tilnærmet lik i størst mulig frekvensområde hvor de overlapper, målt midt mellom sultrasub-plassering og Cohedra sub-plassering. Her er det flere veier til mål. Og man kan ikke med enkelhet lage en løsning som er perfekt i alle posisjoner.

Etter mitt syn frifinner denne forklaringen Cohedra systemet. Men det er et glitrende eksempel for å vise at de nye vertikale systemene er meget "kilene" mht. høyde, rammevinkel og splay (har jeg nevnt det før ?, ja det har jeg nok).

Og som Ruben fikk en følelse av ; Cohedra skyter nok en smule(eller to) lengre enn de andre "små" "line-array" systemene.

For spesielt interesserte kan det nevnes noen meget positive sider ved Cohedra.

1. Har en meget god impulsrespons (les fasesignatur). Dels fordi HK Audio bruker FIR-filtere og dels fordi man benytter 10" basselementer.

2. Cohedra er meget lett å rekonfigurere etter at det er hengt opp. Det er fysiskt meget lett og det er fort gjort.

3. Cohedra topp har ingen mid-woofere som spiller/lager bølger rett ved HF utgangsport. MF slipper ut i spalter/huller lengre ut mot sidene. Mid-woofere er ikke en del av "hornet" til HF. HF spiller da i "roligere" luft enn enkelte andre systemer.

4. MF-woofere ligger bak stålplater med spalter og. Dette burde fungere som et bandpassfilter som igjen burde filtre vekk noen harmoniske komponenter (som normalt er uønsket).

5. HK Audio DFC har noen smarte Limiterfunksjoner.

6. HF portene/spaltene ligger meget tett når kolonnen er på plass. Hvilket gir meget god kobling.

7. Etter sigende skal visstnok Cohedra top være noe mindre følsom for crossvind en enkelte andre (mer kjente) systemer. Vet ikke hvordan de har klart det. Kan kanskje ha noe med ekstremt god kobling mellom kildene å gjøre ?

Det finnes trolig flere gode egenskaper (som jeg ikke husker) men som kanskje Erlend på Belco kan redegjøre for.
Atle Aamodt
halvor knutsen
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 15 aug 2004, 20:22
Sted: skien

Legg inn av halvor knutsen »

kristina skrev:Kan ikke nesteman som skal ut med HK-rigg i Osloområdet slengene in en melding her, så at vi kan komme å høre på de stakkars utskelte kassene? Eller gi oss en beskjed om hvor det ev er installert HK? Har kun fått det på utleie hittils, seinest i porsgrunn faktiskt. Ikke min beste opplevelse av mindre anlegg.. Var til et rockeband, og det låt ikke rock med den teite feedbackexterminatoren som var koblet in heller..
Men for all del. Skal ikke dømme det nord og ned før jeg får prøvd en større rigg. :shock:-kristina


Nye COHEDRA Line Array til HK-Audio henger ny å dingler på Telemark fylkes handelstevne i Skien kommer til å henge der frem til søndag 5 september kan komme å høre der!!
Alfie
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 01 okt 2003, 00:39
Sted: Mandal

HK vs Meyer, D&B osv

Legg inn av Alfie »

Har skrudd på både Meyer, D&B osv men også gjort jobber med HK. Klart jeg foretrekker førstnevnte men som budsjett PA er det ok og låter greit :)
Gain Over!
Alf Hernes
http://www.pac.no/
hans jensen
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 07 feb 2005, 15:48

Legg inn av hans jensen »

har en dobbel actor og den funker stort sett til det meste.savner kun de nederste40-50
PAT
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 03 nov 2004, 10:56
Sted: halden
Kontakt:

HK

Legg inn av PAT »

Hei.

Jeg er enig med Knut om at Hk gir mye for pengene. Det er faktisk fornuftig forretningsmessig å bruke på små jobber.

Er ikke vits å skyte spurv med kanon, og HK gjør jobben. Har selv gjort endel jobber på HK og det funker helt greit.

Jeg er av den formening at ingen system er bedre enn teknikkern bak spakene. Er lei av det utrolige utstyrs hysteri som er blandt norske teknikkere.

Selv har jeg et raider vennlig system, men har ingen problemer med å skru på noe som ikke er det.

Når man kommer å skal skru på ett lokalt lydanlegg, så spiller det ingen rolle om systemet er bra eller dårlig. Det som spiller noen rolle er å få det systemet til å låte bedre enn noen har hørt det låte før.

Og til sist vil jeg ha sagt at en god lydmann får det meste til å låte fint. Til å med HK :P
Pat. Lyd & Lys Service A/S
Svar