Trådløs-problem

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Trådløs-problem

Legg inn av Trollunn »

Jeg håper noen kan gi meg gode råd på bruk av trådløs-mikrofoner!!!
Jeg har tatt i bruk fire Sennheiser 100-series trådløse mygger, som aldri har vært brukt før, men som har ligget et par år nedpakket i Grendahuset pga at ingen har forstått seg på å bruke de.
De funker egentlig veldig bra, men fikk plutselig problemer med støy. Det er ikke feedback, men høres ut som det er dårlig kontakt, signalet detter ut eller noe sånt. Blir litt braking og buldring og kutting.
Det kan virke som om problemet blir mindre når jeg kun har tilkoblet en av gangen, men har ikke fått testet dette nok til å slå det fast.
Nå har jeg brukt ubalanserte jack-kabler fra mottaker til mixer,lurer på om det kan være det som er årsaken til forstyrrelsene???
Har egentlig ingen peiling på slikt, og jeg har så fryktelig lyst å få de til å funke skikkelig til skuespillet vi skal sette opp :(
ANYONE HELP ME?
Torunn Koksvik
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trond »

Kva slags frekvenser bruker du på dei forskjellige systema, kor mykje squels, gain osv osv.

Ubalansert jack, ingen problem.

Høyres ut som det er brudd i kabelen på myggen, ofte ved minijack pluggen, eller får du samme problemet når myggen ikkje er tilkoblet og. Men merkelig viss du får det på alle systema, går utifra at du har samme problemet på alle 4 systema.

Ser du noko på RF på mottakaren?

Trenger nok litt meir info for å kunne hjelpe deg, så alt du kjem kan vere til hjelp.

Utover det så er sennheiser best, og det skulle ikkje vere nok problem med å bruke det.

PS: Husk fullt navn i nick eller i signatur, er eit krav på forum.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Trådløs-problem

Legg inn av olegutten »

Hvis du bare har pakket dem opp og slått dem på har de muligens samme frekvens. En slik feil vil høres ut som spraking / og signalet detter inn / ut...... hvis de ikke har samme frekvens kan jeg i farten ikke tenke hva annet det kan være.
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trollunn »

Trond skrev:Kva slags frekvenser bruker du på dei forskjellige systema, kor mykje squels, gain osv osv.

Ubalansert jack, ingen problem.

Høyres ut som det er brudd i kabelen på myggen, ofte ved minijack pluggen, eller får du samme problemet når myggen ikkje er tilkoblet og. Men merkelig viss du får det på alle systema, går utifra at du har samme problemet på alle 4 systema.

Ser du noko på RF på mottakaren?

Trenger nok litt meir info for å kunne hjelpe deg, så alt du kjem kan vere til hjelp.

Utover det så er sennheiser best, og det skulle ikkje vere nok problem med å bruke det.

PS: Husk fullt navn i nick eller i signatur, er eit krav på forum.
Husker ikke helt hvilke frekvenser jeg har de på, men eks 801.700 på et system, 800.500 på et annet. Jeg har stilt inn alle fire på ulike frekvenser. Scelch har jeg på 10 db, har prøvd alle, ikke noe forskjell...
Gaininga på mixeren står vel midt opp, eller litt under. Følsomheten eller SEnSit-justeringen på senderen utgjør ingen forskjell på problemet.
Problemet har vel oppstått med to av systema, mest på ett. har prøvd å bytte ut minijackene, uten hell.
AF-level justeringa bak på mottakeren er på fult.
Torunn Koksvik
Torunn Koksvik
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trollunn »

olegutten skrev:Hvis du bare har pakket dem opp og slått dem på har de muligens samme frekvens. En slik feil vil høres ut som spraking / og signalet detter inn / ut...... hvis de ikke har samme frekvens kan jeg i farten ikke tenke hva annet det kan være.
Jeg har stilt inn frekvensene på alle fire systema, så det skal ikke være det.
Torunn Koksvik
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Espen Hammer »

prøv og bytte frekvenser, og spre dem lengere fra hverandre. du må også se på mottakeren at lydnivå ikke er for "hot" og at du har bra med antenne signal.
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trollunn »

Espen Hammer skrev:prøv og bytte frekvenser, og spre dem lengere fra hverandre. du må også se på mottakeren at lydnivå ikke er for "hot" og at du har bra med antenne signal.
Ja, jeg tenkte akkurat på det, at kanskje den frekvensen jeg bruker på det systemet som trøbler mest, blir forstyrret av noe annet i området... Skal pinade teste dette ja :) Takker for alle gode råd jeg

Torunn Koksvik
Torunn Koksvik
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trollunn »

Espen Hammer skrev:prøv og bytte frekvenser, og spre dem lengere fra hverandre. du må også se på mottakeren at lydnivå ikke er for "hot" og at du har bra med antenne signal.
Er litt "fersk"... hva mener du med at lydsignalet er for hot? På mottakeren er det signalnivå-greier for RF I og AF II, er det der jeg ser det da :?
Torunn Koksvik
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Arnstein »

Kan være intermodulasjon. Følg frekvensanbefalingene i manualen.
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trollunn »

Arnstein skrev:Kan være intermodulasjon. Følg frekvensanbefalingene i manualen.
I manualen står det svært lite om dette, kun at man kan velge mellom de forhåndsprogr. frekvensene.
Torunn Koksvik
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trollunn »

Grunnen til at jeg mente det kanskje kunne ha med kablene jeg bruker å gjøre, var at jeg leste dette på "Lydrommet":
"Når du bruker trådløse mikrofoner kan du sette mottagerne ved scenen og bruke balanserte mikrofonkabler for kobling til mikseren. Dette kan hjelpe mot støy fra digitale kilder og lysdimmere."
Det er nemmlig en del gamle lysdimmere i salen... Kommentarer?????????????

Torunn Koksvik
Torunn Koksvik
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trond »

Bruk 4 av desse frekvensene.

800.100
800.500
801.000
801.600
802.300
805.400

Står mottakarane på scena og du sender ubalansert opp til mikser igjennom multi, eller står mottakar ved mikser.

Ved mikser - jack kabel ok.
På scena, bruk helst xlr kontakten, eller balansert jack kontakt (stereojack).

Merker du forskjell når du drar lyset av og på? viss det er stille når lys er av og støy når du drar på så er det nok dimming som slår inn, men det skal vanligvis ikkje smelle og få dropp out av den grunn.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trollunn »

Trond skrev:Bruk 4 av desse frekvensene.

800.100
800.500
801.000
801.600
802.300
805.400

Står mottakarane på scena og du sender ubalansert opp til mikser igjennom multi, eller står mottakar ved mikser.

Ved mikser - jack kabel ok.
På scena, bruk helst xlr kontakten, eller balansert jack kontakt (stereojack).

Merker du forskjell når du drar lyset av og på? viss det er stille når lys er av og støy når du drar på så er det nok dimming som slår inn, men det skal vanligvis ikkje smelle og få dropp out av den grunn.
Tusen takk for svar!
Skal prøve de frekv!
Mottakerene står ved mixebordet i salen- direkte koblet. (Har prøvd forskjellige avstander til scena.)
Så bruker jeg multikabel til forsterkeren og et par andre mikrofoner som står på scena.

Har ikke tenkt på det med lyset før nå egentlig, så jeg har ikke testa det.
Torunn Koksvik
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Tom Hansen »

Trollunn skrev:

Scelch har jeg på 10 db.
Scuelch skal justeres med senderen avslått. Den skal settes lavest mulig uten at det støyer. Jo høyere setting, jo kortere rekkevidde blir det på senderen.
Det er viktig at du bruker nye batterier også.

Du kan laste ned manualer her:
http://www.sennheisernordic.com/nordic/ ... root/21401
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Trollunn
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 24 mar 2008, 23:17
Sted: Meisingset

Re: Trådløs-problem

Legg inn av Trollunn »

Tom Hansen skrev:
Trollunn skrev:

Scelch har jeg på 10 db.
Scuelch skal justeres med senderen avslått. Den skal settes lavest mulig uten at det støyer. Jo høyere setting, jo kortere rekkevidde blir det på senderen.
Det er viktig at du bruker nye batterier også.

Du kan laste ned manualer her:
http://www.sennheisernordic.com/nordic/ ... root/21401
Ja, jeg har lest det med justering av squelch, det som er litt snodig er at jeg ikke får noe støy uansett hvor lavt jeg skrur den, men jeg har ikke brydd meg mer om det, tenkte at det sikkert er ok lell...
Torunn Koksvik
Svar