Nye operahusets PA er.....

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Dag Blix »

Jeg har jobbet mye på Operaen i det siste siden Danmon hvor jeg er ansatt leverer intercomsystemet dit, eller regikommunikasjon eller hva de kaller det.
ANyways så har jeg lært at konsert, teater og opera er tre vidt forskjellig ting og at behovene er langt fra hverandre. Jeg trudde operaen skulle ha tidenes monster
av et anlegg men det er jo bare noen få søte saker som henger diskret opp under taken og et par søte subwoofere gjemt godt bort. Det låter jo høyt og klart men jeg hadde
bare helt feil tankebane i hodet, det er så fjernt for meg at noe faktisk baserer seg på akustisk overføring.

poenget er at man pinadø lærer noe nytt annenhver dag!

btw- det er veldig veldig stooooort der og ganske fint ja. Veldig hyggelig stab. Det er jo gratis "forestilling" der på tirsdag for å teste akustikken, hvis dere kan burde dere jo snike dere inn. Jeg skal jobbe der den kvelden slik jeg har gjort 3 dager i påska grrrr
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Dag Blix »

Bilde


Bilde
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Ole Hansen

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Ole Hansen »

PA i operasammenheng er visst ikke så vanlig. Operasaler skal visst være bygd slik at PA normalt ikke skal trenges. Har selv aldri vært i en operasal, men kjenner en som har vært lysmann i endel år på diverse operaer i Europa, bla Haag og Milano. Ifølge han kan noe en tror er en stille samtale på scenen være hørbar omtrent i hele salen. Dette kan vel ikke være drømmeakustikk for en rockekonsert. Operaer er vel heller lysfolkenes mekka. Er visst ikke unormalt med et par tusen lyskastere på en i en stor produksjon.
Men Dag, hvor i operaen er all PA som Benum har jobbet hardt med den siste tiden? Er ikke denne innstallasjonen norges dyreste noensinne?
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Jeg har faktisk sunget opera :p

De fire beste sopranene fra Tromsø domkirkes guttekor var, sammen med noen jenter fra et pikekor fra musikkskolen, med som sigøynere/gatebarn på norgespremieren på operaen Carmen på (ny)norsk i Tromsø kulturhus i 1993 eller.no sånn.

Solistene kom fra den norske opera, resten av sangerne var lokale sangere fra Tromsø.

Fullsatt med 700 publikum i salen hver dag i en uke. Ah, min barndom på scenen før jeg tok til fornuft og ble knottpøbel
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Frode Trondahl »

Mikserne og de 70 kanalene med shure trådløs trekker nok opp prisen nokså mye. :-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Snickers-is »

Er det bare meg eller har de valgt noen usedvanlig stygge løsninger til lys i forhold til interiøret forøvrig?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Frode Fridtjofsen
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 04 sep 2007, 14:52

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Frode Fridtjofsen »

Etter det jeg har hørt, så har de tre forskjellige system på hovedscenen. Ett "akustisk" anlegg, et surroundanlegg og en vanlig PA.
Har og hørt at det ligger ferdig kablet ned til et studio der man kan gjøre opptak live under forestilling.
De har jo og to mikserposisjoner. Hvis de ønsker å stå i salen, så har de muligheten til det. De trykker på en knapp, og så flyttes det noen stolseter, og opp av gulvet kommer det en mikser ready to play! :)

Har selv vært å sett der, og det er helt sykt! Full bevegelig scene. !2 meter ned, 24 meter opp. Fra loft til kjeller er det ca 40 meter på hovedscenen. De har rundt 80 scenetrekk som tar ett tonn hver, og disse kan datastyres og forhåndsprogrameres.
er vel rundt 4000 lyskastere som henger permanent i taket.
Og alt er nytt! Hver jævla kabel er ny etter det jeg har hørt!
thomande

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av thomande »

Inne i hovedsalen er det totalt 70 forskjellige Renkus-Heinz høytalere,
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Dag Blix »

Jeg har vært i hver krik og krok i det bygget også i de studioene det er snakk om og jeg kan love at det er NYDELIG. Har bilder av alt men jeg vet ikke om jeg har lov til å legge ut så spesifikke ting så jeg tør ikke. Fint er det og jeg kunne tenke meg å dø der inne, det må være lov å si!

Det er SYKT imponerende og ingen har snudd på krona der nei, ingenting er gjort halvveis.

Vi som jobber der har jo vår ære i å gjøre produktet best mulig.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Ole Hansen

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Ole Hansen »

Dag Blix skrev:Jeg har jobbet mye på Operaen i det siste siden Danmon hvor jeg er ansatt leverer intercomsystemet dit, eller regikommunikasjon eller hva de kaller det.

Det er jo gratis "forestilling" der på tirsdag for å teste akustikken, hvis dere kan burde dere jo snike dere inn. Jeg skal jobbe der den kvelden slik jeg har gjort 3 dager i påska grrrr
Og hvordan var akustikken i Norges nye råflotte storstue? Svarte den til forventningene eller er det noen akustikere som sover dårlig for tiden? Regner med at dere som bor i området i og rundt "tigerstaden" ikke gikk glipp av denne testen.
Nicolai Ekeberg
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 24 mar 2008, 21:58

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Nicolai Ekeberg »

Ser det er interesse for lydanlegget i det nye operahuset så her kommer i første omgang en svært kort beskrivelse og noen bilder:

Høytalere hovedscenen er delt opp i 3 deler som kan brukes separat eller kombineres. Et sanganlegg, et musikk/instrumentanlegg og et surround/effekt anlegg. Totalt er det 72 høytalere i store sal. Kun 2 av disse er synlige.

STAGETEC AURUS: mikseflate. Det befinner seg 2 stykker i store sal, 1 i opptaksstudio og en i lille sal av varierende størrelse.

Bilde



NEXUS STAR: hovedruter, mikser, kontroller og DSP . 3 stykk totalt.

Bilde



NEXUS: ruter og i/o enheter. Totalt 10 stykk.

Bilde



T.C. SYSTEM 6000. Totalt 3 stykk.

http://farm4.static.flickr.com/3116/238 ... 52d4_o.jpg



SHURE UHF-R: trådløse mikrofoner.Totalt i overkant av 50 kanaler. 40 av disse er reservert scenene.

Bilde



LINJESENTRAL/MASKINROM: bildet viser en liten del av denne.

Bilde



PROTOOLS:

Bilde



OPPTAKSROM:

Bilde



MIKROFONER:

Bilde



DYNAUDIO AIR 25: Dette er stereolytting i studioet. I tillegg har vi et Genelec system til 7.1 surround.

Bilde




Nicolai Nishino-Ekeberg
Avdelingsleder lyd og video ved Den Norske Opera og Ballett
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Thor Udø »

*Sikle..*
Skulle gjerne hatt sommerjobb der..! :D
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Dag Blix »

Det er mye trapper i operahuset så man kan bli sprek av mindre. Jeg var der og jobbet i dag og da så jeg at de fyllte opp vinkjelleren----DER gutter, der var det mye fint å se på...tusenvis av flasker.

Men hva angår scena så må man neste gå der selv for å fatte hvor stor den er, det tar lissom ei stund å krysse den he he.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Frode Fridtjofsen
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 04 sep 2007, 14:52

Re: Nye operahusets PA er.....

Legg inn av Frode Fridtjofsen »

Det der så meget fett ut ja!

Hvordan blir det når Seigmen skal inn på hovedscenen? Er den PAen som henger god nok, eller må man inn med skikkelig "rockePA"?
Svar