Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

torabee

Legg inn av Joachim »

Øke subnivået vil vel bare øke problemet og ikke løse dekningsproblematikken?
Quick fix spør meg.
Mvh
Joachim Venberget
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: torabee

Legg inn av Hans A. Moen »

Joachim skrev:Øke subnivået vil vel bare øke problemet og ikke løse dekningsproblematikken?
Quick fix spør meg.
Hvilket problem?

Poenget er vel at denne scoop designen er dobbelt så effektiv som en bandpassdesign og den har avrullinga under 25Hz, samt at delayplottet ser ekstremt pent ut.
Det er en helt overlegen sub. Den låter garantert bedre enn alt du har hørt tidligere.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Joachim »

hehe, hvem er intressert i under 25?
Mvh
Joachim Venberget
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Hans A. Moen »

Joachim skrev:hehe, hvem er intressert i under 25?
Du forstår ikke poenget.
-
Groupdelay øker dramatisk mot avrullingsfrekvensen, noe som gjør lyden upresis og ja.. "grøtete". Om du har en sub som ruller av ved 40-45Hz vil bass og basstromme låte upresist selv om det jobber i 60-80Hz sonen.
MEN om subben ruller av rundt 25Hz så er det en hel oktav opp til de aktuelle frekvensene og bass og stortromme vil låte beinhardt og definert.
Om du ser på bildeeksemplene på side en ser du at 60Hz i en hissig bandpassløsning har 15ms delay mens samme frekvens har 4ms delay i hornet (+hornlengden(som er konstant!) som kompenseres i LMS)
OG at de er dobbelt så effektive som de vanlige subbene så du trenger halvparten så mange elementer og halvparten så mange forsterkere.
Strømforbruk er f.eks viktig på ute arrangement.

(Og om du skulle spille Reagge og Dub da.. Fy fabian for en opplevelse det vil gi.)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Joachim »

Nei jeg forstår tydeligvis ingenting :lol:
Greit å sitte her å skryte med teori, noe annet er når du må ut å slite med det.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Rune Skramstad »

Joachim skrev:hehe, hvem er intressert i under 25?
Må jo bare inrømme at jeg er blant de som er godt over veldig interessert i alt man kan lokke frem av frekvenser under 25Hz :lol:

Men er veldig enig med deg at det kan gi trøbbel innendørs selv om det er moro til å begynne med.

Hans: wikipedia siden så veldig interessant ut, men ble litt hard å finlese på fredagskvelden. Hvis du eller noen andre har dette på fingerspissen, hadde det vært kult med en kortversjon med minimalt av formelverket her på forumet, tenkte meg en forenklet versjon a la det de legger ut på www.howstuffworks.com (selv atombomben er forklart på en enkel måte på denne siden). Kanskje den burde legges ut i FOH delen av forumet. Synspunkter?

En ting jeg har lurt på lenge:
Har vært med på å måle på en del systemer som er litt ute å kjører i forhold til groupdelay, for moro skyld pleier vi å rette opp hele systemet med FIR filter. Da måler det stort sett bra, men noen ganger måler det bra, men låter pyton.....
Hvilke erfaringer har ringrevene med FIR filter, og hva er det som gjør at det noen ganger låter pyton?
Har ikke klart å finne noe system i galskapen, innimellom så blir det bare krøll.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Hans A. Moen »

Rune Skramstad skrev: Hans: wikipedia siden så veldig interessant ut, men ble litt hard å finlese på fredagskvelden. Hvis du eller noen andre har dette på fingerspissen, hadde det vært kult med en kortversjon med minimalt av formelverket her på forumet, tenkte meg en forenklet versjon a la det de legger ut på http://www.howstuffworks.com (selv atombomben er forklart på en enkel måte på denne siden). Kanskje den burde legges ut i FOH delen av forumet. Synspunkter?
Hoff..
Ja hadde vel vært greit å få en enklere innføring i GroupDelay da det er veldig viktig for at ting skal låte bra. Drar til Gøteborg nå om noen timer, men når jeg er tilbake skal jeg se om jeg får satt meg ned og formulert det på en fin måte.
toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Hans A. Moen skrev:
Joachim skrev:hehe, hvem er intressert i under 25?
Du forstår ikke poenget.
-
Groupdelay øker dramatisk mot avrullingsfrekvensen, noe som gjør lyden upresis og ja.. "grøtete". Om du har en sub som ruller av ved 40-45Hz vil bass og basstromme låte upresist selv om det jobber i 60-80Hz sonen.
MEN om subben ruller av rundt 25Hz så er det en hel oktav opp til de aktuelle frekvensene og bass og stortromme vil låte beinhardt og definert.
Om du ser på bildeeksemplene på side en ser du at 60Hz i en hissig bandpassløsning har 15ms delay mens samme frekvens har 4ms delay i hornet (+hornlengden(som er konstant!) som kompenseres i LMS)
OG at de er dobbelt så effektive som de vanlige subbene så du trenger halvparten så mange elementer og halvparten så mange forsterkere.
Strømforbruk er f.eks viktig på ute arrangement.

(Og om du skulle spille Reagge og Dub da.. Fy fabian for en opplevelse det vil gi.)

For eksempel på øyafestivalen ville jeg ha hatt 10sånne på hver side og 12 under scena ca 2000 w inn på hver sub.
det vil si ca 64000 w i bunn Det burde holde til å gi ordentlig ballegrep og gi nok skyv skulle jeg tro.
Som midbass og mellomtone / topkasser ville jeg ha brukt Nexo Alpha.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Tom Erik Stokness »

jaja...
hvorfor skal man tukle med et system som fungerer?
Nexo Alpha er designet og konstruert for å spille med S2 sub...

Random sub i kombi med random topp,fungerer sjeldent/aldr!
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Rune Skramstad »

Tom Erik Stokness skrev:Random sub i kombi med random topp,fungerer sjeldent/aldr!
Å blande topper og suber av forskjellig fabrikat er faktisk noe av det som er enklest å få til å låte pent, selv suber av forskjellig fabrikat er nokså greit å få til å låte så lenge de har hver sin prosessorkanal. Klarer du derimot å få to forskjellige kassekonstruksjoner med ulik fasesignatur som spiller over en båndbredde på mer enn to oktaver til å låte fint i sammen da vil du få noe bortimot gudestatus fra meg;)

Når det gjelder scoop kassene til Rog Mogale, så vil jeg gjette på at disse er enklere å få til å spille sammen med M3 og B1 enn det S2 er dersom du starter med "blank" prosessor. Syntes det er fryktelig vanskelig å få reflekssuber til å spille sammen med horntopper generelt, funker jo på blues, rap og annen "treg" musikk, men med techno, metal og annet som går litt unna blir reflekskassene raskt udefinerte og slappe i mine ører, spesielt når man spiller høyt.
Motsatt vei synes jeg er mye mindre problematisk, frontladede topper sammen med hornsuber trenger absolutt ikke bli noen krise.
Noen flere som har sterke meninger for eller mot blanding av kasser?

Med fare for å låte som en surmulete musikkanmelder som flisespikker og klager på alt, så ser jeg heller ikke fordelen med å bruke alpha kasser sammen med de store scoop kassene. Kraftige punktkildehøyttalere som EVs MH storformat horn eller line arrays som Y18, M3D med flere vil jo faktisk kunne holde følge med subene. Med et alpha system vil ikke øvre mellomtone og diskant ha mulighet til å spille høyt nok uansett hvordan systemet settes opp. Jeg har i alle fall aldri fått sirkulære eksponentialhorn til å koble på en smart måte i en array :?
The speakers were made more efficient by hornloading.
toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Rune Skramstad skrev:
Tom Erik Stokness skrev:Random sub i kombi med random topp,fungerer sjeldent/aldr!
Å blande topper og suber av forskjellig fabrikat er faktisk noe av det som er enklest å få til å låte pent, selv suber av forskjellig fabrikat er nokså greit å få til å låte så lenge de har hver sin prosessorkanal. Klarer du derimot å få to forskjellige kassekonstruksjoner med ulik fasesignatur som spiller over en båndbredde på mer enn to oktaver til å låte fint i sammen da vil du få noe bortimot gudestatus fra meg;)

Når det gjelder scoop kassene til Rog Mogale, så vil jeg gjette på at disse er enklere å få til å spille sammen med M3 og B1 enn det S2 er dersom du starter med "blank" prosessor. Syntes det er fryktelig vanskelig å få reflekssuber til å spille sammen med horntopper generelt, funker jo på blues, rap og annen "treg" musikk, men med techno, metal og annet som går litt unna blir reflekskassene raskt udefinerte og slappe i mine ører, spesielt når man spiller høyt.
Motsatt vei synes jeg er mye mindre problematisk, frontladede topper sammen med hornsuber trenger absolutt ikke bli noen krise.
Noen flere som har sterke meninger for eller mot blanding av kasser?

Med fare for å låte som en surmulete musikkanmelder som flisespikker og klager på alt, så ser jeg heller ikke fordelen med å bruke alpha kasser sammen med de store scoop kassene. Kraftige punktkildehøyttalere som EVs MH storformat horn eller line arrays som Y18, M3D med flere vil jo faktisk kunne holde følge med subene. Med et alpha system vil ikke øvre mellomtone og diskant ha mulighet til å spille høyt nok uansett hvordan systemet settes opp. Jeg har i alle fall aldri fått sirkulære eksponentialhorn til å koble på en smart måte i en array :?

Faktisk liker jeg best hornsubber på rap og annen " rask" musikk.
Tanken på Nexo Alpha var at de låter fint men jeg hadde jo faktisk glemt EV MH2 / MH4 topper som etter min mening er noe av det som spiller finest samtidig som sinnsykt høyt og klart. Men hvem gidder nå å løfte topper som veier 185 kg hver og da gjerne 16 av dem på hver side ... flydd. det blir noen tonn. Da er jo også EV MT4 en sub som også tar ballegrep så det holder. Man fyrer jo nesten intil 10000 watt inn på hver kasse. Det kjennes......
toraabe

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av toraabe »

Glemte å si at propell pa hadde ifjor noen MT4 kasser uten elementer.. og det er godt mulig at de har de enda ....
Men det kan man kjapt fikse så får man noen monstersubber uten like hvis man setter i noen ....

Har lest på nettet at noen har satt inn fane colossus 18 xb i de med stort hell...

" bare et tips"
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av Rune Skramstad »

Hei,

helt enig med deg at alpha spiller fint, liker godt M3 toppene og B1 suben, de låter stort sett alltid fint så lenge det ikke blir for mange av dem på et sted. S2 har jeg fortsatt til gode å bli glad i, men det er sikkert gjensidig siden den ikke liker black metal platene mine, i alle fall så virker det som om den ikke gidder å spille av alle basstrommeanslagene.
Tenkte ikke på MTH/MTL systemet fra EV selv om dette systemet burde spille en god del høyere enn alpha siden det er dobbelt eller fire ganger så mange kompresjonsdrivere per kasse. Det jeg tenkte på var MH hornene fra EV, for de burde spille høyt nok selv med ett horn per side, sjekk ut MH4020AC: http://www.electrovoice.com/products/165.html

Hørte et MTH/MTL4 system bestående av fire suber og fire topper, og selv om det er lenge siden så husker jeg at systemet spilte skjorta av alt annet jeg hadde hørt på den tiden. Hadde vært fryktelig moro å høre et slikt system igjen.

Hvilke modifikasjoner har de gjort for å tilpasse Colossus til MTL4 kabinettet? Evt om du har en link?
The speakers were made more efficient by hornloading.
lydmix
Newbie
Innlegg: 17
Registrert: 20 okt 2007, 13:27
Sted: Spitsbergen

Re: Scoops på et nytt nivå av Rog Mogale

Legg inn av lydmix »

Øyafestivalen trenger vel neppe ny PA. Rikelig med M3D, Milo og Mica på sine respektive scener har levert i noen år nå...
Kyrre S. Fledsberg
http://web.mac.com/lydmix
Svar