Antall bunn vs antall topp

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

toraabe

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av toraabe »

Tor Dehli skrev:Når man bruker en Line-array må man være klar over at bassen taper seg raskere enn mid/hi. Derfor blir det mye bass foran, og mindre bass bakerst. Når man da ikke har skikkelig frontfill, så blir det lett grumsete foran. Det finnes flere teknikker for å få en jevnere bassgjengivelse, men ikke alle fungerer i alle settinger.

Dersom du f.eks har mulighet til å trekke subbene lenger vekk fra publikum (Bak, ut til siden) så vil dette hjelpe ganske mye. Dersom du f.eks har mulighet til å trekke subbene 4 meter bakover, så vil dette utgjøre mye for de fremste, men ikke for de bakerste!

En annen ting som kan anbefales er å prøve seg frem med å kjøre flere mindre stack, i stedet for ett stort på hver side. (Dersom du f.eks har 6 sub på siden av scenen, plasser dem 3 og 3 i høyden) Dersom du har litt avstand mellom stackene, f.eks 2,5m, så vil du kunne få noen fine fordeler. For de første får du en jevnere bassgjengivelse blandt publikum. Sonene/lobene med drop-outs blir betraktelig mindre. I tillegg så Vil de 2 stackene delvis slokke hverandre ut i retning scenen. Dermed blir det mindre bassvirbrasjoner på scenen.

Det er selvfølgelig mange variabler man må ta med i betraktning, men det er lov å prøve seg frem!


Har selv vært borti oppsett med flere substack ved siden av hveradre foran scenen og har god erfaring med det.
Noe som jeg personlig har en opfatning av er at normale oppsett funker fint på rock pop, jazz etc, men jeg har gjort noen reagge konserter og har merket at enten så går subbene i peak uten at det er spesielt høyt, eller at annlegget er underdimensjonert for den type lydbilde. For reagge krever spes mye sub sett i forhold til annen type musikk..

Er det noen her som har egne " reagge" spec på pa ?
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Rune Skramstad »

Har ikke noe spesifikt "reagge" oppsett, men har alltid vært genuint opptatt av subbass, og har prøvd ut veldig mye, så har et par tips både for reagge og andre basskrevende sjangre;)

Enkel utvei:
Dimensjoner anlegget som du gjør til en rockekonsert, men ta i tillegg med et monostack med subwoofere som går dypere enn basskassene i rockeanlegget (mange liker å ha egen nivåkontroll på substacket).
Hvis det vanlige anlegget bruker reflekskasser, så bør nedre delefrekvens for disse settes såpass langt opp (typisk rundt 60-70Hz) at faseresponsen holder seg rimelig jevn i hele bassområdet. I mindre rom er det ofte ikke så mye som skal til, kinosuber koster veldig lite, og kan klargjøres for veien med et lag glassfiber eller høyttalerfilt. Som oftest spiller ikke kinokassene noe særlig under 25Hz, så du kan feks snekre deg 4 stk store 21" reflekskasser (typisk rundt 1kubikkmeter), sette i en passende tøff 21" med en fs godt under 25Hz og tune inn passende porter. Basshorn kan ofte være en enda bedre løsning, blant annet fordi du kan presse nedre grensefrekvens en hel oktav under driverens fs, og utnytte rommet bedre. For noen år tilbake laget jeg to hornkasser med en tøffing av en 12" i hver. Disse var koblet til litt over fire meter lange bøyde horntrakter, og ved hjørneplassering koblet de med vegger og gulv slik at effektiv hornlengde og åpning kunne gjengi frekvenser ned til 16Hz effektivt. En slik kasse blir ca. like stor som en vanlig dobbel 18" (6-700liter).

Hvis du mangler bare litt dypbass kan det i noen tilfeller holde med en bassprosessor. Den eneste jeg har vært borti som gir mer dypbass uten å stresse elementene mekanisk er Waves Maxxbass, men det finnes sikkert andre alternativer. Noen som har tips?

Mangler du mye dypbass, så er det bare å kline til med alle tilgjengelige hjelpemidler. Et alternativ er å plugge portene på alle reflekssubbene med skumgummi og bruke minst dobbelt så mange suber som vanlig. Et annet alternativ er storformat basshorn som låter kuler og krutt, men de er ikke akkurat praktiske å ha med seg. Har banka sammen en tut med 15" som dessverre ikke blir mye brukt, den står stort sett lagret på en låve;)

attachment=0]Tut1.jpg[/attachment]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Joachim »

Rune Skramstad skrev: Hvis du mangler bare litt dypbass kan det i noen tilfeller holde med en bassprosessor. Den eneste jeg har vært borti som gir mer dypbass uten å stresse elementene mekanisk er Waves Maxxbass, men det finnes sikkert andre alternativer. Noen som har tips?
Husker ikke hva den het, burken til DBX, er kommet 120A uten at jeg har prøvd den men den gamle saken husker jeg som veldig tøff men som du nevner stresser den riggen så har du ikke anlegg som er laget for å jobbe så langt ned i registeret er det bare å glemme.
Derfor jeg sluttet å bruke den for jeg endte bare opp med å knele de fleste system.
Har du solid rigg så er det vel verdt å sjekke ut, jeg koblet den som en klang så jeg hadde full kontroll på hva som gikk gjennom boksen.
Kan det stemme den het 100A e.l.?
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Dbx 120A heter den i dag, den gamle het 100.

http://www.dbxpro.com/120A/120A.php

Eller du kan kjøpe hardwareversjonen til Waves

http://www.waves.com/Content.aspx?id=5008

Den strammer ting inn noe så sinnsykt at hvis du ikke er forsiktig, så låter det helt flatt.
toraabe

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av toraabe »

Eller man kan kline til med noen Motorbasser fra http://www.servodrive.com/

Har hørt at de brukte de på spektrum under godzilla der og det rista vist noe sinnsykt .......
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Rune Skramstad »

Takk for tips, fikk til og med mer og lure på:
Vet noen om det er samme subharmonizer kretsen som sitter i XTi forsterkerne som det er i DBX boksen?
I tilfelle så er den rimelig livsfarlig hvis du legger til for mye av effekten, fikk svingspole magnetkræsj da jeg testet ut den som sitter i XTi ampen min, virket som forsterkeren mistet all kontroll over elementet.

Maxxbassen fra Waves har ikke samme problemet siden den lager subbassfrekvensene ut av kombinasjoner av høyere frekvenser (kort forklaring), den kan du skru så høyt du vil så lenge du følger instruksjonsboka. Sjekk denne testen for mer info: http://www.waves.com/objects/pdf/review ... bass02.pdf

En kompis fortalte at de brukte 4 stk Servodrive Basstech 7 når de viste film i Spektrum. Samme gærningen kjøpte to av dem, og har dem i stua, og det værste er at han har suber til de igjen;)
Heldigvis for naboene har han ikke forsterkere med noe særlig guffe i.....
The speakers were made more efficient by hornloading.
Lars
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 10 apr 2008, 12:12

Re: Stacking av basser.

Legg inn av Lars »

Har testet stacking av basser på mange måter, men det beste resultat uten å bruke "prosessorer" er å legge alle basser foran hele scenen og ut på begge sider. Der det er plass vel å merke. Fikk bra trykk fremover og lite bakover på scenen. Skal man ha Reaggie trøkk så bør man ha minst 16 stk 18"
basser for få flate nok ned til ca 50Hz og legge dem på gulvet.
Lars Lande
toraabe

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av toraabe »

Har vært på konserter med det oppsettet og det gir fin spredning.
Med reagge må man ha godt med skyv ned til 35-40 hz om man skal ha det skyvet jeg mener man må ta.
Det krever mye av PA og elementer og det er viktigst at kabinettene er istand til å gi god effekt i de områdene uten at elemtene går i bun.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Rune Skramstad »

Var på D & B seminar i Oslo Spektrum i går, og da ble det testet ut flere forskjellige subwoofer arrays. Felles for alle arrays var at de hadde 8 stk trippel 18" kasser totalt.
Konfigurasjonen dere nevner ble satt opp, men i stedet for å plassere kassene fysisk i buemønster ble de satt opp med prosessering slik at arrayen kunne "bøyes" uten å flytte kassene:)
Ved å sette subene i en horisontal rekke med ca. 60cm mellom hver sub, ble det laget fire forskjellige delayinstillinger slik at rekken kunne ha horisontalspredning på ca. 0, 30, 60 og 90 grader.
0 grader instillingen gav et skikkelig spark midt foran subene, men veldig lite ut mot sidene.
30 grader instillingen gav et jevnere lydtrykk, fortsatt ganske bra trykk i midten, men litt lite mot sidene.
60 grader instillingen gav enda jevnere lydtrykk, men da forsvant lydtrykket rimelig kort unna subene (rundt 15 meter).
90 grader instillingen gav kastelengde i korteste laget, men var veldig jevn overalt opptil rundt 10 meter foran subene.
Dette var knalltøft, og det kuleste er at dette kan gjøres med litt forarbeid, 8 suber og 4 prosessorkanaler 8)

Vi fikk i tillegg høre både flydde og bakkestackede stereo arrays med 4 suber i vertikalen på hver side.
Flydde suber hadde selvfølgelig riktig fase i forhold til toppene uansett hvor i lokalet vi befant oss, og dermed kunne delefrekvensen mellom sub og topp være høyere, men lydtrykk og dypbassrespons ble ikke noe særlig å skryte av når subene hang omtrent midt mellom gulvet og taket.
Når subene sto på bakken måtte de deles mye dypere for at de skulle være nogenlunde i fase med toppene (målet var å få til mindre enn 90 grader faseforskyvning mellom topp og sub over så stort område som mulig). Subene spilte vesentlig mye høyere og dypere når de sto på bakken.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Var det derfor morten bakke ikke tok telefonen igår? :lol:
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Hans A. Moen »

Med reagge og dub er det vel første skritt å doble antall planlagte subber med en gang :D
Bandpass eller scoops. Scoops er en horribel design egentlig med minst 2 dips i det brukbare frekvensområdet, men den har den rette "sounden" for reagge og dub.
bandpasskassene kaster ikke så langt som scoops, men går dypere med færre kasser. Og det er dypt du vil med reagge/dub
Good stuff :P
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Hans A. Moen »

toraabe skrev:Eller man kan kline til med noen Motorbasser fra http://www.servodrive.com/
Har hørt at de brukte de på spektrum under godzilla der og det rista vist noe sinnsykt .......
Det er sikkert en bra sub. Men jeg blir svært skeptisk til markedsføringsteknikene. Useriøst er vel ordet jeg leter etter..

"THE WORLD'S MOST POWERFUL SUBWOOFER." Står det.
Videre står det 2units (half space) 107.5dB 1w/1m. MAX SPL med 2 kabinetter: 136dB <-? Dette er VERDENS kraftigste subwoofer?
Det står også "full rated power 136dB, SPL PEAK +3dB".. Vel de må drives med "Musical Peak Power Capacity" på 800w for å nå 136dB, så da skal de altså ha 1400watt PER SUB for å nå 136 +3dB SPL.. WTF?

La meg ta et eksempel.
En DIY design: 1850 Folded Horn
1 kabinett gir i halfspace 105dB 1w/1m. MAX SPL med _1_ kabinett: 134dB.. <- Det er vel egentlig BEDRE specs enn hva "VERDENS KRAFTIGSTE SUBWOOFER" kan skimte med.
(Den fabrikkproduserte 1850modellen, 'Looney bin' gir faktisk enda 3dB høyere output. 137dB per kabinett..... ca. 7000,-/stk)

Som sagt. USERIØS markedsføring. (Nattevaktsgrinete jeg? NEIDA!)
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Rune Skramstad »

Servodrives Basstech 7 var "The worlds most powerful sub" i lange tider, men nå finnes det minst ti andre bass horn som er kraftigere selv nede rundt 30Hz (har fortsatt tilgode å høre suber som ikke er horn som kan konkurrere med disse). Servodrive guruen Bradford Skuran har blant annet laget B-Deap, B-DeapR og B-DeapEst som spiller like dypt og en god del høyere enn Basstech 7. Gutta i Servodrive og Sound Physics Labs er ikke spesielt opptatt av å oppdatere hjemmesiden, men de lager tøffe høyttalere, så det er sikkert ikke meningen å skryte på seg noe som ikke er sant;)
I forhold til 1850 hornet så er Basstech 7 betraktelig mye tøffere, den går nesten en oktav dypere og tar skikkelig balletak mens 1850 hornet kun slår deg i brystkassa og kutter på ca. 50Hz. Har hørt begge, så jeg har godt grunnlag for å mene det jeg mener her :D
Noen som har hørt Contrabass suben til Servodrive?

I forhold til Scoops så er jeg veldig uenig, hvis du får dips i frekvensgangen så har du delt for høyt i forhold til lengden på hornet. Ser jo at de fleste Scoop kassene på DIY sidene har ca. 2 meter lange horn, og da skjønner jeg godt hva du mener hvis du deler langt opp i midbassen, men smell på med hornlengder over 3 meter, så har ikke lyden fra fremsiden av elementet spesielt mye påvirkning på lyden vel å merke så lenge du deler dypt nok. Sjekk måleresultatene fra feks Michigan subwoofer shootout for Bassmaxx B-Zero, dette er en scoop kasse jeg vil anta har en hornlengde rundt 3,5 meter pluss minus. Den første dippen starter fra ca. 70 Hz, så da er det bare å sette øvre delefrekvens på 75Hz eller lavere. Jeg må i alle fall konkludere subjektivt med at Scoops låter sinnsykt tøft så lenge du kun tar bruk av lyden som kommer ut av hornet.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Hans A. Moen »

Rune Skramstad skrev: I forhold til Scoops så er jeg veldig uenig, hvis du får dips i frekvensgangen så har du delt for høyt i forhold til lengden på hornet. Ser jo at de fleste Scoop kassene på DIY sidene har ca. 2 meter lange horn, og da skjønner jeg godt hva du mener hvis du deler langt opp i midbassen, men smell på med hornlengder over 3 meter, så har ikke lyden fra fremsiden av elementet spesielt mye påvirkning på lyden vel å merke så lenge du deler dypt nok. Sjekk måleresultatene fra feks Michigan subwoofer shootout for Bassmaxx B-Zero, dette er en scoop kasse jeg vil anta har en hornlengde rundt 3,5 meter pluss minus. Den første dippen starter fra ca. 70 Hz, så da er det bare å sette øvre delefrekvens på 75Hz eller lavere. Jeg må i alle fall konkludere subjektivt med at Scoops låter sinnsykt tøft så lenge du kun tar bruk av lyden som kommer ut av hornet.
Sant 1850Hornt går ikke så lavt, Looney bin går litt lavere. Men det er mer effektivt i det området det jobber enn servodrive.

Når det gjelder Scoops så kan du være så uneig du vil, men uansett så har jeg rett ;) Det kommer en dip før eller siden uansett. Desto større scoop, desto lavere kommer den.
Men seffis. 2vei bass og problemet er løst.
Det jeg prøver å si er vel at Scoops er kranglete fordi du ikke kan bruke de på egenhånd i subområdet. Du må ha en kickseksjon som tar seg av ca70-200Hz.
Om du har det så er det killer. Scoops spiller dypt og kaster mye lenger enn f.eks bandpasskonstruksjoner. Du får effekten av hornkobling også, noe som ikke skjer på bandpass og bassrefleks. "Desto mer, desto bèr" som vi sier på østlandet :D
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Rune Skramstad »

En annenn, og kanskje den største fordelen med scoops er at du kan bruke elementer med ekstrem slaglengde uten å få kompresjonseffektene som du får i design a la 1850 hornet som har lukket bakkammer.

Ser problemet ditt med scoops hvis toppene ikke klarer å spille ned mot den første dipen, men scoops brukes jo stort sett i større lokaler og utendørs sammen med feks lange rekker med line arrays, og da klarer jo de aller fleste slike arrays å gå ned i området 40-100Hz uten trøbbel.
Så da vil det vel si at vi egentlig er ganske enige selv om du har rett :lol:
The speakers were made more efficient by hornloading.
Svar