Antall bunn vs antall topp

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Øyvind »

Jeg har flere ganger tenkt på dette med balansen mellom antall subber og topper/ line array. Skjønner jo at dette blir anderledes hvis man har doble elementer i en sub, som for eks Meyer har. Tenker spesielt på utfordringer dersom man har for eks langt flere 18" elementer/fullhornsubber i forhold til antall toppkasser. Det er jo forsterkeren som driver høyttaleren, mens det er høyttaleren som "ber om watt fra forsterkeren". Det logiske for meg er at man må kompensere for dette på delefilteret? Samtidig kommer problemstillingen med for mye bass i området foran scenen dersom man i tillegg til subber under toppene skal legge subber langs scenen i tillegg. Var selv med i et crew på en størrge gigg i fjor sommer, der tilbakemeldingene var at lyden framme ble utydelig og veldig mye bass. Bak rundt FOH-posisjon låt i grunnen anlegget ganske bra. Hva mener folk? Er det dumskap å for eks ha 40 18" og 20 line arraykasser eller medfølger dette bare en mer fylidg og god bass ved at du har mer å gå på?
Mvh Øyvind Bjørge
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Hans A. Moen »

Har aldri rigget så store systemer selv men vil alikevel si.

En horisontal stack gir et vertikalt lydbilde.
En vertical stack gir et horisontalt lydbilde.

I.E.

Det er ingen god ide og legge subber fra ene til andre siden av scenen, men 2 definerte stacks og senterfills om nødvendig.
Rune Røsten
Active Member
Innlegg: 52
Registrert: 27 okt 2004, 21:08
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Rune Røsten »

Hans A. Moen skrev: Det er ingen god ide og legge subber fra ene til andre siden av scenen, men 2 definerte stacks og senterfills om nødvendig.
Her mener jeg du faktisk tar feil Hans. I denne tråden gir jeg en liten forklaring på hvorfor: http://lydforum.com/viewtopic.php?f=3&t=1290

Flere subber spredd foran scenen gir mye større kontroll på hvor lyden går. Akkurat som jeg tror du sier. Horisontalt stack gir en snevring av horisontal dekning. Dette kan vi bruke til vår fordel, og styre lyden dit publikum står.

Øyvind:

Når det gjelder antallet subber i forhold til topper er det et punkt mange glemmer. Antall bokser bestemmes ikke bare av hvor høyt du skal spille, men også av hvor stort område du skal dekke. Krever dekningen flere subber enn topper må du heller tune ned subbene for å få top/sub til å spille sammen.

I forhold til eksempelet ditt vil jeg uten å ha hørt det aktuelle systemet kanskje påstå at frontfillen ikke hang med resten av systemet. God frontfill er viktig, men vanskelig.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Øyvind »

Rune Røsten skrev:
Hans A. Moen skrev: Øyvind:

Når det gjelder antallet subber i forhold til topper er det et punkt mange glemmer. Antall bokser bestemmes ikke bare av hvor høyt du skal spille, men også av hvor stort område du skal dekke. Krever dekningen flere subber enn topper må du heller tune ned subbene for å få top/sub til å spille sammen.

I forhold til eksempelet ditt vil jeg uten å ha hørt det aktuelle systemet kanskje påstå at frontfillen ikke hang med resten av systemet. God frontfill er viktig, men vanskelig.
Du har helt rett. Vi hadde 12 line arraykasserpå hver side med 2x6 tett inntill hverandre på hver side under arrayen. Subbene langs scenen var totalt 16 stykk plassert to og to oppå hverandre med en avstand som sånn sett var i tråd med det som stod i linken din. Men frontfillene bestod bare av 4 enkle monitorer hvor 2 og to var plassert tett i tett vendt forskjellig vei mot publikum. Avstanden til første puplikummer var vel tre meter og frontfilen var heller ikke aktivt delt i forhold til subben. Hørte på de uten at subbene spilte og da låt de som en helt vanlig fulltoneshøyttaler, altså var ikke diskanten særlig fremhevet heller. Selv var jeg skeptisk til dette fra starten av, men som rigger har en jo ikke så mye en skulle sagt.

Det første poenget ditt overfor meg, tenker du da på kasteevnen til subbene vs toppene?
Mvh Øyvind Bjørge
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Snickers-is »

Kasteevnen vil jo være helt avgjørende. Om du setter opp suber med et visst mellomrom uten bakvegg vil alle subene hver for seg være fullstendig rundstrålende. Om de plasseres inntil hverandre binder man dem sammen til et line array, noe som gir mindre fall i SPL pr avstandsenhet enn om de spiller omni.

Om man skal frakte en viss energimengde en viss avstand så vil man, enten man har 3dB eller 6dB fall pr avstandsenhet ha størst lydtrykk i nærheten av bassenhetene. Min mening er derfor at man bør designe bassystemet slik at det gir enheter med en effektiv flate som er stor nok til å begrense spredningen ned til de laveste frekvensene man vil gjengi. På den måten vil man få minst mulig forskjell i lydtrykk foran og bak. I tillegg bør man fordele slike enheter over ett så stort område som mulig slik at ikke en publikummer befinner seg veldig nær 50% av bassen i hele oppsettet. Husk at line arrayet kun leverer til første rad med en veldig liten del av arrayet, mens bassene gjerne serverer heila driden til første rad.

En annen ting som kan funke er å plassere ut bassene slik at noen befinner seg lenger fra publimum enn andre og forsinke de fremste som et tidsarray. Det gir ganske kontrollert spredning i et relativt stort område. Enten man plasserer de fremste bassene foran publikum eller om man plasserer dem langs sidene eller liknende vil de bidra til spredningskontroll og ved visse gylne avstander kan de kontrollere stående bølger innendørs. Å sette opp basser halvveis ute i publikum kan også gi en langt mer gunstig bassdistribusjon gjennom området utendørs, men det er ikke lett å få det til å spille i fase med bassen fra frontene.

Ellers er det jo en viss logikk i at dere fikk problemer med frontfill dersom denne ble lagt inn i lydbildet før hoved-PA'n. Denne vil jo levere ganske mye lyd også der man plasserer fill-in, så disse bør jo bare fylle ut de frekvensene som er underrepresentert.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Hans A. Moen »

Rune Røsten skrev:
Hans A. Moen skrev: Det er ingen god ide og legge subber fra ene til andre siden av scenen, men 2 definerte stacks og senterfills om nødvendig.
Her mener jeg du faktisk tar feil Hans. I denne tråden gir jeg en liten forklaring på hvorfor: http://lydforum.com/viewtopic.php?f=3&t=1290

Flere subber spredd foran scenen gir mye større kontroll på hvor lyden går. Akkurat som jeg tror du sier. Horisontalt stack gir en snevring av horisontal dekning. Dette kan vi bruke til vår fordel, og styre lyden dit publikum står.
Det har jeg faktisk aldri tenkt på. Som sagt aldri rigget så store anlegg, så veldig interessant forumtråd.
Rune Røsten
Active Member
Innlegg: 52
Registrert: 27 okt 2004, 21:08
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Rune Røsten »

Øyvind skrev: Det første poenget ditt overfor meg, tenker du da på kasteevnen til subbene vs toppene?
Midt første poeng er at folk ikke tenker på at høyttalerene skal dekke et visst område med lyd. Dette må være med på å bestemme antall kasser. Ikke bare hvor høyt du skal spille.

Her spiller kasteevnen inn ja (i form av spredning/dekning).
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Tor Dehli »

Når man bruker en Line-array må man være klar over at bassen taper seg raskere enn mid/hi. Derfor blir det mye bass foran, og mindre bass bakerst. Når man da ikke har skikkelig frontfill, så blir det lett grumsete foran. Det finnes flere teknikker for å få en jevnere bassgjengivelse, men ikke alle fungerer i alle settinger.

Dersom du f.eks har mulighet til å trekke subbene lenger vekk fra publikum (Bak, ut til siden) så vil dette hjelpe ganske mye. Dersom du f.eks har mulighet til å trekke subbene 4 meter bakover, så vil dette utgjøre mye for de fremste, men ikke for de bakerste!

En annen ting som kan anbefales er å prøve seg frem med å kjøre flere mindre stack, i stedet for ett stort på hver side. (Dersom du f.eks har 6 sub på siden av scenen, plasser dem 3 og 3 i høyden) Dersom du har litt avstand mellom stackene, f.eks 2,5m, så vil du kunne få noen fine fordeler. For de første får du en jevnere bassgjengivelse blandt publikum. Sonene/lobene med drop-outs blir betraktelig mindre. I tillegg så Vil de 2 stackene delvis slokke hverandre ut i retning scenen. Dermed blir det mindre bassvirbrasjoner på scenen.

Det er selvfølgelig mange variabler man må ta med i betraktning, men det er lov å prøve seg frem!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Joachim »

Alle systemer har en manual.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Dag Blix »

mine bilder fra AVAB i spectrum. Bra høyttalere hvertfall.

Bilde


Bilde
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Hans A. Moen »

Uff. Queens of the Stone Age i spektrum var KRISE!. Jeg hadde seriøst bare lyst til å gå hjem. Ga meg ingen ting.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Joachim »

Så antall subber er så mange du kan trille ut av bilen og koble til på hjul? :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Dag Blix »

kan man lage kardioideoppsett med alle merker sub? prinsippet med utfasing er jo universelt.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Joachim »

Dag Blix skrev:kan man lage kardioideoppsett med alle merker sub? prinsippet med utfasing er jo universelt.
Universielt? Det er fysiske lover.
Mvh
Joachim Venberget
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Antall bunn vs antall topp

Legg inn av Snickers-is »

Dag Blix skrev:kan man lage kardioideoppsett med alle merker sub? prinsippet med utfasing er jo universelt.
Ja det kan man met et lite forbehold.

En cardioid-sub må ha en eller annen tids/faseforskjell mellom fremre og bakre lydkilde. Denne skal være frekvensavhengig. Det er tre måter å løse dette på:

1: Man kan løse det akustisk.
2: Man kan løse det elektronisk.
3: Man kan løse det med en kombinasjon av elektronikk og akustikk.

Tar man en sub som ikke er bygget for å kjøre kardioidespredning er man prisgitt å løse dette elektronisk. Typiske PA-signalprosessorer har ikke funksjonalitet som gir veldig god kardioidspreding på to normalspredende suber i kombinasjon (prosesseringen er blant annet begrenset til null-delay algoritmer). Det finnes heller ikke noen absolutt vitenskap om hvordan en slik sub skal fungere. Typisk kardioidespredning gir kun punktvis reduksjon på omkring 12dB og det er ikke veldig mye om man sammenlikner med hva man klarer å oppnå med mikrofoner og høyttalere for høyere frekvenser.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Svar