LS 9 - tips & triks

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Tom Hansen »

En artig sak til jeg ser på versjon 1.1:
Man kan legge inn lydspor på hurtigtastene. Det kan jo være kjekt, istedenfor og knote med en spiller.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Finnes det en kjapp og enkel måte å lytte afl på aux-sends på LS9? Den eneste metoden jeg har funnet er å trykke solo i master layer eller gå inn via menyen, hadde vært fett å fått det direkte på hurtigknapp. Og kan man sende cue/afl-lytting til mix outputs? Akkurat nå bruker jeg bare hodetelefoner når jeg mikser monitor, det hadde vært hyggelig med en cue-wedge på enkelte jobber.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Tom Hansen »

En fin ting jeg oppdaget er at man kan linke flere kanaler i lag. F.eks. fra spilleren, hvis man linker left/right vil begge faderene, og andre settinger gjelde likt for begge kanalene.
Kan være nyttig hvis man har flere kormikker som skal opp samtidig. Alle fadere vil følge hverandre. Vil man i ettertid justere fader kun på en kanal, holder du nede "sel" knappen på den kanalen du vil endre på, så justerer du på faderen.
Sist redigert av Tom Hansen den 27 feb 2008, 13:18, redigert 1 gang totalt.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av kleistad »

Helge:
Du må gå inn på menyen som heter monitor og sette L eller R til en output. da vil du kunne lytte på cueèn gjennom en wedge.
hehe, litt vanskelig å forklare, men du skjønner det fort når du setter deg ned! så kan det også være greit å sette MONITOR MSTR til en av hurtigknappene, så slipper du og høre på mixene i 120db...
Kristoffer Leistad
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Espen Hammer »

Hmm.. Det viste jeg ikke.. og skjønte ikke det helt heller, men skal se om jeg får tid til og forske på det i helga.

MEN!! siden M7cl og LS9 er rimelig like, så regner jeg med at man kan gjøre det samme på M7CL også. Driver å fundere på den som monitor miks på no festivaler i sommer.
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av kleistad »

det var litt knotete formulert, men tror du skjønner det når du ser på mikseren! kan gjøre det på m7cl også, men der er ikke jeg helt sikker på hvordan :?
Kristoffer Leistad
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Erlend Faanes »

Hei, sliter litt med mikseren til teaterbruk og lydkontentium der jeg er avhengig at avspilleren start tvert jeg trykker play.
Ls9 spiller bruker litt tid på å summe seg, er dette tabbe fra yamahas side, altså harware, eller software som kan oppdateres? Noen som har vært borti dette?
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av kleistad »

kjenner til det... tror det er softwaren, den interne mp3-spilleren er treg! du kan jo sende en mail til yamaha og høre, eller bare bruke en laptop e.l.
Kristoffer Leistad
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

Da var første jobben gjort på LS9'en. Gikk greitt uten for mange store problemer..........

Note to Yamaha: Tror dere det er mindre behov for lampe på en 16 kanaler enn en 32 kanaler?


Note to self: Det er viktig å huske hvilke layer / mode du jobber i...........


Setting: Blues band med 5 trommers sett med mye cymbaler, gitar, bass, orgel med leslie og syngedame.

Lydsjekk gikk greitt. halveis ut i første settet kom det en lavfrekvent feedback som jeg ikke helt klarte å lokalisere med en gang. Dette skjedde på slutten av en sang så jeg mutet alle utgangene. Trodde jeg....... Jeg mente at jeg sto i main når dette skjedde. Så når jeg hadde Mutet "main" + alle monitor sends og feedbacken fremdeles var der ble jeg lettere forundret / "stresset" . Jeg holdt sikkert på med en eller annen monitor send når dette skjedde......

Det var lite bass i PA og i Mix posisjon men midt på bakerste rad var det MYE. Dette traff veggen og gikk i retur til scenen. Der var det for jævlig mye bass. Så det var nok en stående frekvens som valgte å stå på samme plass som overhead mikken........... Dette har jeg ikke vært ute for før. Ihvertfall ikke så kraftig som i går.


Det var en lærerik opplevelse og LS 9'en spilte finfint. Men jeg må få ordnet lys på en eller annen måte.....
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av kleistad »

er det ikke lys på ls9-16?
Kristoffer Leistad
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

Det er ikke plugg for "littlite" svanehals lys slik det er på 32 kanaleren.......
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av kleistad »

hiv opp en parkanne over miksern, det burde holde! så får du varmen i kroppen samtidig 8)
Kristoffer Leistad
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av kleistad »

beklager avsporingen her!

Recall safe er en fin funksjon. Gjør at kanalen(e) du har skrudd på recall safe ikke forandrer seg når du henter fram en ny scene, genialt når du for eksempel ikke har programert konfransierene på UKM.
Kristoffer Leistad
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

kleistad skrev:hiv opp en parkanne over miksern, det burde holde! så får du varmen i kroppen samtidig 8)
Synes jo jeg ble passe varm på lørdag når jeg ikke skjønte hvorfor feedbacken fremdeles var der når jeg hadde mutet "alle" utgangene..........

Har en plan om hvordan lys problemet skal fixes......... Poster bilder når jeg blir ferdig. (sikkert i løpet av denne eller neste uke)
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av kleistad »

ellers er jo programvare du får til ls9 genial... bruker den ofte for å sette opp mikseren før jeg pakker den ut på venuen(fancy ord). bare å sette seg ned med laptopen og programere mikseren men du nyter en kopp kaffe og suger en Prince
Kristoffer Leistad
Svar