Kvalitet fra "billigere merker"

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Øyvind »

Etter å ha lest litt på en Behringertråd tenkte jeg at det var på tide å diskutere litt rundt disse rimeligere merkene (Alto, Behringer, Samson, STK osv). Min oppfatning er at mange av dem leverer en del heller dårlige ting, i særskilt Behringer, men at de har eksempler på helt greie løsninger hvor du ikke "lider" for mye av å velge billig.
Selv har jeg eksempler som Behringer cx2310 og cx3400 (delefiltre) og Samson S-direct (DI-boks) som jeg synes er helt greit. STK sine forsterkere har jeg også et eksempel av som også funker fint, selv om den er tyngre i vekt enn for eks Lab.
Jeg tenker altså ikke her på DEN billige produsenten som bare leverer kvalitet (det må i såfall være QSC, men de er jo ikke direkte billig heller), men mer på enkeltprodukter hos lavprisprodusentene, som kan være gode alternativer som oss som er med og driver for eks kor, menigheter osv som ikke har all verdens av penger.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av lydonen »

Jeg har utelukkende gode erfaringer med Thomann sine egne merker:

-Thon flightcase
-The Box pa-kasser
-Stairville lysutstyr
-Harley Benton instrumenter

Prismessig kan ingen touche dem, denne for eksempel:

http://www.thomann.de/gb/the_box_ta12.htm
Eller "proffserien"
http://www.thomann.de/gb/the_box_pro.html
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Er helt enig med de 2 forrige innlegg her. Har også god erfaring med enkeltprodukter, som Samson S-direct og S-direct plus som er en stereo-aktiv di boks til ca.600,.- .... Samson har en veldig bra kondensatormic til godt under tusenlappen som heter C 05. Ikke håndstøy, og Beta 87 lyd. Samson forsterkere er også helt ok, men har vært borti flere av mikserne deres som har hatt veldig dårlige fadere. Når det gjelder Behringer, har jeg også hatt dårlig erfaring med mikserne deres, men er veldig begeistret for en liten boks som heter "Shark" som jeg bruker som system-delay, altså forsinkelse til en høyttaler lenger bak i lokalet. Den har XLR ut og inn, og du trenger bare taste inn avstanden i meter, så finner den delay i millisekund. Har forøvrig slitt med å finne en slik delay i fornuftig prisklasse. Ser at noen bruker en TC D-2, men den har vel ikke XLR inn og ut? Behringer 4 kanals gater ser jeg også går igjen i rack med ellers dyre komponenter i. RoadReady har rimelige kvalitetsrack og flighter, etc, så det er absolutt lyspunkt blandt de rimelige produktene.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av olegutten »

Odd Arild Larsen skrev: men er veldig begeistret for en liten boks som heter "Shark" som jeg bruker som system-delay, altså forsinkelse til en høyttaler lenger bak i lokalet. Den har XLR ut og inn, og du trenger bare taste inn avstanden i meter, så finner den delay i millisekund. Har forøvrig slitt med å finne en slik delay i fornuftig prisklasse. Ser at noen bruker en TC D-2, men den har vel ikke XLR inn og ut?

RoadReady har rimelige kvalitetsrack og flighter, etc, så det er absolutt lyspunkt blandt de rimelige produktene.
Nå vet jeg ikke helt hva du mener er "fornuftig" prisklasse. Men Sabine hadde en liten boks som het SDA 102 som hadde en inn og to utganger som kunne få hver sin delay.

Har selv Road Ready og er veldig fornøyd.
Sist redigert av olegutten den 19 feb 2008, 23:12, redigert 1 gang totalt.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Espen Hammer »

Tannoy... hvorfor ikke bruke delefilteret fra Tannoy til delay? låter ikke akkurat supert.. men greit nok til delay soner.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av lydonen »

Espen Hammer skrev:Tannoy... hvorfor ikke bruke delefilteret fra Tannoy til delay? låter ikke akkurat supert.. men greit nok til delay soner.
Du tenker på den TDX1? Det er egentlig en TC-Electronic boks som er re-brandet. XO24 heter den og selv om jeg ikke har hørt den burde den låte supert, overrasket hvis den ikke gjør det, hvilke erfaringer er det du snakker ut i fra Espen?

Thomann har ellers sin egen delay-line prosessor også, her er den og det andre de selger sortert på pris:
http://www.thomann.de/gb/cat.html?gf=de ... ers&oa=pra
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Ole Hansen »

Bruker selv Road Ready endel og er godt fornøyd, men de er vel ikke helt "ferdigskrudd" fra fabrikken. Har hatt et par stk der rackskinnen har løsnet fordi at boltene den sitter i ikke er dratt nok til. Et tips er derfor å stramme mutterne på rackskinnene før en tar de i bruk. Gjorde det senest i dag og synes det er rart at de omtrent bare drar til med fingrene på fabrikken.
Odd Arild Larsen
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 18 jul 2005, 13:49
Sted: Skudeneshavn

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Odd Arild Larsen »

Med fare for å spore av det som var trådens egentlige tema, ja jeg Kjenner til Sabine SDA-102 delayen. Har selv installert en slik i et lokale, for mange år siden. Den var endel dyrere da, ser at den nå koster ca. 5 000,- inkl. moms, Behringer Shark koster 995,- Til Ole (takk for sist foresten) joda, jeg må også stramme boltene som holder rackskinnen, fabrikken burde spandert lock-tite på mutterne. Men etter å ha gjort det, mener jeg at det er helt kurante rack. Lock-tite er foresten et godt tips til å feste galgen på et mic stativ, til selve gulvstativet.
Odd Arild Larsen
Skudenes Lydservice
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Øyvind »

Ole Hansen skrev:Bruker selv Road Ready endel og er godt fornøyd, men de er vel ikke helt "ferdigskrudd" fra fabrikken. Har hatt et par stk der rackskinnen har løsnet fordi at boltene den sitter i ikke er dratt nok til. Et tips er derfor å stramme mutterne på rackskinnene før en tar de i bruk. Gjorde det senest i dag og synes det er rart at de omtrent bare drar til med fingrene på fabrikken.
Sjekket ut de rackene for litt siden og vurderer å kjøpe når jeg kommer så langt. Men er litt usikker på om jeg skal kjøpe effektracket eller ampracket. Skal brukes til effekter da, men er errektrackversj. dyp nok? Tenker i forhold til å prøve å samle nettkabler inne i racket slik at ikke alt tyter ut av kassen. Noen tanker om det?
Mvh Øyvind Bjørge
Ole Hansen

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Ole Hansen »

Hei Odd Arild! Har selv sett på en rimelig delay kun til delaysoner og egentlig bare oppdaget behringeren som du omtaler (Sabin har vel ingen xlr/jack men ledningene skrues direkte på). Mener du at denne behringeren til en forandring holder mål? Har selv ikke prøvd denne. Selv har jeg brukt M-ONE XL til delaysoner. Hvilken lock-tite bruker du forresten på mikrofonstativene? Rosa, blå eller grønn?
Sist redigert av Ole Hansen den 20 feb 2008, 00:11, redigert 1 gang totalt.
Ole Hansen

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Ole Hansen »

Øyvind skrev:
Ole Hansen skrev:Bruker selv Road Ready endel og er godt fornøyd, men de er vel ikke helt "ferdigskrudd" fra fabrikken. Har hatt et par stk der rackskinnen har løsnet fordi at boltene den sitter i ikke er dratt nok til. Et tips er derfor å stramme mutterne på rackskinnene før en tar de i bruk. Gjorde det senest i dag og synes det er rart at de omtrent bare drar til med fingrene på fabrikken.
Sjekket ut de rackene for litt siden og vurderer å kjøpe når jeg kommer så langt. Men er litt usikker på om jeg skal kjøpe effektracket eller ampracket. Skal brukes til effekter da, men er errektrackversj. dyp nok? Tenker i forhold til å prøve å samle nettkabler inne i racket slik at ikke alt tyter ut av kassen. Noen tanker om det?
Effektracket synes jeg er litt kort, særlig når en skal ha ha kabelkveiler inni. Selv bruker jeg amprack til effekter og skrur fast et par korte stropper til å henge kabelkveiler i. Tror forresten at en sliter litt med å få plass til en forholdvis dyp PCM 91 i et Road Ready effektrack.
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av olegutten »

Sharc er vel en av de behringer boksene som funker bedre enn forventningene. Den kom på markedet mens jeg jobbet hos Norsk Musikk og vi fikk ikke nok. Mange trubadurer brukte den som mik preamp og feedback killer i mindre oppsett..........
toraabe

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av toraabe »

Vedr billigmerker har jeg i en annen tråd nevnt Alesis 3630 Compressor som har vært på markedet i over 20 år.
Har selv 3 av de og de funker som bare det.
Sammenlignet med Behringer er de i en helt annen liga .
Bruker de på instrumenter som Trommer og Bass ( alltid ) og evt kassegitar og annet.
Potmeterne er av god kvalitet og de støyer generelt lite.
Eneste ulempen er at de har ekstern powersupply.

PÅ vokal bruker jeg helst FMR Really Nice Compressor.
Heller ingen dyre saker.

http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search ... mform=true
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Espen Hammer »

lydonen skrev:
Espen Hammer skrev:Tannoy... hvorfor ikke bruke delefilteret fra Tannoy til delay? låter ikke akkurat supert.. men greit nok til delay soner.
Du tenker på den TDX1? Det er egentlig en TC-Electronic boks som er re-brandet. XO24 heter den og selv om jeg ikke har hørt den burde den låte supert, overrasket hvis den ikke gjør det, hvilke erfaringer er det du snakker ut i fra Espen?

Thomann har ellers sin egen delay-line prosessor også, her er den og det andre de selger sortert på pris:
http://www.thomann.de/gb/cat.html?gf=de ... ers&oa=pra
Har brukt den boksen ofte til delay soner på diverse konserter og arrangement. aldri stusset noe på lyden.. inntil den dagen kom at jeg hadde behov for og delay en side av en aktiv PA.. da la jeg merke til hvor mye lyd den egentlig tar. Ble mye mer innestengt med engang. (kjørte en side via Tannoy filter, og en side direkte fra EQ til PA).. på det grunnlaget at jeg kommenterte på den måten at den ikke låter akkurat supert.

Har aldri prøvd TC sin sak. men har tastet på en.. og det ville vært rart om dem hadde laget no annen elektronik i den ettersom alt annet er dønn likt.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Øyvind »

Når det kommer til blekksprutmulikabler og stagemultikabler synes jeg DAP audio er billig og god. XLR blekksprutene til SLX audio (sound1) er svinbillig. Disse kan man ikke skru av pluggene på men de er ekstremt solid bygget i kontakten så det skal mye til for å få dem defekt. Pluggene er ikke merket fra fabrikaten, bare ledningene, men dette løste seg for meg med en liten hvit markeringstape rundt hver plugg og en penn til å skrive tall med:) Var verdt bryet med tanke på prisen.
Mvh Øyvind Bjørge
Svar