Kvalitet fra "billigere merker"

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av JAS »

ProCo er ganske billig og et flott merke. i alle fall de produktene jeg har brukt.
har 3 Stagemaster multier fra ProCo. Den ene er ca 20 år gammel, påstår han som kjøpte den, og den virker flott den dag i dag og koster under 10 000kr.
Har og en del DI bokser derfra. Vet ikke hva de heter, men de er blå. Tåler mye juling, lette å stable og koster ikke mye.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Espen Hammer »

ProCo DI har jeg brukt mange ganger, og har ingenting negativt og si om dem. Ialfall ikke når man ser prisen på dem. Så det er vel et bra "billig" merke.
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Eneste billige jeg har er PAen min fra Thomann (The Box). Helt OK kvalitet med tanke på pris
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av kleistad »

noen som har kjennskap til disse: http://www.mamut.net/lydoglysnorge/subdet211.htm?
Kristoffer Leistad
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av TorjeG »

Ja.
Det er en boks som ser ut som en linearray helt uten å ha noen av egenskapene til å være det.
Kan beskrives som en av grunnene til katastrofal lyd under Tromsø Ølfestival 2006.
Mao. Jalla-merke man bør ligge unna.
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Erlend Faanes »

Slenger meg på TorjeG ikke spesielt bra harware heller, knotete system med tydelige trekk på billige løsninger. Aldri sett systemet flydd , og kan ikke skjønne at det er lov å fly det heller med denne kvaliteten. Kassene er vel og laget i mdf, begrenset hva mdf kan holde av vekt, særlig i fuktig klima
Sist redigert av Erlend Faanes den 03 mar 2008, 19:28, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av kleistad »

prøvde 2 monitorer fra Mito, 15 " og horn. låt egentlig veldig bra i forhold til prisen. men man må ha EQ på de, for hornet er litt for kraftig. tålte mye trøkk, anbefales hvis man er på utkikk etter billige monitorer :D
Kristoffer Leistad
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Tor Dehli »

Man kan stille mange spørsmål vedrørende kvaliteten på "billige" merker. Selv så spør jeg meg selv kun 2 spørsmål:

1: HVA er det som gjør produktet billig ?
(Arbeidskraft, mangel på flysystem, komponentene, materialene, storinnkjøp/produksjon, Kopiprodukt der man slipper designjobb?)

Og:
2: Kan jeg klare meg med disse svakhetene/feilene ?

Dersom et produkt har tung/tykk MDF, har et tungvinnt flysystem, er vonde og bære, mangler hjul, og har skrukoblinger på baksiden, så er det helt OK dersom lyden er bra og høyttaleren skal til fast installasjon!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Snickers-is »

Tor Dehli skrev: 1: HVA er det som gjør produktet billig ?
(Arbeidskraft, mangel på flysystem, komponentene, materialene, storinnkjøp/produksjon, Kopiprodukt der man slipper designjobb?)
Verdikjeden er også ganske vesentlig. En PC som koster eksempelvis 10k vil gjennom verdikjeden i PA-verdenen havne på en veiledende pris på kanskje 30k.

Videre er det viktig å se på produksjonsmetodikk. Jeg har selv stått bak produksjon og utvikling av en effektforsterkerserie noen år. En kort periode ble det laget en modell, den ble så endret og det er en del ting som kan være verdt å se på der:

- Innkjøp av komponenter er viktig. Vi klagde til produsent på prisen vi hadde på det første kabinettet. Svaret vi fikk antydet at mellomleddet de hadde forpliktet seg til å bruke tok en temmelig barsk fortjeneste. Dette gjorde ikke produktet bedre, og distributøren var langt fra å ha nok kunnskap til å kunne formidle og koordinere prosjektet så det måtte vi ta direkte med produsent. Vi endret produktet fra såkalt open tooling kabinetter på ca 500gram til custom tooling kabinetter på 4,2kg. Dette bragte prisen pr kabinett ganske dramatisk ned. Begge variantene var basert på ekstrudering, trykking, eloksering, børsting og stansing, men sistnevnte hadde i tillegg etset logo og et maskinert kabelspor som begge trakk opp prisen.

- Produksjonstid avhenger av design. Den første modellen av forsterkerne hadde mye håndarbeid. Kabler måtte tilpasses og festes med små fester som ble montert for hånd. Selve innmaten ble festet med til sammen 12 skruer. Det måtte monteres tekstilbånd i skjøtene for å unngå ulyder/skrangling og termineringen foregikk manuelt. Produksjonstiden på to forsterkere var ca 1 arbeidsdag. Den nye modellen har ferdige spor der innmaten sklir rett inn. Før den blir montert blir ferdig terminerte kabler lagt ned i tilpassede spor. Ved hjelp av en mal blir innmaten så festet med kun 2 skruer. Den sitter da forspent slik at man slipper manuell bearbeiding. Kablene plugges rett i kontaktene inni forsterkeren. Monteringen av bakplater og kontakter er også mye mer strømlinjeformet så produksjons tid og pakking på 20 enheter er ca 1 dag på en person.

- Kostprisberegning og taktisk utprising. Når man overstiger en viss pris øker risikoen for produsenten. Dette må denne ha betalt for på en eller annen måte. Det gjør at prisen øker ytterligere. Man må også bestemme seg for hva prisingen skal signalisere. Det finnes mange eksempler på hvordan for lav prising kan skade et produkt. Imidlertid, om man holder den taktiske delen av prisingen utenfor så gikk prisen på de nevnte forsterkerne ned fra 13 000,- til 7 000,- og produktet var utvilsomt mer forseggjort etter denne makeoveren.

- Selv om produsenten velger å kjøre en prisprofil er det ikke nødvendig vis slik at distributør/forhandler velger å gjøre det samme. Det finnes mange eksempler, både i og utenfor PA-verdenen, på produkter som er identiske men har en enorm prisforskjell. For eksempel hadde AFU og Elfa APPA-instrumenter samtidig. Sistnevnte hadde typisk ca dobbelt så høy pris som AFU. Det samme skjer jo med en gang en bilprodusent får levert felger fra en felgprodusent. Selv om felgprodusenten leverer helstøpte felger til ca 1200-1500kr/stk i det norske markedet øker dette systematisk gjerne til 2500-3000kr pr stk for helstøpte felger fra samme produsent med samme kvalitet.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Tor Dehli »

Det er jo helt klart flere ting enn de få jeg nevnte, som påvirker prisen. Men saken er jo at flere av disse tingene også kan være viktig eller uviktig for deg! En produsent som har god fortjeneste, vil ofte bruke mye på annonsering og research. Dermed blir de oftest populære, og mere ridervennlig. En "populær" produsent vil også oftere ha serier i produksjon lengre, og mere reservedeler på lager.
Det jeg vil frem til er at de forskjellige tingene som bestemmer prisen kan være viktig for noen kunder, og mindre viktig for andre. Jeg synes dette er viktig å tenke på når man forholder seg til et produkt.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Snickers-is »

Tor Dehli skrev:En produsent som har god fortjeneste, vil ofte bruke mye på annonsering og research. Dermed blir de oftest populære, og mere ridervennlig.
Det betyr altså at om man priser opp et hvilket som helst produkt og bruker mellomlegget på annonsering og markedsresearch vil det bli en industristandard etter hvert. Hvem andre er tjent med en slik ordning enn de rikeste produsentene?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Øyvind »

Snickers-is skrev:
Tor Dehli skrev:En produsent som har god fortjeneste, vil ofte bruke mye på annonsering og research. Dermed blir de oftest populære, og mere ridervennlig.
Det betyr altså at om man priser opp et hvilket som helst produkt og bruker mellomlegget på annonsering og markedsresearch vil det bli en industristandard etter hvert. Hvem andre er tjent med en slik ordning enn de rikeste produsentene?
Det er nok ikke så enkelt som det, og i hvert fall ikke i Norge hvor vi er så kvalitetsbevisst. I utgangspunktet sier prisen mye om kvalitet på produktet, men klart at et firma som skaper god fortjeneste også har mer tilgjengelige midler til salg/markedsføring. Men med dagens marked så er det nok langt fler faktorer som spiller inn ved å skape industristandarder enn dette momentet her.
Mvh Øyvind Bjørge
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Tor Dehli »

Nå er det vel alltids noen som må trekke utsagn litt langt, men det må de jo få lov til. Men for å si det enkelt:
Når man kjøper et produkt, så fordeler pengene seg jevnt utover mange forskjellige firmaer/leverandører. Hvordan pengene fordeler seg er med å avgjøre hvorvidt produktet er interessant for meg, eller ikke. Skal et produkt bli billig, så må man ALLTID kutte et eller annet sted. Spørsmålet er da om du som kunde er interessert i at det er gjort innsparinger akkurat der! Noen ganger betyr det ikke noe for deg i det hele tatt, mens andre ganger har det stor betydning.

Selv så foretrekker jeg altså å tenke gjennom HVORFOR et produkt er billig, og hva dette betyr for meg som kunde!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Øyvind »

Ser poenget ditt, Tor, og må innrømme jeg ikke har tenkt så mye over denne problemstillingen tidligere. Har liksom vært mer opptatt av å teste billigere produkter for å se om de kan funke greit snarere enn å finne ut hvorfor de er så billig. Men når du sier det så slår det meg prisforskjellene på for eks LA audio EQ231G-SP og Klark Teknik DN370. Prisforskjellene hvis du kjøper dem i Norge er ganske store, men kan ikke si jeg synes at Klark tekniken er så himla mye bedre som prisen skulle tilsi slik jeg ser det. Så at dette momentet du skiserer er noe flere firmaer burde tatt mer hensyn til, har jeg ingen problemer med å forstå.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Kvalitet fra "billigere merker"

Legg inn av Rune Skramstad »

Interessant lesning, og mange gode og vel gjennomtenkte poeng når det gjelder validering av billigere merker:)

Snickers-is: Glimrende at du som forsterkerprodusent kan dele fakta og erfaringer.

Apropos EQer, her kommer en link til EQ shootout som viser at det ikke alltid er det dyreste eller mest anerkjente merkene som er best, faktisk veldig store store forskjeller på EQer: http://www.roaddog.com/bink/geq_roundup.php
The speakers were made more efficient by hornloading.
Svar