Forsterker elektronikk

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Forsterker elektronikk

Legg inn av HåkonD »

Jeg har vært borte i endel D&B systemer og har fått med meg at høyttalere og forsterkere bruker EP5 hvorav den siste lederen brukes som "komunikasjon" eller måling mellom høyttaler og forsterker D12. Er dette noe som fungere i praksis og finnes det andre lydsystemer hvor det brukes?
Jeg har litt elektronikk bakgrunn, men har ikke helt skjønt om dette faktisk fungere å hva det er godt for.

Hva menere der om dette?
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Forsterker elektronikk

Legg inn av Joachim »

HåkonD skrev:Jeg har vært borte i endel D&B systemer og har fått med meg at høyttalere og forsterkere bruker EP5 hvorav den siste lederen brukes som "komunikasjon" eller måling mellom høyttaler og forsterker D12. Er dette noe som fungere i praksis og finnes det andre lydsystemer hvor det brukes?
Jeg har litt elektronikk bakgrunn, men har ikke helt skjønt om dette faktisk fungere å hva det er godt for.

Hva menere der om dette?
Dette med D&B synes jeg høres merkelig ut da EP5 er ett alternativ til speakon4 ( 4 leder ), må i såfall være noen nye systemer ikke jeg kjenner til.
Ampene kan vel lese last i Ohm men dette trengs det ingen retur for å gjøre?

Dette er ikke noe nytt, LAB har tidligere hatt en prosessor som leser signal fra forsterkerutgang for å sammenlikne og forhindre clip og limitere vil da jobbe fysisk utifra hva ampen leverer.

Andre systemer som bruker noe liknende i dag er hvertfall Meyer og RMS systemet som kan leveres til alle Meyer produkter. http://www.meyersound.com/products/rms/
Siden de kassene er powra er det egen RMS kontakt som linkes opp mot PC.
Alle kassene gis unik ID og du får også mulighet til å mute kasser om ønskelig, noe som kan være kjekt når riggen henger og en amp går amok f.eks.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Forsterker elektronikk

Legg inn av Trond »

Grunn til at D&B bruker ep5 og ikkje speakon 4, er at dei bruker den 5 lederen til sensing og diverse fra høgtalar til forsterkar, og det er ikkje noko nytt.

Nexo gjere nesten det samme, berre at dei senser direkte fra forsterkaren til prosessoren. Den måler følsomhet, watt, forvrenging, overstyring, eq osv.

Har hatt Nexo i 8 år og har totalt 50 bokser, har pr dags dato brukt kr 0 i repping og vedlikehold av element.

Slik det skal vere, når du kjøper eit system så skal det vere komplett i fra leverandør, hater system der det er opptil brukaren og stille inn diverse prosessorer og delefilter.

Hadde tatt seg ut viss ein hadde kjøpte seg ein ny Porsche Turbo, eller kanskje ein Ferrari så skulle ein ha sett inn ein prosessor kjøpt på biltema (behringer) og programmert motoren sjølv!!

PS: Viss du har dårleg lyd i paen din, er det berre å bytte ut bandet:) Alias: porsche med dårleg sjåfør :D :D :D
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Forsterker elektronikk

Legg inn av Joachim »

Ok. Lest litt her ja og nye kasser med EP5 har denne muligheten for sensedrive som de kaller det.
Den sender signal tilbake fra LF i 2veiskasser eller sub for at ampen skal kompensere for ev tap i kabelstrekk.
Sånn jeg forstår det så sier den ikke noe om elementene men måler altså signaltap.?

http://www.dbaudio.com/pub/live/TI340_E.PDF
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Forsterker elektronikk

Legg inn av Espen Hammer »

Må si meg enig der, rett og slett måling av signal tapet i kabelen.. Nexo sitt system går rett fra x-over til amp.. eller.. omvendt da, og overvåker signalet som sendes fra delefilter, og deretter signalet som sendes fra ampen til kassene. Så Nexo og D&B har to forskjellige system, som måler forskjellige ting.
Svar