Side 2 av 2

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 25 okt 2010, 22:24
av Geir Bjerkaas
Noen som har prøvd AKG 214 på kor, er det evt. noen forskjell kontra 414 i nyremodus?

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 28 okt 2010, 00:10
av tgjersoe
Jobber freelance, og er så heldig at det firmaet jeg stort sett jobber for har mye gode mikrofoner. Bruker stort sett Neumann KM 184.

KM 184 låter helt fanastisk på kor (og det meste annet), men overhøring fra skarptromme er stort sett alltid en utfordring.

Om man går nærmere og bruker flere mikrofoner blir det uansett trøblete med feedback, jo flere mikker som er åpne, jo lettere er det å få feedback før man har høyt nok signal.

Mitt beste råd, om man ikke kan lure dem til å bruke håndholdte mikrofoner er å få satt en plexiplate slik at direktelyden fra trommene ikke spiller rett inn i korets mikrofoner.

En ting jeg har prøvd med hell er å la gutta holde noen SM 58, og så bruke kondisene primært på damestemmene.
Føler at det ofte er lettere å få frem damene enn gutta.

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 28 okt 2010, 00:46
av Helge A. Bentsen
DPA 4011. Fungerer på alt ifra melodica til F16.

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 10 nov 2010, 00:46
av sven nilsen
Fikk stereosett med 214 forrige uka , og det virker absolutt lovende . Funka fint på flygel , klassisk gitar ,OH og trumpet .
Har ikke fått testa dem på type klassisk vokal/kor enda . Mye mik for penga !

Kjøpte også to stk AT 4081 (ribbon,8-tall ,48V , sigarer) som tåler såpass input som 150db spl. Dvs at du kan bruke dem foran git.kabinett
og til skarp + akk instr , blås , OH osv .Har ikke fått testa disse ute enda ,
men kassegitar og vokal i studio var utrolig (ambience og dir.lyd i èn mik) . Kondisene mine får hvile ei stund !
Noen som bruker disse ? Kor ? Flygel ? Tips & triks om plassering ol. ?

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 14 nov 2010, 00:04
av lydonen
AKG C747 er verdt å prøve i en sånn sammenheng. Jeg kan anbefale deg å plassere mikkene delvis over koret heller enn foran på en sånn måte at alle stemmer ankommer mest riktig i tid og volum, og glem ikke at avstand mellom mikkene skal være 3 ganger avstanden til lydkilden. Da blir det fint!

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 15 nov 2010, 00:08
av tgjersoe
Blir en innmari lang stereoskinne.....

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 16 nov 2010, 09:44
av oaasheim
tgjersoe skrev:
lydonen skrev:AKG C747 er verdt å prøve i en sånn sammenheng. Jeg kan anbefale deg å plassere mikkene delvis over koret heller enn foran på en sånn måte at alle stemmer ankommer mest riktig i tid og volum, og glem ikke at avstand mellom mikkene skal være 3 ganger avstanden til lydkilden. Da blir det fint!
Blir en innmari lang stereoskinne.....

tross... :lol:

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 23 nov 2010, 15:26
av Øyvind
En liten postering her fra meg mer inn mot den opprinnelige problemstillingen.

Compressor: Når man gjør lyd på kor med barn og ungdom kan det være fristende med bruk av compressor, da spesielt barn har en tendens til å plutselig kline til og synge fra full hals til "hjerteinnfarkten på bestemor" er et faktum. Dog, selv om signalet ikke har nådd threashold-nivået, er det for meg tydlig at den påvirker lydbildet noe. Husker en gang jeg slet med nok lyd i kormikkene. Begynte å feede altfor tidlig. Tok vekk kompressoren, or vips var problemet vekk. Comp var forøvrig DBX 1066XL.

2 mikker på samme stativ: Min erfaring er at dette er en dårlig idé. Lydteknisk teori sier jo noe om at avstanden mellom mikrofonene skal være 3 ganger avstanden til lydkilden. Hvis ikke faser de hverandre ut. I hvert fall har jeg erfart at jeg får mer lyd av 2 mikrofoner på separerte stativer med litt avstand.
I denne sammenheng kan det også bli et problem om man bruker for mange mikrofoner på en gitt breddeavstand. I vår kirke med kor med alt fra 30 - 50 sangere har jeg funnet ut at det er bedre med 4 mikker i stedet for 5 som vi opprinnelig kjøpte.

Det siste er avstanden fra micene til sangerne. Her kan det jo variere hvor mange rader koret står på, hvor bredt det er osv. Ideelt ønsker man jo at hver mikrofon skal favne over et visst område av koret. Noen ganger må man kanskje ofre litt denne tankegangen, ved å trykke micene litt nærmere. Da gjelder det å bruke litt tid på forhånd med koret, finne ut hvem som synger høyere enn andre, og rette micene deretter med 2 hensyn tatt i betraktning: 1: Nok lyd. 2: Enkeltmennesker som synger veldig høyt må ikke bli for dominerende i lyden sammenliknet med de andre. Her må man kanskje også samarbeide litt med dirigent med hensyn til plassering, dog dirigent vil jo alltid være sjefen på det området.

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 23 nov 2010, 23:41
av lydonen
tgjersoe skrev:
lydonen skrev:AKG C747 er verdt å prøve i en sånn sammenheng. Jeg kan anbefale deg å plassere mikkene delvis over koret heller enn foran på en sånn måte at alle stemmer ankommer mest riktig i tid og volum, og glem ikke at avstand mellom mikkene skal være 3 ganger avstanden til lydkilden. Da blir det fint!
Blir en innmari lang stereoskinne.....
stereoskinne er oppskrytt...

Re: Kor og avstandsmicer

Lagt inn: 25 nov 2010, 23:44
av tgjersoe
Øyvind skrev:En liten postering her fra meg mer inn mot den opprinnelige problemstillingen... (snip)
Jeg pleier å lytte litt på koret før jeg plasserer mikkene nøyaktig. La dem synge litt, høre på dem mens de varmer opp, etc. Da får man jo også "fasiten" i forhold til hvordan koret faktisk låter og burde låte ut.
Så er det bare å plassere mikkene deretter. Det beste er jo om de står delt inn etter stemme, da har man jo litt kontroll og kan dra opp 1. tenor for eksempel. Ikke så lett om de er fullstendig blandet, det er heldigvis ikke så vanlig.
Jo færre mikker jo bedre, blir mindre og mindre gain før det feeder jo flere mikker som står åpne.
Kompressor på kondensatorer til kor er jeg enig i er en dårlig idé. Du mister bare gain (og det er jo poenget med en comp...) og får alt for lett feedback.
To mikker på samme stativ bruker jeg bare når det gjelder et stereopar, da går hver mikk til sin egen side så faseproblemer burde man slippe.
En ting som kan funke er å bruke f.eks bare et stereopar på koret, og så heller spe på med noen dynamiske håndholdte mikrofoner der det trengs, men kun om sangerne har litt peiling på å bruke dem. To-tre sangere kan fint dele på en håndholdt mikrofon så får man løftet litt om det er trøblete.