Multisystem

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

jon-bang
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 08 feb 2005, 23:58

Multisystem

Legg inn av jon-bang »

Er det noen som vet av en link, eller evt hvordan standard kobling i harting-kontakter er? Tenker da spesielt til lyd... :shock:
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Multisystem

Legg inn av Mads Størkersen »

Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Re: Multisystem

Legg inn av thomas hocking »

Et veldig godt spørsmål, har hatt samme problemstilling i en lengre periode nå som jeg har skaffet meg en del multikabel med harting kontakter osv. Slik jeg har forstått det er det ikke en helt uniform standard på dette i Norge men slik jeg har satt opp mine multier til nå er etter det jeg fant på gb audio sine sider.
Hvis en del folk ikke følger samme pinninga, lurer jeg på hvorfor? Og isåfall hvorfor er det ikke en standard pin-out på dette slik som gbaudio har lagt ut på nett eventuelt er det noen andre system som de fleste bruker. Hadde vert ganske positivt om en faktisk kom til en enighet med multipinns kontakter slik at en slipper en del trøbbel når en må leie fra et annet firma enn normalt.
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Multisystem

Legg inn av Erlend Faanes »

Hvor utbredt er bruken av socapex, muligens mer brukt til lys? Jeg syns dette er et mer brukervennlig system, hvor vi slipper disse låseklipene som aldri er der de skal.
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: Multisystem

Legg inn av TorjeG »

Soca til lyd stinker.
*skru-skru-skru-skru-ferdig?-nei-skru-skru-osv.*

Veam LK kontakter, derimot er hipt.
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Multisystem

Legg inn av Joachim »

TorjeG skrev:Soca til lyd stinker.
*skru-skru-skru-skru-ferdig?-nei-skru-skru-osv.*

Veam LK kontakter, derimot er hipt.
Nei nei, takke seg til en raklete Harting!!
Mvh
Joachim Venberget
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Multisystem

Legg inn av Espen Hammer »

Det virker på meg som at de fleste ønsker og bruke LK. har selv vært i kontakt med flere firma for og få svar på akkurat det sp.mål som du stilte. Men du bør nesten vurdere og bruke det systemet som de firmaene som holder til i nærheten av deg/dem du supplerer fra.
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Multisystem

Legg inn av Marius Lindaas »

LK er brukt av veldig mange, hvertfall på østlandet vet jeg at mange bruker dette på stageboxer og multikabler. Med andre ord er det veldg lett å supplere. Hvis man kjøper ferdigkabler må man være veldig varsom med hva man handler. Mange kabler er veldig "Made in china". Bla Connex sine LK kabler og LK bokser er ikke så bra.. Dessuten på stageboxer ser LK mye bedre ut, mye mindre klompete koblinger på scenen.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Multisystem

Legg inn av Marius Lindaas »

Og anng låseklipps på harting er det lurest å ha det der du har faste plugger som på multitrommelen, i stageboxen, i racket, på lysbommen, på utlegg og lignende og kjøre med klipsfrie kabler. Da bli mindre klips borte og ødlagt under kabelkveiling o.l.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: Multisystem

Legg inn av Erlend Faanes »

Å hvis man må sjøte så sitter man med en sjøt uten sikring. Kan selvsagt bruke en reim, men da er vi på sånn passe halvløsninger... :wink:
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Multisystem

Legg inn av Marius Lindaas »

Da bruker man skjøtestykker. Skjøtingen har også noe med de gummipakningene som sitter på også. så det riktige måten som beskrevet fra Harting er å kun bruke klips i de endene som er fastmontert og så bruke skjøtestykker ved skjøting. Siden det da på kablen sitter en sort gummipakning og i hver ende og på fastmonterte og skjøtestykkene er det ingen pakning. dette gjør at koblingene blir helt tette. De fleste ferdiglagde systemer i dag går ut i fra å bruke dette opplegget.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Multisystem

Legg inn av Trond »

Er på jakt etter ein 24/8 multi og 32/8 multi gjerne på trommel med multi kontakt i mikserenden.

Skal brukes til ein gb4 og ein ls-9 32.

Bør vere 40-50 meter.

Nokon som har noko bra forslag på eit rimelig alternativ??

Tenkte på noko slikt:

Denne har 108 pins harting, med felles jord, men det skulle vel ikkje ha noko betydning.
Multikabel.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Multisystem

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Thomann.de blir vel det billigste alternativet, de har flere typer 24/8 og 32/8 med multistikk. Ellers så finnes det alternativer fra whirlwind og klotz, men de er en del dyrere.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Multisystem

Legg inn av Trond »

He he, bilde erifra thomann, men lurte litt på om det var noko særlig bra.

Nokon som kjenner til? Har prøvd?

Klotz osv er jo for 3 ganger prisen.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Multisystem

Legg inn av Joachim »

Trond skrev:
Denne har 108 pins harting, med felles jord, men det skulle vel ikkje ha noko betydning.
Nei ikke før du får problemer :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Svar