Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

fhalvorsen
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 23 aug 2007, 08:44

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av fhalvorsen »

knut Harildstad skrev:vi har MH4 og M7CL , de fleste teknikerene foretrekker M7'en om de ikke skal skru på 4-6 band på 1 kveld (da blir det litt for mye ratting om vi har dårlig tid til lydprøver ( og det er det jo nesten alltid når det er 6 band ).
tar nesten ingen tid å koble opp. user key er og en fin detalj. er det fast tekniker i kirken eller leies det inn ved behov?

MVH

Knut Harildstad

Vi har en teknikergruppe som består av 5 faste teknikere som går en turnus, men ved konserter så hender det ofte at de besøkende har med seg egen tekniker.
Finn Halvorsen

Mixing worship is much more than turning knobs.
It requires thick skin, a soft heart, a quick wit, and a sprinkling of political acumen.
fhalvorsen
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 23 aug 2007, 08:44

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av fhalvorsen »

Vi har nå fått tilbud på MH3, M7CL og en lite brukt 3 år gml. MH4 hvor alle tre har så og si samme pris, 48 kan.
Hvilken bør vi velge?
Finn Halvorsen

Mixing worship is much more than turning knobs.
It requires thick skin, a soft heart, a quick wit, and a sprinkling of political acumen.
Brukeravatar
sand
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2007, 22:30

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av sand »

Jeg ville valgt digitalt, uten tvil. Så lenge dere er en teknikergruppe der som kan lære dere bordet er det nesten aldri noe problem med gjesteteknikere. Gir man beskjed om at det er en lokal tekniker til stede som kan bordet er det veldig få som insisterer på analogt bord.
Om det passer til raidere eller ei er uvesentlig. Når jeg får en raider tar jeg en titt på den, ringer til gjesteteknikeren og sier hva vi har. Vil han ha noe annet får han ta det med, jeg får ikke lov å leie inn ting. Er ingen som har avlyst en forestilling av den grunn. Er noen som har murra litt i forkant, men etter forestillingen tror jeg ikke noen av gjesteteknikerene som har vært her har dratt misfornøyde.
Kunsten er å få det utstyret du får servert til å låte bra, ikke å sette opp en raider du aldri får oppfylt likevel...
Noen sier at Sand liker å spille høyt, og det er jo ikke så rart, Øyvind vrælte høyt alt når han ble født!
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av JAS »

kulturhuset her har en M7CL, og jeg har aldri sett/hørt at noen gjesteteknikere har nekta å bruke det i løpet av de 3 åra det har stått her.
de gangene jeg har sett noen bruke andre bord, har de hatt med egen produksjon. hadde en PM1D stående her en sommer. Herre for et bord!
så jeg ville valgt digitalt!
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Håvard Soknes »

sand skrev:Om det passer til raidere eller ei er uvesentlig. Når jeg får en raider tar jeg en titt på den, ringer til gjesteteknikeren og sier hva vi har. Vil han ha noe annet får han ta det med, jeg får ikke lov å leie inn ting.
dette er vel kanskje en litt feil tenkemåte. Det hender seg at det fortsatt står i en del ridere at digitalt aksepteres ikke. å d mh3 og ikke minst mh4 er vel miksere som går igjen i nesten samtlige ridere.

syns det er en veldig dårlig holdning å si at det er uvesentlig om det passer til ridere eller ikke. I allefall hvis det er et sted der man får en del besøk av gjesteteknikere.

personlig da så ville jeg gått for mh3 eller mh4. jeg har jobbet med alle de tre overnevnte bord, å m7cl er i og for seg en kurrant mikser det, med alt du trenger innebygd, men er det ingen her som tenker litt på lydkvaliteten i m7cl kontra mh3/mh4. Den er vel i grunn ikkke sammenlignbar. Men å derimot kjøpe et digitalbord som tilsvarer mh3 med efx/dyn/eq i pris. Da er du plutselig i en annen kvalitetsklasse av digitalbord som begynner å dukke opp så smått på ridere rundt omkring.

Jeg tror at m7cl aldri kommer til å bli en ridermixer, i mine ører låter den langt ifra bra nok, brukervennlig å alt det der, men den låter langt ifra like bra som PM5D/Vi6/D1/Innovason som er digitalbord jeg har vært borti så langt.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Espen Hammer »

må si meg helt enig med Håvard. akkurat det samme jeg hadde i tankene da jeg skrev innlegget mitt også. Og akkurat i en kirke, så er det jo en del artister som kanskje har spesielle ønsker med tanke på lyd kvalitet.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Joachim »

Lydkvalitet.

Hvem av publikum hører forskjell på en M7cl og en MH3?

Det er mer en utfordring for teknikeren å få det til å låte uansett hva fans verktøy det er.

En flink snekker kan snekkre med en hammer med skaft av tre like godt som metall.

Når skal lydteknikere slutte å være så sære, stjernegitaristen på scenen kan kreve en gitarrigg til 20.000 mens en fersking av en lydtekniker skal kreve sitt bord til 500.000 blir rimelig feil i min verden.

Jeg har skrudd på mye rart, kan ikke huske å ha nektet å jobbe på ett bord. Eat shit bønder!
Mvh
Joachim Venberget
Tom M
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 20 nov 2005, 13:29
Sted: Bardu
Kontakt:

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Tom M »

Jeg må si meg ganske enig med Joachim, at teknikkere må kunne jobbe med flere verktøy.
Og kan de ikke det, så får de ta med seg egen verktøykasse.
Erfaring spiller nok en vesentlig rolle, de som har reist litt rundt, får det nok bra til på hvilken som helst mikser.
Har man vært utaskjærs på clubjobber lærer man å få bra lyd i hva som helst, man får ikke mye rider ønsker innfridd der.
Norske spillesteder skjemmer bort 2divisjons teknikkere.
Mvh

Tom Meyer
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Espen Hammer »

Det er jo klart at en bør kunne jobbe på flere forskjellige verktøy. men inntill det faktisk skjer at folk er innstilt på og jobbe med forskjellige ting. så må man vel nesten bare jenke seg litt etter flertallet av teknikere som er ute på veien. og de fleste ønsker analoge bord. og en digital mikser til 170 lapper (eller rundt der en plass) kan aldri ha samme kvalitet i alle ledd som en mikser til det dobbelte.

Fikk forøvrig en del info fra en italiensk tekniker som hadde med seg M7CL på en verdens turne i fjor. ble ofte veldig nødvendig med og ta backup av showet, da den crashet nå og da.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Joachim »

Espen Hammer skrev:Det er jo klart at en bør kunne jobbe på flere forskjellige verktøy. men inntill det faktisk skjer at folk er innstilt på og jobbe med forskjellige ting. så må man vel nesten bare jenke seg litt etter flertallet av teknikere som er ute på veien. og de fleste ønsker analoge bord. og en digital mikser til 170 lapper (eller rundt der en plass) kan aldri ha samme kvalitet i alle ledd som en mikser til det dobbelte.

Fikk forøvrig en del info fra en italiensk tekniker som hadde med seg M7CL på en verdens turne i fjor. ble ofte veldig nødvendig med og ta backup av showet, da den crashet nå og da.
Ehhhh.. Kansje disse teknikerne burde skaffe seg nødvendig kompetanse for å ta seg betalt for den jobben de er ment og gjøre istedet for å kreve ditt og datt?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Joachim »

Og det skal sies at jeg ikke har jobbet på en M7CL men jeg hadde lett hoppa i det. Get in klokka 14 burde jeg rekke?
Med en god systek tar jeg lett 20 mann på scenen :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Tom M
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 20 nov 2005, 13:29
Sted: Bardu
Kontakt:

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Tom M »

en MH3 og en M7CL vil du aldri få til å låt likt, men 2 teknikkere på det samme bordet låter også forskjellig.
Jeg tror de fleste erfarene teknikkere ville få det til på begge bordene.
M7CL er nok et bedre alternativ for et sted som har mange faste ting som skjer, kan kutte ned på prøvetider ved at ting kan være lagret. De kan lage mere avanserte og innholdsrike arrangementer.
Man kan Ikke sammenligne M7CL med VI6,DIGICO D5 ol, men man kan ikke si at MH3 er like bra som XL4 heller.

Men igjen, i de fleste tilfeller er det ERFARING som spiller størst rolle.

En digresjon, hadde alle fått det som stod først på rideren, hadde flesteparten ikke vist hva de skulle gjøre.
Da Soundcraft kom med sin Europa mikser midt på 90 tallet, stod den på alle ridere til Kalvøya festivalen, CAC stilte med en slik på FOH, over halvparten av teknikkerene så på den å sa " is this how it looks", de klarte med litt hjelp å få signal til Master, de klarte ikke å rute ting til grupper eller VCA. Så det hjelper ikke å bare følge rider heller....... :o
Mvh

Tom Meyer
Håvard Soknes
Active Member
Innlegg: 57
Registrert: 01 aug 2006, 14:50
Sted: Trondheim

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Håvard Soknes »

Selvfølgelig burde dagens tekniker være i stand til å gjennomføre en jobb på digitalmixer. Å dere har helt rett i at 99% av publikum ikke vil høre om du jobber digitalt eller analogt hvis du har to ok mixere å velge i mellom. men det er noen flere faktorer som spiller inn da. Den viktigste er kanskje arbeidsvennligheten. det er ofte en fordel å kunne jobbe med flere kanaler samtidig og dersom du skal nappe en feedback i full fart er det litt kult om eq er lett tilgjengelig så du slipper 2-3 tastetrykk før du har kommet deg til det båndet som feeder.

en annen ting er at det er eksempelvis mere headroom i en analog mixer kontra en digitalmixer i den prisklassen, om dette går på kvalitet på preamper, eller konvertere går jeg ut ifra kan variere fra mixer til mixer. men det er jo ikke ubegrenset med regnekraft i digitalmixere, å hvis du har x antall klanger og grafiske eq`er oppe går så sjer det ting med headroomet i mixeren. dette kan kanskje å være litt av grunnen til at enkelte har problemer med at mixeren crasher.

dere har også rett i at tekniker kanskje er "bortskjemte" med den standarden vi har her i norge, men hvorfor skal da den standarden senkes? dessuten hvis jeg skriver ikke digitalt i min rider så er det en grunn til det, hvis det å da i tillegg er veldig straighte krav på resten så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så fryktelig vanskelig å forholde seg til det. et hvert seriøst lydfirma vil prøve å følge de riderkrav som blir stilt enten det er en "elite-tekniker" som kommer på besøk eller det er en "2. divisjons-tekniker".

Men dette var vel egentlig ikke en diskusjon om hvordan teknikere burde forholde seg til å få levert digitalmixer. Jeg mener fortsatt en front bestående av en mh3/mh4 å et lite utvalg av en par gode klanger, en delay noen kompressorer og gater å eq`er til p/a og monitor er en bedre løsning enn en m7cl. Ja du har alt innebygd i mixer dersom du kjøper en m7cl, men det er noe med at man får hva man betaler for. Men skal dere gå for digitalmixer så har jeg ville sett om jeg har hatt råd til en pm5d eller en innovason i stede for en m7cl. Like mange kanaler, flere tapninger, flere EQ`er, flere klanger (i pm5d i allefall) bedre preamper og generellt mer headroom.

dersom det er noen større ting som skjer hos dere å det er uten monitormix så er det utrolig for fort man bruker opp de 16 omni-utgangene på m7cl bordet dersom man ikke har et driverack eller lignende. på mh3/mh4 har man i allefall egene utganger for grupper/matrixe/L-R-C/Alt master/auxer og alt annet.
Marius Lindaas
Active Member
Innlegg: 159
Registrert: 29 mai 2007, 15:00
Sted: Lørenskog

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Marius Lindaas »

Fler som hart nevnt Vi6 her. Vi4 er vel en bedre sammenligning i denne sammenhengen, skal vistnok være helt lik i bruk som Vi6 bare mindre, Nå vet jeg ikke hva Vi4 koster men 40Ch MH-3 med godt outboard rack koster fort mye penger, Spørs om ikke Vi4 ikke ligger så langt unna da. Vi6 en er ihvertfall en kjempegod mikser som er lett og oversiktlig.
Marius Lindaas

Pro Systemer AS
Morten Bakke
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 18 nov 2006, 01:24
Sted: Oslo

Re: Soundcraft MH3 vs. Yamaha M7CL

Legg inn av Morten Bakke »

Tommel opp for M7CL!
Jeg trodde det skulle bli et hælvete med digitalmix, men nå gleder jeg meg hver gang!!
Dette er smakssak....dra og prøv den! Du kommer fort inn i den...
Si ifra om du vil teste den, så kan du komme innom!
Morten Bakke
Svar