Paragon Arrays

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

toraabe

Re: Paragon Arrays

Legg inn av toraabe »

HåkonD skrev:Vi i Lydtema har storproduksjon av MP subbene. Prisen for å produsere de vil ligge på mellom 4000-6000 kr pr kasse etter min erfaring. Det beste valget av plater til denne kassa er 18 mm kryssfiner som har mange lag, slik at man får en mest mulig stiv og stabil kasse. Jo stivere platene er jo mer mindre tap for man av energi i vibrasjon i kassa.

Jeg har regnet med et P.audio element BM-18LF som er et godt alternativ til mange andre. Det finnes mange 18" som man kan bruke til MP subben. PHL Audio er nok et av de bedre valgene for de som skal kunne tøkke subben enda litt mer enn med et p.audio element.


Lydtema har noen kasser ferdig slik at de som vil kan komme å høre på de til de som ønsker. :D
Vil fane colossus 18 XB fungere godt i denne kassa ?
eller VOID 18 tommers element ?
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Helge: ta noen telefoner og sjekk forskjellige byggevarekjeder, er store prisforskjeller på finer. Vet Bauhaus har mye billig finer, men er ikke akkurat void free eller mange lag. Meranti finer er helt sikkert god nok til byggeprosjekter, og den ligger på ca. halve prisen av bjerkefiner.

Torbjørn: Fane Colossus 18XB vil fungere tilnærmet like bra som P-Audio BM18LF.
Du ender opp med så og si samme frekvensrespons, men S & T parameterne tilsier minimalt med mindre kontroll i følge mine erfaringer med basshorn. Jeg har brukt Fane bassere i horn for en del år tilbake, og de var rimelig fine lydmessig. Selvfølgelig er de ikke like stive som PHL og BMS sine basselementer med papp + resin blanding, men er helt sikkert sammenlignbare med P-Audio, Eminence, Precision Devices og andre som har rene pappmembraner innenfor prisklassen.

Hadde ikke tid til å lete etter S & T prameterne til Void elementet, men hvis du kan poste dem, så skal jeg simulere og se hva som skjer:)

Som du ser av simulering med 1 stk MP Sub med Fane Colossus element, så får den en del rippel oppover i frekvens, men dette flates ut så fort du har fire. Problemet med Colossus er at du når X-mech ved 24Hz, så du er nødt til å ha et bratt HP filter hvis du skal bruke dette elementet, forøvrig en fordel uansett hva du putter i kassa;)
Frekvensrespons MP Sub Fane Colossus 18XB loaded.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Blåser liv i denne tråden igjen for å stille et spørsmål til Rune Skramstad som jeg håper han kan svare på.

Har du noen ide om hva forskjellen mellom BH15 og Lab 12 vil være i "standalone" og i et stack på 4?
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Denne var vanskelig å svare på, for når jeg søker på LAB 12 får jeg opp en Eminence 12" (kun elementet).

Kan du legge ved en link til den aktuelle suben Helge?

Regner med det kanskje er en singel variant av LAB suben det er snakk om, men vet jo ikke noe særlig før jeg har sett den.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Mulig det var litt dårlig formulert, men jeg mente den klassiske lab-subben(http://www.prosoundweb.com/lsp), den kalles ofte lab12, siden det finnes så mange kloner/bygg basert på den :)
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

LAB suben var jo litt av et beist, er over dobbelt så stor som BH15 fysisk....
Utifra målinger og spek sammenligninger vil jeg være rimelig skråsikker på at begge subene er kjipe standalone hvis de ikke blir plassert i et hjørne, men begge vil få deg til å se dobbelt fra et firer stack.

Har aldri hørt LAB suben før, så kan heller lage en teoretisk liste over fordeler og bakdeler gitt av de to forskjellige designene enn å komme med antagelser. Listen blir kanskje litt i overkant patriotisk da konvensjonelt horndesign var hele grunnen til at jeg testet/forsket meg frem til en annen type hornlading:lol:

LAB suben er et tradisjonelt horndesign med lukket bakkammer med lite volum, to drivere, frontkammer med kompresjon og sneglefolding, og vil ha alle fordeler og bakdeler et slikt design gir.

Fordeler med LAB subens design:
Fjæreffekten til lufta i bakkammeret stopper ekstreme membranutslag (kan ofte klare deg fint uten HP filter).
Sneglefolding gir lite turbulens.
Motstående drivere minimerer forplantning av mekanisk vibrasjon og gir høyere output.
Veldig bra utnyttelse av kabinettvolumet.

Bakdeler ved LAB subens design:
lukket bakkammer gir teoretisk 24dB dempning per oktav fra knekkfrekvensen, noe som er kjipt hvis du har mange kasser og fellesarealet på hornåpningen kunne gitt en lavere knekkfrekvens hvis ikke bakkammeret hadde "stoppet" dypbassen.
Lukket bakkammer gir en ulineær fjæreffekt som gir høy harmonisk forvrengning og forskjellig frekvensrespons ved forskjellige lydtrykk. Litt mer utdypet: Lufta følger tilstandsligningen for en adiabatisk prosess, pVg=C. Her er p trykket, V er volumet, γ =1.4 for luft og C er en konstant. Ligningen viser at det er et ikke-lineært forhold mellom V og p. Den bør være lineær fordi driverens bevegelse påvirker volumet i kammeret, V, men den lyden som høres skyldes trykket, p.
Noe av dette kommer også fint frem på feks WinMLS HD målinger, et godt alternativ for de som ikke gidder å sitte med fysikk i jula 8)
Front kompresjonskammer gir turbulens og forskjellig frekvensrespons ved forskjellige lydtrykk.
Sneglefolding som er 90 grader eller mindre per bøy på hornet lar høyere frekvenser slippe igjennom slik at harmonisk distorsjon også blir forsterket ut av hornet.

BH15 bruker en proprietær hornladingsteknologi:
Fordeler ved BH15 designet:
Frekvensresponsen forblir tilnærmet lik selv ved høye lydtrykk.
Lavere harmonisk distorsjon enn tradisjonelle design, den typiske hornlyden "honking" er så og si eliminert.
12dB dempning per oktav fra knekkfrekvensen, noe som gjør at en stor array vil gå dypere enn en array med tradisjonelle design.
Ingen turbulensartifakter fra frontkammer da driveren er direktekoblet til horntrakten.
Triple sandwich hindrer mesteparten av kasse og materialresonanser samt lekkasjer, og gir høyere output.

Bakdeler ved BH15 designet:
Må ha HP filter for ikke å blåse driveren (spesialdesignet progressivt oppheng gjør det noe tryggere, men ikke nok).
Selv om det er en Z folding på hornet så har bøyene så jevn luftgjennomstrømning at distorsjon også vil kunne forsterkes i denne horntrakten.

Hmmm ble en liten avhandling det her, kanskje til og med uten at jeg fikk svart på det du var ute etter Helge?
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Gikk ikke å få skrevet likningen riktig ser jeg, opphøyd i gamma ble visst til g.
Riktig likning er: pV(opphøyd i)γ=C
The speakers were made more efficient by hornloading.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Du traff midt i blinken :)

Men hva mener du med "WinMLS HD målinger"?
Har du fått patentbeskytta teknologien så vi kan få innsikt i konstruksjonen av bh-15 nå? Kjenner jeg er veldig nysjerrig 8)
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Hei, beklager at jeg svarer litt sent, har feriert litt:)

WinMLS HD målinger er målinger av Harmonisk Distorsjon med veldig høy oppløsning, får ikke fram like mye informasjon fra TEF 20 maskineriet mitt fra steinalderen;)

Fortsatt "Patent pending" situasjon frem til februar, men ikke noe som er hemmelig lenger, så jeg kan forklare litt fort og gæli nå og heller komme tilbake med mer utfyllende informasjon en dag jeg har godt tid.
Bare å komme med konkrete spørsmål også, så slipper jeg kanskje å forklare mer enn du lurer på 8)

Bakgrunn:
Et ideelt horn er helt symmetrisk, feks at man har to drivere koblet sammen i ramma (med magnetene fra hverenadre), den ene fasevendes og begge sider av driver sammenstillingen munner ut i hvert sitt identiske horn.
Problemet med dette er at du får like høy lyd på scenen som hos publikum, i tillegg vil "bakoverlyden" være i motfase pluss at kassene blir nesten dobbelt så store.

Ideen med Paragon hornladingen er at du skal oppnå ideell hornlading som i det symmetriske hornet, men i stedet for å forsterke lyden fra baksiden av driveren skal denne lyden dempes samtidig som den akustiske motstanden baksiden av driveren møter skal tilsvare motstanden i hornet på fremsiden av driveren, selv ved forskjellige lydnivåer.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Fant patensøknaden din på nett i romjula. Egentlig en genial og enkel ide å utnytte bakkammeret på den måten, så hvorfor er det ingen andre som har gjort det før? Er det snakk om at ingen har tenkt tanken før, eller er det tekniske/praktiske/designmessige hindringer som gjør at ingen har gjort det før?
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Vanskelig å si noe om, men har noen teorier:
1. Hvorfor ingen har gjort noe slikt før: Alt jeg har sett av det man kan kalle "akseptert" hornteori anbefaler bruk av lukket bakkammer for "beste" resultat når lengde, volum og areal ikke er ideelle størrelser.
2. Praktisk: Materialvalget er fryktelig komplisert og må tilpasses driver og kasse, feil materiale gjør mer ondt enn godt med lyden, kan gi mye distorsjon og kan også oppføre seg ulineært i forhold til lydtrykket.
3. Teknisk: Finnes fortsatt ikke kommersielle beregningsprogram som kan simulere løsningen så vidt meg bekjent, og da kommer man ikke langt uten erfaring fra prøveing og feiling, eller alternativt med hjelp fra en fysikkprofessor eller tilsvarende 8)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Svar