Paragon Arrays

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: Paragon Arrays

Legg inn av HåkonD »

Vi i Lydtema har storproduksjon av MP subbene. Prisen for å produsere de vil ligge på mellom 4000-6000 kr pr kasse etter min erfaring. Det beste valget av plater til denne kassa er 18 mm kryssfiner som har mange lag, slik at man får en mest mulig stiv og stabil kasse. Jo stivere platene er jo mer mindre tap for man av energi i vibrasjon i kassa.

Jeg har regnet med et P.audio element BM-18LF som er et godt alternativ til mange andre. Det finnes mange 18" som man kan bruke til MP subben. PHL Audio er nok et av de bedre valgene for de som skal kunne tøkke subben enda litt mer enn med et p.audio element.


Lydtema har noen kasser ferdig slik at de som vil kan komme å høre på de til de som ønsker. :D
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Aleksander Stensen »

HåkonD skrev:Vi i Lydtema har storproduksjon av MP subbene. Prisen for å produsere de vil ligge på mellom 4000-6000 kr pr kasse etter min erfaring. Det beste valget av plater til denne kassa er 18 mm kryssfiner som har mange lag, slik at man får en mest mulig stiv og stabil kasse. Jo stivere platene er jo mer mindre tap for man av energi i vibrasjon i kassa.
Interessant!

Hva slags topper bruker dere, og hvordan løser dere utfordringene med bla faserespons og delefilter?
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: Paragon Arrays

Legg inn av HåkonD »

Som topper bruker vi Line array kasser som Rune skramstad tidligere har bygget. men det er en annen historie... 8)

De toppene spiller fra 80- 20kHz. Siden MP subbene spiller fra 80-25Hz har vi så å si hele frekvens området.
Vi bruker digitalprosessor til å dele hvert enkelt element til riktig frekvenser. Så det sitter ingen filter i kassene.
Etter en tidligere måling av MP subben i frekvensrespons så var så å si flat. så det er kult.

Litt usikker på hva du mener med phase respons :shock: men jeg tror Rune Skramstad kan svare på dette litt mer enn hva jeg kan

Håper du fikk svar på det du lurte på
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Paragon Arrays

Legg inn av JAS »

dette høres jo interesant (og morsomt) ut.
hvor mye vil kassa veie uten element?
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: Paragon Arrays

Legg inn av HåkonD »

Det spørs på hva slags materialer man bruker. Men de vil nok veie ca 70 kg uten element. ca 80-90 kg med element.
De er tunge å drasse med seg. men man slipper å ta med seg mange av dem. De spiller også svært mye penere enn hva en rigg med doble 18" kasser. Stack en rigg på 4 MP subber under en scene å man vil ha omtrent 140-150 dB spl mellom i 25-80 Hz.
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Aleksander Stensen »

HåkonD skrev: Stack en rigg på 4 MP subber under en scene å man vil ha omtrent 140-150 dB spl mellom i 25-80 Hz.
Etter erfaring med lignende konstruksjoner av div mer og mindre anerkjente produsenter er nok dette et tall som kun er teoretisk rett forran subbene. I praksis dør subbene lenge før du får noe i nærheten av 140 db på en meter. Nordic rentals har lagd seg en egen lignende sub til sine Adamson og EV rigger, som Mach produserer for de. Selv om disse hornene er kraftige trenger man MANGE for å spille høyt.

http://www.konsertsystemer.no/russ/img/ ... 1_8419.jpg

Fasen på en høyttaler endrer seg med frekvensen, noe som byr på utfordringer når man skal feks få en toppkasse og en sub til å spille sammen. Har de forskjellig fase ved delefrekvensene vil man fort få uhyggelige bieffekte i form av blant annet utfasing.
HåkonD
Newbie
Innlegg: 26
Registrert: 11 okt 2007, 13:38
Sted: Drammen

Re: Paragon Arrays

Legg inn av HåkonD »

mest sannsynlig har du hørt bass horn med kortere hornlengde, å de produsentene som lager disse subene måler som oftest SPL ved høyere frekvenser i nærfeltet. Rett å slett fordi det ikke spiller så høyt ved dype frekvenser.Bilde du henviste til likner på MACH ballister subben som forøvrig har veldig kort horn alla Turbosound 718 o.l Og gir dermed ikke spesielt guffe under ca 80 Hz
Fasen på enkeltstående basshorn endrer seg en god del, men når man har så mange at det fysiske hornet nærmer seg den full størrelse med hensyn på den laveste frekvensen vil fasen være til nærmet flat(noe jeg har hørt av en eller annen skrulling) 8)
Håkon Dahl
v/Lydtema


can u not stick stuff to gaffa taipe, have u not used enough
...
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Legg inn av Aleksander Stensen »

HåkonD skrev:mest sannsynlig har du hørt bass horn med kortere hornlengde, å de produsentene som lager disse subene måler som oftest SPL ved høyere frekvenser i nærfeltet. Rett å slett fordi det ikke spiller så høyt ved dype frekvenser.Bilde du henviste til likner på MACH ballister subben som forøvrig har veldig kort horn alla Turbosound 718 o.l Og gir dermed ikke spesielt guffe under ca 80 Hz
Har lekt litt med forskjellige typer hornsubber, bla EAW 760 og LA400, som har relativt lange horn. Disse er også avhengig av å stackes flere sammen for å få nok trykk ut på de lave frekvensene. Disse er også oppgitt til helt sykt høye SPL tallene du nevnte over, og spesielt 760 er oppgitt til ufattelige 145 db +\- 3 db 29 - 150 hz. Setter man på en cd med to slike kasser liggende riktig stacket på bakken med anbefalt DSP av EAW, slår elemntene seg i stykker lenge før man opplever noe som minner om 130 db på et par meter. Min erfaring er at man må trekke fra minst 10 db fra specen i reklamen for å få ut noe som er i nærheten i praksis, spesielt på denne typen subber. Har aldri brukt, sett eller hørt en MP sub, men ut ifra tegningene skiller den seg lite ut fra den store mengden?
Fordelene med disse subbene( iallefall fra de mest anerkjente produsentene) er at de i store stack ofte låter veldig bra(etter min smak iallefall), samtidlig som de kaster ekstremt langt og mange hevder man trenger mindre mengde med kasser når man skal dekke store områder i forhold til andre typer subkasser.

HåkonD skrev: Fasen på enkeltstående basshorn endrer seg en god del, men når man har så mange at det fysiske hornet nærmer seg den full størrelse med hensyn på den laveste frekvensen vil fasen være til nærmet flat(noe jeg har hørt av en eller annen skrulling) 8)
Ok, hvordan løser dere dette i praksis? Lar dere subbene spille ut av fase med toppene når dere ikke har store stack?

Apropo fete hornsubber:
Bilde

Bilde fra i Glastonbury i sommer, jeg var ikke der selv desverre men har hørt disse dobble 21" hornsubbene ved et par anledninger( som er etterkommeren til TSW 721). Noe av det råeste som finnes? Bare 8 stk pr side, pluss noen som fronfill, dekket 50 000+++ med mer en nok bunn...
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member
Innlegg: 169
Registrert: 30 okt 2004, 20:52
Sted: Oslo

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Hvis man leser litt om Glanstonbury 2007, og da spesielt fra Pyramid stage, ser man jo at det mildt sagt var mye pepper ute å gikk hva lydnivå etc angikk. Hvorvidt dette skyldtes PA'en, været, lydnivå restriksjoner osv osv er en ehelt annen diskusjon. Men at man var i nærheten av fornøyd med resultatet er det liten tvil om at de fleste ikke var.....
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Joachim »

Sondre Bry Glevoll skrev:Hvis man leser litt om Glanstonbury 2007, og da spesielt fra Pyramid stage, ser man jo at det mildt sagt var mye pepper ute å gikk hva lydnivå etc angikk. Hvorvidt dette skyldtes PA'en, været, lydnivå restriksjoner osv osv er en ehelt annen diskusjon. Men at man var i nærheten av fornøyd med resultatet er det liten tvil om at de fleste ikke var.....
Hehe jeg aner ikke noe om denne produksjonen i 2007 men det skal jo godt gjøres å overgå Brit Row sin tidligere turbo rigg der.
Hvem leverte i 2007 ? var det Brit Row?
Har fått med meg noe meninger om 718 og 721 her.
Hva angår 718 og hornkonstruksjon så bør de som snakker negativt om den sjekke ut funktion one som bruker samme kasse men ett anna element med større spole som jeg så vidt kan huske at lugga litt under 80hz...
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Joachim »

HåkonD skrev:mest sannsynlig har du hørt bass horn med kortere hornlengde, å de produsentene som lager disse subene måler som oftest SPL ved høyere frekvenser i nærfeltet. Rett å slett fordi det ikke spiller så høyt ved dype frekvenser.Bilde du henviste til likner på MACH ballister subben som forøvrig har veldig kort horn alla Turbosound 718 o.l Og gir dermed ikke spesielt guffe under ca 80 Hz
Fasen på enkeltstående basshorn endrer seg en god del, men når man har så mange at det fysiske hornet nærmer seg den full størrelse med hensyn på den laveste frekvensen vil fasen være til nærmet flat(noe jeg har hørt av en eller annen skrulling) 8)
huff å huff, det er da ikke hornløsninga som er problemet her i 718. Samme konstruksjon noe forstørret i 721 når du setter sammen 2.
Som jeg skrev over så sjekk de ut med andre drivere.
Mvh
Joachim Venberget
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Aleksander Stensen »

Sondre Bry Glevoll skrev:Hvis man leser litt om Glanstonbury 2007, og da spesielt fra Pyramid stage, ser man jo at det mildt sagt var mye pepper ute å gikk hva lydnivå etc angikk. Hvorvidt dette skyldtes PA'en, været, lydnivå restriksjoner osv osv er en ehelt annen diskusjon. Men at man var i nærheten av fornøyd med resultatet er det liten tvil om at de fleste ikke var.....
Dette stemmer delvis, på et av bandene den ene kvelden fikk de beskjed av myndighetene om å skru lyden så lavt at de som sto lengst unna scenen ikke hørte noe. Dagen derpå gikk sjefen på festivalen ut og ga PA systemet skylden for dette før han viste om hva som hadde skjedd. Dette trakk han straks tilbake like etterpå. Så dette har ingenting med lydsystemet å gjøre, men for klønete håndtering av restriksjoner og uvitenhet fra festivallederen. Resten av festivalen fikk pyramid stage meget bra kritikker på lyden.

Funktion one, som har utviklet og som eier patentene på Flash og Flood systemene solgt under Turbosoundmerket, leverte systemet sammen med Audio Plus.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Litt moro at en såpass godt annonsert festival må dempe lydnivået, de lydskye naboene burde jo ha hatt muligheten til å reise bort lang tid i forveien;)
Kjedelig for Funktion One at de får pepper for noe de ikke har skylden for også, for jeg er 100 % sikker på at Tony Andrews er en av de som har best forutsetninger for å dimensjonere lydanlegg til en festival.

Når det gjelder hornkonstruksjoner og reproduksjon av bass, så er ikke en kasse hornladet lenger ned i frekvens enn denne formelen angir: Laveste frekvens = Lydhastigheten / (hornlengden * 4)
Dvs hvis hornet er 1 meter langt kan ikke hornet fungere lenger ned enn 344m/s / (1m * 4) = 86Hz (da har jeg regnet med lufttemperatur på 20 grader Celsius).
Ikke noe galt med hornkonstruksjonen i feks 718, men hvis man ser på målingene i specen og de fysiske målene, så ser man utifra disse at hornet ikke kan være særlig lenger enn 1-1,2meter. Utifra specen ser det ut som et veldig bra "midbass" horn med nesten flat respons, men dersom man skal reprodusere lyd under 70-80Hz, så vil kassen fungere akkurat som en liten lukket kasse med to 18" elementer, altså kun være avhengig av bakkammeret som lading. Denne begrensningen vil gjelde uansett hvilket element man putter inn i kassa, men forskjellige S & T parametre vil gjøre at frekvensresponsen kan variere noe.
EAW subene har nok en del lenger horn, og vil dermed kunne spille høyere ved dypere frekvenser, men pga liten hornåpning vil den ha berg og dalbane respons når den brukes alene. Utifra det jeg har målt selv på tilsvarende horn vil hornet mest sannsynlig ha en sinnsyk topp mellom 150-200Hz og det er nok denne toppen som er grunnlaget for den høye peak SPL verdien i specen. Ved en så høy frekvens vil ikke Xmax være begrensningen heller, så det er ikke usannsynlig at denne peak SPL verdien på 145dB er reell. Ved å stable flere suber av denne typen vil frekvens- og faserespons flate ut.

En stabel med hornkasser med lange horn vil kunne gjengi veldig høye lydtrykk ved dype frekvenser. Har aldri fått A-B testet dette seriøst selv annet enn å ha flirt litt i skjegget da 10 stk gamle Cerwin horn spilte fra (overdøvet fullstendig) 4 doble og 16 single 18" fra et merke i en helt annen prisklasse. For en del år tilbake hadde jeg en mailkorrespondanse med Carlson audio (USA), for de hadde testet 4 stk single 18" storformat horn (2x2 stabel og ca 800 liter per kabinett) mot 15 stk doble 18" reflekskasser (1x15 stabel (7 øverste flydd) og ca 600 liter per kasse), og jeg mener å huske at Carlson guttas subjektive konklusjon var omtrent slik: de fire single 18" hornene hadde mer lavfrekvent informasjon, "more impact" og var mer musikalske.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Tor Dehli »

Jeg ser at det er mye snakk om fase her, og mange som tydeligvis ikke vet helt hva dette er for noe. Derfor har jeg et lite eksperiment dere kan gjøre selv, slik at det er lettere å forså hva som skjer:

Ta en liten gjenstand, og fest denne i et liten taustump på ca 1m. Sving denne deretter over hodet.

Følg så med på hvordan armen din beveger seg i forhold til den gjenstanden du svinger rundt. Du vil se at armen din ikke beveger seg likt, men ligger litt "foran", eller "bak" gjenstanden du svinger.
Det samme gjelder for høyttalere!
Forsterkeren er det samme som armen din, og gjenstanden du svinger rundt, er høyttalermembranen.
Og det at gjenstanden ligger "foran" eller "bak" armbevegelsen, er det samme som at den er ute av fase.

Ingen høyttalere er i fase hele tiden. Dersom du ser på de tekniske dataene, så vil du se at en høyttaler kommer mye ut av fase når den begynner å nærme seg det nedre området av det den kan klare å gjengi. Det er verdt å merke seg at bassrefleks-høyttalere beveger seg mye mer ut av fase enn en trykkammer-høyttaler. Av den grunn må man vite hva man holder på med dersom man blander bassrefleks sammen med trykkammer. Man får seg lett noen overaskelser, og kanselleringer av bestemte frekvenser kan lett forekomme.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Er det noen her som har et bra tips på hvor jeg kan få tak i 18mm bjørkefiner til en hyggelig pris? Lav dollarkurs gjør det veldig billig å importere elementer fra usa, og da kan det bli lønnsomt å snekre et par kasser.
Svar