Paragon Arrays

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Paragon Arrays

Legg inn av Espen Hammer »

Noen som har hørt om det her? Ser et firma i tr.heim har kjøpt inn en del av det. http://www.paragonarrays.com/indeks.asp
Brukeravatar
Ola Brekken
Active Member
Innlegg: 95
Registrert: 03 jan 2005, 22:15
Sted: Tynset

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Ola Brekken »

Rune Skramstad burde kunne svare greit på det her :D
mvh Ola D. Brekken
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Burde vel egentlig det ja;), skal i alle fall gjøre et hederlig forsøk:

Paragon Arrays er et nytt norsk høyttalermerke som i hovedsak konstruerer modulbaserte hornhøyttalersystemer som kan skaleres.

Litt om bakgrunnen for å starte et nytt høyttalermerke:
Kort fortalt er Paragon Arrays et resultat av undertegnedes evige jakt på drømmesuben.....

Startet å bygge suber rundt starten av nittitallet, og over hundre kassedesign (faktisk ikke en spøk;) og et hovedprosjekt senere snublet jeg over en glimrende hornladingsteknologi som eliminerte alle problemene jeg hadde i forhold til basshorn. Endelig gikk det an å bruke "skikkelige" bassdrivere med stort utsving uten å få komprimeringseffektene og "hornlyden" fra standarddesign. Hornladingsteknologien kan selvfølgelig tilpasses alle frekvensbånd, og den gjør det mulig å konstruere høyttalersystemer som har 360 grader spredning i to plan simultant. I teorien skjer da koblingen tilnærmet uten destruktiv interferens.

Litt om Paragon fra 2005 og frem til i dag:
Paragon Arrays ble startet opp i 2005 av Rainer Mehus, Jan H. Skramstad og undertegnede. I 2005 var vi med i en landsdekkende konkurranse i regi av NTNU og ble tildelt første premie for beste forretningside og forretningsplan. Fra 2005-2007 var vi med i nyskapningsprosjektet Ung Inkubator ved Høgskolen i Vestfold, her hadde vi tilgang på kompetanse innenfor felt som materialteknologi, produktdesign og mikroteknologi, vi fikk til og med anledning til å demonstrere BH15 for kong Harald ved skolens 150 års jubileum:)
Høsten 2006 ble fysikkprofessor Sverre Holm med i teamet, og vi fikk med ham et stort kompetanseløft.

I starten har vi fokusert på patentarbeid i forhold til hornteknologien vår, men har allikevel hatt tid til noen demoer og A-B tester, og på bakgrunn av disse har vi fått innpass på noen av de mest prestisjefylte installasjonene innenfor stadion og teaterlyd.
Produktspekteret er noe snevert i skrivende stund, men i løpet av 2007 kommer det flere produkter beregnet for et hardt liv på veien, kan jo nevne klubbsystem med asymtrisk horntopp, treveis punktkildehorn, 21" basshorn med 22Hz standalone cutoff og en dobbel 21" variovented sub (ikke refleks) beregnet for linkwitz transform og hørbar 10Hz reproduksjon.

Har vært litt knapp med ordene når det gjelder hornteknologien vår, men i løpet av 2008 vil vi presentere en forskningsrapport om emnet som vi også håper å kunne legge frem på en AES (Audio Engineering Society) konferanse.

Det korte svaret jeg hadde tenkt å gi forvandlet seg raskt til en liten avhandling om Paragon Arrays, men håper det gav svar på noe av det du lurte på Espen:)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Espen Hammer »

Thanks.. ble litt overrasket når jeg hørte at det var norske varer det var snakk om. men når jeg tenker jeg meg litt om, så tror jeg at jeg leste noe om dere i et blad fra ntnu, når jeg jobbet der. takk for fint svar :)
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Joachim »

Dette var jo litt intressant.
Har tittet på websiden også.
Er litt nysgjerrig på hvem som står bak dette, er det lov å spørre litt om hvem disse folka er og hva bakgrunn de har for å designe høyttalere?
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Dette minner litt om subbene som Tom Danley lager, se http://www.danleysoundlabs.com/

Danley får masse skryt for produktene sine i statene, tøft om noen jobber med lignende løsninger her og, så vi kan få prøvd det ut i praksis.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Hei,

Joachim, selvfølgelig er det lov å spørre litt, og i forhold til høyttalerdesign er nok følgende mest relevant:

Rainer Mehus: har jobbet med lyd og lydutleie de ti siste årene, og er vår mann når det gjelder testing av kasser i "real life", har også gode ideer og praktiske løsninger eksteriørmessig.

Sverre Holm: fysikkprofessor (UIO) som har sine fagfelt innenfor medical ultrasound imaging and beamforming, ultrasound wave propagation, sonar beamforming, indoor positioning systems, acoustic passive ID systems, and spectral analysis. Holm er også særdeles lydinteressert, kreativ og fingernem. En av Holms siste analyser handler om vinyl, og det er sikkert mange som kan ha litt moro av denne (i alle fall vi som fortsatt snurrer de store sorte CDene): http://www.forskning.no/Artikler/2007/a ... 87945764.1

Rune Skramstad: lydtekniker (NISS) og maskin/produktdesign ingeniør (HIVE). Jobbet med lyd i diverse seriøse og useriøse sammenhenger de siste tretten årene, og har også skrevet litt for Musikkpraksis siden 2000. Veldig glad i hornhøyttalere, spesielt basshorn.

Svar til Helge:
Danley har laget fete basshorn i flere tiår nå, og selv gamle design som Basstech 7 spiller fletta av det meste som blir laget i våre dager. Tappede horn i samme liga (størrelse og vekt) spiller enda høyere og dypere enn Basstech 7.
Du kan jo si vi holder på med lignende løsninger siden det stort sett går i horn med lett gjenkjennelig utseende, men teknologien er nokså ulik allikevel.

BH15 suben vår har omtrent samme yttermål som Danleys TH115, så jeg regner med det var denne du hadde i tankene da du sammenlignet oss med Danley. Selve teknologien og innmaten er nokså forskjellig selv om resultat i noen konfigurasjoner (2-4 kasser i et stack) ser nokså likt ut.
Kort oppsummert:
TH115 suben er i følge Danleys white paper et tapped horn som bruker begge sider av elementet i samme hornet, men med forskjellige avstander til hornmunnen. Ut i fra det jeg har hatt mulighet til å teste ut med tappede horn er fordelen at du ved en standalone konfigurasjon får den mest effektive kassen innenfor en gitt størrelse (størrelse < optimal) sammenlignet med alle andre kjente design. Tappede horn kan ha flat respons selv om de blir brukt standalone, dessverre er det også et par bakdeler med tappede horn, for de designene jeg har hørt/målt gir ikke extended frekvensrespons uansett hvor mange du stacker (dette kan muligens endres noe ved å tappe fra andre steder i hornet), tappede horn smører også lyden litt utover i tid (lett hørbart selvom det ikke synes veldig godt på faseresponsen når du måler en kasse i feks SMART). Tidssmøringen gir seg også selv siden for og baksiden av elementet kun kan være 100 % i fase ved en frekvens i en slik type konfigurasjon.
BH15 suben er et frontladet bøyd horn (hornet blir drevet fra kun en side av membranen) med en spesiell hornladingsteknologi som vi har funnet opp. Fordelene med denne teknologien er at frekvensresponsen blir den samme selv om du endrer lydnivået, et stack med flere kasser blir hornladet lenger ned i frekvens enn en kasse standalone, et stort stack kan også gå helt ned mot en oktav dypere enn standalone kassen. Bakdelene er at en standalone kasse ikke kan få like flat frekvensrespons som et tapped horn, standalone får også vår kasse noe tidssmøring, men mindre hørbart enn tappede horn (siden den andre siden av membranen ikke er hornladet), men så fort du har et stack på fire kasser eller fler forsvinner denne effekten helt siden horndelen blir veldig effektiv i forhold til det lille lydtrykket som slipper ut andre plasser.

Om du skulle få lyst til å sjekke ut mer enn teorien og samtidig høre på en skikkelig stabel anbefaler jeg å ta kontakt med E-Prod i Trondheim. De har et komplett 30Hz horn (90 grader horisontal spredning) bestående av 12 stk BH15 suber poweret med I-Tech:)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Espen Hammer »

hmm.. interresant.. må se om jeg får tatt meg tid til en tur bortom de gutta og høre en dag.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Frode Trondahl »

Hvor høy dB peak har egentlig de hornsuben som står på Møllafestivalen i Gjerstad???
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Hei,

max SPL peak vil være forskjellig avhengig av hvilken frekvens du måler ved, for begrensningene ligger i den mekaniske bevegelsen ved lave frekvenser og ved høyere frekvenser går det mer på hvor mye effekt spolen tåler.

Ved 30 Hz vil du med ett horn i følge simulering mest sannsynlig kunne spille 140-145 dB på 1meter (6 dB opp med to horn) uten å knekke elementet, dvs så lenge hornene er plassert (quarterspace) slik som på Mølla (uansett ikke noe lurt å prøve ut;).
Ved høyere frekvenser, feks 60Hz vil du kunne spille en del høyere.
Forskjellen fra turnebasshorn til slike storformat horn er ikke at de blir så mye mer effektive, men de er til gjengjeld like effektive som småkassene et par oktaver lenger nedover.
Toppene på Mølla har lenger horn og større hornåpning enn de aller fleste turnebasskasser, og kan fysisk sett spille mer bass enn de aller fleste standard størrelse single 18" horn (og muligens doble?), og når de blir brukt som midbass/mid følger de teorien for fullsize horn og spiller derfor rimelig friskt.....

Ganske artig de gangene vi har testet de store hornene mot normale kasser, tipper at du får en lignende, men ikke like artig opplevelse hvis du sammenligner en boomblaster og en liten klokkeradio hjemme i stua.....
The speakers were made more efficient by hornloading.
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Aleksander Stensen »

Helge A. Bentsen skrev:Dette minner litt om subbene som Tom Danley lager, se http://www.danleysoundlabs.com/

Danley får masse skryt for produktene sine i statene, tøft om noen jobber med lignende løsninger her og, så vi kan få prøvd det ut i praksis.

Her kan du laste ned tegninger og lage så mange "Danleysubber" du orker:

http://www.prosoundweb.com/lsp/

Dobbel 12" i horn konstruert av blant annet Tom Danley, basert på de gamle servodrivekonstruksjonene, 4 slike i et stack skal vist tilsvare minst 9 kraftige dobble bassrefleks 18" kasser, de har fått mye skryt av svært fornøyde eiere. Billig måte å skaffe seg ekstreme mengder vellydende sub på? Ulempen er at du må ha minst 4 av de i et stack, de er relativt store og tunge + at man bør skjønne seg på tid, fase og riktig bruk av delefilter for å få de til å spille sammen med hva man skulle velge å bruke som topper.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

LAB suben har ikke noe med tappede horn å gjøre, den er et helt standard konvensjonelt horndesign med lukket bakkammer, frontkammer og horn. Som beskrevet er det en fordel å ha minst fire per stack for å få noenlunde flat frekvensrespons. Bakdelene er at LAB suben er en komplisert konstruksjon som krever ekstrem presisjon for å få optimalt resultat . Mest sannsynlig er dette en glimrende kasse for de som har CNC maskiner og justersager, slik at de får laget kassen med den nødvendige presisjonen.
Et alternativ til LAB suben er MP Sub, denne kassen har omtrent samme størrelse, er mindre følsom for maskineringsfeil, og er så enkel å lage at bestemora di kan lage den med en hånd på ryggen. MP Sub ble designet for Musikkpraksis i fjor, som et alternativ til kompliserte design som LAB sub og andre lett tilgjengelige gratistegninger på nett.
Jeg vil også understreke at hverken MP Sub eller LAB suben er den optimale suben innefor denne størrelsen, men føler allikevel at de er et langstrakt hestehode foran reflekskasser (min subjektive oppfattelse), så det er absolutt å anbefale litt snekring på hobbyrommet for de som er glad i dyp bass som ikke henger etter resten av systemet;)

MP Suben finner dere her: http://www.musikkweb.no/gfx/Bass00spesifikasjonsark.pdf
The speakers were made more efficient by hornloading.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Lab12 har vært vurdert, har nemlig en møbelsnekker som er skyldig meg noen penger for ei studioinnspilling. Har et par W-bins stående som jeg bygde selv, ikke de mest musikalske subbene i verden, men dødsfete til techno.

Bygge høyttalere er egentlig morsomt, kansje jeg må ta opp igjen den hobbyen.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Rune Skramstad »

Høyttalerbygging er utrolig morsomt, og når man er blitt for gammel til å leke med lego kan det være et fullgodt alternativ;)
Helge: Kunne godt tenke meg å høre på Lab suben, men har ikke tid til å lage en selv med det første, så du får bare si fra når du har fått inn noe for studiojobben du gjorde.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Re: Paragon Arrays

Legg inn av Aleksander Stensen »

Var på nippen til å bygge labsubben selv en periode. Leste mye om subteori og skjønte etterhvert hvor utrolig viktig det er at lyden fra de forskjellige delene fra PAen kommer fram nøyaktig samtidlig. Det ble for dyrt å lage seg 4- 8 slike bare for morro skyld, men man lærer sikkert mye om høyttalere ved å bygge slike, spesielt med tanke når man skal integrere disse boksene sammen med div topper.

Noen som har regnet på hva et stack med 4 MP subber vil koste å lage selv? :D
Svar