Pris, lydtekniker ??

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Kay Hendriksen
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 11 mar 2007, 18:04
Sted: Oslo

Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Kay Hendriksen »

Jeg lurer på hva en freelance-lydteknikker tar i dag pr.time?
Og hvor mange timer?
Skulle gjerne hatt en lydtekniker til bandet mitt.
Han/hun skal få slippe å rigge og sjaue.
mvh
Kay Holen Hendriksen
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Tom Erik Stokness »

jeg tar 2000-2500,- per oppdrag, inntill 12 timer.. tror de fleste havner på rundt det samme
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Tom Hansen »

Ligger på 2000,- pr. oppdrag. da varer det som regel fra 3 til 12 timer. Da er det inklusiv rigging hvis det er behov.
Denne jobben er heller ikke moms-pliktig
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Innlegg: 102
Registrert: 12 des 2004, 16:52
Sted: Moss
Kontakt:

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Petter E. Fosse »

prøv å ligge på en 200-250,- timen hvertfall
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Joachim »

Tom Hansen skrev:Ligger på 2000,- pr. oppdrag. da varer det som regel fra 3 til 12 timer. Da er det inklusiv rigging hvis det er behov.
Denne jobben er heller ikke moms-pliktig
Da begrenser du jo mulighetene dine. For å være fritatt må det bl.a. være kultur og det må selges billetter.
Du er ikke fritatt f.eks events, konferanser, kjøpesentre osv.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Tom Hansen »

Da begrenser du jo mulighetene dine. For å være fritatt må det bl.a. være kultur og det må selges billetter.
Du er ikke fritatt f.eks events, konferanser, kjøpesentre osv.[/quote]

Hvor finner du disse reglene? Lydmiksing går under kunstnerisk virksomhet, uansett om det er kongen, eller et band du mikser. Om det selges biletter eller ikke, har ikke noe å si!
Leier du ut utstyr, er det moms-pliktig. Lydmiksingen er ikke det.
Når du mikser bruker du hodet, og da er du en 'kunstner'
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Joachim »

Kunstnerisk virksomhet er da ikke fritatt sånn uten videre.
Du selger en lydteknisk tjeneste, herunder tjenester hvilket etter momsreformen er mva pliktig.
Lyd og lystekniske tjenester som utføres direkte tilknyttet kultur som jeg beskrev er fritatt.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Trond »

Politiske konferanser er det einaste som er mva pliktig.

viss du er på nokon andre konferanser så er det ofte eit eller fleire kulturelle innslag, vips så er det kunst igjen:)

Slik eg har forstått det og praktiserer, ivertfall ok for skattemyndighetene.

Men det kan jo hende det er feil!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Geir Tystad
Active Member
Innlegg: 64
Registrert: 12 apr 2007, 21:43
Sted: Innerst i en vestlandsfjord..

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Geir Tystad »

Trudde politikarane var praktiserande kunstnara no i valgkamptidene..... dei lurer jaffal mange til å stemme på det dei seier.... 8) 8)
Hobbydestruktør av ulyd..

...eller var det distributør????

:?


lyd@fjordblues.com
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Espen Hammer »

me to.. men hva med innstalasjoner.. om man henger ting litt "spesielt" så er jo det like mye kunst som å male.. også kommer det jo kunst ut av det man henger opp. hehe... menne.. åssen er det der?

forøvrig.. i trøndelagen så ligger vel prisen på 2500 om dagen. jobber jeg timer, så skal jeg ha 300,- pr time. om man regner om 300 kr timen til hva et firma tar for en arbeider.. så etter de har trekt fra sosiale kostnader og skatt, så ligger man på vanlig elektriker lønn. dvs helt normal gjenomsnittlig lønn i norge.
asbjornigans
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 18 okt 2007, 18:54

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av asbjornigans »

Tom Hansen skrev: Hvor finner du disse reglene? Lydmiksing går under kunstnerisk virksomhet, uansett om det er kongen, eller et band du mikser. Om det selges biletter eller ikke, har ikke noe å si!
Leier du ut utstyr, er det moms-pliktig. Lydmiksingen er ikke det.
Når du mikser bruker du hodet, og da er du en 'kunstner'
Hvor finner du denne regelen definert da, Tom? Jeg har aldri helt forstått om lydmiksing er mva-pliktig eller ikke, for jeg mener det ligger litt i grenseland. Klart vi driver med kunst, men vi yter også en tjeneste for en kunde. Kunden regnes oftest som kunstneren og vi står for teknisk drift. I tillegg er dette en bransje hvor man er litt "outsider" og mange vet ikke så mye om den. Jeg har aldri hørt noen bekreftende regel på dette, og vil gjerne få konstatert en.

Jeg går utfra at man er mva-pliktig sålenge man drar inn over 50.000 i året.

-

Asbjørn Kallevik

Radio er gøy!
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Anders Svinndal »

asbjornigans skrev:
Tom Hansen skrev: Hvor finner du disse reglene? Lydmiksing går under kunstnerisk virksomhet, uansett om det er kongen, eller et band du mikser. Om det selges biletter eller ikke, har ikke noe å si!
Leier du ut utstyr, er det moms-pliktig. Lydmiksingen er ikke det.
Når du mikser bruker du hodet, og da er du en 'kunstner'
Hvor finner du denne regelen definert da, Tom? Jeg har aldri helt forstått om lydmiksing er mva-pliktig eller ikke, for jeg mener det ligger litt i grenseland. Klart vi driver med kunst, men vi yter også en tjeneste for en kunde. Kunden regnes oftest som kunstneren og vi står for teknisk drift. I tillegg er dette en bransje hvor man er litt "outsider" og mange vet ikke så mye om den. Jeg har aldri hørt noen bekreftende regel på dette, og vil gjerne få konstatert en.

Jeg går utfra at man er mva-pliktig sålenge man drar inn over 50.000 i året.[/i]
Mye uklarheter omkring dette med Merverdiavgift (MVA el. moms om du vil...). Reglene er ganske uklare og man vil ofte få forskjellige svar avhengig av hvem man snakker med hos Fylkesskattekontoret (som er rette instans å henvende seg til ang. MVA-spørsmål). Har hatt en runde med fylkesskattekontoret for noen år siden ang. dette, og fikk et nogelunde forståelig svar tilbake. I utgangspunktet er alle lydtjenester MVA-pliktig, men det finnes unntak for "kunstnerisk fremføring av åndsverk". Vil forsøke å komme med en oppklaring på hvordan jeg, og flere av de større lydutleiefirmaene praktiserer dette:

Såkalte kulturarrangementer er fritatt for MVA. Herunder kommer konserter, teaterforestillinger og andre arrangementer hvor det fremføres såkalte åndsverk. Dette er jo det mange av oss her inne jobber med, og mange vil derfor ikke behøve å la seg momsregistrere. Undervisning er også fritatt for moms.

Rene kommersielle arrangementer slik som firmaeventer, konferanser o.l. er i utgangspunktet MVA-pliktig. Men dersom slike arrangementer inneholder kulturinnslag (noe som jo ofte er tilfelle) vil man kunne slippe unna momsen. Her kan jeg ikke forstå annet enn at det må avgjøres med skjønn i hver enkelt tilfelle. I de aller fleste slike tilfeller har jeg fakturert uten MVA. Utleie av lydutstyr er MVA-pliktig!

Når det gjelder studio-arbeid er ting litt annerledes. Her var Fylkesskattekontoret klar på at lydtjenester knyttet til CD-produksjon er MVA-pliktig, uten unntak! Det spiller altså ingen rolle om du spiller inn lyden til den neste Bremykt-reklamen, eller ny musikk til Ultima-festivalen. Alt er MVA-pliktig!

Grensen for MVA-plikt går ved en inntekt på kr 50 000. Dvs at har man i løpet av de siste 12 mnd hatt mer enn kr 50 000 i MVA-pliktig inntekt, skal man moms-registrere seg hos Fylkesskattekontoret. Når du er moms-registrert skal du fakturer med moms i de tilfellene som er nevnt ovenfor. Du vil tilsvarende få tilbake momsen ved kjøp av varer som kan knyttes direkte til den momspliktige delen av inntekten. (m.a.o.: kjøper du en boks som skal brukes i studio får du hele momsen tilbake). Ved kjøp av varer knyttet til den moms-frie delen av inntekten får du ikke tilbakebetalt momsen. For varer som kan knyttes til hele virksomheten (f.eks. kontormaskiner) får man tilbakebetalt momsen tilsvarende den delen av års-inntekten som er momspliktig. Dvs.: Er 30% av inntekten din moms-pliktig får du tilbake 30% av momsen ved kjøp av en kontor-PC.

Som dere ser er jo dette såre enkelt... :? :wink:

Anders
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Espen Hammer »

helvettes prakk!! ja ja.. fikk ialfall litt mere klarhet i noe. Men har fått en del annet info enn det der fra div. folk som skal kunne det. men, har jo godt bra enda, så går vel fint framover å tenker jeg.
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Mads Størkersen »

Du har ikke tilfeldigvis oversikt over man gjør som produsent i forbindelse med produksjon av CD, Anders?

Er man som produsent fritatt for moms?
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Pris, lydtekniker ??

Legg inn av Tom Hansen »

Anders beskriver det veldig bra her. Reglene er uklare, og derfor er det vanskelig å få det samme svarene hos alle.
Jeg måtte levere inn regnskapene, da dem reagerte på at jeg bare fikk mva tilbake, og aldrig fikk inn mva. Forklaringen var at jeg trakk mva, på alle innkjøp, og hadde ingen mva på teknisk bistand (inntekter) Dem godkjente at tjenesten jeg drev med var mva-fritatt, men jeg kunne ikke trekke 100% mva på utgiftene. Det var jeg enig i, og jeg måtte finne en fordelingsnøkkel på mva, i forhold til omsetningen. Vi ble da enige om at jeg kunne trekke ca. 35% av mva på innkjøpene relatert til utleie. Det som var det fine her var at det hadde ingen tilbakevirkende kraft, noe som sparte meg for en god slump penger.
Fakturerer jeg leie av utstyr er det mva-pliktig. Når jeg drar ut med anlegget er det fritatt for mva. Da fakturerer jeg :"teknisk bistand lyd."
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Svar