Kort stativ stang???

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Halvor Kongerud
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 15 sep 2004, 21:52

Kort stativ stang???

Legg inn av Halvor Kongerud »

Hei.

Skal stacke en topp oppå en subb, og både topp og subb har stativ kopp/feste.
Det jeg lurer på er om det finnes i salg ett kort stykke som gjør att man kan sette toppen oppå subben direkte men med en kort bit rør imellom som gjør det stabilt. Tanken er att toppen skal hvile oppå subben men ha en ekstra stabilisering i form av ett lite rør. Kankje litt merkelig forklart, men regner med dere skjønner hva jeg mener.

Finnes dette eller er det noe jeg må lage selv?

Halvor
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Fant ikke no på K&M sine sider men sjekk selv :
http://www.k-m.de/www-k-m-de.1.0.html?&no_cache=1&L=1
Har ikke de så tviler jeg, men det er nå smal sak og mekke selv og du vil spare masse penger. kjøp rør og sett i gang, vinkelsliper( med kuttblad ) rocker!! 35mm trur jeg, men sjekk.
Mvh
Joachim Venberget
Vegar E
Newbie
Innlegg: 39
Registrert: 30 nov 2003, 14:02
Sted: Sandvika
Kontakt:

Stang

Legg inn av Vegar E »

Hmmm... Jeg har faktisk to slike, uten at jeg kan huske hvor vi fikk dem fra... Mener bestemt at de er K&M.
Har jo sett slike stativ rundt om kring, bla. på Kampen Bistro samt på demorommet til Lydrommet. Kanskje en telefon til en av dem vil hjelpe?
Vegar Engebretsen
Halvor Kongerud
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 15 sep 2004, 21:52

Re: Stang

Legg inn av Halvor Kongerud »

Vegar E skrev:Hmmm... Jeg har faktisk to slike, uten at jeg kan huske hvor vi fikk dem fra... Mener bestemt at de er K&M.
Har jo sett slike stativ rundt om kring, bla. på Kampen Bistro samt på demorommet til Lydrommet. Kanskje en telefon til en av dem vil hjelpe?
Hei.

Kunne du lagt ut ett bilde av de???

Halvor
Vegar E
Newbie
Innlegg: 39
Registrert: 30 nov 2003, 14:02
Sted: Sandvika
Kontakt:

Stativ

Legg inn av Vegar E »

Jeg skal se hva jeg får gjordt. Skal prøve å svinge innom jobben med kamera i påsken.
Kort fortalt så er det to stenger på ca 1.5 meter med en liten hul uthevelse i den ene enden med en "spigott" med gjenger, og tilsvarende gjenger i andre enden slik at de kan skrues i sammen.
Øhh.. Litt klønete gjengitt, men muligens forståelig?

V
Vegar Engebretsen
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Er det ikke bare 10-15cm rør du skal ha da?
Mvh
Joachim Venberget
Vegar E
Newbie
Innlegg: 39
Registrert: 30 nov 2003, 14:02
Sted: Sandvika
Kontakt:

Stativ

Legg inn av Vegar E »

Ahh...
Da missforstod jeg! Sorry!
Vegar Engebretsen
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Vi har en modell som bare består av to rør, slik at man kan justere lengden. Den er laget for å kunne få toppene opp i høyden, der hvor subbene har "brønn". Tror våre er av merket Proel, men er ikke sikker.

Hmmm... Når jeg leser nøyere etter hva du spør etter, så er det jo ingen lang stand du skal ha, men bare en kort stand som hindrer toppene fra å skli? Tror faktisk jeg har et par liggende av det også, men de er ikke merket, og jeg husker ikke hvor jeg fikk de i fra...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Halvor Kongerud
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 15 sep 2004, 21:52

Legg inn av Halvor Kongerud »

Hei.

Takker for alle svar.
Selv om jeg ikke ble noe klokere.
Som du sier Tor så er det her snakk om den delen som går inn i høytaler stativ-brønnen ganger 2, får å unngå att toppen sklir av.

Men tror kanskje det enkleste er å finne ett solid rør som har 35mm diameter og kutte 2 biter på ca 20cm..... Bør vell være ok det?

Halvor
Sist redigert av Halvor Kongerud den 07 apr 2007, 19:37, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Halvor Kongerud skrev:Hei.

Men tror kanskje det enkleste er å finne ett solid rør som har 35mm diameter og kutte 2 biter på ca 20cm..... Bør vell være ok det?

Halvor
Det bør vel bli mer enn godt nok det?
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Legg inn av JAS »

vi har slike rør. vi kutta opp en "Danseband-pinne" fra K&M i biter på ca 20 cm, og det funker som ei kule.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

danseband pinne kan kjøpes på ljudia.no
Ole Hansen

Legg inn av Ole Hansen »

Har selv laget slike korte stubber til VRX, da med M20 gjenger i den ene enden(da det er det som passer i subben). Ble laget i dreiebenk av rundtstål. Det som er litt dumt er at 35mm rør ikke er noen industristandard (jobber endel med stålrør i min daglige jobb). 1 tommes rør som det kalles er 33.3 mm i utvendig diameter og er det nærmeste jeg har funnet i stålrør. Det synes jeg er i minste laget hvis det blir litt lengde på stanga (blir skjev), men på de lengdene du skal ha kan det nok gå. Men jeg mener bestemt på at 35mm er en standard i kobberrør. Hvis du går til en VVS forhandler kan det være han kapper et par korte biter til en billig penge. Ellers er løsningen til JAS i forrige innlegg nok det enkleste men kanskje ikke den billigste.
Halvor Kongerud
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 15 sep 2004, 21:52

Legg inn av Halvor Kongerud »

Hei.

Takk for alle svarene.
Har funnet løsningen nå.
Som nevnt har eks Ljudia ett rør som de kaller høytaler stang.
Den har diameter på 35mm og er 120 cm lang, og koster kun 150,-.
Blir nok det jeg kjøper, så kutter jeg den i passende lengder.

Halvor
Svar