Sub dekning

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
kenneth vadset
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 16 jul 2003, 15:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kenneth vadset »

Ja det er dumt det!

hehe topp på bånn
fagmann
Espen Rostrup
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 24 feb 2007, 17:04
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Espen Rostrup »

Heisann! Er ny her inne og tenkte jeg skulle kaste meg utpå dette temaet selv om jeg må innrømme at jeg ikke har så god greie på det.

Men jeg snakket forleden akkurat om dette med en som jobber med akustikk og installasjoner daglig. Han fortalte at han hadde en kollega i england som forsket akkurat på dette med spredningen til subber. Det han holdt på med nå var at han hang/la en rekke med ca 4-5 subber bak hverandre over/på scenen. Deretter brukte han div DSP og data programmer som gjorde at han klarte å styre karakteristikken ganske så nøyaktig og gjevnt ut i rommet, UTEN å nesten få noe subb inn og bak på scenen.

Noen av dere som har hørt om dette og kan fylle ut noe mer?
Som sagt er ikke dette helt mitt felt, men syntes det er intressant når det dukker opp nye metoder...

Espen Rostrup :D
Have fun, go mad!
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Arnstein »

Jessda, dette er en av de mange måter å lage cardiode-sub på. Har sine fordeler og ulemper. Dsp'en kan settes opp på to måter.
1: Fremste sub'en 0ms, rett polaritet, neste sub ca 3ms delay(avhengig av avstand), rev. pol. Denne løsningen har likt spredningsmønster for alle frekvenser, men én mister litt kraft. (Bruker her bare to sub'er i dybden.)
2: (bilde) "Back Fire" Du har ei rekke med feks fire i dybden, og alle subbene delayes til den bakerste, alle med rett polaritet. Her har du masse effekt, siden alle subbene adderer i spilleretning. Her er spredningsmønstret dog frekvensavhengig. Ved å forandre delay og avstand mellom kassene justerer du spredningsmønstrer slik at én har max cancelering bakover rundt en bestemt frekvens.
Bilde
Bilde

Alt dette funker supert utendørs i "åpent terreng". Er du innendørs, eller har masse vegger rundt scenen, må man ta hensyn til dette.
Sist redigert av Arnstein den 04 mar 2007, 23:03, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
Edgar Andraa Lien
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 03 mar 2007, 02:18
Sted: Trondheim
Kontakt:

Elektronisk vifte

Legg inn av Edgar Andraa Lien »

Hei sann!

Ser endel interessante ting her ang sub. Det er vel det evige temaet, og god grunn til dette! Det er et veldig vanskelig prosjekt...

Har alltid kjørt L/R-stacking av subber, og som unge Nicolaisen påpekte bruker man gjerne subbene som stativ til toppene. Innendørs er det faktisk mindre trøbbel da man uansett får endel refleksjoner og drit som uansett påvirker dekningen såpass at man ikke blir hjulpet av div triks på samme måte som i store rom og utendørs.

Jeg gjorde et eksperiment sist festialsommer:

Først lastet jeg ned manualen til l'Acoustics VDosc på http://www.l-acoustics.com/manuels/vdoscma.zip og studerte denne nøye.

Hvorfor det?! Fordi jeg er en nerd, og fordi jeg har stor tillitt til hva de gutta i Frankrike har fått til og jobber med.De kommer ikke med tilfeldigheter nei... Husk at det er de som "fant" opp linearray, og at det kun er et fåtall fabrikanter som i det hele tatt har vært ved siden av, men aldri foran...

Da jeg kom til side 92 (zzz) begynner de å skisse opp endel løsninger på god bassdeknikng. Som de skriver - og er veldig sant - L/R-stacking er det dummeste man kan gjøre. Enig, men det er det mest naturlige. Og det er det enkleste. På side 99 skriver de om center-sub.

Der setter men opp feks 12 SB218 på høykant i senter foran scenen. Men i stedet for at alle spiller rett fram er samtlige bortsett fra de to på midten delayet. Dvs at men leger en "elektronisk vifteform" utav subbene. Fordelen er at man for kopling fysisk ved at alle subbene står tett i tett, og man sprer lyden som om man setter subbene i en fysisk vifteform. Se for dere at man skal sette subbene i en vifte. Man tar da stor plass foran scenen, og man får ingen koplning mellom subbene da det feks er 30cm glippe mellom de i front.

Det andra jeg gjorde var å skrape sammen alt vi hadde av delefiltere og amper da dette krever mange utganger fra prosessorene. Vi hadde 1stk xta 226 til subber og 1stk xta 448 til bass/topp. Totalt 14 utganger og 14 amper...

Vi brukte denne lærdommen fra l'Acoustics og overførte så dette til Electro-Voice-riggen. Ingen problemer dette. Er jo kun fysikk og matematikk!

Vi hadde 12 EV Xsub foran scenen, og med Walkabout-kittet til xta kunne vi trådløst fra en PC utpå festivalområdet gå å fin-tune anlegget inkl dekningen og spredingen av bl.a. subbene. Husker godt å stå der å bare ved å forandre noen millisekunder i de forskjellige subbene styre bassen noe voldsomt hørisontalt. Må prøves!

Bakdelen er seff at man ikke får den sinnsyke koplingen man får med et tårn med subber L/R på hver side, men man slipper da også å få hull 5m til venstre og høyre for mikseteltet som jeg syns er helt krise!

Litt mindre trøkk i foh, men mye jevnere dekning - mange filter/amper - tidkrevende - dyrt. Men gøy!

En annen ting! Ja alle subber vil spille bakover pga omni-direktiviteten til lave frekvenser, men er ikke anig i at det er ille å stå på scenen med sub foran eller under scenen. Har jobbet menge år med div subber, og EV Xsub er de råeste jeg har prøvd. Folk blir sjokkerte over at de ikke spiller bak, og har gjort jazzjobber med subber liggende under scenen med kontrabass. Har prøvd det samme med endel andre subber uten å nevne navn, og de spiller nseten mer bakover enn framover...

Dette ble et langt innlegg! Håper noen giddet å lese det!

Ha en fin dag!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Intressant. Trur jaggu jeg skal ta meg bryet og lese litt mere der.
Kansje det enda finnes håp for å få SB1000 til å funke? Makan til oppskrytt sub, ett prakteksempel på problematikken du beskriver.
Mvh
Joachim Venberget
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Legg inn av Aleksander Stensen »

Joachim skrev:Intressant. Trur jaggu jeg skal ta meg bryet og lese litt mere der.
Kansje det enda finnes håp for å få SB1000 til å funke? Makan til oppskrytt sub, ett prakteksempel på problematikken du beskriver.
Hvordan oppskrytt da?
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

subber under scena synes jeg og x-antall vokalister lite om ihvertfall...
Brukeravatar
Edgar Andraa Lien
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 03 mar 2007, 02:18
Sted: Trondheim
Kontakt:

sub

Legg inn av Edgar Andraa Lien »

Må ha ordentlige subber vettu...
Hehe
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Det er vel klart en fordel ja.
Scenekonstruksjon er en minst like viktig faktor.
Setter du subbene under scenen på hver side og konstruksjonen tillater de og spille bakover/under og koble og kose seg der kan det jaggu bli liv oppå scenen også og ikke bare for vokalisten.
Mvh
Joachim Venberget
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Re: Elektronisk vifte

Legg inn av Aleksander Stensen »

Edgar Andraa Lien skrev:Hei sann!



Først lastet jeg ned manualen til l'Acoustics VDosc på http://www.l-acoustics.com/manuels/vdoscma.zip og studerte denne nøye.

En sånn detaljert oversikt over løsninger på "power alley" problemet har jeg sett lenge etter. Irriterende å ha drifeit bass på mixeposisjon for så å gå noen meter til siden hvor det står masse folk som ikke får med seg noe av godlyden.

Takk for tipset!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Snakke om kruttet...
Mvh
Joachim Venberget
toraabe

Re:

Legg inn av toraabe »

Joachim skrev:Intressant. Trur jaggu jeg skal ta meg bryet og lese litt mere der.
Kansje det enda finnes håp for å få SB1000 til å funke? Makan til oppskrytt sub, ett prakteksempel på problematikken du beskriver.

Rockefeller er et slikt eksempel.
Synes alltid det er altfor lite bunn der.
Slapp og lite trykk ...
uansett hvor jeg har vært i rommet
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Sub dekning

Legg inn av Snickers-is »

Det skulle jo bety en hel del hvor langt innunder scena subene står, hvor mye luft det er på siden av og over hver sub osv.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Re:

Legg inn av Helge A. Bentsen »

toraabe skrev:
Joachim skrev:Intressant. Trur jaggu jeg skal ta meg bryet og lese litt mere der.
Kansje det enda finnes håp for å få SB1000 til å funke? Makan til oppskrytt sub, ett prakteksempel på problematikken du beskriver.

Rockefeller er et slikt eksempel.
Synes alltid det er altfor lite bunn der.
Slapp og lite trykk ...
uansett hvor jeg har vært i rommet
Nå er jo subbene på Rockefeller i praksis flydd. De står jo på et hengegulv med hulrom under. Det skjer saker og ting der når det blir mye folk som stiver av resonansen i gulvet.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Sub dekning

Legg inn av Snickers-is »

PA, og særlig installasjon, handler jo i stor grad om å få mest mulig lik lyd med mange eller få mennesker i lokalet. Da er det dumt å gjøre seg avhengig av en løsning som er sterkt påvirket av antall mennesker i lokalet.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Svar