PEAVEY!

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Ludde
Active Member
Innlegg: 77
Registrert: 14 jan 2007, 12:05

PEAVEY!

Legg inn av Ludde »

Hva mener dere om Peavey?

Er kvaliteten den samme som behringer ol produsenter?
Sist redigert av Ludde den 13 mai 2007, 14:57, redigert 1 gang totalt.
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olegutten »

Kvaliteten er helt grei den. Ihvertfall mye bedre enn de andre merkene du nevner. Den har ihvertfall alltid vært det..... Men de produserer jo produktene sine i kina på samme fabrikker som andre leverandører så kvaliteten er vel lik andre i sammeprisklassen. Spørsmålet er heller om du liker lyden..... Mange gir Peavey pepper fordi det er for mye mellomtone i høyttalerene. De mener at vokal lyden er viktig så de har fremhevet det frekvens området mer enn andre..........
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

har selv noen gamle Peavey 115 int 3 kasser...
altså, de er slitesterke som fy, tåler alt av juling omtrent... Men fint spiller de ikke..
toraabe

Re:

Legg inn av toraabe »

Tom Erik Stokness skrev:har selv noen gamle Peavey 115 int 3 kasser...
altså, de er slitesterke som fy, tåler alt av juling omtrent... Men fint spiller de ikke..

Urk kjenner til storebroren 118 Int med 18 tommer.
Spiller ikke spes bra de heller og er helt dødt under 50 hz.. da bare flaprer de og lager masse merkelige lyder hvis en pusher de litt hardt.
Virker som de bunner og at pappen vrenger seg på en måte ....
De her hadde 250W rms og jeg putta rundt 700 inn på de.
Til slutt ga de seg og hele svingspolen sammen med spideren hadde løsna ( sprakk på 3 steder );) så den var helt løs da jeg tok den ut ...

Satte istedet inn 2 stk Colossus 18 XB 8 ohm http://www.fane-acoustics.com/proseries.asp
Da ble det plutselig ordentlig skyv .

( Samme merke som Funktion One benytter ) og endel Turbo
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: PEAVEY!

Legg inn av Tom Erik Stokness »

115 kassene mine får 400w når det skal pushes...
låter dritt,. men spiller dritthøyt... fine til disco og denslags møl sammen med noen greie 2x18"
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: PEAVEY!

Legg inn av Rune Skramstad »

Har litt berg og dalbane erfaring med Peavey prdukter, enten har de vært knallbra, eller tilnærmet ubrukelig.
LIten liste over det jeg kommer på:
CS800 forsterkere: har hatt en tendens til å gå varme eller gå opp i røyk de gangene jeg har vært i nærheten av dem (5 døde og 2 som stadig gikk varme). Aldri opplevd med noen andre forsterkere.
M2600 forsterkere: liten billigmodell uten vifte, denne krabaten gir seg aldri, har hatt en i ca tolv år nå, og de to siste årene har den til og med fått juling inne i et snekkerverksted.
Aktivt delefilter: en del år siden jeg var borti dette, men det hadde veldig degradert lyd i forhold til et Rane filter jeg hadde i samme prisklassen, så det ble fort byttet ut.
CD horn: noen av de store modellene er nesten på linje med Altecs Mantary horn, rett og slett state of the art innenfor denne kategorien av horn.
2" monsterdriver (15-20kg): tålte juling og spilte sinnsvakt høyt, og på det lydnivået vi brukte den på spilte den penere enn det aller meste jeg har hørt av 2" drivere (dog er det mange drivere som spiller finere på lavere nivå).
Elementer med utskiftbar kurv+magnetsystem: med muttertrekker recones disse på under to minutter, og kvaliteten ellers er på linje med det beste innenfor samme prisgruppe.

Klarer ikke å finne logikken i at de fleste av oss (lydteknikere) synes høy og stygg lyd er helt ok til disco;), er jo sjelden DJen lager noe skikkelig sceneshow, så da bør i alle fall lyd og lys være tipp topp (mener nå jeg):)
Må jo være et eller annet viktig jeg burde ha fått med meg?;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
toraabe

Re: PEAVEY!

Legg inn av toraabe »

Prøv å sett inn Colossus 15 XB istedet for de elementene du har idag.
Du vil ikke angre ;)

DU vil merke forskjellen og det jeg merka med de elementene var at 118 int med Colossus 18XB så spiller de iallefall en oktav lenger ned med full guffe ;)
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: PEAVEY!

Legg inn av Rune Skramstad »

En oktav lavere med Colossus?
Har du tunet om portene i tillegg til å bytte elementet?
The speakers were made more efficient by hornloading.
toraabe

Re: PEAVEY!

Legg inn av toraabe »

Nei ikke gjort en dritt utenom bare å bytte elementet.
Colossus elementet har en mye lavere egenfrekvens og helt andre verdier.
Den spiller godt ned i registret og du får ordentlig tung bass.
Men du kan jo tune om hvis du vil ;)..

LAst ned LSCAD så kan du selv beregne perfekt kasse til dette elementet
Eller enkelt bare lage et nytt kabinett enten til 15" eller 18" elementet
http://www.fane-acoustics.com/resources.asp

Det er litt mere tungdrevet så hvis du idag bare bruker 400 w er nok dette i minste laget for dette.
Hvis du anskaffer en Yamaha p7000 så er dte en fin amp til dette oppsettet vil jeg tro.


http://www.scenario-as.no/
toraabe

Re: PEAVEY!

Legg inn av toraabe »

En annen ting er at Fane elementer er det som sitter standard i Hiwatt, Ampeg, Funktion One, endel Turbosound.

Et diskotek i Fredrikstad som hette Punctum hadde topkasser med Fane elementer.
De hang der i over 20 år uten at et eneste element gikk fløyten .. :)

Noen eldre ASS kasser ...
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: PEAVEY!

Legg inn av Rune Skramstad »

Siden Colossus elementet har en lavere fs enn det gamle elementet, så vil du få mye mer glede av kassen ved å tune om porten, og tilpasse denne til Colossus.
Uansett hvilket element du bruker, så vil det bevege seg unødig langt dersom kassen er for høyt tunet, selv med lang bevegelse under fb, så vil man heller ikke få noe særlig lyd utav det da en refleksboks taper seg 24dB per oktav under fb.
Var derfor jeg lurte så fælt på hvordan du kunne få mer bass ut av kassen uten å tune om.
Har du målt at kassen virkelig går dypere, eller kan det hende at det høres slik ut fordi Colossus muligens har en høyere bevegelig masse og dermed blir mindre effektiv oppover i frekvens?

Skal ta en titt på beregningsprogrammet, alltid moro med ny programvare, takk for linken.

Enig med deg i at Fane lager en god del kanonbra bass og mellomtone elementer, og de har til og med gode kompresjonsdiskanter (bullettweeters), noe som faktisk er veldig undervurdert.

Gamle elementer i installasjonskasser bør holde minimum 50 år så lenge man passer på å rotere elementene feks 90 grader per år, for tyngdekraften er en slem fiende.
Har spilt på Altec Lansing elementer fra starten av 60 tallet, og disse gjorde en bra figur selv etter over 40 år inne på en bygdekino.
Noen som har prøvd noe eldre som har funket bra:)?
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: PEAVEY!

Legg inn av Torodd Olsen »

Selv om et element har lavere fs, så er det ikke sikkert at porten skal tunes lavere for å oppnå lavere fs i samme kasse. Litt mer en fs på element som avgjør dette. Samtidig taper en refleksboks seg 12db/okt under fs. Lukket kasse 6db/okt.

Finnes mange greie program på markedet som rekner ut volum og port-tuning. Caad fra Eltek funker bra. Bassbox er også et fint verktøy, tror det er DLS som har dette.
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: PEAVEY!

Legg inn av Rune Skramstad »

Vi får prøve å bli enige, så legger til litt info:)

Fs = resonansfrekvensen til et element
En bassreflekskasse (Helmholtz resonator) vil ha en resonansfrekvens uavhengig av et høyttalerelements fs med hensyn på fb (kasseresonansen) som vil være den samme uansett hvilket element du putter i kassa så lenge vi forutsetter at elementet opptar det samme fysiske volumet og ikke lekker. Enig i at forskjellige S & T parametere vil gi forskjellig frekvensrespons, men det er ikke mulig å trylle frem betydelig lavere systemresonans ved å bytte element så vidt jeg har erfart. Dette trenger ikke være tilfelle dersom porten er designet slik at det blir mye turbulens, for da beveger ikke luften seg lineært, og det blir med ett veldig komplisert å forklare hvordan kassen fungerer.

Når det gjelder avrulling for bassrefleks og lukkede design:
Bassrefleks = ruller av i området 18 til 24dB/oktav for frekvenser under portfrekvensen (dette kan du simulere i diverse beregningsprogram eller aller helst måle med feks SMAART, WINMLS, TEF osv).

Lukket kasse = ruller av ca. 12dB/oktav under system resonansen, dette er blant annet utgangspunktet for Linkwitz transform og filtringen i ELF subene til Bag end.

Hvor har du fått 12dB (refleks) og 6dB (lukket) fra?
Mulig det kan være resultatene hvis du simulerer eller måler i et spesielt avgrenset volum som feks en bil.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: PEAVEY!

Legg inn av Torodd Olsen »

Setter mine tvil til at kassen går en oktav lavere med et annet element, slik at vi er enige om det.

I alle mine simulatorprogram (caad og bassbox) faller refleks 12db/okt under portfrekvens. Dette har jeg også literatur på...
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: PEAVEY!

Legg inn av Rune Skramstad »

Har du sjekket litteraturen og simuleringene fra Caad og bassbox mot reelle målinger?

Det stemmer i alle fall ikke med simuleringsprogrammene, litteratur og målingene jeg har gjort.

Sjekk denne linken for litteratur angående emnet, der står det forklaring og grafer på både lukket og refleks (ganske langt nede på siden) http://www.lenardaudio.com/education/05_speakers.html

Simulerte for moro skyld en lukket og en portet kasse i Hornresponse, disse simuleringene er av to stk 21" elementer i et 432 liters kabinett. Som du ser av grafene og kommentarene til bildene så følger de teorien fra Lenard, dette har jeg også fått bekreftet gjentatte ganger gjennom reelle målinger.

Kan du poste en link til litteraturen du nevner?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Svar